Uitgever: Ares Games

Designer(s): Roberto di Meglio, Marco Maggi, Francesco Nepitello

Jaar: 2014

Spelers: 2

Speelduur: 90 - 240 min

Categorie: Area Movement, Dice Rolling, Hand Management

De draak Smaug is verslagen! Bard heeft met behulp van de zwarte pijl de draak dodelijk verwond. De vrije mensen van meerstad zijn bevrijd van de angst voor de draak. Inmiddels zijn de laatste dwergen aangekomen bij de eenzame berg waar blijkt dat Thorin de drakenziekte heeft gekregen en als een bezetene op zoek is naar de Arkensteen.

Samen met Galadriel, Elrond en Saruman, weet Gandalf zich te bevrijden van Sauron in Dol Goldur. Radagast ontsnapt met Gandalf terwijl Galadriel Sauron weet te verdrijven naar het oosten. Sauron had echter eerder al een groot leger met Orks naar Erebor gestuurd en Gandalf moet nu dus haasten om eerder dan de Orks onder leiding van Azog de eenzame berg te bereiken. Bolg, de zoon van Azog, werd echter naar Gundabad gestuurd om versterking te halen. Tauriel en Legolas zijn Bolg gevolgd en zien hoe hij een enorm leger aan Orks en vleermuizen heeft verzameld.

Bard, samen met de bevolking van Meerstad en Thranduil met zijn elven arriveren bij de eenzame berg om hun deel van de schat op te eisen. Echter, Thorin weigert ook maar één goudstuk af te geven aan de mensen die hij eerder had beloofd in de schatten te laten delen. Zelfs Gandalf krijgt het niet voor elkaar om Thorin tot rede te brengen en daarom sluipt Bilbo Baggins in het midden van de nacht weg om de Arkensteen af te geven. Op het moment dat de elven klaar staan om de eenzame berg binnen te vallen komt Dáin IJzervoet om zijn neef te helpen. Op het moment dat de elven en de dwergen elkaar willen aanvallen verschijnt Azog, samen met zijn Orks en moeten de mensen, de elven en de dwergen nu samenwerken om de vijand te verslaan. Hoe langer de strijd duurt des te meer bekende figuren uit de hobbit zullen verschijnen op het strijdtoneel. Hoe deze strijd afloopt speel je zelf in “The Battle of the Five Armies”!

Opzetten van het spel:

Voor het spel Battle of the five armies moet het bord worden opgezet voordat er aan het spel kan worden begonnen. Zo worden er Orks gepositioneerd in de rechterbovenhoek en in de bergpassen. Deze bergpassen zijn echter nog gesloten aan het begin van het spel. De vrije mensen nemen hun posities in op de overige plekken en krijgen aan het begin van het spel de leiders Gandalf, Thranduil, Dain en Bard.

Het spel Battle of the five armies is verdeeld over een aantal ronden. Elke ronde bestaat uit 6 fasen, deze zijn:

1. Recovery - De spelers pakken hun dobbelstenen weer terug die eerder gebruikt zijn. Dit zijn standaard 5 dobbelstenen voor de vrije mensen en 6 wanneer Thorin of Beorn in het spel zijn. De schaduwspeler krijgt 6 dobbelstenen tenzij ze twee of meer vestingen of dorpen in bezit hebben, in dat geval krijgt hij/ zij 7 dobbelstenen. Daarna trekken beide spelers 2 kaarten (1 van de “Event” stapel en 1 van de “Story” stapel). Maximaal aantal kaarten op hand is 6.

2. General’s activation - De vrije mensen speler kan maximaal 3 leiders activeren. Voor elke geactiveerd leider krijgt de speler dat aantal leiderschap fiches die hij/ zij direct moet inzetten. Deze leiderschap fiches geven je legers tactische voordelen.

3. Fate - De schaduw speler trekt nu een “Fate" tegel uit de zak. Op deze tegel staat hoeveel plekken de “Fate track” vooruit gaat (en hoe snel er nieuwe leiders vrijkomen voor de vrije mensen speler) en of er een Fate kaart getrokken moet worden (deze kaart wordt direct gespeeld!). De schaduw speler mag tot tweemaal toe een nieuwe tegel trekken indien de vrije mensen speler 3 leiders heeft geactiveerd. Zodra de tegel is gebruikt verdwijnt deze uit het spel.

4. Shadow Leadership - De schaduwspeler mag nu zoveel leiderschap of vleermuizen plaatsen op het bord als dat deze speler aan dobbelstenen mag gooien. De vleermuizen mogen overal op het bord worden geplaatst en geeft aan dat ze aanwezig zijn in dat gebied.

5. Action Round - De dobbelstenen worden gegooid en beginnend bij de vrije mensen speler nemen de speler om de beurten een actie. Wanneer de tegenspeler meer dobbelstenen heeft dan jij, mag je passen.

6. End of Turn - Alle leiderschap fiches worden van het bord gehaald, de vleermuizen gaan weer terug naar de schaduw, de Adelaars gaan terug naar de “Eagles’ Eyrie” en de activatie fiches worden verwijderd van de leiders.

De dobbelstenen in het spel zijn speciaal gemaakt voor War of the Ring en Battle of the five armies en laten een aantal specifieke tekens zien:

• Army - bewegen en/ of aanvallen met een leger, of spelen van een leger kaart (uit het event of story deck)

• Character - karakterverplaatsing of verplaatsing van legers met leiderschap of het spelen van een karakter kaart.

• Event - Speel een kaart van het event of story deck of pak één kaart van het event deck en één kaart van het story deck.

• Muster - Recruiten, je mag een fiche omdraaien op het speelbord. Op dit fiche staat aangegeven welke eenheid er geplaatst mag worden op het bord. Of voer een rally actie uit voor maximaal twee legers. Rol het aantal dobbelstenen gelijk aan het aantal miniatuurtjes in het leger, voor elke 5 of 6 mag je een schade weghalen. Of speel een muster kaart.

• Lidless Eye (schaduw speler) - Plaats een goblin in elk “goblin mustering point”, of beweeg een leger met goblins erin en val aan of beweeg een leger met goblins erin twee plaatsen.

• Will of the West (vrije mensen speler) - Mag als elk resultaat worden gebruikt.

Het spel komt met een aantal kaarten die het verhaal vertellen van het bordspel. Er zijn vier type kaarten, namelijk de event kaarten die voor beide spelers toegankelijk zijn, dan hebben we voor elke speler de story kaarten en tot slot de fase kaarten die worden getrokken indien er een fate logo op de fate tegel staat afgebeeld.

De karakters (leiders) in het spel hebben allemaal speciale vaardigheden die kunnen worden ingezet indien de leider is geactiveerd. Sommige leiders zijn direct beschikbaar en sommige leiders worden tijdens het spel vrij-gespeeld. Bolg, zoon van Azog, komt in het spel zodra de schaduw speler een regio in handen heeft. Elke regio wordt aangeduid met een terreintype en is onderdeel van een territory (Broken Lands, Valley, Eastern Bank en Southern Spur).

Elk leger in het spel kan bestaan uit maximaal 5 units + eventuele leiders. Elke unit heeft een eigen kaart waarop staat hoe sterk de unit is (aantal te gooien dobbelstenen), welk terrein favoriet is en eventuele speciale eigenschappen. Dobbelstenen bepalen of legers kunnen bewegen. Legers kunnen ten alle tijden splitsen en samengaan, rekening houdend met het maximum van 5. Wat echter niet kan is units “meenemen” tijdens de beweging.

Er kunnen ook legers worden gevormd (muster actie). Hierbij geld echter wel dat wanneer een vijand door de regio met jouw muster fiche marcheert, dat deze verloren gaat.

Zodra het leger van de ene speler naast die van een andere speler staat, kan er worden gevochten. Voor vechten wordt er o.a. gekeken naar het terrein waarop gevochten wordt (omdat dit voordelen kan geven) en wordt er een vaste volgorde doorlopen:

1. Maneuvering - spelers spelen een kaart uit hun hand (story, event of unit special ability)

2. Combat Roll - Spelers rollen evenveel dobbelstenen als dat zij aan legersterkte hebben (maximaal 5)

3. Leader re-roll - Zoveel leiderschap als een leger heeft, zoveel dobbelstenen mogen er opnieuw worden gedobbeld.

4. Apply Damage - voeg schade fiches toe aan het leger en verwijder de gedode units indien nodig.

5. End of Round - Indien er nog geen winnaar is mag de aanvaller eerst besluiten om terug te trekken, daarna mag de verdediger besluiten om terug te trekken. Zo niet, dan vind er opnieuw een gevecht plaats.

Zodra een leger meer schade fiches heeft dan dat er units zijn, dan moet deze speler de schade fiches gaan reduceren. Voor elke unit die de speler verwijdert, mag hij/ zij twee schade fiches verwijderen. Hierna moet het aantal schadefiches weer minder zijn dan het aantal units, anders moet de voorgaande stap herhaald worden.

Terugtrekken mag niet naar of naast een regio waar de vijand staat of heerschappij heeft en is niet zonder gevolgen. Leuk is dat er ook een aanval kan worden gedaan met meerdere legers, in dat geval bepaald de aanvallende speler aan het begin van de gevechtsronde met welk leger hij/ zij ditmaal aanvalt.

Winnen:

De vrije mensen speler wint het spel indien:

• Bolg is gedood

• Beorn in het spel komt en de schaduwspeler minder dan 6 overwinningspunten heeft

• Het “Fate” spoor bij positie 15 is aangekomen

De schaduw speler wint indien:

• Hij/ zij meer dan 10 overwinningspunten heeft aan het einde van een ronde

• direct wanneer hij/ zij meer dan 10 overwinningspunten heeft en de front gate beheerst

n.b. De vestigingen geven de schaduwspeler elk 4 overwinningspunten en de overige settlements leveren 2 overwinningspunten op voor de schaduwspeler.

The Battle of the five armies is een bordspel waaraan ik enorm moest wennen. Ik hou best wel van bordspellen die veel regels hebben, maar een groot nadeel daarvan is wel dat je veel tijd (zeker in het eerste spel) kwijt bent aan het opzoeken en uitpluizen van al die regels. Bij Battle of the five armies moest ik dit twee keer doen. Het eerste spel was met name wennen aan het hele systeem en alle kleine regels, het tweede spel was met name al die kleine extra regels. In de basis is het spel goed speelbaar, maar de iconen die gebruikt worden, de dubbele functie van kaarten (wat ook erg leuk is omdat je dan een keuzes moet maken, want kaarten leg je af indien ze gespeeld zijn), het toepassen van manoeuvre kaarten etc. was toch aardig wat werk. Waar de doos zegt dat het 90 tot 240 minuten duurt, kun je er zeker van zijn dat je de eerste paar potjes van Battle of the five armies er zeker 240 minuten over doet.

Wat dan natuurlijk niet wil zeggen dat het geen fantastisch sterk spel is dat thematisch erg goed in elkaar steekt en je wel beloont met een leuke spelavond wanneer je het spel eenmaal door hebt. Zo merkte ik namelijk dat hoe langer ik het spel aan het spelen was, hoe sneller het spel verliep. De miniaturen zijn goed uitgewerkt en het speelbord ziet er mooi uit. Je hebt echt het gevoel dat je als vrije mensen speler echt initieel aan het verdedigen bent en de schaduwspeler komt vanuit de vallei aan marcheren om beetje bij beetje de vrije mensen speler te verslaan.

Één van de vele sterke punten van het spel is dat het erg goed overeenkomt met het boek (en de film), zowel in visuele zin als in de mechanismen en het spelverloop. De vrije mensen speler is initieel in een zwakkere positie, maar naarmate de tijd vordert en de fate track verder loopt komen steeds meer machtige karakters vrij waardoor de vrije mensen speler steeds sterker wordt. Voor de schaduw speler is het de bedoeling om zo snel mogelijk door te stoten en daarvoor krijgt hij ook grotere legers en meer beweging. De kaarten (met name de story decks) geven elke speler hun eigen speciale krachten wat erg leuk is. De dobbelstenen werpen en vervolgens de verschillende waardes gebruiken voor acties is een erg leuke manier om tactisch te spelen. De leiderschap fiches en de leiders (middels karakters) geven vele voordelen zoals het hoort. Je mag dobbelstenen opnieuw gooien en meerdere zijden op de dobbelsteen zorgen ervoor dat je kunt lopen. En dan zijn er nog de vleermuizen, de goblins in de bergen en de adelaars… Het spel geeft je genoeg variatie om je avonden mee te vermaken. Ben je een fan van de Hobbit en ameritrash bordspellen, dan is dit zeker een spel voor jou.