© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: White Goblin Games

Designer(s): Matt Leacock

Jaar: 2013

Spelers: 2 - 5

Speelduur: 45 min

Leeftijd: 10+

Categorie: Action Point Allowance, Co-operative Play, Grid Movement, Modular Board, Set Collection, Pick Up and Deliver, Variable Player Powers

In het Oude Babylonia was het leven goed. Het was een drukke stad waar mensen gestimuleerd werden om handel te drijven en nieuwe producten uit te vinden. Zo was er een geleerde die een vliegende machine had gemaakt welke kon vliegen op de energie van de zon. Deze uitvinding verdween echter uit de geschriften en na een aantal decennia wist niemand meer dat er ooit zo een vliegende machine heeft bestaan.

 

John Olivier Doyle was als kind af aan al geïnteresseerd in de antieke oudheid. Tijdens zijn studie aan de Universiteit van Oxford kwam hij een wel zeer bijzonder boek tegen in de bibliotheek van de universiteit. In dit boek was een hoofdstuk gewijd aan de vliegmachine die aangedreven werd door de zon. Waarom wist niemand hier nog van? Dit was zijn kans om naam te maken in de wereld van de ontdekkers en al snel verzamelde hij een groep avonturiers om zich heen om op zoek te gaan naar de vermoedelijke locatie van de oude stad.

 

Tijdens de helikoptervlucht duikt er ineens een zandstorm op waardoor de helikopter hoogte verliest en uiteindelijk neerstort in de woestijn. Gelukkig overleeft iedereen het, maar zijn ze ver van de bewoonde wereld. Hun enige hoop is op zoek gaan naar de vliegmachine, deze weer in elkaar te zetten en zo terug te vliegen naar de dichtstbijzijnde stad.

11 Augustus 2017

Sann Zevenbergen

Voorbereiding:

De woestijn wordt gemaakt door de 24 tegels in een grid van 5 x 5 te leggen waarbij de middelste ruimte leeg wordt gelaten. Op een aantal van deze tegels wordt nu een zand-tegel neergelegd. Het spel komt met een “zandstorm meter” welke meet hoe hevig de zandstorm is en op welke moeilijkheidsgraad de spelers beginnen aan het spel.

 

De diverse kaarten worden geschud en in afzonderlijke stapel nabij de woestijn neergelegd. Er is een stapel voor uitrustingskaarten (aangegeven met radertjes) en een stapel voor stormkaarten.

 

De spelers kiezen een avonturier en pakt bijbehorende pion. Elke avonturier begint met het maximale aan water wat op zijn/ haar kaart wordt weergegeven.

 

Leg tot slot de vliegmachine onderdelen klaar naast het speelveld.

Spelverloop:

In elke beurt wordt per speler het volgende gedaan:

  • Voer 4 acties uit

  • Trek zoveel stormkaarten als de kracht van de storm

 

De vier mogelijke acties zijn als volgt:

  1. Verplaatsen: Voor 1 actie kun je 1 positie bewegen naar een aangrenzende tegel welke niet geblokkeerd is. Tegels met twee of meer zandtegels erop worden gezien als geblokkeerd.

  2. Zand wegscheppen: Voor 1 actie mag je 1 zandtegel waar je op staat of direct naast je verwijderen.

  3. Uitgraven: Wanneer je op een tegel staat met twee of meer zandtegels moet je jezelf eerst uitgraven voordat je andere acties mag doen.

  4. Een onderdeel opgraven: wanneer een vliegtuigonderdeel is gevonden en je staat op de desbetreffende tegel dan mag voor 1 actie het onderdeel opgraven en voor je neerleggen.

Wanneer je op dezelfde tegel staat als een medespeler mag je water of uitrusting uitwisselen zonder dat dit een actie kost.

 

Het spel kent een aantal bijzondere tegels. Er zijn namelijk tunnels waardoor je snel van de ene naar de ander plek van het speelveld kan, er zijn watertegels waar elke speler 2 waterpunten kan aanvullen. Verder is er een landingsplaats waar de spelers moeten eindigen en zijn er aanwijzing tegels te vinden die de locatie van de onderdelen aanwijzen.

 

Deze aanwijzing tegels geven middels een horizontale en een verticale strook aan waar het onderdeel moet liggen. Het punt waar deze lijnen kruizen is de plek waar het onderdeel ligt begraven. Leg nu het onderdeel op deze tegel neer. Sommige tegels hebben een rader symbool wat aangeeft dat je een uitrusting mag pakken van de stapel welke je kan helpen in de loop van het spel.

Trek zandstorm kaarten: 

Het niveau van de zandstorm meter geeft aan hoeveel kaarten er getrokken moeten worden. Er zijn 3 typen kaarten:

  • de wind blaast

  • De storm wordt sterker

  • De zon brandt

 

De storm wordt sterker zorgt ervoor dat de spelers bij de volgende beurt wellicht meer kaarten moeten trekken en de zon brandt maakt dat alle spelers (die niet in een tunnel staan) 1 water moeten drinken. De wind blaast zorgt ervoor dat de storm zich verplaatst. Je kijkt nu naar het lege vlak en de afbeelding op de kaart. Deze geeft de zijde aan waarvan de tegels verschoven moeten worden. Alle tegels die verschoven zijn krijgen ook een zandtegel erop. Na de eerste zandtegel, wordt de andere zijde van de tegel bovenop gelegd waarop met een kruis aangegeven staat dat de tegel nu geblokkeerd is.

Winnen/ verliezen van het spel:

Wanneer alle onderdelen zijn gevonden en de spelers zich verzameld hebben bij de landingsplaats dan repareren zij de vliegmachine en vertrekken ze met de winst.

Indien een speler omkomt van de dorst (aangegeven met een doodskop symbool onderaan de kaart), wanneer er geen zandtegels meer neergelegd kunnen worden of wanneer de zandstorm meter niet verder omhoog kan, dan hebben alle spelers verloren.

Conclusie:

Met eenvoudige regels en een uitdagend spelverloop is De vergeten stad een aangenaam spel dat qua complexiteit ongeveer tussen “het verboden eiland” en “pandemie” in zit. Het spel laat zichzelf goed spelen en de spelers moeten flink puzzelen om het tot een goed einde te brengen. Thematisch klopt het spel en neemt het je mee naar een mysterieuze woestijn waar je al gravend op zoek gaat naar de onderdelen van een oude vliegmachine.

 

Het systeem waarmee bepaald wordt waar de onderdelen komen te liggen is goed gevonden waardoor een kleine beschadiging op een tegel niet kan verraden waar een specifiek onderdeel te vinden is. De tegels zien er goed uit en leveren iedere keer weer een ander speelveld op. De storm wordt steeds heviger waardoor er steeds meer kaarten getrokken moet worden.Op deze manier wordt het spel steeds lastiger te winnen en zal het spel ook niet te lang voort kunnen slepen. 45 minuten is een goede indicatie van de speeltijd.  Gelukkig zijn er in het spel ook een aantal uitrustingskaarten die je kunnen helpen in je tocht, maar de vraag is: wanneer ga je ze gebruiken?

 

Met “de vergeten stad” heeft White Goblin Games een titel te pakken welke oneindig veel speelplezier geeft aan families waarbij men of gezamenlijk wint of gezamenlijk verliest. Dit coöperatieve aspect maakt dit spel geschikt voor jong en oud en zal bijdragen aan een leuke, gezellige en uitdagende spellenavond.

Met dank aan White Goblin Games voor een review exemplaar

Meer weergeven