Uitgever: WizKids

Designer(s): Mike Elliott, Eric M. Lang

Jaar: 2015

Spelers: 2

Speelduur: 60 min

Categorie: Deck/ Pool building, Dice Rolling

Reviewer: Sann Zevenbergen

Dice Masters begon enkele jaren geleden als opvolger van Quarriors. Het systeem werd verbeterd en de Marvel superhelden werden de hoofdrolspelers van dit dobbelspel. Hierna volgden nog wat extra sets waaronder spiderman, Dungeons and Dragons en DC Justice League waar we nu naar gaan kijken. Justice League is in 1960 bedacht door Gardner Fox en de bedoeling was om alle bekende helden en vijanden van het DC universum in één verhaal te stoppen. Daarom zien we in deze Dice Masters set ook figuren als superman, batman, wonderwoman, aquaman, joker, martian manhunter etc etc. Dice Masters is een verzamelspel. Het komt erop neer dat je een basispakket koopt met de regels en een aantal dobbelstenen met bijbehorende kaarten. Je kan dan los "booster packs" kopen waarin 2 karakters zitten (oftewel 2 dobbelstenen en 2 kaarten). In de foto's van deze review zie je dan ook meer karakters dan de basisset biedt en tevens zie je een verzameldoos en playmats die los zijn gekocht. In de basis is Dice Masters geen duur spel, maar wil je het hele spel ten volste benutten, dan wordt het spel erg duur!

Inhoud:

Maar wat vind je dan wel in het basisspel? Hierin vind je 44 unieke dobbelstenen, 38 kaarten, de regels en 2 papieren dobbelsteen-zakjes. Voordat we dieper ingaan op het spelen van het spel gaan we eerst even kijken naar de kaarten en de dobbelstenen:

Kaarten:

de kaarten komen in 2 varianten, namelijk de karakterkaarten en de actiekaarten. Onderaan op elke kaart staan alle 6 zijdes van de dobbelsteen. Elke kaart heeft een titel. Hier kun je zien hoe het karakter heet en welke specifieke kaart het is. Aan de linker bovenzijde van de kaart staat de waarde van de kaart en het energie-type. Het energie type van de kaart geeft aan welke energie gebruikt moet worden om de kaart aan te schaffen en welke energie de kaart oplevert. Elk karakter heeft een energie-type. Echter in het spel zitten ook witte dobbelstenen (de sidekicks). Dit zijn de basis dobbelstenen waar de spelers mee beginnen. Deze dobbelstenen hebben geen energie-type.

 

Er bevind zich op de kaart ook een tekst box. Hier staan de vaardigheden van de karakters beschreven. Per karakter zijn de dobbelstenen altijd hetzelfde, maar zal de tekst een andere speciale vaardigheid toekennen aan de dobbelsteen.

 

Vervolgens zie je een streep lopen onder de tekst in verschillende kleuren. Dit geeft aan hoe zeldzaam een kaart is, wat meer voor de verzamelaars is.

 

Tot slot zie je alle zijden van de dobbelsteen met getallen daar omheen. Hier komen we later op terug. Rechtsboven de dobbelsteen-zijden staat aangegeven hoeveel dobbelstenen er maximaal mag worden gekozen bij dit karakter.

Dobbelstenen:

De meest diverse dobbelstenen in Dice Masters zijn de karakters, de helden en de schurken. Deze hebben een standaard lay-out. In het midden staat of het symbool van het karakter, of het energie-type van het karakter. Verder zien we:

  • linksboven: de kosten om de dobbelsteen in het veld te brengen.

  • Rechtsboven: de aanval waarde

  • Rechtsonder: de verdediging

  • Linksonder: één of twee "burst" symbolen voor speciale acties. Deze zijn (soms) te vinden op de kaart.

 

De zijden met het karaktersymbool kunnen gebruikt worden om mee te vechten, het andere symbool geeft energie waarmee andere acties of karakters geactiveerd/ gekocht kunnen worden.

 

Het speelveld:

Bij Dice Masters zitten de spelers tegenover elkaar en kiezen ze allebei hun eigen karakters waarmee ze een team vormen. In het midden liggen de basic action dobbelstenen en kaarten. Elke speler begint met 8 sidekicks (witte dobbelstenen) en stoppen deze in de dobbelsteen-zak.

 

Het speelveld bestaat uit een aantal vlakken, dit zijn:

  • Dice Bag: dit geeft aan dat 4 dobbelstenen uit de worden zak getrokken. Wanneer dit niet mogelijk is worden de dobbelstenen uit de Used Pile in de zak gestopt, wordt er goed geschud en worden de dobbelstenen uit de zak getrokken tot de speler weer 4 dobbelstenen heeft.

  • Prep Area: dit is waar de zojuist geworpen dobbelstenen naartoe gaan.   Tevens zitten hier de dobbelstenen in die KO'd zijn. 

  • Reserve Pool: hier komen de dobbelstenen te liggen die je geworpen hebt, maar die nog niet zijn gebruikt of zijn toegewezen.

  • Field: hier gaan de karakters naartoe, het strijdveld zeg maar.

  • Attack Zone: wanneer je karakters als aanvaller of verdediger laat functioneren plaats je ze in de Attack Zone.

  • Used Pile: hier komen de gebruikte dobbelstenen te liggen. Wanneer er aan het begin van de beurt niet 4 dobbelstenen uit de zak getrokken kunnen worden, dan gaan deze dobbelstenen in de zak.

 

Spelverloop:

Iedere speler begint het spel met een aantal levenspunten (standaard 20). Tijdens het spel zul je karakter dobbelstenen en actie dobbelstenen gaan kopen. De karakter dobbelstenen kun je inzetten op het strijdveld en fungeren als aanvallers of verdedigers. Wordt je aangevallen en besluit je het karakter niet te gebruiken als verdediger, dan gaat de schade door naar jou en zullen het aantal levenspunten gereduceerd worden totdat deze uiteindelijk op 0 komt te staan. De speler die het eerst op 0 komt is de verliezer van het spel.

 

De witte dobbelsteen (sidekick) waarmee je begint kan alle typen energie produceren. Met deze energie kun je weer andere dobbelstenen kopen. Er zijn in het spel 6 soorten energie:

  • Vuist

  • Bliksem

  • Masker

  • Schild

  • Wild (?), geldt als alle typen energie

  • Generiek (2), geeft dubbele energie

  • Dubbele energie symbolen

 

Alle dobbelstenen, op de sidekicks na, horen bij een gekozen actie of karakter. De karakters geven of energie of een bepaald niveau aan kracht (level 1 t/m 3). Eveneens kan een dobbelsteen een burst symbool laten zien voor een speciale actie. Heeft de kaart geen speciale actie, dan wordt het burst symbool genegeerd.

Spelers spelen om de beurten, elke beurt bestaat uit:

  • Opruimen en pakken van dobbelstenen: Alle dobbelstenen gaan nu vanuit de Reserve Pool naar je Used Pile. Trek nu 4 dobbelstenen uit de zak. Sommige kaarten kunnen er voor zorgen dat je meer dan 4 dobbelstenen moet pakken. Wanneer je de zak aangevuld hebt met je Used Pile dobbelstenen en je kunt nog steeds geen 4 dobbelstenen pakken, dan verlies je evenveel levens als je tekort komt aan dobbelstenen.

  • Rollen en opnieuw rollen van de dobbelstenen: Werp nu het aantal getrokken dobbelstenen + de dobbelstenen uit de Prep Area. Je kunt nu opnieuw dobbelstenen werpen indien gewenst. Dit mag je echter één keer doen. Wanneer de dobbelstenen zijn geworpen, plaats je deze in je Reserve Pool.

  • Hoofd Stap: tijdens de main step mag je meerdere acties uitvoeren in willekeurige volgorde:

    • Gebruik energie: om energie te betalen verplaats je de dobbelstenen met de energietekens van je reserve pool naar je Used Pile. Je kan ook energie gebruiken tijdens de beurt van je tegenstander.

    • Koop een dobbelsteen: je mag nu dobbelstenen van een basic action kaart uit het midden kopen (ook degene die je tegenstander heeft gekozen) of een karakter kopen. Wanneer je een karakter koopt moet ten minste 1 van de energie symbolen het symbool van het karakter zijn. Zodra de dobbelsteen is gekocht, gaat deze naar de Used Pile. Wanneer je een dubbel energie symbool hebt en je gebruikt daarvan maar 1 energie, dan mag je de dobbelsteen daarna naar het enkele energie symbool draaien. Je mag zoveel kopen als je energie beschikbaar hebt.

    • Gebruik een global ability: global ability is een beetje een raar ding. Sommige kaarten hebben een global ability, iedereen mag die ability gebruiken, ook al mag je de dobbelsteen niet kopen. De dobbelsteen hoeft ook niet in het veld te liggen om alsnog gebruik te mogen maken van de global ability. Je betaalt de benodigde energie en activeert de global ability.

    • Speel acties: je mag acties spelen van de desbetreffende dobbelsteen.

    • Plaats karakters in het veld: je mag karakters in het veld brengen. De kosten hiervoor staan aangegeven op de dobbelsteen (links bovenin)

  • Aanvalsstap: nadat alle acties uit de main Step zijn genomen, gaan alle overgebleven karakters van de reserve pool naar de used pile. Alle acties die nog in de reserve pool liggen kunnen nog gebruikt worden. De aanval stap bestaat uit de volgende onderdelen:

    • Aanvallers selecteren: Wanneer je aanvalt schuif je de aanvallers vanuit het veld naar de aanvalszone. Besluit je om niet aan te vallen is de beurt voorbij.

    • Verdedigers selecteren: gebruik je karakters om aanvallen van de tegenstander te blokkeren. De karakters worden nu ook naar de Attack Zone verplaatst en worden toegewezen aan de aanvaller(s)

    • Gebruikacties en global abilities: gebruik actie dobbelstenen en global abilities, beginnend bij de aanvaller. Wanneer de spelers klaar zijn, gaan we naar de volgende stap.

    • Verdeel de schade: de schade wordt verrekend. In geval van gelijk spel, gaat de aanvaller eerst. Wanneer meerdere karakters verdedigen, dan mag de aanvaller de schade verdelen. Werd een karakter niet geblokkeerd, dan gaat de schade naar de speler. De niet geblokkeerde karakters gaan na de aanval naar de used pile. Wanneer een karakter KO is , gaat deze naar de prep area.

 

Karakters die de aanval blokkeerden en dit overleefd hebben gaan terug naar het veld.

De dobbelstenen in de reserve pool gaan nu naar de used pile. Alleen dobbelstenen met het energie symbool blijven in de reserve pool liggen.

 

Winnen:

Zodra het leven van de tegenstander op 0 staat, is het spel voorbij en win jij!

 

Conclusie:

DC Dice Masters is een leuk spel waarbij je lekker veel met dobbelstenen mag gooien. De basis van het spel is niet heel ingewikkeld, een groot deel van het spel staat op de kaarten van het karakter waar je mee speelt. Verder staat er ook op de playmats hoe een speelbeurt verloopt. Ik heb zelf Quarriors nooit gespeeld, dus voor mij voelde het uniek aan. Het spel is vrij eenvoudig qua niveau aan te passen omdat je simpelweg voor meer of minder karakters kan kiezen en daarbij kun je de karakters zelf van tevoren uitzoeken. Op deze manier kun je ook een leuk team samenstellen en daarmee goede combinaties uitvogelen. 

 

Het thema past het spel erg goed en er is voor ieder wat wils. DC of Marvel? Het is er allebei, en meer! De grafische vormgeving van de kaarten is goed gedaan en de dobbelstenen zien er erg gaaf uit. Op de dobbelstenen staan bekende superheld en schurk symbolen met bijpassende kleuren.

 

Het spel is enorm uit te breiden met een heleboel karakters. Dit maakt het spel divers, maar het kan het spel daarmee ook erg duur maken. Een paar boosters heb je zeker nodig, en een opbergdoos en playmats zijn toch ook wel erg handig. Voor mezelf heb ik daarom besloten om 1 set te kiezen, wat uit te breiden (niet alles willen hebben) en daarmee het spel in de kast te hebben staan. Ik had al Marvel Legendary, dus DC Justice League vond ik wel een mooie aanvulling.

 

Een nadeel is het "collectable" aspect van het spel. Je koopt boosters en de kans is aanwezig dat je daarbij dubbele kaarten krijgt (meerdere zelfs). Je kan niets met deze dubbele kaarten, maar je hebt ze wel gekocht. Ik hou daarom zelf meer van LCG's waarbij iedereen dezelfde kaarten krijgt in een uitbreiding. 

 

Echter ben ik tevreden met de set die ik nu heb en vind ik DC Dice Masters gewoon een erg leuk spel. Je hebt echt het idee dat je een helden-schurken strijd aan het uitvechten bent met dobbelstenen. Een prima spel van Wizkids.

Meer weergeven

© 2016 by Zevenbergen