Uitgever: Fantasy Flight Games

Designer: Erik M. Lang

Jaar: 2009

Spelers: 3 - 4

Speelduur: 60 - 120 min

Categorie: Area Control, Area Movement, Dice Rolling, Action Point Allowance System

Reviewer: Sann Zevenbergen

De oude wereld, vergaan en treurig. Waar eens een prachtig koninkrijk was, vol met mensen en dieren, groene bossen en besneeuwde bergtoppen, is weinig meer van overgebleven. De wereld werd een aantal jaren geleden opgeschrikt door 4 duivelse goden. Zij gebruiken de wereld als hun strijdtoneel. Pest, honger en armoede maken de mensen hopeloos en angstig. De Goden proberen hun invloed over het land uit te breiden en vechten vele oorlogen met elkaar uit middels hun demonen. 

In Chaos in the Old World ben jij één van deze 4 goden. Je hebt de keuze uit:

  1. Khorne, de bloedgod. Dood en verderf, slachtpartijen en woede zijn jouw kenmerken.

  2. Nurgle, de plaaggod. God der corruptie, smerig en vuil.

  3. Tzeench, manipulatief en vals

  4. Slaanesh, prins van plezier en pijn. Verleidend en overspelig.

 

Gebruik de goden om de oude wereld te veroveren en te vernietigen. Probeer zoveel mogelijk overwinningspunten te verdienen of je threat dial (later meer) helemaal naar zijn maximale waarde te krijgen om te winnen. Maar pas op, de oude wereld heeft nog wat helden rondlopen en tijd is niet je vriend....

Setup:

Het bord van Chaos in the Old World bestaat uit een aantal componenten. Allereerst zie je kaart van de oude wereld dat op een stuk huid geschreven is. Hier zie de verschillende regio's. Elke regio heeft een nummer en een naam. Het nummer geeft de weerstand aan die een regio biedt en is tevens de waarde die aangeeft wat benodigd is om het gebied te veroveren. Links en rechts is ruimte voor kaarten die gespeeld kunnen worden. Pijlen geven aan in welke volgorde de regio's afgehandeld worden in het spel.

 

Dan zijn er nog de threat dials die voor elke god aangeven wat voor een speciale kracht de goden kunnen gebruiken of wat voor een bonus zij krijgen.

Elke speler krijgt een overzicht van zijn god voor zich waarop een aantal belangrijke zaken staan:

  • hoeveel kaarten elke speler trekt aan het begin van zijn speler-fase

  • Hoe een speler zijn threat dial kan laten bewegen

  • Hoe een ronde verloopt

  • Wat de verschillende tokens betekenen

  • Een track dat aangeeft hoeveel power een god nog te besteden heeft

  • De waarden van je demonen (hoe sterk zij zijn)

 

Elke speler heeft een stapel corruptie tokens waarmee gebieden kunnen worden "vervuild" en verdeeld over het bord worden diverse tokens neergelegd. Dit kan zijn: adel, boeren, gebeurtenissen etc.

 

De spelers hebben allen hun eigen deck met chaos cards. Deze kunnen in de verschillende regio's gespeeld worden en hebben allemaal hun eigen specialiteit, afhankelijk van de god waar mee gespeeld wordt. Op deze kaarten staat een waarde, dit geeft de power-kosten van de kaart aan en een effect (in tekst) van de kaart. Tot slot hebben alle spelers ook upgrade kaarten voor hun demonen.

 

Het bord bestaat eveneens uit een gedeelte voor de old world cards. Deze zorgen voor gebeurtenissen gedurende het spel en geven elk spel van Chaos in the Old World een uniek verloop.

 

Spelverloop:

Het spel wordt gespeeld in een aantal fases:

  • Old World Phase. De speler met de laagste "threat" trekt een kaart van de old world card stapel en voert uit wat erop staat.

  • Draw Phase. Pak van je eigen stapel het aantal chaos kaarten zoals staat aangegeven op de speler sheets. Er zit geen limiet aan het aantal kaarten wat je in je hand mag hebben.

  • Summoning Phase. In een vaste volgorde (afhankelijk van de god waar je mee speelt), maar om en om, kan men demonen oproepen of chaos kaarten uitspelen. Demonen mogen enkel geplaatst worden waar een andere Demon van hemzelf staat of in de regio ernaast.

  • Battle Phase. Hier worden de gevechten met de andere demonen of tokens (boeren, adel etc.) uitgevochten. Dit wordt gedaan met dobbelstenen. Elke 4, 5 en 6 is raak en bij 6 mag je deze dobbelsteen nog een keer rollen (de zogeheten exploding dice). 

  • Corruption Phase. Deze bestaat uit de domination step, waarbij wordt gekeken naar de speler die middels kaarten en demonen het meest domineert in die regio. Zodra dit meer is dan de waarde in de regio, krijg je hier overwinningspunten voor. Vervolgens mag je nog corruptie plaatsen. Wanneer voldoende corruptie tokens zijn geplaatst is de regio ingestort. Een ruïnation card wordt op de regio geplaatst om aan te geven dat de regio geruïneerd is en op de kaart zien we het aantal punten dat wordt gescoord door de speler die dit voor elkaar heeft gekregen.

  • End Phase. De afronding, hier worden een aantal dingen gedaan en deze spreken eigenlijk wel voor zich:

    • Remove chaos cards

    • Resolve hero tokens

    • Resolve Old World cards

    • Score ruïned regions

    • Advance threat dials

    • check voor game end

 

De speler die het eerst 50 overwinningspunten heeft gehaald of zijn threat dial zo ver heeft opgeschroefd dat er "victory" tevoorschijn komt heeft gewonnen!

Conclusie:

Chaos in the Old World is thematisch een erg sterk spel. De presentatie van het spel, de miniaturen en de gebeurtenissen nemen je echt mee naar een donkere wereld. Het is dan ook erg leuk om de slechterikken te mogen spelen ipv de helden. Wanneer iedereen verliest kun je jezelf in ieder geval nog troosten met het feit dat de goede hebben gewonnen en het kwaad verslagen is...

 

Wat erg goed gedaan is, is dat elke god anders speelt. De chaoskaarten passen echt bij de desbetreffende god en waar deze voor staat. Alle miniaturen zijn ook verschillend per god en passen ook perfect bij deze god. Het is zelfs zo dat bepaalde goden elkaar op verschillende manieren het beste kunnen bestrijden. Tips hierover staan achterin het regelboek. Nadeel is echter wel dat de miniaturen, en dan met name de bannieren die de cultists vasthouden, wat zwak zijn en makkelijk kunnen afbreken.

 

Het spel is een soort van Euro-Ameritrash combinatie, waarbij gevochten wordt, maar waarbij ook worker placement en area control mechanismen om de hoek komen kijken. Dit alles is naar mijn mening erg goed gedaan. Het spel speelt lekker weg, hoewel toch af en toe in het regelboek gekeken moet worden over hoe bepaalde zaken nu werken.

 

Het thema kan mensen afschrikken en voor kinderen is dit waarschijnlijk niet het meest ideale bordspel wat er op de markt verkrijgbaar is momenteel. Maar hou je van de Warhammer wereld vol met demonen, vind je Ameritrash net zo leuk als Eurogames, heb je even de tijd voor een bordspel en voel je je aangetrokken tot de sfeer van Chaos in the Old World, dan is dit zeker een aanrader!

Meer weergeven

© 2016 by Zevenbergen