© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: Lookout Games, Mayfair Games

Designer(s): Phil Walker-Harding

Jaar: 2016

Spelers: 2 - 4

Speelduur: 30 - 45 min

Leeftijd: 8+

Categorie: Tile Placement

Ze zijn er in allerlei soorten en maten. De bekendste zijn natuurlijk de ijsbeer, de bruine beer, de grizzlybeer en de koalabeer (welke overigens niet tot de berenfamilie behoort). Ze zijn in het wild te zijn, maar de kans dat je ze in een berenpark te zien krijgt, wordt steeds groter. Een aantal landen is namelijk begonnen met het aanleggen van een heus berenpark. Een soort van dierentuin waarin je dus alleen beren zult aantreffen. Welk land heeft als eerste haar berenpark gereed en herbergt de mooiste en grootste beren populatie. Daar draait het allemaal om. De speler die als eerst zijn of haar park heeft afgebouwd, luidt het einde van het spel in. Maar wint deze speler dan ook het spel? We zullen zien.

28 Augustus 2017

Gert-Jan Wouters

Opzetten van het spel:

Aan het begin van het spel krijgt elke speler een ontwikkelingstegel met daarop afgebeeld het eerste stukje van het berenpark in aanbouw alsmede de aanduiding in welk land dit park ontwikkeld wordt (maar dit is voor het verdere verloop van het spel niet belangrijk). De ontwikkelingstegel bestaat uit een raster van 4 bij 4 vakjes. Op de ontwikkelingstegels zijn, naast gewone lege vakjes, de volgende icoontjes terug te vinden: 

  • een kruiwagen,

  • een cementwagen,

  • een graafmachine,

  • werklui

  • en een kuil met daarom heen een rood lint (verboden toegang).

De tetrix-achtige bouwtegels (ja daar gaan we weer!) worden gesorteerd naar grote en kleur op het centrale spelersbord gelegd. Deze tegels kunnen straks 1 tot 5 vakjes op de ontwikkelingstegel gaan bedekken. Op de bouwtegels (behalve bij de kruiwagen) staat vermeld hoeveel punten deze aan het eind van het spel opleveren. Tevens staat op deze tegels een bepaalde berensoort afgebeeld. De groene tegels laten geen beren zien, deze tegels laten recreatie-gebieden, toiletten en stukjes rivier zien.

 Spelen van het spel:

In jouw beurt mag je 1 tegel op jouw ontwikkelingstegel neerleggen. De allereerste tegel (degene die je aan het begin hebt gekregen) moet aan de buitenkant van de tegel worden gelegd. De daarop volgende tegels moeten aansluitend worden neergelegd.

 

Wanneer de aangelegde tegel 1 of meer van de hiervoor genoemde icoontjes overbouwt dan mag je de bij die icoontjes behorende bouwtegels uitkiezen. Deze nieuw verkregen tegel(s) leg je naast je ontwikkelingstegel neer in afwachting van jouw volgende beurt.

 

Wanneer je over een cementwagen of graafmachine icoontje hebt gebouwd, mag je ook 'lager' pakken. Bouw je bijvoorbeeld over een cementwagen heen dan mag je een tegel pakken die bij de cementwagen hoort maar je kan er ook voor kiezen om er eentje te nemen die bij de kruiwagen hoort, bij de graafmachine kan je ervoor kiezen om een tegel te pakken die bij de cement- of kruiwagen behoort.

 

Bouw je over de werklui heen dan krijg je een nieuwe ontwikkelingstegel: je bent dan goed op weg om jouw berenpark zo groot mogelijk te maken want het spel eindigt wanneer 1 speler een park heeft gebouwd dat uit 4 ontwikkelingstegels bestaat en deze tegels helemaal zijn volgebouwd. Let er wel op dat deze nieuwe tegel niet gedraaid mag worden neergelegd! De tegel moet dus zo worden neergelegd dat de wagens gewoon recht op staan.

 

Dan nog de kuil met rood lint! Dit vakje (waarvan er maar 1 per ontwikkelingstegel is terug te vinden) mag pas bebouwd worden wanneer alle andere vakjes op deze tegel zijn overbouwd. De beloning is er dan wel naar, als je dit tenminste als eerste weet te doen of in ieder geval sneller dan de andere spelers. De beloning voor het volbouwen van een ontwikkelingstegel is namelijk een 1-vaks tegel met daarop afgebeeld een gouden beeld van een beer. Er zijn in totaal 16 van deze tegeltjes met een waarde van 1-16 punten. Je raadt het al: de speler die als eerste een ontwikkelingsvlak heeft volgebouwd krijgt de 16 punten, de speler die dit daarna weet te bereiken 15 enz. Haast is dus geboden.

 

Tevens zijn er in Barenpark nog punten te verdienen met opdrachtkaarten. Er worden in totaal 3 stapeltjes gemaakt van deze opdrachtkaarten. Degene die, wederom, als eerste een opdracht weet te behalen krijgt de bovenste tegel en deze levert de meeste punten op. Deze opdrachten kunnen bestaan uit het bijvoorbeeld aanleggen (aaneengesloten) van 3 riviertegels, of het hebben van minimaal 3 tegels met ijsberen enz.

Einde van het spel:

Zoals ik al schreef eindigt het spel wanneer 1 speler 4 ontwikkelingstegels geheel heeft volgebouwd. Er wordt doorgespeeld tot de startspeler en daarna is het punten tellen.

 

Deze puntentelling is echt heel simpel: je telt alle punten van de bouwtegels alsmede die van de eventuele behaalde opdrachtkaarten bij elkaar op. Degene met de meeste punten is de beste berenpark bouwer gebleken.

 

Conclusie:

Barenpark is een leuk familie-spel met natuurlijk geen origineel spel-mechanisme. We gaan weer tetrix-tegels aanleggen en zorgen dat we alles zo snel en efficiënt mogelijk neerleggen. Het thema is leuk (wie houdt er nu niet van beren), maar net zoals bij Patchwork en Cottage Garden er redelijk 'op geplakt'. Nu ik de 2 voorgangers van Barenpark toch genoemd heb, laat ik maar gelijk mijn mening geven over Barenpark ten opzichte van die andere 2 tetrix-achtige puzzel spellen. Patchwork is en blijft de beste van deze 3, maar Barenpark is wat mij betreft toch echt leuker dan Cottage Garden. Vond ik CG met name saai en het einde 'gekunsteld', Barenpark heeft een leuk race-element, de opdrachtkaarten brengen wat meer tactiek in het spel. Op BoardGameGeek schreef iemand over Barenpark "Uwe, (doelend op Uwe Rosenberg, maker van Cottage Garden) Barenpark is zoals Cottage Garden had moet zijn! En hier wil ik mij geheel bij aansluiten. Barenpark: steek je klauwen uit de mouwen en bouw dat mooiste en grootste berenpark!

Meer weergeven