Uitgever: White Goblin Games

Designer(s): Uwe Rosenberg

Jaar: 2016

Spelers: 1 - 4

Leeftijd: 8 - 88 jaar

Speelduur: 45 - 60 min

Categorie: Tile Placement

Het komt wel 'eens' voor dat een spelontwerper een mechanisme van een door hem ontworpen spel verder uitwerkt in een nieuw spel. In 2016 kwam Uwe Rosenberg met maar liefst 2 nieuwe spellen die het puzzelmechanisme uit Patchwork hebben mee gekregen: Odin (of voluit Feast for Odin) en Cottage Garden (CG). Jezelf kopieren heeft nogal eens een negatieve klank. Maar is dat hier ook t geval? Bij Odin is het puzzelen belangrijk maar niet het hoofddoel. Tuurlijk wil je al die negatieve punten wegwerken maar de mogelijkheden zijn legio bij Odin. Bij Cottage garden is het puzzelen wel degelijk van belang en daarom het hoofddoel van dit spel.

 

Cottage Garden speelt zich af in jouw achtertuin welke er thans nog kaal bij ligt maar deze tuin moet snel op orde worden gebracht want de jaarlijke verkiezing van de mooiste tuin komt er weer aan. Het is dus aanpoten geblazen.

27 februari 2017

Gert-Jan Wouters

Spelen van het spel:

Het spel wordt gepeeld over 6 rondes. De ronde-marker in CG is een ietwat grotere groene dobbelsteen die aan de rand van het algemene speelveld op 1 begint. In deze rondes pakt iedere speler in zijn beurt een 'tetris-'tegel van het algemene bord (bestaande uit grid van 4 x 4) en legt dit in 1 van de 2 gedeeltes die bij zijn tuin behoren. Wil je geen tegel pakken dan kan je ervoor kiezen om uit de meegeleverde kruiwagen een bloempot-token (een 1 vaks tegel) te pakken.

 

Iedere keer wanneer een speler zijn beurt heeft beeindigd wordt de dobbelsteen 1 plekje naar voren geschoven. Is de dobbelsteen helemaal rond geweest dan begint de volgende ronde. De dobbelsteen wordt dan ook van 1 naar 2 gedraaid enz.

 

De rij waarboven de dobbelsteen staat is de rij waaruit je een tegel mag pakken. Ligt er nog maar 1 tegel in deze rij dan mag de actieve speler eerst deze rij aanvullen met de tegels die (zoals bij Patchwork) naast het bord klaarliggen.

Naast veelkleurige bloemen zijn er op de aan te leggen tegels, maar ook op de tuinvlakken, bloempotten te vinden. Het is de bedoeling dat wanneer jouw tuinvlak vol is er zoveel mogelijk bloempotten zichtbaar is. Deze potten leveren jou namelijk op jouw eigen scorebord 1 punt per blempot op. Ook kunnen er weekpotten zichtbaar zijn in jouw tuinvlak of kan je weekpotten in jouw tuin aanleggen (dit zijn ook weer 1 vlaks tegels). Deze weekpotten leveren jouw 2 punten op.

 

Is een vlak van jouw tuin helemaal gevuld dan verwijder je alle tegels uit jouw tuin (zonde eigenlijk van alle arbeid) en ga je punten scoren: voor elke bloempot ga je op jouw eigen scorebord op het oranjespoor 1 vakje (1 pun) vooruit, voor elke weekpot ga je op het blauwe spoor 1 vakje vooruit (dit blauwe vakje telt als 2 punten). Het is de bedoeling dat jij van jouw zes score-tokens (3 blauwe en 3 oranje) er zoveel als mogelijk in het vakje met de maximale 20 punten weet te krijgen. Speel je het spel heel goed dan kan je dus 120 punten scoren.

Ga je op het oranje- of het blauwe spoor over de rode lijn dan krijg je een poezen-token. Met zo'n token kan je eventuele gaten in jouw tuin opvullen. Het gebruiken van zo'n token is een gratis actie, maar je mag maximaal 2 poezen tokens hebben.

 

Nadat je een tuinvlak hebt gescoord gaat deze terug naar de voorraad tuintegels en pak je van deze stapel een nieuwe tegel en begint de noeste arbeid opnieuw op deze tegel. Zo gaat het spel door tot het begin van ronde 6. Ronde 6 gaat iets anders: de speler of spelers die aan het begin van deze ronde maximaal 2 bloementegels per tuin-vlak hebben, mogen deze tuinvlakken afleggen en doen de laatste ronde niet meer mee. De overige speler(s) vervolgen het spel zoals hiervoor beschreven met dien verstande dat voor elke tegel die men moet aanleggen alvorens een tuinvlak vol is men 2 punten op het score-spoor achteruit moet gaan. De speler mag zelf kiezen of dit op het oranje of blauwe spoor is. Ook de marker die de eindstreep reeds had behaald moet eventueel achteruit gezet worden! Daar gaan je punten.

Winnen van het spel:

Zijn alle vlakken gevuld en uiteindelijk gescoord dan eindigt het spel.

Conclusie:

Cottage Garden is een leuk en aangenaam spel dat mooi en kleurrijk is uitgevoerd. De game-play is niet al te moeilijk (vooral niet voor degenen die Patchwork hebben gespeeld), maar soms ook wel wat eentonig. Eigenlijk doe je 6 rondes lang niets anders dan het aanleggen van tegels en scoren van jouw volle tuinvlakken. In het spel zit helaas weinig tot geen interactie, tenzij je echt lang gaat nadenken over welke tegels jouw tegenstander kan gebruiken, maar daar is (naar mijn mening) dit spel niet voor bedoeld. Cottage Garden is daarom een gate-way spel dat met de hele familie gespeeld kan worden. Niet te zwaar (eerder wat aan de lichte kant) met een speelduur van krap een uur.

 

Uwe Rosenberg heeft het spelsysteem uit Patchwork op een leuke wijze gebruikt in Cottage Garden en hiermee (bedoeld of onbedoeld) zijn eerste familie-spel op de markt gebracht.

Meer weergeven

© 2016 by Zevenbergen