© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: White Goblin Games

Designer(s): Miranda Evarts

Jaar: 2005

Spelers: 2 - 5

Speelduur: 10 min

Categorie: Take That, Hand Management, Memory, Set Collection, Trick-taking

Het is erg stil in het koninkrijk. De koning heeft vele vriendinnen die strijden om de titel van koningin permanent te bemachtigen. Maar de dames zijn erg verzot op hun slaap en om de vrouwen goed te leren kennen moeten zij toch af en toe gewekt worden, zodat de koning ze beter kan leren kennen. En dan zijn er ook nog de ridders die een oogje hebben op een aantal koninginnen. Zij proberen de dames met hun gladde praatjes naar hun kasteel te lokken en ze daar het hof te maken. Maar de draken steken daar zo nu een dan een stokje voor en brengen de dames weer terug in slaap. Wie o wie zal het meeste succes hebben in het fantasierijk van de koning?

 

Hartenkoningin is een kaartspel dat is bedacht door een zesjarig meisje genaamd Miranda Evarts. In haar slaap droomde zij van de sprookjeswereld die later in de vorm van een kaartspel werkelijkheid werd. Samen met haar oudere zus en ouders bedacht ze dit leuke kaartspelletje. Lees hieronder hoe het spelletje gespeeld wordt.

20 Oktober 2016

Sann Zevenbergen

Doel van het spel:

Het doel van het spel is om als eerste speler:

  • (2 of 3 spelers) Als eerste 5 koninginnen of 50 punten te verzamelen.

  • (4 of 5 spelers) Als eerste 4  koninginnen of 40 punten te verzamelen.

 

Wanneer alle koninginnen wakker zijn dan stopt het spel direct en wint de speler met de meeste punten.

 

Voorbereiding:

De koninginnen kaarten zijn te herkennen aan hun groene achterkant. Schud deze door elkaar en maak 4 rijen en 3 kolommen (12 kaarten in totaal). De kaarten met de rode achterkant worden geschud, elke speler ontvangt er vijf en de rest wordt als stapel tussen de koninginnen in gelegd.

Spelverloop:

De speler links van de deler begin en daarna spelen we met de klok mee. Tijdens een beurt voer je één van de volgende acties uit. Vervolgens trek je een nieuwe kaart.

Spelverloop:

De speler links van de deler begin en daarna spelen we met de klok mee. Tijdens een beurt voer je één van de volgende acties uit. Vervolgens trek je een nieuwe kaart.

  • Speel een koning: de koning maakt een koningin wakker. Pak nu een slapende koningin en leg deze open voor je neer. Deze koningin is nu wakker.

  • Speel een ridder: steel nu een koningin van een andere speler.

  • Speel een draak: je kan de draak spelen wanneer een tegenspeler jouw koningin probeert te stelen en daarmee dus een ridderkaart van de tegenstander tegen gaat. De speler legt nu zijn ridder af zonder een koningin te stelen. De speler van de draak verliest hiermee geen beurt.

  • Speel een slaapdrankje: kies een koningin van een tegenstander en leg deze terug tussen de slapende koninginnen.

  • Speel een toverstafje: net als de draak speel je deze kaart. Echter, nu ga je een slaapdrankje tegen.

  • Speel een joker: waag een gokje. Pak een kaart van de stapel. Is deze kaart een actiekaart, dan mag je deze houden en mag je nog een actie uitvoeren. Is het echter een kaart met een getal erop, dan tel je (beginnend bij jezelf) het getal van de kaart af en volg je met de klok mee de spelers aan de tafel. De speler waar je eindigt, mag een koningin wakker maken.

  • Leg één of meer kaarten af en trek nieuwe kaarten. Dit kan op drie verschillende manieren:

  1. Leg één kaart naar keuze af en pak één nieuwe kaart.

  2. Leg twee kaarten met dezelfde waarde af en trek twee nieuwe kaarten.

  3. Leg drie of meer getalkaarten af die samen een kloppende som maken en trek evenveel nieuwe kaarten. Bijvoorbeeld wanneer je een 2, 3 en een 5 hebt, mag je deze afleggen, want 2+3=5 etc.

  • Aan het einde van je beurt heb je weer vijf kaarten.

Sommige koninginnen hebben speciale krachten als ze wakker zijn. Zo mag de rozenkoningin een andere koningin wekken, en mag een speler nooit de hondenkoningin samen met de kattenkoningin voor zich hebben liggen.

 

Einde van het spel:

Wanneer een speler voldoet aan de win-voorwaarden zoals hierboven aangegeven, dan worden de punten van de koninginnen (deze staan vermeld op de kaarten) opgeteld en de speler met de meeste punten is de winnaar.

Conclusie:

De hartenkoningin is een heerlijk klein spelletje met eenvoudige regels, maar veel speelplezier. Er zit een soort van memory element in, want waar lag ook alweer welke koningin en waar had de speler naast je die koningin ook alweer neergelegd. Er zijn wat bijzondere kaarten met eigen regels, maar ook deze spreken aardig voor zich. De draak gaat de ridder tegen en met toveren houd je jezelf wakker. Je kan elkaar ook aardig pesten. Dit is vaak een element waar ik niet van hou, maar in korte spelletjes werkt het vaak erg goed. Snel weer een spelletje opzetten en die speler nu terugpakken voor zijn vorige actie. Je moet eveneens een beetje rekenen en tactisch spelen. Dit alles in een klein doosje.

 

De grafische vormgeving is passend bij het onderwerp. Het doet mij een beetje denken aan die kerstpoppen die je in Engeland in de winkels ziet liggen. Het geeft het spel een leuk sfeertje mee en maakt de kaarten plezierig om naar te kijken.

 

Wederom heeft White Goblin Games een erg leuk, klein kaartspel toegevoegd aan hun catalogus dat geschikt is voor het hele gezin.

Meer weergeven