Uitgever: Tasty Minstrel Games

Designer: Seth Jaffee

Jaar: 2018

Spelers: 2 - 4

Speelduur: 40 - 60 min

Leeftijd: 14+

Categorie: Area Movement, Rondel, Variable Player Powers

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

In de middeleeuwen ben jij een (charismatische) leider van een orde van ridders welke hun macht en invloed wil uitbreiden over Europa. Met deze uitbreiding ontstaan er nieuwe kerken, banken en kastelen. De Slavische en Pruisische legers moeten worden verslagen om langzaam maar zeker op te rukken naar het beloofde land. Deze ridders stonden bekend als kruisvaarders, met name de tempeliers waren erg bekend en zeer welvarend. Deze rijkdommen bracht ze onder de aandacht van de Franse koning Philip, die voor zijn oorlogsvoering meer geld nodig had en dus, met behulp van de paus, de ordes wist te ontbinden en het geld voor hemzelf te houden.

26 September 2019

Sann Zevenbergen

Het speelbord van Crusaders laat Europa zien met met diverse vijand tokens en bonussen voor gebouwen wanneer men er voor kiest om deze gebouwen te bouwen op die plek. Elke speler kiest een kleur en neemt zijn positie in op het speelveld. Daarnaast heeft elke speler een plateau voor zich met een “rondel” waar alle acties op plaatsvinden en gebouwen/ legers met daaronder een bonus symbool. De rondel bestaat uit 6 wedges (taartstukken) welke aan de ene kant 1 en aan de andere kant 2 acties weergeven. De spelers kiezen een ridderorde uit en plaatsen deze bovenaan hun tableau. De ridderorde geeft elke speler een speciale vaardigheid en toont het aantal actieblokjes dat de speler krijgt. Deze blokjes worden verdeeld over de rondel. In principe 12 blokjes, maar in het geval van meer of minder blokjes mag de speler deze naar vrij inzicht verdelen.

 

Tijdens de beurt kiest de speler voor het uitvoeren van een actie of voor het upgraden van een wedge. De mogelijke acties zijn reizen, legers voorbereiden (muster), op kruistocht gaan, invloed uitoefenen of bouwen. Het aantal blokjes op je wedge geeft de sterkte van je actie aan. Daarbij geven gebouwen (wanneer ze gebouwd zijn) of je legers extra bonussen welke hierbij opgeteld kunnen worden. De gebouwen en legers hebben een waarde voor de kosten van het gebouw/ leger en wanneer deze actie gedaan wordt is dit ook de waarde aan punten (invloed) die je krijgt. 

Wanneer de actie is gedaan verdeel je de actieblokjes standaard rechtsom en 1 per wedge, totdat alle blokjes verdeeld zijn. Dit kan anders zijn afhankelijk van de vaardigheden van jouw ridderorde.

Het aantal blokjes geeft dus ook aan hoeveel je kunt lopen, hoeveel invloed (gewoon punten) je krijgt en of je een vijand kan verslaan. De laatste actie is namelijk het “op kruistocht” gaan. Er zijn 3 vijanden, de saracens, de prussians en de Slavs. De laatste 2 hebben een puntenspoor op het speelbord welke de sterkte van het leger aangeeft. Je actieblokjes + bonussen moeten dit getal overtreffen. Indien verslagen verdwijnt het fiche, krijg je het aantal punten gelijk aan de sterkte van het verslagen leger en gaat het spoor 1 veld vooruit. De legers worden nu moeilijker om te verslaan, maar leveren ook meer punten op. De Saracenen hebben altijd een sterkte van 6, maar geven de optie om de de actie uit te voeren die op de andere zijde van de fiche staat (veelal bouwen of trainen) of om 3 punten te kiezen. 

 

Afhankelijk van het aantal spelers begin je met een stapel invloedspunten. Uit deze stapel worden door de spelers de punten gepakt en wanneer deze op is wordt het einde van het spel geïnitieerd.

De ronde wordt uitgespeeld en de eindpunten worden allemaal bij elkaar opgeteld. De speler met de meeste punten is de winnaar van Crusaders: thy Will be done!

Conclusie:

Crusaders: thy Will be done is een vlot spelend bordspel met duidelijke acties en heldere symbolen. Je selecteert de actie die je wil doen (mits er blokjes op de wedge staan) en bedenkt je beurt alvast vooruit. Dit geeft een gevoel van vrijheid en keuze. Omdat er 5 acties zijn zijn is het echter ook weer niet overweldigend. Eenvoudig is de keuze zeker niet, aangezien je voldoende blokjes en bonussen nodig hebt om iets te kunnen doen en omdat je (in principe) maar 1 blokje per wedge neerlegt, moet je soms meerdere beuren van tevoren al nadenken over de actie die je eigenlijk wilt doen.

 

De diverse ordes van ridders geven leuke verschillen tussen de spelers. Als extraatje geeft het regelboek ook nog wat achtergrond informatie over deze ordes. Heel thematisch is het spel echter niet, buiten dat het een leuk thema is met goede illustraties en lay-out. Het is dan ook vrij actie gericht en niet zozeer verhaal vertellend. Dat gezegd vind ik het spel wel erg prettig spelen. Daarbij gaan beurten ontzettend snel. Wanneer de actie is gekozen hoef je niet te wachten totdat deze speler zijn blokjes heeft her-verdeeld en kan de volgende speler alvast zijn/ haar beurt nemen. Hierdoor is de beurt al snel weer bij jou.

Omdat de invloedsfiches tevens je timer zijn, kun je al zien wanneer het einde van het spel eraan komt, daarbij kun je dus ook enige invloed uitoefenen op het einde van het spel. Dit werkt prettig en overzichtelijk. Zeker een spel welke de moeite waard is om eens te spelen en wie weet ben je net zo enthousiast als ik.

1/4

© 2016 by Zevenbergen