© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: Iello

Designer: Maxime Rambourg

Jaar: 2015

Spelers: 2 - 5

Speelduur: 60 - 90 min

Categorie: co-operative, Deck/ Pool Building, Player Elimination, Variable Player Powers

Reviewer: Sann Zevenbergen

Je bent een jonge magiër student en naar je eigen bescheiden mening de betere versie van Harry Potter. Echter in werkelijkheid heb je nog veel te leren. Er gaan geruchten rond die vertellen dat de school voor jonge tovenaars een magisch boek verbergt genaamd de "Big Book of Madness". 

 

Na wat rondneuzen door de archieven van de school en het afluisteren van de leraren kwam je erachter dat het boek in de geheime bibliotheek moet liggen. Voorzichtig open je de deur en samen met een aantal even nieuwsgierige klasgenootjes treed je binnen in de geheime bibliotheek. Daar ligt het boek! Met z'n allen verzamelen jullie je om het boek en wordt het slot verbroken.

 

Direct verschijnen er een boel nare en afschrikwekkende monsters. Wat hebben jullie gedaan! Al snel gaan jullie op zoek naar aarde-, wind-, vuur- en waterspreuken om de monsters terug in het boek te krijgen voordat de gekte het overneemt en alles verloren is!

Big Book of Madness is een coöperatief spel van 2 tot 5 spelers met een speelduur van 60-90 min. Het spel wordt gespeeld in 6 rondes, verdeeld over 5 beurten.

 

Setup:

Aan het begin van het spel kiest elke speler een karakter, elk gespecialiseerd in 1 van de elementen (aarde, vuur, wind, water). Hij/ zij krijgt daarbij de element-kaarten zoals aangegeven op de karakterkaart. Daarbij ontvangt elke speler van elk element de 4 basic spell cards. 

Willekeurig worden de monsters aan het book of madness toegevoegd, op deze manier ontstaat er bij elk spelletje van Big Book of Madness een willekeurig boek. Het stapeltje met madness kaarten wordt alvast klaargelegd op het bord.

De beurt pion (het boekje) wordt op beurt 1 neergelegd en de startspeler wordt gekozen. De ronde pion (de heksenhoed) wordt bij ronde 1 neergelegd in het rijtje voor makkelijk, normaal of moeilijk.

 

 Doel:

Het doel van het spel is om samen voldoende element-spreuken te verzamelen om de monsters te verslaan. Om dit te doen kun je kaarten afleggen met de overeenkomstige symbolen om zo een spreuk van het monster te verwijderen. Wanneer alle spreuken zijn verwijderd aan het einde van beurt 5, is het monster verslagen.

 

Het kan zijn dat je groep het niet voor elkaar krijgt om alle spreuken die op het bord liggen te verwijderen. Het monster wint dan aan het einde van beurt 5. In dat geval krijg je een negatief effect van het monster, veelal (maar niet per sé) in de vorm van madness kaarten (je wordt langzaam gek). Natuurlijk krijg je bij winst een positief effect van het monster, waardoor het makkelijker wordt om het volgende monster te verslaan. Dit gaat zo door tot ronde 6 en daar vindt het uiteindelijke gevecht plaats met de eindbaas. Lukt dit, dan heeft de groep gewonnen!

Een beurt bestaat uit 4 fases:

  • concentratie fase

  • Monster fase

  • Actie fase

  • Recuperatie fase

 

In de concentratie fase zorg je ervoor dat je alle gebruikte spell cards weer tot je beschikking hebt. Dit doe je door de kaart weer rechtop te draaien (Bij activatie draai je de kaart namelijk 90 graden).

 

In de monster fase verschuif je de beurtpion naar de volgende beurt. Komt deze op vakje 2 t/m 5 dan gebeurt de actie die op de vloek (de spellcards) van het monster staat vermeld (de kaart zelf blijft liggen totdat deze opgelost is!), komt de pion op het laatste vakje en ligt er geen vloek meer op het veld dan treedt de positieve bonus van het monster in werking, ligt er nog minimaal 1 vloekkaart dan gebeurt het negatieve effect. De beurtpion gaat weer naar 1, de ronde (heksenpion) gaat naar 2 en er komt een nieuw monster met zijn eigen spellcards. 

In de actie fase kunnen er meerdere acties worden genomen, nml:

  • activeer een spreuk

  • Leer een nieuwe spreuk

  • Schaf een nieuwe elementen kaart aan

  • Vernietig een vloek (spellcard)

  • Herstel van madness (ontdoe je van een madness kaart)

 

Nu gaat het echt beginnen en gaan we ervoor zorgen dat alle monsters in het boek blijven. Daarvoor gaan we samenwerken anders wordt het wel erg moeilijk. We kunnen namelijk in onze beurt ook element kaarten in onze reserve stoppen zodat we deze later aan een van de medespelers kunnen geven buiten je beurt om, zonder dat dit een actie kost, erg handig dus!

 

Je zult zien dat het niet altijd lukt om de vloeken te verslaan en soms is dit ook nodig omdat er rekening gehouden moet worden met de eindbaas. Uiteindelijk moet je ervoor zorgen dat de eindbaas verslagen wordt en dat kan soms dus betekenen dat je een aantal vloeken beter niet moet oplossen.

 

Wanneer je een spell gebruikt dien je deze te exhausten (90 graden draaien), zodat je hem maar 1 keer kunt gebruiken. Je kunt hier ook je element kaarten vervangen voor 2 of 3 element kaarten, om op deze manier effectievere element kaarten te krijgen. Eveneens kun je je basic spell cards vervangen voor betere spell cards.

 

In de recuperatie fase zorg je er weer voor dat je 6 kaarten in je hand hebt. Of je vult je hand aan, of je legt kaarten af....

 

Het spel wordt gewonnen wanneer de eindbaas is verslagen.

Het spel wordt verloren wanneer de madness stapel op is, 1 van de spelers 6 madness kaarten in zijn hand heeft of wanneer de eindbaas niet is verslagen.

Conclusie:

Big Book of Madness is een erg leuk coöperatief bordspel dat erg uitdagend is zoals je mag verwachten van een coöperatief spel. Je moet goed samenwerken om de vloeken en de monsters te bestrijden. Voordat je het weet heb je teveel aandacht besteed aan de vloeken en blijkt de eindbaas te moeilijk om te verslaan. Handig is dat het boek al aangeeft wat voor een elementen het volgende monster met zich meebrengt, waardoor je al iets vooruit kunt plannen.

 

De grafische vormgeving is prachtig zoals we wel van Iello gewend zijn. De kleuren zijn pakkend en zowel jong als oud kan genieten van al dit moois. Het boek is erg leuk gedaan. 2 stapeltjes met kaarten maken een boek en de kaarten worden als bladzijden omgeslagen. Het houten boekje dat aangeeft in welke beurt we zitten is eveneens een prachtig component van het spel.

 

Ik denk dat het spel een beetje tussen Pandemic en het verboden eiland inzit qua moeilijkheid en thema. Jong en oud zal dit thema waarderen (zeker na het succes van de Harry Potter films en boeken), maar het spel kan verraderlijk lastig zijn om te winnen. Big Book of Madness is dan zeker ook een aanrader om te spelen!