© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: Wizards of the Coast

Designer(s): Peter Lee

Jaar: 2011

Spelers: 1 - 5

Speelduur: 60 min

Categorie: Co-operative, Dice Rolling, Role Playing, Modular Board, Grid Movement

Drizzt werd lange tijd geleden geboren in een simpel huis in de ondergrondse stad Menzoberranzan. Een stad die bewoond wordt door het Drow volk, duistere elven. Drizzt Do'Urden moest gedwongen vluchten voor de kwaadaardige Drow Godin, Lolth. Gelukkig vond Drizzt een groep dappere helden, bestaande uit een dwerg, een vrouwenmens en een nobele barbaar. Hij sloot zich aan bij deze groep en samen besloten zij te vechten tegen het kwaad in de Underdark, de elvenwereld van de Drow. Lolth is echter wanhopig op zoek naar Drizzt en zet alle middelen, monsters en demonen in om hem te vinden en te vernietigen. De aantallen zijn groot en sommige rivalen zijn machtig. De meeste helden zouden al vluchten bij het aanzien van deze monsters en demonen, maar Drizzt is niet zomaar een held... 

 

Underdark bestaat uit een enorm stelsel van gangen en grotten. De meeste mensen leven hun hele leven in de underdark zonder ooit een sterrenhemel te hebben gezien. In dit doolhof leven hordes met afschrikwekkende en bloeddorstige wezens. Een normaal mens van de oppervlakte zal zich nooit en te nimmer in de underdark wagen, maar Drizzt en zijn reisgenoten zijn zowel aan de oppervlakte als in de diepte te vinden, zoekend naar avontuur en vergelding.

16 Augustus 2016

Sann Zevenbergen

Doel van het spel:

Het overwinnen van het avontuur dat je aangaat. Elk avontuur heeft zijn eigen doel.

 

Voorbereiding:

In de doos vind je twee stapels met kaarten. De één is het standaard deck en de ander het advanced deck. Mocht je voldoende ervaring hebben met het spel, kun je kiezen voor de advanced versie van het spel.

 

Je kiest een avontuur uit het avonturenboek. in het avonturenboek zie je of er bijzondere extra zaken zijn die je moet voorbereiden. De starttegel wordt in het midden neergelegd, samen met twee healing surge tokens. De spelers kiezen nu nog hun klasse 1 helden en plaatsen deze op de starttegel. Het avontuur vertelt welke overige tegels worden gebruikt. Deze worden geschud en vervolgens met de afbeelding naar beneden op een stapel gelegd.

 

De tegels laten met een witte en een zwarte pijl zien hoe moeilijk deze encounter wordt en op de plaats van de paddestoelen worden de monsters geplaatst. 

 

Op de heldenkaart vinden we een aantal zaken:

  • Naam, klasse en niveau van de held

  • AC, Armor Class. Zodra de waarde hoger is dan de waarde op de kaart, wordt de held geraakt.

  • HP, Hit Points. Leven van de held

  • Speed, beweging van een held voor één beweeg actie

  • Surge Value. 

  • Nadat de held op 0 levens staat, herstelt hij/ zij dit aantal punten na een surge

  • Special Ability. Speciale vaardigheid

  • Powers. De hoeveelheid power kaarten die een held krijgt en zijn starthand.

Spelverloop:

Het spel verloopt in drie fasen:

  1. Hero Phase

  2. Exploration Phase

  3. Villain Phase

 

Tijdens de beurt van de held kan een held lopen en aanvallen (of andersom) of twee maal lopen.

 

Tijdens de Exploration fase plaats je nieuwe tegels, trek je van de monsterdeck en plaats je vervolgens deze monsters op de tegel. Je pakt alleen een nieuwe tegel wanneer de held aan de rand van een tegel staat, waar zich geen wand bevindt. Pak vervolgens de tegel en plaats deze met het pijltje in de richting van de tegel waar je held staat. Indien nodig pak je een monsterkaart en legt deze bij je neer om aan te geven dat jij dit monster controleert. Zodra je in een volgende beurt weer hetzelfde monster pakt, pak je een nieuwe. Dit geldt niet indien de andere spelers hetzelfde monster hebben.

 

De Villain fase. In deze fase pak je een encounter kaart en verplaats/ val je aan met je monster of valstrikken. Dit hoeft echter alleen gedaan te worden wanneer je een tegel met een zwarte pijl hebt aangelegd, of geen tegels hebt aangelegd deze beurt.

 

Elk monster valt nu aan, ook die door andere spelers worden gecontroleerd. De kaart zegt precies wat het monster doet.

 

Hierna is de volgende speler aan de beurt.

Hoe werkt het aanvallen?:

Aanvallen doe je middels de power kaarten die je hebt of schatkaarten die je in de loop van het spel kunt vinden. Er zijn diverse power kaarten beschikbaar:

  • At-Will Powers: de standaard krachten (aanvallen, spreuken of bidden).

  • Daily Powers: sterke aanvallen die daarna exhausted zijn. Enkel in speciale gevallen kun je ze weer her-activeren.

  • Utility Powers: dit zijn geen directe aanvallen, maar geven speciale krachten op andere momenten.

 

Rol nu voor elke held of voor elk monster een dobbelsteen en tel daar de power aanval bonus bij op. Wanneer deze waarde hoger is dan de AC waarde van de tegenstander, wordt de held of het monster geraakt. De held of het monster wordt nu geraakt met het nummer dat aangegeven staat op de kaart. Zodra het monster schade heeft wordt dit aangegeven met hit points, staat de AC waarde op 0 dan is de held of het monster verslagen. Zodra de held is verslagen, komt deze op zijn zij te liggen en kunnen de andere helden (hopelijk) de held weer genezen.

 

De held kan echter ook zaken laten vallen of oppakken, items vernietigen, ontsnappen of vallen onschadelijk maken.

 

Bij het verslaan van de monsters krijgen de helden overwinningspunten. Deze kunnen worden ingezet om een encounterkaart uit te schakelen (5 punten) of om beter te worden (level up).

Zodra een held een 20 heeft gerold met de dobbelsteen, mag hij/ zij 5 punten uitgeven om van level 1 naar level 2 te gaan. Sommige kaarten geven ook de mogelijkheid om de level up actie uit te voeren.

 

Winnen van het spel:

Zodra je het doel van het avontuur hebt gehaald, ben je de winnaar van het spel. Is jouw held verslagen en niet geheeld voor het einde van het spel, dan heb je/ jullie verloren.

Conclusie:

Dit bordspel heeft op papier alles wat ik zoek in een bordspel. Het heeft een fantastische setting, Dungeons & Dragons is een erg populaire en rijke wereld. Het heeft vele diverse miniaturen die het spel een mooi uiterlijk op de tafel geven. De tegels zorgen voor een ander bord, elke keer dat je het speelt. Het rollen van een dobbelsteen blijf ik een interessante en leuke activiteit in een spel vinden en de diverse krachten en vaardigheden van de karakters maakt dat elk karakter ertoe doet. Dit alles samen met een leuk verhaal en een campagne zijn alle ingrediënten die ik zoek in een "ameritrash" bordspel.

 

Van alle D&D verhalen is de legende van Drizzt misschien wel de meest bekende. Drizzt is een bekend figuur met een interessant achtergrond verhaal waar veel over te vinden is, maar waar dit bordspel in grove lijnen doorheen loopt. Zoals ook andere fantasy spellen vinden we ook in dit  bordspel demonen, draken, goblins en nog veel meer monsters. Doordat de miniaturen verschillende kleuren hebben zijn ze makkelijk terug te vinden in de doos. De miniaturen zien er niet zo goed uit als de miniaturen die we kennen van Fantasy Flight Games en Cool Mini or Not, maar zijn zeker niet slecht. De monsters spelen min-of-meer zichzelf (met een beetje hulp van de andere spelers) en dat maakt dat Legends of Drizzt zowel alleen als met meerdere mensen gespeeld kan worden.

 

Het spel begint met een scenario waarbij je bekend raakt met het spel. Je speelt alleen en leert op deze wijze het spel uit te leggen aan de andere spelers. Het concept is eenvoudig. Lopen, zoeken of vechten. Daarbij kom je tegenover grote monsters te staan en loop je af en toe in gevaarlijke vallen. Maar je vindt eveneens grote schatten en er bestaat een kans dat je kan upgraden naar een nieuw niveau waarbij je nog sterker bent dan dat je al was. Elk monster geeft je punten en deze punten kun je inwisselen voor betere vaardigheden en herstel van schade. 

 

De grafische vormgeving van het spel is zeker niet slecht, maar wel een beetje saai. De meeste tegels lijken erg op elkaar en hadden meer variatie mogen hebben. Wel leuk is dat je niet weet hoe het bord er uiteindelijk uit gaat zien. De kaarten en de karakterkaarten zijn zwart wit of één kleur waardoor het allemaal eveneens wat saai aandoet. Het is niet slecht gedaan, maar ingekleurd had het geheel allemaal wat fraaier doen laten overkomen. 

Legend of Drizzt is een leuk bordspel met eenvoudige regels en minaturen, mooie verhalen, maar een ietwat saaie grafische vormgeving. Hou je van de wereld van Dungeons & Dragons en speel je graag samen een uitdagend spel met je groep vrienden, dan is Dungeons & Dragons Legend of Drizzt zeker een aanrader!

Meer weergeven