© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: White Goblin Games

Designer(s): Stefan Feld

Jaar: 2013

Spelers: 2 - 4

Speelduur: 60 min

Categorie: Card game, city building, Dice, Economic

Reviewer: Sann Zevenbergen

Brugge, het Venetië van het Noorden met zijn vele kanaaltjes (ook wel "reien" genoemd) en bruggen, is bij vele Nederlanders wel bekend. Brugge was in de 15e eeuw een belangrijke handelstad met een bont gezelschap aan kooplui met allemaal hun eigen natiehuizen en pakhuizen. De stad floreerde en iedereen wilde daar zijn graantje van meepakken...

In Brugge, een spel uitgegeven door White Goblin Games spelen de spelers kooplui uit de 15e eeuw in Brugge. De spelers beginnen allemaal in een gedeelte van de stad, waar zij hun macht al hebben. Vanuit daar proberen zij hun macht uit te breiden, de stad mooier (en vooral winstgevender) te maken, invloed te krijgen, kanalen te bouwen en als winnaar met de meeste punten het spel te beeïndigen. Maar het noodlot ligt op de loer, de pest, brand en rellen zijn aan de orde van de dag. Zorg er dus voor dat dit allemaal niet uit de hand loopt in jouw gedeelte van de stad!

Setup:

Het speelbord wordt klaargelegd, met daarop de positie van de spelers (bij elke stadspoort), de standbeeldfiches, de 50/100 fiches (voor extra overwinningspunten na het passeren van 49), het geld, de noodlotfiches, de kanalen en de arbeiders.

 

Daarbij worden de trekstapels klaargezet. Dit gaat als volgt: De kaarten worden verdeeld in 5 stapels. Van deze 5 stapels wordt er voor elke speler 1 stapel gepakt (bijv. 3 stapels voor 3 spelers). Deze worden door elkaar geschud en verdeeld over de 2 meegeleverde bakjes. Het restant wordt naast de bakjes gelegd en komt pas bij de eindbeurt aan bod.

 

De spelers pakken ieder hun meeples, selecteren de eerste speler, nemen de overzichtskaarten, de meerderheidsfiches en het spel kan beginnen!

Spelverloop:

Fase 1: kaarten trekken

Elke speler zorgt ervoor dat hij 5 kaarten op hand heeft. Dit wordt gedaan door kaarten willekeurig uit 1 van de beide bakjes te trekken. De kaarten hebben verschillende kleuren. Je weet dus welke 2 kaartkleuren bovenop liggen, maar wat daar onder zit is nog de vraag. Zo kun je (hopelijk) de kaarten pakken die je nodig hebt.

 

Mocht 1 van de stapels op raken, dan gebruik je de extra stapel met kaarten. Deze kaarten komen in het lege bakje te liggen en worden dus gebruikt om de ronde af te kunnen spelen met 2 gevulde kaartenbakjes. Zijn beide bakjes leeg, dan verdeel je deze stapel.

 

Fase 2: Dobbelstenen gooien

De startspeler gooit alle 5 gekleurde dobbelstenen en legt deze in numerieke volgorde op de daarbij behorende vakjes bij het Belfort. Voor elke 5 of 6 die er gegooid wordt Krijgen alle spelers een noodlotfiche die overeenkomt met de kleur van de dobbelsteen. Wanneer 3 noodlotfiches van dezelfde kleur zijn verkregen dan slaat het noodlot toe en voer je de actie uit die op de achterzijde van het noodlotfiche staat, dit kan het verliezen van arbeiders, gebouwen, kanalen etc. zijn.

 

Worden er 1-en of 2-en gegooid dan mag men een vakje vooruit gaan op het ontwikkelingsspoor dat op het marktplein ligt. Men betaald dan de waarde van alle 1-en en 2-en die er gegooid zijn en men mag maar 1 stap vooruit per ronde.

Fase 3: kaarten spelen en acties uitvoeren

Op de kaarten die men heeft ziet men een aantal zaken. Allereest kijken we naar de rechterrij op de kaart. Deze geeft namelijk een aantal acties aan. Van boven naar beneden:

  1. Neem 2 arbeiders van dezelde kleur (de kleur van de kaart)

  2. Neem het aantal muntstukken wat met de dobbelsteen van die kleur is gedobbeld

  3. Leg 1 noodfiche af van die kleur

  4. Bouw 1 kanaalfiche. Op het bord staat welk kanaal er gebouwd kan worden. Vanuit je startpositie lopen er naar links en naar rechts kanalen. Deze zijn kleurgecodeerd en de volgorde moet aangehouden worden! Passeer je de 3e, dan krijg je 3 overwinningspunten en heb je een kanaal voltooid, dan mag je een standbeeldfiche pakken. Hoe eerder je deze mag pakken, hoe meer overwinningspunten je krijgt, want deze nemen af in waarde met elk weggehaald standbeeldfiche!

  5. Bouw een huis. Draai je kaart om en bouw een huis met behulp van een arbeider. Dit betekent dus dat je een arbeidersmeeple nodig hebt in dezelfde kleur als die van je kaart. Een huis levert 1 overwinningpunt op en biedt plaats voor 1 persoon.

  6. Trek 1 persoon aan. Als je dan een huis hebt gebouwd, dan kun je een persoon dat huis laten intrekken zodat je het persoonsdeel van de kaart kunt spelen.

 

Verder zie je op de kaart een persoonsdeel met een speciale actie waar we later wat dieper op ingaan. Bovenin zie je de kosten voor het spelen van de kaart met daaronder de overwinningspunten aan het einde van het spel in het klein.

Tot slot behoort de persoon ook tot een bepaalde bevolkingsgroep dat belangrijk kan zijn in het spel.

 

Bovenstaande doe je in 4 rondes en elke speler voert om de beurt een actie uit, beginnend bij de startspeler.

 

In het spel krijgt iedereen 3 meerderheidsfiches die omgedraaid voor je liggen. Zodra je bij 1 van deze meerderheden bovenaan staat, draai je de fiche om en ontvang je de overwinningspunten hiervoor. Zodra een andere speler je inhaalt, mag hij/ zij ook zijn/ haar fiche omdraaien, zonder dat de andere speler deze verliest. Eens behaald = altijd behaald.

We kijken nu eens wat beter naar de persoonsdelen, want deze kunnen bepalen hoe je het spel gaat spelen.

Zodra een persoon in een huis zit (en er mag maar 1 persoon in 1 huis zitten), kun je deze persoon activeren. Dat gaat veelal op 4 manieren en hiervoor kijken we naar het grijze vlak dat boven de tekst staat.

  • Staat hier een bliksemschicht naar beneden op dan moet de actie direct uitgevoerd worden en wordt éénmalig geactiveerd.

  • Staat er een arbeider op, dan moet men een arbeider in die kleur gebruiken om de actie uit te mogen voeren.

  • Oneindig: deze actie mag iedere keer uitgevoerd worden

  • Lauwerkrans. Zij genereren overwinningspunten die aan het einde van de ronde worden berekend.

Fase 4: vaststellen van meerderheden en startspeler bepalen

Zijn er meerderheden behaald voor de ontwikkeling, aantal personen of kanalen, dan worden de fiches omgedraaid.

 

Daarna is de volgende speler de nieuwe startspeler.

 

Aan het einde van het spel worden alle punten bij elkaar opgeteld en de persoon met de meeste overwinningspunten is de winnaar van het bordspel Brugge!

Conclusie:

Ik ben zelf een groot fan van bordspellen met een goed thema en het spel moet dan ook het thema vertalen naar een aantal mechanismes dat hier goed mee werkt. En naar mijn mening is dat precies wat Brugge doet. Ik ben druk bezig met het binnenhalen van de beste personen in mijn gedeelte van de stad, maar ik let ook goed op wat anderen doen. Ik moet concurreren op vele vlakken, maar zoals bij vele spellen waarbij je voor meerdere onderdelen in het spel punten kunt halen, moet ik me toch wel focussen op een aantal hiervan en hier dan ook succesvol mee zijn.

 

Ondanks dat er voor een boel acties punten zijn te behalen wordt het spel hier niet onoverzichtelijk van. Het bord is duidelijk en de acties relatief eenvoudig. Een nadeel van het spel is dat je wel merkt dat het ene beduidend beter werkt dan het andere. Wanneer je bijvoorbeeld een aantal hoog scorende personen neerlegd geeft dat meer en makkelijker punten dan wanneer je veel kanalen wilt bouwen. Loopt de een voor op het bouwen van kanalen dan heeft het al geen zin meer om daar een meerderheid in te halen, omdat dit simpelweg te duur is.

 

De stapels met kaarten werkt leuk. Een deel weet je, maar een ander deel weet je niet. Daardoor word je gedwongen om te werken met dat wat het dek je geeft. Desondanks blijft je hiermee toch in meer of mindere mate een keuze houden. Het werkt meteen als een timer. Is 1 van de stapels leeg, dan wordt de ronde uitgespeeld met het rest-stapeltje en worden de punten opgeteld.

 

De illustraties zijn erg mooi en realistisch getekend. Elke kaart in dit spel is anders en elk persoon heeft dus een ander gezicht en dat vind ik echt fantastisch. Spellen waarbij een groep mensen of monsters allemaal dezelfde illustraties hebben vind ik altijd jammer en ik was dus ook blij verrast dat dit in Brugge niet het geval is. 

 

Ik denk dat dit een erg leuk spel is voor mensen die net wat meer willen dan de introductiespellen. Het laat je denken, relatief eenvoudige stappen zetten en er zitten weinig pest elementen in (alhoewel sommige personen je aardig kunnen pesten wanneer zij dat willen). Iedereen bouwt zijn eigen stadsdeel op, maar is niet in zijn eentje aan het spelen. Let goed op wat de ander doet en pas daar je tactiek op aan. De kaarten zijn het meest gecompliceerde deel van het spel maar deze geven meer inhoud en kracht aan het spel. Brugge is voor mij één van mijn favoriete euro spellen tot nu toe!

Meer weergeven