© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: University Games

Designer(s): Bruno Cathala, Serge Laget

Jaar: 2006

Spelers: 2 - 6

Speelduur: 30 min

Categorie: Card Drafting, Dice Rolling, Memory, Pattern Recognition, Simultaneous Action Selection

Reviewer: Sann Zevenbergen

Het is nacht, de volle maan schijnt over het platteland. Het is een ogenschijnlijke rustige nacht. Maar de wachters van het dorp nabij het donkere woud zijn onrustig en gespannen. Vanuit het donkere woud begint ineens licht te schijnen en langzaam aan worden de geluiden luider en luider. Het is weer zover, de heksen zijn samengekomen voor een race. Het belooft weer een gevaarlijke avond te worden. De heksen die meedoen aan de race deinzen nergens voor terug. 

De bewoners van het dorp weten dat de heksen beginnen in het dorp en zorgen voor gevaarlijke situaties. Bereid je maar voor, want de avond gaat nu pas van start.

Doel van het spel:

De heksen proberen aan de hand van de dobbelsteenworp toverformules te vormen, om op deze manier zo snel mogelijk richting de finish te vliegen. Wanneer een heks de finish passeert krijgt elke heks het aantal punten dat op het parcours is aangegeven, plus een aantal punten voor het uitvoeren van Acrobatische trucs.

 

Opzetten van het spel:

De routetegels worden tegen elkaar aangelegd op de tafel om het parcours te vormen. In het midden komt het toverboek met de dobbelstenen. De actiekaarten worden klaargelegd, iedere speler kiest een heks met bijbehorende formulekaarten en het spel kan beginnen.

Spelverloop:

Het spel verloopt in een aantal rondes, de rondes zijn verdeeld in fases, namelijk:

  1. Toverfase 1. Een blik in het magische toverboek. De speler op de laatste positie in het parcours (aan het begin willekeurig), werpt de dobbelstenen in het open boek. De spelers kijken naar de dobbelstenen en proberen de symbolen en de kleuren van de dobbelstenen te onthouden (zwart en oranje). De speler die denkt alles te hebben onthouden, slaat het boek dicht.

  2. Toverfase 2. Een formule samenstellen. De heksen zoeken nu in hun eigen stapel met formulekaarten naar de juiste symbolen en kleuren (zoals onthouden is van de dobbelstenen). Deze kaarten worden gesloten voor zich neergelegd. Volgorde is niet van belang.

  3. Toverfase 3. De formule checken. Alle heksen draaien de kaarten tegelijk open en kijken in het boek hoeveel ze goed hebben. Hier zitten een aantal haken en ogen aan:

    • Alle dobbelstenen worden gesorteerd op symbool.

    • Vervolgens worden de dobbelstenen met hetzelfde symbool verwijderd wanneer deze in beide kleuren voorkomen

    • Wanneer er daarna meerdere dobbelstenen in dezelfde kleur en met hetzelfde symbool overblijven, zorg je ervoor dat er één dobbelsteen overblijft.

  4. Toverfase 4. De werking van de toverformules toepassen. De heks die het toverboek heeft dichtgedaan verplaatst als eerste het speelfiguur. Daarna kijkt men naar de volgorde op het parcours. Verplaatsing gebeurt als volgt:

    • Als de formule ten minste 1 verboden symbool bevat (symbool komt niet overeen met het boek), dan valt de heks van de bezem en doet deze ronde niet mee.

    • Als de formule enkel geldige symbolen bevat maar niet compleet is (symbolen komen dus overeen met de kleur van 1 symbool), dan gaat de heks net zoveel vooruit als ze kaarten heeft gespeeld.

    • Als de formule perfect is (alle formulekaarten juist in symbool en kleur). In dat geval gaat de heks net zoveel vooruit als ze kaarten heeft gespeeld. Daarnaast krijgt ze nog een extra bonus:

      • Bij een perfecte oranje formule gaat ze 2 extra vakken vooruit.

      • Bij een perfecte zwarte formule pakt de heks zoveel actiekaarten als ze gebruikt heeft voor de toverspreuk. Ze kiest er één en de rest gaat weer onderop de stapel.

 

Dan zijn er nog de vloek-fiche en de straf. De vloek-fiche wordt op de routetegel gelegd bij de leidende heks(en). Deze heksen krijgen geen bonus (je wilt dus niet continue vooraan staan). Straf is er voor de speler die het boek heeft dichtgeslagen en een verboden symbool had in haar toverspreuk. Zij moet bij een incorrecte formule 2 plaatsen terug!

 

De actiekaarten zorgen ervoor dat de speler extra punten krijgt aan het einde van het spel (acrobatiek kaarten) of worden gebruikt in toverfase 3 als speciale actie (toverkaarten).

Einde van het spel:

Zodra een heks over de finish vliegt aan het einde van de ronde wordt de ronde uitgespeeld en de punten geteld. De eerste die over de finish vliegt krijgt 25 punten, de heks die daarna over de finish vliegt krijgt 24 punten en als andere heksen in dezelfde ronde ook de finish bereiken krijgen zij 23 punten. Als de finish niet wordt gehaald krijg je het aantal punten van de positie waar je op staat. Daar tel je de punten van de acrobatiek kaarten bij op en de speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.

 

Conclusie:

Wat een ongelofelijke breinbreker is dit spel. Wanneer de dobbelstenen zijn gegooid kijk je naar de symbolen, heb je 2 verschillende kleuren dan verdwijnen deze, zijn er meerdere dan leg je er dusdanig veel weg tot je er één overhoud. Je hoort het al, je wordt flink aan het denken gezet. Het kan natuurlijk meevallen wanneer er veel dezelfde symbolen gegooid worden (je kan dan echter ook minder stappen vooruit), maar soms is het ook vrij complex met veel symbolen en kleuren. Ga je voor de veilige route, neem je een gok of weet je het gewoon. De persoon die het eerst het boek dichtgooit, mag als eerste vooruit, maar wordt ook het hardst gestraft wanneer het niet juist blijkt te zijn.

 

De grafische vormgeving van het spel is fantastisch. Een beetje een cartoon-achtige weergave van heksen die allen een leuk achtergrond verhaal hebben. Het spel is kleurrijk en  komisch, helemaal goed gedaan. Het spel komt in een doos dat lijkt op een boek. Iello doet dit tegenwoordig ook met hun tales & games serie, maar Abracadabra deed dit dus al iets eerder. Origineel en staat goed op je kast.

 

Afhankelijk van de snelheid van spelen en de leeftijd van de spelers kan het spel kort of lang duren. Wellicht is dit niet het beste spel na een lange dag werk, maar ik heb zelf nog niet eerder een spel zoals deze gespeeld en was daarom ook aangenaam verrast door dit spel! De Nederlandse versie is tegenwoordig moeilijk te vinden, maar wellicht kom je nog een Engelse versie tegen: "Wicked Witches Way".

Meer weergeven