© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: 999 Games

Designer(s): Klaus-Jürgen Wrede

Jaar: 2000

Spelers: 2 - 5

Speelduur: 30 - 45 min

Categorie: Area Control/ Area Influence, Tile Placement

Carcassonne, een plaatsje in Zuid Frankrijk bekend om haar middeleeuwse burcht en daardoor als thema gebruikt in een enorm populair bordspel genaamd Carcassonne. Carcassonne vormde de belangrijkste Franse verdediging tegen de koning van Aragon. Deze probeerde alle gebieden in Zuid Frankrijk te veroveren en inmiddels lag de grens al bij de noordzijde van de Pyreneeën. Pas in 1246 was de burcht af en vormde de Porte Narbonnaise, een mooie grote poort tot de stad, het sluitstuk. Carcassonne heeft in de jaren daarna geleden onder de pest, hongersnood en plunderingen van de zwarte prins. Men wist echter de stad weer helemaal op te bouwen zodat het weer kon opbloeien tot een succesvolle stad. De vrede van de Pyreneeën in 1659 maakte een einde aan de functie van de burcht. Er was geen gevaar meer, dus werd er niet meer geïnvesteerd in de stad. Toen in 1680 een belangrijke kanaal werd aangelegd in Frankrijk, besloten de edelen het kanaal niet door Carcassonne te laten lopen. Dit was een enorme inschattingsfout waardoor Carcassonne zijn economische positie verloor en daarmee haar voorspoed. Inmiddels is het een enorme trekpleister voor toeristen en dus ook een inspiratie voor het bordspel Carcassonne!

23 September 2016

Sann Zevenbergen

Doel van het spel:

Door middel van tegels te leggen met daarop wegen, steden, weilanden en kloosters proberen spelers zoveel mogelijk punten te verzamelen.

 

Voorbereiding:

De tegel met de donkere achterzijde wordt in het midden van de tafel gelegd. Alle overige tegels worden geschud en in stapeltjes met de achterzijde tonend, aan de zijkant van het speelvlak gelegd. Alle spelers krijgen 8 horigen (meeples), waarvan er 1 op het scorebord komt te liggen en de andere 7 bij de spelers zelf.

Verloop van het spel:

Het spel verloopt in drie stappen en speelt met de klok mee.

  1. Men moet een nieuwe tegel pakken en aanleggen.

  2. Men mag een horige vervolgens op de net aangelegde tegel zetten.

  3. Als er door de plaatsing nu wegen, steden of kloosters afgebouwd worden, moeten die nu geteld worden.

 

Laten we eens kijken naar de acties die hierboven genoemd zijn:

 

Het leggen van landtegels:

Wanneer de tegel getrokken is wordt deze aan iedereen getoond. De andere spelers mogen adviseren, maar de actieve speler bepaalt. De tegel moet nu aangelegd worden aan één van de zijden die open zijn (hoeken tegel elkaar mag dus niet). De plaatjes moeten ook kloppen, dus wegen moeten doorlopen en steden moeten een compleet geheel gaan vormen.

 

Het plaatsen van horigen:

De volgende regels gelden voor het plaatsen van horigen:

  • Er mag in de beurt maar 1 horige geplaatst worden.

  • Deze moet uit zijn/ haar voorraad komen.

  • De horige mag uitsluitend op de zojuist geplaatste tegel gezet worden.

  • De speler bepaalt zelf waar op de tegel de horige geplaatst wordt. Sommige tegels bevatten namelijk steden, wegen en weide.

  • Wanneer er op een door een tegel vergrote weg, stad of weide al een horige staat (van wie dan ook) dan mag er geen horige bijgelegd worden. Echter, het kan ook zijn dat er een horige verderop op een tegel staat en later in het spel verbonden waardoor de stad compleet geraakt. Hierdoor kan er dus wel een situatie ontstaan waarbij er twee of meer horigen in 1 stad komen te staan en dus punten scoren.

  • Is de voorraad op dan mag je enkel nog tegels aanleggen. Geen nood, in het spel komen er ook weer horigen terug in je voorraad.

Afgebouwde wegen, steden en kloosters worden geteld:

Zodra een weg een complete verbinding maakt, worden de punten opgeteld voor de spelers die op deze weg staan (struikrover). Ook de tegels met een klooster, een poort of splitsingen zelf tellen mee. Voor elke tegel met een weg krijgt de speler 1 punt en deze worden bijgehouden op het scorebord.

 

Een stad is af wanneer er geen gaten meer binnen of om de stadsmuur aanwezig zijn, het vormt nu één geheel. Wanneer een speler een horige (ridder) in de stad heeft, krijgt hij/ zij 2 punten voor elke stadstegel. Bovendien krijgt hij/ zij 2 extra punten voor elke stadstegel met een schild erop afgebeeld. wanneer er meerdere spelers met horigen in de stad of op de weg staan, krijgt de speler met de meeste horigen de punten. Is het gelijk, dan krijgen beide spelers de punten.

 

een klooster is af wanneer deze volledig omringd wordt door weide (dus zowel de zijden als de hoeken). Deze speler krijgt 9 punten (9 tegels inclusief het klooster).

 

Zodra een weg, stad of klooster compleet is, keren de horigen weer terug naar hun meesters (jij dus).

 

Weiden:

De weiden die ontstaan worden pas aan het einde van het spel opgeteld. Wanneer een speler een horige (de boeren) in een weide plaatst, is deze speler zijn/ haar horige dus kwijt tot het einde van het spel. De weiden worden gescheiden van elkaar door stadsmuren, wegen en de rand van het speelbord.

Einde van het spel:

Het spel is voorbij wanneer de laatste tegel wordt aangelegd. Nu volgt de eindtelling.

 

De eindtelling:

Eerst wordt er gekeken naar alle wegen, steden en kloosters die niet afgebouwd zijn. Wanneer een speler een horige op die plekken heeft staan krijgt deze speler voor elke tegel 1 punt, ook voor de schilden. 

 

Daarna verzorgen de boeren de steden. Dat wil zeggen dat elke boer die grenst aan een complete stad, voor elke stad 4 punten oplevert, ongeacht de grootte van de stad. Ook hier gaan de punten naar de speler die de meeste boeren een stad laat voorzien. Bij gelijkstand krijgen beide spelers de punten.

 

De speler met de meeste punten aan het einde van het spel, is de winnaar.

Conclusie:

Vele mensen kennen inmiddels wel het spel Carcassonne of hebben er op z'n minst ooit van gehoord. Het concept is simpel, pak een tegel en leg hem aan. Plaats eventueel een meeple erbij en dat is het!

Maar waar je de tegel aanlegt en wanneer je een meeple plaatst is wel degelijk van belang. Je moet dus constant beslissingen afwegen, soms is een plaatsing van een tegel misschien wel beter voor je tegenstander(s)...

Omdat je met name bezig bent met je eigen wegen, steden en kloosters, is het pestelement beperkt. Soms kun je een ander de stad uitpesten door je grote meeple (waar je er maar 1 van hebt) in een stad te plaatsen die later verbonden wordt met de stad van een tegenstander. Daarbij verliest de tegenstander dus de controle over de stad die nu aan elkaar geschakeld is (red. dit kan een uitbreiding zijn...). Dat kan erg vervelend zijn, maar gebeurt niet heel veel in Carcassonne. Het is niet pesten voor het pesten, maar heeft wel degelijk een functie. In deze gevallen vind ik voor mezelf het pesten niet erg, ook omdat dit niet constant gebeurt in het spel.

De steden en landschappen die zo ontstaan in Carcassonne zien er erg leuk uit en zijn iedere keer weer anders. Inmiddels zijn er vele uitbreidingen en varianten te verkrijgen die het spel meer opties geven en meer herspeelbaarheid. Je kan dus kiezen wat bij jouw speelstijl past. Eveneens zijn er vele Carcassonne bordspellen met een ander thema. Mayflower was er één, maar meer recent Star Wars en binnenkort Amazone! Carcassonne is een interessant en vermakelijk spel voor jong en oud!

Meer weergeven