Uitgever: House of Monks

Designer(s): Bill Eberle, Jack Kittredge, Bill Norton e.a.

Jaar: 1977/ 2016 (NL versie)

Spelers: 3 - 5

Speelduur: 60 - 120 min

Categorie: Hand Management, Partnership, Take That, Variable Player Powers

Het heelal, een onmetelijke ruimte vol met leven. Echter, het geëvolueerde leven heeft zich ontwikkeld tot een intergalactische smeltkroes van rassen dat elkaar naar het leven staat. Al eeuwen woedt er een hevige strijd om de verdeling van de macht. Door de uitvinding van de warp-technologie kunnen buitenaardse wezens in mum van tijd het heelal doorkruizen en binnen enkele uren kan elk willekeurig ras voor de grenzen van jouw planeet staan. Hoe is het zover gekomen?

 

“In den beginne waren er de Precursoren, de eerste intelligente levensvorm in het heelal. De Precursoren hebben het heelal afgespeurd naar andere intelligent levensvormen, maar kwamen uiteindelijk tot de conclusie dat ze alleen waren. Om deze eenzaamheid te overkomen stuurden zij sondes met “zaad van het leven” naar diverse planeten verspreid over het heelal. Deze zaden ontwikkelden zich tot uitbundige en zeer diverse rassen. Langzaam bloeide het heelal op met leven. Echter toen de zaden zich volledig ontwikkeld hadden, waren de Precursoren verdwenen. Niemand weet wat er met de Precursoren is gebeurd of waar zij naartoe zijn gegaan. Zij hebben echter wel een technologie achtergelaten die ervoor zorgden dat de diverse rassen met elkaar konden communiceren, ook al bevonden zij zich aan het einde van het universum. Konden zij weten dat deze rassen zouden strijden om de macht in het heelal…”

 

Cosmic encounter is en spel van 3 tot 5 spelers (in de basisset) waarbij spelers in de huid kruipen van één van de vele rassen. Hierbij moeten ze vechten, onderhandelen en bedriegen om als dominant ras uit de strijd te komen. Dit is het begin van de nieuwe Kosmische Eeuw en jij bent de leider van het ras dat superieur zal zijn over alle andere rassen in het bekende universum! Dit is Cosmic Encounter!

22 December 2016

Sann Zevenbergen

Setup:

De setup gebeurt in 7 stappen:

  1. Elke speler kiest en kleur en pakt de 5 bijbehorende planeten. De warp wordt klaargelegd in het midden van de tafel.

  2. De spelers pakken nu hun 20 schepen en zetten er 4 op elke planeet.

  3. De lot-kaarten (kaarten die aangeven tegen welke andere speler er gevochten/ onderhandeld moet worden) worden gesorteerd waarbij alle kleuren die meedoen in de stapel komen te liggen.

  4. Geef elke speler willekeurig 2 laserkaarten (kaarten met speciale krachten toegespitst op een specifieke alien). Elke speler kiest 1 van de kaarten en zoekt daarna de bijbehorende alien uit de stapel.

  5. De laserkaarten worden nu toegevoegd aan de kosmische kaarten (minimaal 10 laserkaarten).

  6. Elke speler ontvangt 8 kosmische kaarten (aanvals kaarten met een waarde erop, onderhandelingskaarten, Morph kaarten en versterkingskaarten met een + getal erbij om de aanval te versterken).

  7. De eerste speler wordt middels het trekken van de lotkaarten gekozen.

Spelen van het spel:

Het spel wordt gespeeld over meerdere ronden en elke ronde is verdeeld in 7 fases. De startspeler begint en vervolgens wordt er tegen de klok in doorgespeeld. Tijdens een beurt van een speler wordt er één of twee keer geduelleerd of onderhandeld. De tweede keer is enkel mogelijk wanneer de eerste keer een succes was.

 

De fases van het spel:

Laten we nu eens even wat beter gaan kijken naar de diverse fases in het spel.

 

  1. Groeperen. De aanvaller pakt een van de schepen terug uit de warp en plaatst deze in een van zijn/ haar kolonies.

  2. Lot. Nu trekt de aanvallende speler een kaart van de lot-stapel. Deze kaart kan een kleur zijn van de speler die aangevallen wordt, een "wild card" zijn waarbij de speler zelf mag kiezen of een "special", waarbij de kaart de voorwaarden aangeeft.

  3. Lanceren. De aanvaller pakt nu de hyper-spacepoort en richt deze op de speler wiens lot-kaart hij/zij heeft getrokken. Vervolgens pakt de speler 1 tot en met 4 schepen van zijn koloniën en plaatst deze op de brede zijde van de hyper-spacepoort. De verdediger mag geen schepen verplaatsen of toevoegen.

  4. Verbond. De aanvaller mag nu andere spelers uitnodigen om mee te helpen. Deze speler mag kiezen wie hij om hulp vraagt. Daarna vraagt de verdediger om hulp. De andere spelers kiezen nu of ze willen helpen en wie ze willen helpen. De schepen komen nu of bij de aanvaller, of naast de planeet van de verdediger.

  5. Planning. De aanvaller en de verdediger kiezen nu een duelkaart en leggen deze gesloten voor zich neer.

  6. Tonen. De kaarten worden omgedraaid en de winnaar wordt bepaald. De waarde van de duelkaart wordt opgeteld bij het totaal aantal schepen en de speler met de hoogste waarde wint het duel. Bij gelijkstand wint de verdediger. Echter, er kan ook onderhandeld worden. Daarbij kunnen spelers kaarten uitwisselen of elkaar een schip op elkaars kolonie gunnen etc. Niets doen is geen optie. De spelers hebben één minuut de tijd, anders verliezen ze beide 3 schepen! Deze gaan naar de warp. Wanneer 1 speler een onderhandelingskaart speelt en de ander een aanvalskaart, dan wint de aanvaller, maar mag de verdediger een willekeurige kaart trekken van de agressor.

  7. Ontknoping. De aanvaller zet zijn/ haar schepen bij winst op de planeet van de tegenstander. Omdat hij/ zij nu een extra kolonie bezit gaat hij/ zij 1 stap vooruit op het scorespoor (koloniemarkering). De verliezer plaatst zijn/ haar schepen in de warp. In dit geval mag de aanvaller nog een keer duelleren.

Wint de verdediger dan gaan alle aanvallende schepen naar de warp. De bondgenoten plaatsen hun schepen weer terug naar waar ze vandaan kwamen. De beloning voor de verdedigers is dat zij voor elke schip dat meedeed aan het gevecht 1 schip uit de warp of 1 kaart van de stapel mogen pakken of een combinatie hiervan. 

 

De getoonde duelkaarten (dus de aanvalskaarten + eventuele versterkingskaarten) worden nu op een aflegstapel geplaatst.

 

Er zijn extra krachten en kaarten (laser) die gespeeld kunnen worden tijdens het spel. Let hierbij goed op wanneer een bepaalde kracht gespeeld kan worden. Een variant is spelen met technologieën  Dit is een kaart waar je schepen op moet sparen voordat je deze kan "activeren". Ik vind dit zelf een leuke toevoeging, maar moet de kanttekening daarbij plaatsen dat de kaarten die veel schepen vereisen zeer lastig te activeren zijn omdat het te lang duurt voordat je ze kan activeren.

 

Winnen van het spel:

de speler die als eerste 5 extra koloniën heeft veroverd is de winnaar van het spel. Het kan zijn dat meerdere spelers aan het einde van het spel 5 kolonies hebben (door gedeelde overwinning of onderhandeling), in dat geval is er sprake van gedeelde winst.

Conclusie:

We kunnen concluderen dat in de basis Cosmic Encounter geen ingewikkeld spel is. Er zijn 7 fases en deze fases worden per speler, per ronde, één- of tweemaal doorlopen. De kracht van Cosmic Encounter zit hem in de Alien kaarten. Deze kaarten voegen een enorme diversiteit toe aan het spel en daarbij komt het spel ook nog eens met 50 verschillende Aliens. De Aliens komen in drie verschillende moeilijkheidsgraden, aangegeven met groen, geel of rood, waarbij rood de moeilijkste is. Speel je het spel voor het eerst, pak dan een groene Alien. Maar ben je al wat verder in Cosmic Encounter, dan levert rood weer een nieuwe uitdaging op. Deze Aliens hebben ook weer nieuwe kaarten (laser-kaarten) die specifiek voor die Alien zijn. Cosmic Encounter bestaat al vele jaren en heeft meerdere versies gekend. Het feit dat dit spel nog steeds erg populair is zegt veel over de kracht van dit spel. De laatste versie is die van Fantasy Flight Games en, naar mijn mening, ziet deze er ook het beste uit. House of Monks heeft deze versie gebruikt om er een Nederlandse versie van te maken en het resultaat is het bordspel uit deze review. 

Ik, als vrij nieuwe speler van Cosmic Encounter, prefereer de versie van House of Monks. Ik heb zeker geen probleem met de engelse taal, maar aangezien Nederlands mijn moedertaal is blijft het toch een makkelijker te begrijpen taal, zeker in geval van de kracht van een Alien. Positief is dat de namen van de Aliens niet zijn vertaald. Je krijgt hierdoor geen rare verbuigingen van een naam en, laten we eerlijk wezen, sommige namen klinken gewoon beter in het Engels. Waar ik door een aantal vrienden (die veel Cosmic Encounter hebben gespeeld) op gewezen werd was dat de vertaling soms wat te letterlijk was overgenomen waardoor er wat verwarring ontstond over hoe krachten precies gebruikt moeten worden (in vergelijking met de Engelse versie). Prima voor nieuwe spelers, maar met name voor de mensen die de Engelse versie van Cosmic Encounter gewend zijn kan dit dus wat problemen opleveren. 

 

Thema is voor mij een belangrijk onderdeel van een spel. Dankzij de Alien-rassen zit het wel goed met thema in Cosmic Encounter. Om dit te versterken hebben alle Aliens ook een geschiedenis waardoor je nog meer gevoel krijgt bij de Aliens die je speelt. Natuurlijk is het spel ook wel afhankelijk van de andere spelers. Cosmic Encounter kan met drie, vier of vijf spelers gespeeld worden en speelt zo'n 1 à 1,5 uur. 

House of Monks heeft ervoor gekozen om de “looks” van het spel te behouden waardoor er visueel niets veranderd. De Aliens zien er goed uit en de componenten passen allemaal goed op de tafel. De kaarten zijn wat simpel, maar dienen hun doel. Leuk is dat de schepen goed op elkaar te stapelen zijn, wat het spel een stuk overzichtelijker maakt.

Voor de mensen die de Engelse versie al hebben is het waarschijnlijk niet interessant om de Nederlandse versie te willen kopen. Mede omdat ze al gewend zijn aan de Engelse termen, ze zich zullen storen aan de verandering van bepaalde namen en de Nederlandse vertaling veelal zullen koppelen aan de Engelse termen waardoor dit verwarrend kan zijn.

 

Voor de mensen die nog nooit Cosmic Encounter hebben gespeeld of die niet erg bekend zijn met het spel is dit een goede koop, zeker om andere mensen te overtuigen om mee te spelen. Nederlands is gewoon makkelijker voor veel mensen en biedt dus ook meer mensen in Nederland de kans om kennis te maken me dit fantastische spel. Want Cosmic Encounter is een geweldig spel! Veel interactie, veel diversiteit en een goede speeltijd. Let er wel op: Cosmic Encounter kan gemeen zijn, je sluit verbonden om deze net zo hard weer te verbreken! Maar wanneer je dit geen probleem vindt, is Cosmic Encounter wellicht iets voor jou!

 

Nu maar hopen dat House of Monks snel met uitbreidingen komt om meer spelers toe te voegen, meer extra's aan het spel toe te voegen of gewoon vanwege de extra Aliens...

Bezoek hier de website van House of Monks en bestel hier jouw exemplaar: www.houseofmonks.nl

Meer weergeven

© 2016 by Zevenbergen