© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: Phalanx Games

Designer(s): Giuseppe Baù, Leo Colovini

Jaar: 2008

Spelers: 3 - 4

Speelduur: 60 min

Categorie: Area Movement, Auction/ Bidding

Reviewer: Sann Zevenbergen

In de 17e eeuw beleefde Nederland haar gouden eeuw. In 1602 werd de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) opgericht. Schepen met kostbare ladingen en zware bewapening voeren over de zeeën om specerijen en grondstoffen te verkopen aan de gehele bekende wereld. De Zeven Provinciën werden bestuurd door machtige mannen als de Witt, met hulp van admiraals als de Ruyter en Tromp. Vrijheid van religie was een kostbaar goed en de wetenschap en schone kunsten konden zich onbeperkt evolueren. Grote namen daarin zijn Anthonie van Leeuwenhoek, Spinoza, Frans Hals, Vermeer en Rembrandt. In het bordspel "de gouden eeuw" dompelen wij ons onder in de Nederlanden van de 17e eeuw en proberen we als spelers zoveel mogelijk punten te scoren.

Voorbereiding:

  • Leg het speelbord op de tafel, we zien hierop de tien Provincies van Nederland uit de 17e eeuw. Aan de randen zien we een provinciespoor waarop Willem III wordt verplaatst. Dan zien we nog een gilden tabel en een spoor met West-Indië  en Oost-Indië.

  • Schud en sorteer de diverse kaarten

  • Sorteer de munten. Elke speler begint met 10 gulden

  • Elke speler ontvangt zijn/ haar speelstukken, waarbij de oudste speler de startspeler is.

  • Elke speler legt in een willekeurige provincie een invloedsfiche neer, er mag maar één invloedsfiche per provincie komen te liggen.

  • 2 markeerstenen mogen nu in willekeurige provincies, niet zijnde de provincies waarin een invloedsfiche ligt, worden geplaatst. 2 in één provincie mag.

  • De speler die als laatste een markeersteen heeft geplaatst, mag nu Willem III op een plaats waar Johan de Witt staat afgebeeld, neerzetten.

 

Spelverloop:

De startspeler begint en daarna met de klok mee voert iedere speler zijn beurt uit. De volgende acties worden uitgevoerd:

  1. 2 dobbelstenen werpen en Willem III verplaatsen.

  2. Vrije acties uitvoeren (zoveel als hij/ zij wil). 

  • Een markeersteen op de landkaart verplaatsen

  • De controle over een gilde vestigen of overnemen

  • Een nieuwe invloedsfiche inzetten

  1. Met een invloedsfiche mag je elke beurt een bepaalde kleur kaart trekken of een nieuwe markeersteen nemen. Daarna worden de fiches naar de inactieve kant gedraaid.

  2. Veilingen houden. 

 

De volgorde van de acties maakt niet uit.

Aan het einde van de beurt bepaalt de speler zijn score en meldt deze hardop.

Wanneer alle spelers zijn geweest worden de invloedsfiches weer omgedraaid naar hun actieve kant.

 

  1. Wanneer Willem III beweegt en op een veld met provincies komt krijgt elke speler 1 gulden per eigen markeersteen, en 2 gulden per eigen invloedsfiche. Op een veld met Johan de Witt krijgt iedere speler 1 gulden en voor elk veld met Willem III krijgt iedere speler 3 gulden.

  2. Voor het verplaatsen van markeersteen betaalt de speler 1/2 gulden per provincie (dus per stap). Er is geen limiet aan het aantal verplaatsingen. Voor het controleren van de gilden betaal je het geld dat aangegeven staat op de gilden-tabel (beginnend bij 3 gulden). Je mag dan daar een invloedsfiche plaatsen. Wil je deze positie overnemen dan betaal je het bedrag dat boven het invloedsfiche van de andere speler staat. Een speler mag tot slot 3 markeerstenen in een provincie vervangen door 1 invloedsfiche.

  3. Tijdens de speciale actie mag een speler in een provincie waar hij/zij een invloedsfiche heeft voor 3 gulden een kaart van de desbetreffende kleur kopen of voor 5 gulden een nieuwe markeersteen kopen. De speler mag ook de speciale actie veilen. Het minimumbedrag is dan 1/2 gulden, biedingen gaan ook per 1/2 gulden omhoog en met de klok mee. Wanneer een speler de veiling heeft gewonnen hoeft hij/ zij niet meer te betalen voor de actie!

 

Zoals gezegd zijn speciale acties kleur afhankelijk. Laten we eens kijken naar de verschillende kleuren:

  • Groen, bevolkingsaanwas en groei. Je kunt nu groene markeerstenen in het spel brengen.

  • Geel, lokale handel. Je kunt nu gele handelskaarten kopen. Deze leveren doorgaans meer geld op.

  • Bruin, kunst.  Je kunt nu bruine kunstkaarten kopen of een schilder betalen. Bij het betalen van een kunstenaar, pak je de kaart voor de kunstenaar en legt deze open voor je neer. Op de kaart staat hoe vaak je de schilder moet betalen. Na de laatste betaling geeft de schilder overwinningspunten.

  • Blauw, koloniën. De kolonie-kaarten bestaan uit 4 soorten: zeilschip, kapitein, kanon en VOC (joker). Een combinatie van de eerste drie geeft de mogelijkheid om een invloedsfiche neer te leggen op het koloniale spoor. Hierdoor krijg je de mogelijkheid om specerijen te kopen.

  • Oranje, koloniale handel. Men kan nu dus oranje kaarten kopen voor het bedrag dat bij de invloedsfiche op het koloniale spoor staat aangegeven. Ze werken net als gele kaarten, maar zijn meer waard.

  • Grijs, culturele vooruitgang. Voor cultuur zijn er 7 soorten kaarten:

    • Windmolen, universiteit, paleis. 2 overwinningspunten.

    • Stadhouder, de kaart is 1 overwinningspunt waard, maar geeft ook 1 gulden extra wanneer Willem III op de desbetreffende provincie van de stadhouder komt.

    • Dobbelsteen, bepaal de waarde van de dobbelsteen.

    • Handel, gelijk aan gele kaarten

    • Kunst, gelijk aan bruine kaarten

    • Kolonie, gelijk aan blauwe kaarten

    • Specerijen, gelijk aan oranje kaarten.

Winnen van het spel:

Er zijn overwinningspunten te verdienen op markeerstenen, invloedsfiches, kunst, cultuur, stadhouders en geld. De speler met 33 overwinningspunten of meer is de winnaar van de gouden eeuw.

 

Conclusie:

Geschiedenis is één mijn grote interessegebieden, altijd al geweest. Zeker onze eigen geschiedenis, en dan met name de gouden eeuw, kan mij enorm boeien. Als er dan een bordspel bestaat die gaat over de gouden eeuw van Nederland, dan moet ik deze eigenlijk wel spelen. Ik heb het spel dan ook aangeschaft en ben de regels door gaan lezen.

 

De Gouden is is qua regels niet een gecompliceerd spel. Het is een spel dat even op gang moet komen. Geld is in het begin schaars, maar zodra je plannen een beetje beginnen te lopen komt er al snel meer geld binnen, waardoor je later weer meer acties kan uitvoeren. Het veiling systeem zorgt ervoor dat je soms voor leuke deals acties uit kunt voeren, of acties die je anders niet had kunnen doen omdat je geen invloed hebt in die categorieën. Je merkt dat er met name veel geld (en dus punten) te verdienen valt aan specerijen en de VOC, dus dat is een pad dat je al snel wilt bewandelen. Willem III loopt willekeurig rond het bord en de verdeling qua "aandoen van provinciën" is wel redelijk gebalanceerd. 

 

Ondanks de goed werkende mechanismen, voelt het spel toch een beetje ouderwets aan. Het spel ziet er mooi uit, dankzij het werk van Michael Menzel, ook wel bekend van o.a. Legenden van Andor. Hou je van de Nederlandse geschiedenis, dan spreekt dit spel je sowieso wel aan. Zo niet, dan zijn er voor jou waarschijnlijk andere spellen die hetzelfde net wat beter doen.

Meer weergeven