© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: Asmodee, Plan B Games

Designer(s): Emerson Matsuuchi

Jaar: 2017

Spelers: 2 - 5

Speelduur: 30 - 45 min

Leeftijd: 8+

Categorie: Card Drafting, Deck/ Pool Building, Hand Management, Set Collection

Als onderdeel van een karavaan ben je dag en nacht onderweg. De nachten worden veelal gebruikt om van de ene plaats naar de andere te komen. De temperatuur maakt het aangenaam om grote afstanden af te leggen en de dieren kunnen op deze manier effectiever ingezet worden. Wanneer de bestemming is bereikt wordt de tent neergezet en na enkele uren rust begint de dag. Luxe specerijen uit het Verre oosten worden op deze markt verhandeld. Tijden zijn veranderd en de concurrentie is toegenomen. Tegenwoordig kunnen alleen de grootste karavanen met de meeste invloed nog bestaan. Gelukkig ben je opgenomen in de karavaan van sultan Mohammed al Hosseini die een goede reputatie heeft, maar de laatste tijd is de sultan nog maar weinig gezien in het openbaar en doen geruchten de ronde dat de sultan op zijn sterfbed ligt. De toekomst is onduidelijk maar in de tussentijd moeten de specerijen verhandeld worden en wie anders dan jij gaat dat deze dag doen. 

 

Century, de specerijenroute is het eerste deel van wat een serie van drie moet worden. Gloednieuw, taalonafhankelijk en uitgegeven door o.a. een Nederlandse uitgever. Laten we kijken naar hoe het spel gespeeld moet worden.

09 Juli 2017

Sann Zevenbergen

Opzetten van het spel:

Het spel kent twee typen kaarten, puntenkaarten (oranje achterzijde) en handelskaarten (paarse achterzijde). De puntenkaarten worden geschud en op een stapel gelegd. Links naast deze stapel worden hiervan 5 kaarten opgedraaid. Boven de eerste kaart (van links naar rechts gekeken) komen gouden muntjes te liggen en boven de tweede kaart komen zilveren muntjes te liggen. Van de handelskaarten worden de kaarten met de paarse kader opzij gelegd. Dit zijn startkaarten waarvan elke speler er 2 krijgt. De rest wordt geschud, onder de puntenkaarten op een stapel gelegd en hiervan worden 6 kaarten opengedraaid. De specerijen worden klaargelegd in de bakjes.

 

Tot slot krijgt elke speler een karavaankaart met ruimte voor 10 blokjes en afhankelijk van het aantal spelers krijgen de spelers een aantal start-specerijen.

Spelverloop:

Century wordt gespeeld over meerdere ronden waarbij elke speler 1 actie doet per ronde. Deze acties bestaan uit:

  • Spelen

  • Kopen

  • Rusten

  • Inwisselen

 

Laten we nu eens kijken naar deze acties.

 

Spelen:

Bij deze actie speel je een kaart uit de hand en doet wat erop aangegeven staat. Bij een specerijenkaart pak je het aangegeven aantal en kleur blokjes uit de voorraad. Met upgradekaarten kun je de specerijen opwaarderen van de ene naar de andere kleur. De volgorde hierbij is geel - rood - groen - bruin. Je mag de opwaardering verdelen zoals je dit zelf wilt.

Ruilkaartspel zorgen ervoor dat je blokjes kunt inruilen voor andere (veelal betere) blokjes.

 

Kopen:

Je kan handelskaarten kopen. De eerste kaart is gratis, daarna kosten ze specerijen. Dit doe je door willekeurig blokjes te leggen op de kaarten van links naar rechts, totdat je aankomst bij de kaart die je wilt kopen. Je pakt dan deze kaart en schuift het geheel op naar links. Tot slot pak je een nieuwe kaart van de stapel om de positie van de vijfde kaart aan te vullen.

Rusten:

Rusten is een manier om de gespeelde kaarten weer op hand te nemen. Kaarten worden dus niet afgelegd waardoor je hand groeit tijdens het spel.

 

Inwisselen:

Wanneer je de benodigde blokje in je karavaan hebt liggen kun je een puntenkaart pakken. De blokjes gaan terug naar de bakjes, de puntenkaart leg je afgedekt voor je neer en de rij schuift door naar links en wordt aangevuld. Heb je nu de eerste of tweede puntenkaart gepakt, dan pak je ook de bijbehorende munt.

 

Einde van het spel:

Zodra een speler de vijfde (of zesde bij een 2-speler spel) puntenkaart heeft gepakt wordt de ronde uitgespeeld en eindigt daarna het spel. Alle spelers tellen de punten van de puntenkaarten bij elkaar op + de punten van de munten (3 voor goud, 1 voor zilver) + 1 punt voor alle niet-gele overgebleven blokjes. De speler met de meeste punten is de winnaar.

Conclusie:

Century: de specerijenroute is een goed spel om vrienden en kennissen te introduceren met de hedendaagse spellen. De regels passen op twee kantjes en de symbolen op de kaarten spreken voor zich. Er zijn niet heel veel acties, maar de volgorde en timing van het spelen leveren een zeer interessant spelverloop op. Er zijn voldoende keuzes, maar ook voldoende mogelijkheden. Dit zorgt ervoor dat je soms kan balen wanneer een speler net een kaart voor je wegpakt, maar er zijn altijd alternatieven die ook goed kunnen scoren. 

 

Je merkt dat de munten nog best belangrijk zijn en dat zeker de gouden munten erg veel extra punten kunnen opleveren. De munten zijn beperkt, maar zeker de moeite waard! Je kan maximaal 10 specerijen blokjes op je karavaankaart legen, dus oneindig sparen om vervolgens heel veel puntenkaarten te pakken zit er (gelukkig) niet bij. 

 

Het spel ziet er prachtig uit en is zelfs iets over-geproduceerd. Ik moet toegeven “dit is iets waar ik van hou”, hoe meer een spel uitblinkt op de tafel, hoe meer ogen erop gericht zullen zijn. De schaaltjes zijn daarbij ook erg handig om de blokjes bij elkaar te houden en metalen muntjes liggen toch iets beter in de hand. De kaarten zijn lekker groot en mooi geïllustreerd. De insert van de doos had iets dieper gemogen om de kaarten goed op hun plek te houden en een deksel had ervoor kunnen zorgen dat alle blokjes op hun plek blijven, maar het feit dat er een insert in zit is al een fijn gegeven.

 

Helaas is de playmat van dit spel niet meegeleverd en momenteel zelfs niet te koop buiten Amerika. Dit maakt het geheel nog net iets mooier en vereenvoudigd het opzetten van het spel. Al met al een mooi, interessant spel met weinig regels maar verrassend veel mogelijkheden. Ik ben nu al benieuwd naar de volgende twee spellen in deze lijn.

Meer weergeven