© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: 999 Games

Designer(s): Michael Rieneck, Stefan Stadler

Jaar: 2009

Spelers: 2 - 4

Speelduur: 90 - 120 min

Leeftijd: 12+

Categorie: Hand Management

Het is het jaar 1327, een roerig jaar. In het Engelse plaatsje Kingsbridge knijpen vier kinderen er na de mis in de kathedraal er stiekem tussenuit om naar het bos te gaan. Daar zijn zij getuige van twee moorden. Deze moorden zullen in de toekomst de eeuwige verbintenis zijn tussen de vier kinderen. De kinderen groeien op en worden geconfronteerd met het zware dagelijkse leven in Kingsbridge. De één wordt vroedvrouw, de ander timmerman en bouwer, weer een ander een krijger en de laatste klampt zich vast aan haar liefde voor een rijke edelman. Hun leven en liefdes ontwikkelen zich tegen de achtergrond van de herbouw van de kathedraal en de brug. Brug naar de hemel speelt zich af na de periode van het boek, de serie en het bordspel “De Kathedraal”. In Brug naar de hemel komen we dan ook de nazaten tegen van de verscheidene karakters uit het eerste verhaal. Jij als speler bent op zoek naar welvaart en aanzien en doet dit als boer, wolhandelaar en bouwmeester. Het zijn roerige tijden, de pest ligt op de loer en de eeuwige belastingen die geheven worden maken het moeilijk om in levensonderhoud te voorzien.Stijg in aanzien door medische kennis, pas je aan aan de gebeurtenissen in het spel en krijg eeuwige roem door het bouwen van diverse majestueuze bouwprojecten. 

11 Juni 2017

Sann Zevenbergen

Doel van het spel:

De speler die aan het einde de meeste overwinningspunten heeft, wint het spel. Deze krijg je door aan bouwprojecten deel te nemen of zieke burgers te helpen.

 

Spelverloop:

Het spel verloopt middels hoofdstukken (I t/m IV), die elk uit 6 ronden bestaan. In elke ronde vindt een gebeurtenis plaats. Elk hoofdstuk beslaat meerdere jaren, waarbij in hoofdstuk II de pest uitbreekt. Gebeurtenissen zijn te verdelen in directe en duurzame gebeurtenissen, waarbij duurzame gebeurtenissen langer in het spel blijven liggen.

Elke ronde bestaat uit 5 fasen:

  1. Draai de bovenste gebeurteniskaart om en voer een directe gebeurtenis meteen uit.

  2. Leg deze gebeurtenis neer op het speelbord.

  3. Spelers krijgen inkomen

  4. Verplaats de gunststeen

  5. Iedere speler speelt één actiekaart (waarbij rekening gehouden wordt met duurzame gebeurtenissen)

 

De actieve speler trekt de gebeurteniskaart en leest deze hardop. Op de gebeurteniskaart bestaat uit een stuk tekst uit het boek en een gebeurtenis die de spelers moeten uitvoeren. In geval van een directe gebeurtenis (te herkennen aan een beige kleurige achtergrond) wordt direct afgehandeld. Gebeurteniskaarten met een blauwe achtergrond hebben langer invloed dan 1 ronde, maar gelden tot maximaal het einde van het hoofdstuk.

 

De gebeurtenis heeft een vaste plek op het speelbord, echter mag de speler die de kaart heeft getrokken bepalen hoe deze kaart komt te liggen. Het spel gaat ervan uit dat elke speler aan een zijde van de tafel zit. Hierdoor wijst elke hoek van de kaart naar een speler. Op de hoeken van de kaart staat een teken afgebeeld dat het inkomen van de speler voorstelt. De speler die de kaart nu neerlegt bepaalt hiermee dus wat hij zelf aan inkomen krijgt, maar dus automatisch ook wat de andere spelers aan inkomen krijgen. Tevens staat er op de kaart een pijl die naar een getal wijst. Dit getal geeft aan hoeveel plaatsen de gunststeen (hier later meer over) verplaatst.

 

Het inkomen dat de spelers krijgen kan bestaan uit:

    • steen

    • graan

    • wol

    • hout

    • medische kennis

    • winstpunt

    • vroomheid

    • loyaliteit

    • 1 of 2 shilling

 

De gunststeen kan 0, 1, 2 of 3 plekken worden verschoven met de klok mee. De plek waar de gunststeen beland op het gunsten-spoor bepaald welke bonus de actieve speler (de startspeler) krijgt. Beweegt de gunststeen niet, dan wordt er ook geen bonus verkregen. Wanneer de gunststeen bij het einde is aangekomen, begint deze weer van voren af aan.

 

Iedere speler speelt vervolgens één van de 12 actiekaarten uit zijn/ haar hand. Tegelijkertijd legt de speler een andere kaart af. De startspeler begint en daarna wordt er met de klok mee gedraaid. Voor het spelen moet er rekening worden gehouden met de gebeurteniskaarten. De gespeelde kaart wordt open voor de speler neergelegd, de andere kaart komt afgedekt ernaast te liggen. Op deze wijze vormen er twee stapels. De kaarten geven duidelijk aan wat de acties zijn die gedaan mogen worden. Dit is o.a. het verkrijgen van grondstoffen, het verhandelen van grondstoffen, helpen aan het bouwproject, vroomheid, huizenbouw, medicijnen en gunsten. ​

Einde van een ronde:

Duurzame gebeurtenissen worden nu boven het speelbeurt geplaatst, deze zijn aangegeven aan de bovenrand van het speelbord. Er kunnen nooit meer twee duurzame kaarten bovenaan het speelbord liggen. Wanneer er meer duurzame kaarten te voorschijn komen, dan verdwijnt de laatste in de doos.

 

De startspelerschild wordt doorgegeven aan de speler die links van de startspeler zit. Deze speler wordt de nieuwe startspeler. Nu beginnen de spelers weer met de vijf fasen.

 

Einde van een hoofdstuk:

Aan het einde van een hoofdstuk moeten alle spelers laten zien dat zij een vroom, voedselrijk leven hebben gehad en netjes hun belasting hebben betaald. Is dit niet het geval, dan staat daar een boete en een straf tegenover. Deze straffen zijn boetedoening, bedelen of voor de koninklijke rechtbank verschijnen. Echter, er kan bescherming zijn voor deze straffen.

De Pest:

Aan het begin van hoofdstuk III breekt de pest uit. De pestfiches worden nu omgedraaid en verdeeld over de 11 huizen op het bord. Op de gebeurteniskaarten staan nu eveneens getallen en huizen afgebeeld. Zodra deze kaart omhoog komt dan wordt de desbetreffende pestfiche omgedraaid. De pestfiche geeft aan (van 1 tot en met 5) hoeveel medicijn er nodig is om de pest in dat huis te genezen. Wanneer een speler de pest geneest krijgt hij/ zij twee winstpunten en een bonus dat aangegeven staat bij het huis. Het kan ook zijn dat een vogelvrije in het bos de pest krijgt. Ook zij kunnen genezen worden, maar genereren geen extra bonus.

Medicijntegels hoeven niet afgelegd te worden, meerdere huizen kunnen genezen worden en elk huis dat genezen is, kan niet nogmaals de pest krijgen.

Bouwprojecten:

Alle bouwprojecten (op de brug en de toren) worden door gebeurteniskaarten geactiveerd. Pas dan kunnen de spelers meehelpen aan het bouwen van de diverse projecten. Aangezien niet elke gebeurteniskaart in een spel voorkomt, kan het zijn dat niet alle gebouwen ook daadwerkelijk worden gebouwd. Bouwprojecten zijn een manier om aan winstpunten te komen.

Donaties:

Elke speler kan een donatie doen aan een bouwproject. Zodra het gebouw gebouwd is krijgen de spelers de aangegeven bonus naast het bouwwerk.

Einde van het spel:

Na hoofdstuk IV is het spel afgelopen. Alle spelers tellen hun geld en bouwmaterialen bij elkaar op. Elk bouwmateriaal levert 1 winstpunt op en elke shilling genereert 1/2 winstpunt. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel. Bij gelijkspel wordt er gekeken naar vroomheid en loyaliteit.

Conclusie:

Zeker voor de mensen die het boek hebben gelezen of de serie hebben gezien is "Brug naar de Hemel" een feest van herkenning. Het spel doorloopt het verhaal zonder overdaad aan tekst. In het spel zitten een aantal interessante mechanismen. Het eerste dat opvalt is de gebeurtenis kaart die door de spelers dusdanig neergelegd kunnen worden zodat iedereen een bonus krijgt. Dus wat wil je zelf hebben, maar ook wat geef je weg? Dit is een uniek systeem dat erg goed werkt. Daarnaast werkt ook het systeem van 1 kaart spelen en 1 kaart wegleggen iets wat niet in vele andere bordspellen voorkomt. Dit zorgt ervoor dat je soms voor lastige keuzes staat (en naarmate het spel vordert worden deze steeds lastiger!). Omdat je niet weet wat je tegenspeler speelt kom je soms voor leuke verassingen te staan.

 

Het verhaal is goed verweven in het spel en het spel ziet er werkelijk schitterend uit. Ik hou van de grafische vormgeving, de kleurstelling en het ontdekken van wat er allemaal op het speelbord plaatsvindt. Het voltooien van bouwwerken geven een subtiele verandering aan het uiterlijk van het speelbord en de diversiteit aan gebeurtenis kaarten is ruim voldoende om de herspeelbaarheid van het spel te waarborgen.

 

De regels lijken in eerste instantie overweldigend en dit komt met name door de grote hoeveelheid aan acties elke beurt. Echter, de praktijk laat zien dat je snel door de acties heen gaat en dat het met name draait om het plaatsen van gebeurtenis kaarten en het spelen/ afleggen van actiekaarten.

 

Ik vind het een erg leuk bordspel en verheug mij nu al op de andere spellen in deze serie ("de kathedraal" en "a Column of Fire"). Probeer het en laat me weten wat jij ervan vindt.

Meer weergeven