© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: Fantasy Flight Games

Designer(s): Richard Borg, Robert A. Kouba

Jaar: 2013

Spelers: 2

Speelduur: 45 - 90 min

Categorie: Dice Rolling, Grid Movement, Modular Board, Variable Player Powers, Campain/ Battle Card Driven

In het prachtige Terrinoth heerst een machtige Daqan koning die al reeds 30 jaar vrede en voorspoed heeft gebracht over het land. Maar in het hoge noorden is het onrustig. Roddels vertellen over een machtig leger dat zich verzameld en dat elke dag sterker wordt. De koning staat op één van zijn hoge uitkijktorens en tuurt naar het Noorden waar de lucht alsmaar donkerder begint te worden en bliksem de nachten verlicht. Zou het dan toch waar zijn? De verhalen zijn ook hem ten gehore gebracht, maar hij heeft dit alsmaar afgedaan als volksvertellingen en onruststokerij. Al 30 jaar geleden heeft hij Llovar, de donkere heer van Ru, meester van de Uthuk Y'Lann verslagen en teruggedrongen naar de diepste krochten van de aarde. 

 

Een koerier komt de troonzaal binnen gerend, het zweet staat op zijn voorhoofd. De man is duidelijk aangedaan en wanneer hij op adem is gekomen, begint hij met angst in zijn stem te vertellen. "Mijn Koning, heren van Daqan, een enorm leger van de Uthuk Y'Lann staat aan de poorten van Nordgard Castle. Verschrikkelijke demonen vallen het kasteel binnen en zaaien dood en verderf. Ik kon net ontsnappen om dit nieuws bij u te brengen!"

 

Een dodelijke stilte valt in de troonzaal van de Daqan koning. Het is toch waar, de Uthuk Y'Lann hebben zichzelf herrezen uit de hel en zijn nu op zoek naar wraak. Dan staat de koning op en roept: "Mannen, herpak uzelf en bereid u voor op de strijd! We moeten nog éénmaal samen strijden tegen deze helle-beesten om ze voor eens en altijd te vernietigen. Verzamel uw mannen en ontmoet mij aan de grens van het Crimson woud. Mens en Rune Golems zullen nog éénmaal samen, zij aan zij staan, in deze allesbeslissende strijd!" Het is aan u om het slagveld te organiseren. Het is aan u om het lot van Terrinoth te bepalen! Alles ligt in uw handen...

05 September 2016

Sann Zevenbergen

In BattleLore 2nd Edition speelt één van de spelers de Daqan en de andere de Uthuk Y'Lann. Het is het vervolg van BattleLore (van Richard Borg) en speelt zich af in het Runebound universum dat we kennen van o.a. Descent: journeys in the Dark, Rune Wars en Runebound.

 

Het speelbord en de speelstijl lijken sterk op die van Memoir '44, dus we zullen veel overlap zien. Het speelt zich echter in een fantasie wereld af en heeft wat extra toevoegingen t.o.v. Memoir '44.

Opzetten van het spel:

Het speelbord wordt op de tafel neergelegd. We zien hier meteen de overeenkomsten met Memoir '44. We zien namelijk een linker- en rechterflank en een middengedeelte. Verder hebben we Command kaarten, waarbij eenheden verplaatst worden over deze 3 gedeelten van het bord. De spelers kiezen een kant en iedere speler begint met 4 kaarten van het command deck. Elke speler pakt zijn eigen leger eenheden, deployment kaarten en referentiekaarten. Eveneens heeft elke speler een eigen stapel met Lore kaarten (magie kaarten). Hij/ zij begint met 2 Lorekaarten in zijn/ haar hand aan het begin van het spel.

 

Nu pakt elke speler 3 scenario kaarten. Hierop staat een helft van het bord afgebeeld met daarop het terrein en de plekken waar legereenheden geplaatst kunnen worden. Ook staat er een stuk tekst onderop de kaart dat een speciale kracht aangeeft van jouw gehele leger of een doel dat behaald moet worden voor de winst. Wanneer beide spelers deze scenario kaarten tegen elkaar aanschuiven ziet men dat er een compleet speelbord verschijnt.

De spelers kiezen nu 1 van de 3 kaarten en laten deze gelijktijdig aan elkaar zien. Iedere speler kan nu zijn eigen gedeelte van het bord op gaan zetten (terrein, doelen, legers etc.)

 

Wat opvalt is dat er meer plekken voor het plaatsen van je legers staan afgebeeld dan dat je aan legers hebt (later meer hierover). Dat is gedaan omdat er ook afleiding-kaarten (decoys) in het spel zijn. Je mengt je legers tussen de decoys zodat de andere speler niet kan zien waar jouw legers precies  terecht zijn gekomen. Dit wordt ook wel eens aangeduid met "Fog of War". 

 

Nu had ik het even kort over het aantal legers dat geplaatst kan worden. Elk leger kost een aantal punten. In totaal heb je 50 punten te besteden. Mocht je hierna nog wat punten over hebben, maar niet genoeg om een leger van de kopen, dan krijg je voor het restant Lore tokens. Deze kunnen weer gebruikt worden om Lore kaarten mee te kopen.

 

Wanneer dit alles is gedaan, kan de strijd beginnen!

Het spelen van het spel:

Het spel wordt gespeeld over meerdere rondes en elke ronde bestaat uit:

  1. Main Phase

  2. Upkeep phase

 

1. In de Main Phase kunnen een viertal acties worden genomen:

  • Command Step

  • Order Step

  • Move Step

  • Attack Step

 

In de command step speelt de speler een command kaart. De speler leest de tekst op de kaart hardop voor en wijst de eenheden aan die hij met die kaart activeert. Hiermee heeft hij/ zij meteen de actie "order step" genomen.

 

In de move step mag de speler zijn/ haar eenheden bewegen. Hoeveel de eenheden bewegen staat aangegeven op de eenheid kaart. Daar ziet men links onderin in het blauwe vak een getal dat aangeeft hoeveel stappen deze eenheid mag doen. De eenheid mag niet in hetzelfde vak staan waar een andere eenheid al staat.

 

In de Attack step wordt de vijandige eenheid aangevallen. Het aantal dobbelstenen dat gerold moet worden voor de aanval staat wederom aangegeven op de eenheid kaart onderaan in net midden. In een rood vakje kun je zien met hoeveel dobbelstenen er wordt aangevallen en in geval van een aanval op afstand, staat er ook de afstand tot de vijandelijke eenheid vermeld in het zwarte vakje. Tot slot ziet men rechts onderaan het aantal levens van een eenheid (het aantal miniatuurtjes in een eenheid indien mogelijk).

 

Voordat er wordt gedobbeld geeft de speler aan wie hij aanvalt, of hij een melee of ranged aanval doet en controleert hij/ zij of hij line-of-sight heeft en dus niets een rechte lijn van zijn eenheid naar die van de vijand blokkeert.

De dobbelsteen heeft een aantal zijden, namelijk:

  • Een dubbel zwaard, geeft 1 schade aan de vijand

  • Een enkel zwaard, geeft 1 schade aan de vijand tenzij deze "weak" is (maar 1 figuur in een eenheid)

  • Schietschijf. Geeft 1 schade bij een afstandsschot

  • Moraal (vlag), voor elk gerold moraal symbool trekt de vijand zich 1 plek terug. Indien het leger niet terug kan trekken omdat deze geblokkeerd wordt door een vijandelijk leger, obstakels of het rand van het bord, dan verliest deze eenheid 1 leven.

  • Lore, elk Lore symbool geeft 1 Lore token aan de speler dat later weer gebruikt kan worden.

  • Heroïsch (helm). Dit triggert (wellicht) speciale vaardigheden van een eenheid. Dit staat aangegeven op de eenheid kaarten.

 

Mocht een eenheid nu terug moeten trekken richting een eigen leger dan gebeurt er niets, men noemt dit "support". Wanneer een vijandelijke eenheid zich terugtrekt mag de aanvaller ervoor kiezen om deze plek in te nemen, dit wordt "advance genoemd". Wanneer een eenheid aangevallen wordt, mag de speler kiezen of hij / zij terug aanvalt, men noemt dit "counter".

 

2. Nu volgt de Upkeep Phase. Deze fase kent 3 acties:

  • Overwinningspunten

  • Kaarten trekken

  • Lore

 

Iedere keer wanneer een speler zijn beurt eindigt op een hex met daarop een Bannier, dan ontvangt de speler 1 overwinningspunt. Een Overwinningspunt token wordt door de speler gepakt.

 

De speler pakt daarna een nieuwe command kaart van de algemene stapel.

 

Tijdens de Lore step mag de speler een aantal dingen doen:

  • 2 lore tokens uit de voorraad pakken

  • 1 lore token en 1 lore kaart pakken

  • 2 lore kaarten pakken van de stapel, deze bekijken en 1 lore kaart weer afleggen. Zo kun je van kaarten afkomen waar je op dat moment niets aan hebt.

 

Een speler mag maximaal 4 lore kaarten in zijn / haar hand hebben aan het einde van de beurt. De Lore kaarten geven extra mogelijkheden die tijdens het spel gespeeld kunnen worden. Dit alles staat op de Lore kaarten zelf beschreven.

Winnen van het spel:

Wanneer een speler als eerste 16 overwinningspunten heeft verzameld of wanneer alle eenheden van de tegenstander zijn verslagen is deze speler de winnaar van BattleLore 2nd Edition.

Conclusie:

Ik was al een fan van Memoir '44, maar BattleLore 2nd Edition doet daar nog een stapje bovenop. Ik hou van de wereld van Terrinoth, mijn favoriete spel speelt zich daar namelijk ook in af (Descent: journeys in the Dark - 2nd Edition). Beide spellen lijken erg op elkaar (ze zijn allebei bedacht door Richard Borg, hoewel deze ontwerper niet heeft meegedaan aan deze 2e editie). Toch zijn ze niet helemaal hetzelfde. Memoir '44 is een wat "lichter" spel, waardoor deze door een grotere groep omarmd zal worden. Wanneer je Memoir '44 erg leuk vind maar net wat meer wilt, dan is BattleLore 2nd Edition de betere keuze. Het gebruik van het "Fog of War" systeem is erg goed gedaan en de Lore kaarten bieden een hoop extra tactiek tijdens het spel. BattleLore 2nd Edition is naar mijn mening ook iets beter gebalanceerd dan Memoir '44. Bij Memoir '44 heb je nog weleens dat je beide zijden moet spelen om een goede uitkomst te krijgen van de winnaar, BattleLore heeft hier minder last van. Nu is het natuurlijk ook de vraag of je meer van de tweede wereldoorlog setting houdt of van het fantasierijk, want dat bepaalt ook een groot deel van je uiteindelijke mening en ervaring van het spel. Waar BattleLore 2nd Edition meer mogelijkheden biedt vind ik het historische aspect en het verhaal aan het begin van het scenario van Memoir '44 erg leuk. Daarom staan beide spellen bij mij in de speelkast.

 

De vormgeving van BattleLore 2nd Edition is erg mooi gedaan. De miniaturen zien er fantastisch uit en de grafische vormgeving van de kaarten is werkelijk prachtig. De wereld waarin het zich afspeelt vind ikzelf erg leuk. De stijl van de iconen en de wezens in het spel zien we ook meer terug in de andere spellen uit deze wereld van Fantasy Flight.

 

Inmiddels zijn er ook uitbreidingen verkrijgbaar die meer legers en rassen toevoegen aan het spel.

 

Dan zijn er nog de regels. Deze zijn erg chaotisch geschreven. Je bladert van voor naar achter om uit te zoeken hoe bepaalde zaken werken. De regels zijn echter wel voorzien van mooie tekeningen dat het regelboek wel uitstraling geeft. Je moet geluk hebben met de dobbelstenen, maar dat is niet anders als bij Memoir '44.

 

Vind je Memoir '44 een leuk spel, maar hou je meer van een fantasy setting met iets meer diepgang en meer verschillende soorten miniaturen, dan is dit het spel uit deze lijn met spellen die voor veel plezier zal zorgen! Als ik één ding zou mogen veranderen, dan zou ik een scenario gedreven verhaal wel erg leuk vinden als toevoeging, wie weet...

Meer weergeven