Uitgever: Fantasy Flight Games

Designer(s): Corey Konieczka, Adam Sadler, Kevin Wilson

Jaar: 2012

Spelers: 2 - 5

Speelduur: 120 min

Categorie: Action Point Allowance, Dice Rolling, Grid Movement, Hand Management, Variable Player Powers

Reviewer: Sann Zevenbergen

Het ooit zo rustige Terrinoth wordt bedreigd door kwaadaardige wezens. Diep in het bos en onder de grond wordt het koninkrijk geterroriseerd door draken, Orks en duivelse tovenaars. De koning heeft een groep dappere helden verzameld om een eind te maken aan deze bloedige oorlog. Deze groep met helden bestaat uit dappere krijgers, een dwerg, een tovenaar en een dief. Zij zijn de uitverkorene die het land moeten redden. Licht bepakt gaan zij op weg. Langzamerhand verdwijnt het kasteel steeds meer op de achtergrond. De helden zijn aangekomen bij de rand van het bos alwaar hun avontuur begint. 

 

Na enkele kilometers over kronkelende zandpaden en langs rivieren en moerassen, komen de helden aan bij de ingang van een onheilspellende grot. De helden gaan naar binnen en lopen langs een stenen trap steeds meer de diepte in. Hoe verder de helden afdalen, hoe ijler de lucht wordt en hoe erger de stank! Het gevoel bekruipt de helden dat ze vanuit het donker worden aangestaard. De tovenaar steekt het licht aan op zijn toverstaf en langzaam beginnen de contouren van de grot te verschijnen. Dan klinkt er plots een duistere stem...

 

"Gegroet dappere helden. Jullie zijn al ver gekomen, helaas zal jullie reis hier eindigen!" Plots komen er van alle kanten smerige, bloeddorstige wezens op de helden afgestormd. De strijd begint...

 

Doel van het spel:

Het bordspel Descent: journeys in the Dark 2nd Edition, is een spel voor 2 tot en met 5 spelers, waarbij 1 speler de "Overlord" (het kwaad) speelt en de overige spelers de helden. Aan het begin van het spel kiezen de helden een scenario uit dat zij willen gaan spelen. Deze scenario's staan in de "Quest Guide" dat meegeleverd is bij het spel. Spelers kunnen er ook voor kiezen om een campagne te spelen waarbij meerdere avonturen worden gespeeld. Tijdens deze avonturen moeten er monsters worden verslagen en zullen er wellicht schatten met een leuke buit worden gevonden. 

Voorbereiding van het spel:

Het bordspel komt met enorm veel componenten, hier op een rij:

  • Plastic miniaturen van de helden en de monsters

  • Specifieke dobbelstenen gemaakt voor het spel

  • Sheets voor de helden waarop alle statistieken staan

  • Kladblok waarop bijgehouden kan worden hoe een campagne verloopt

  • Klasse kaarten voor de helden (tot welke specifieke klasse behoren de helden)

  • Shop item kaarten (goud dat verdiend worden kan gebruikt worden om bijv. betere wapens voor te kopen)

  • Condition kaarten waarop bepaalde aandoeningen staan die tijdens het spel worden opgelopen.

  • Search kaarten, wat vinden de helden wanneer zij zoeken in een ruimte

  • Relic kaarten, specifieke krachtige kaarten met relikwieën

  • Overlord kaarten. Kaarten voor de overlord waarop acties en betoveringen staan

  • Monster kaarten, statistieken voor de monsters

  • Lieutenants kaarten, kaarten van de eindbazen

  • Travel event kaarten, voor wanneer spelers van lokatie naar lokatie reizen

  • Activation kaarten, beurtverloop kaarten

  • Map tiles, de tegels waarop het terrein aangegeven staat, waardoor elk spel weer anders is. De tegels hebben een voor- en achterzijde

  • Damage en fatigue tokens, schade en vermoeidheid tokens

  • Deuren

  • Helden tokens, om bepaalde zaken mee bij te houden.

  • Zoek tokens, waar liggen de schatten?

  • Specifieke tokens voor bepaalde doelen

  • Villager tokens, boeren en dorpelingen

  • Familiar tokens, hiermee worden verschillende specifieke figuren in het spel weergegeven.

Opzetten van het spel:

Voordat er gespeeld kan worden moet het speelveld worden voorbereid:

  • Kies het avontuur

  • Zet het avontuur op. De tegels zijn zo gemaakt dat ze als puzzelstukken aan elkaar verbonden kunnen worden.

  • Kies de helden en de overlord

  • Leg alle tokens neer op het bord en binnen handbereik van alle spelers. Schud alle kaarten en leg deze in stapels neer naast het bord.

 

De helden:

spelers kiezen hun helden samen met de klasse behorende bij het type held. De kleur van het symbool van de held geeft aan in welk dek er gezocht moet worden voor de klasse. De helden hebben een standaarduitrusting bij het eerste spel en de helden worden op het bord geplaatst. De overlord geeft aan waar deze plek is.

 

De overlord:

De overlord kiest zijn monsters uit, doet de setup van het avontuur, creëert een overlord kaartstapel en neemt van deze stapel evenveel kaarten als dat er helden zijn.

Spelen van het spel:

Het spel wordt gespeeld over een aantal rondes. Tijdens de ronde neemt elke held een beurt. Deze beurt moet volledig worden afgemaakt alvorens de volgende speler zijn beurt neemt. De spelers mogen zelf beslissen in welke volgorde de helden geactiveerd worden. Wanneer alle helden zijn geweest is het de beurt aan de overlord. 

 

Helden beurt:

Tijdens de beurt van de helden, worden de volgende stappen gedaan:

  • Begin van de beurt. Alle effecten met "aan het begin van de beurt" gaan nu in en alle effecten "tot aan het begin van de volgende beurt" lopen nu af.

  • Equip items. Kies hier de wapens, schilden etc die je in je handen neemt. Het kan zijn dat je in een eerdere beurt een zwaard vasthield en dit nu wilt veranderen in een boog, voor een afstandsaanval.

  • Voer acties uit, elke speler krijgt 2 acties naar keuze, 2 maal dezelfde actie mag ook!

    • Beweeg. Op de helden sheet staat aangegeven hoeveel vakjes een held mag lopen. De loopactie mag onderbroken worden om een andere actie uit te voeren en vervolgens mag de loopactie worden afgemaakt.

    • Val een monster aan

    • Gebruik een vaardigheid, deze vaardigheid staat aangegeven op de helden sheet.

    • Uitrusten, voor het herstellen van vermoeidheid

    • Zoeken (indien er een zoek token ligt naast de held)

    • Opstaan. Wanneer een held verslagen is, moet hij/ zij een gehele beurt gebruiken om weer op te staan

    • Een held reanimeren. 

    • Een deur openen of dichtdoen

    • Speciaal. Alle helden hebben op hun helden sheet een eenmalige speciale actie staan. Daarna wordt de kaart omgedraaid zodat deze actie niet meer te gebruiken is.

  • Wanneer de held klaar is draait de held zijn beurtverloop kaart om om aan te geven dat de beurt voorbij is.

 

Overlord beurt:

  1. Start van de beurt. Alle effecten die aangeven "tot het begin van de volgende beurt" zijn nu voorbij. De overlord trekt een overlord kaart en mag zoveel van deze kaarten spelen als hij/ zij wilt. Overlord kaarten uit de vorige beurt worden weer 90 graden teruggedraaid om aan te geven dat ze weer gebruikt kunnen worden.

  2. Activeer monsters. Alle monster groepen worden geactiveerd.

  3. Einde van de ronde. Het is weer de beurt aan de helden.

Laten we eens kijken naar een aantal van de bovengenoemde acties.

 

Aanvallen. Wanneer een speler aanvalt laat hij/ zij eerst weten wie er aangevallen wordt en met welk wapen (handgevecht of afstandsgevecht). De dobbelstenen worden geworpen. Hiervoor kijken we naar het wapen. Daarop staat aangegeven welke kleur en hoeveel dobbelstenen er worden geworpen. Voor een afstandsschot moeten we ook het aantal vakjes tellen tussen de held en het monster. Vervolgens kan de tegenstander nog dobbelen voor zijn/ haar verdediging. Dan wordt de schade toegepast.

 

De dobbelstenen zijn allemaal verschillend, maar doorgaans treffen we de volgende symbolen aan op de dobbelstenen:

  • kruis, ongeacht wat andere dobbelstenen laten zien is de aanval mislukt.

  • Hartjes, geeft de schade aan die wordt gedaan of die wordt hersteld

  • Bliksemschicht. Dit wordt een "surge" genoemd. Hier kunnen krachtige vaardigheden mee worden aangesproken. Dit staat aangegeven op de helden sheet of het wapen/ item dat gebruikt wordt (of op een monster- of overlordkaart, aangezien de overlord hier ook gebruik van kan maken)

  • 2 - 6, dit geeft de afstand aan van het schot. Hiervoor kijken we ook naar "line of sight". Wanneer er een rechte lijn getrokken kan worden van een hoek van het veld waarin de held staat naar een hoek van het veld waarin het monster staat, zonder dat deze lijn onderbroken wordt door obstakels (rode lijn), dan is er "line of sight".

  • Schild. Dit is de verdediging.

 

Wanneer een speler een uitrusting draagt kun je op deze uitrustingskaart ook nog zien waar en hoe dit gedragen wordt. Is dit een ring, een harnas, gebruik je 1 of 2 handen voor het wapen etc. Een held mag natuurlijk maar 2 handen totaal in gebruiken, 1 harnas en 2 overige items dragen.

 

Wanneer een speler uitgeschakeld is gaat hij niet dood, maar raakt bewusteloos. Om weer op te staan kun je gebruik maken van een reanimatie-actie van een held die naast je staat of een gehele beurt gebruiken om weer op te staan. Er worden 2 rode dobbelstenen gerold. Het aantal hartjes dat daarop staat afgebeeld is de beginwaarde van je leven bij de volgende beurt.

Sommige acties of extra acties kosten energie. Dit wordt weergegeven middels vermoeidheid-tokens. Wanneer de held meer vermoeidheid-tokens heeft dan dat zijn stamina waarde aangeeft dan ontvangt de held in plaats hiervan schade. Monsters kennen geen vermoeidheid en krijgen dus direct schade.

 

Soms worden de helden uitgedaagd voor een test gebaseerd op vaardigheden (attributes) van de held. Dit staat aangegeven op de helden sheet en omvat:

  • Might (fysieke kracht)

  • Knowledge (intellect)

  • Willpower (discipline)

  • Awareness (perceptie)

Indien een attributes test gedaan moet worden wordt er een grijze en een zwarte dobbelsteen geworpen. Alle schilden gelden als succes. Lieutenants kunnen ook attribute tests doen, monsters echter niet en behalen dus standaard de test niet.

 

De Overlord kaarten geven verschillende krachten van de overlord aan vanuit de Duisternis. De overlord speler begint met basis kaarten, maar dit kan uitgebreid worden in de campagne.

 

Verder zien we verschillende obstakels op de tegels. We komen water, lava, afgrond etc. tegen die allemaal een thematisch effect hebben voor het passeren hiervan.

 

Campagne:

Het spel is eigenlijk gemaakt voor het spelen van een grootse campagne. Een meeslepend verhaal waarbij niet alleen de helden, maar ook de overlord steeds krachtiger wordt en over steeds meer wapens en vaardigheden kan beschikken. Voor de campagne kijkt men op de achterzijde van het quest boek. Daar zie je dat er van dorp naar dorp (of naar het bos of een ruïne) gelopen kan worden (een kaart van het land). Hierbij kiezen helden dus zelf hun koers in het spel. 

 

De campagne fase verloopt als volgt:

  1. Helden ontvangen goud van de schatten die gevonden zijn

  2. Alle helden herstellen weer van alle schade, vermoeidheid en condities. De overlord voegt nieuwe kaarten toe aan zijn deck.

  3. De helden en de overlord ontvangen nu ervaringspunten, afhankelijk van wie er gewonnen heeft. Dit is de overwinningsbonus.

  4. Gebruik deze punten om nieuwe vaardigheden te "kopen"

  5. Winkelen. Koop nieuwe wapens, schilden etc. of verkoop deze (voor de helft)

  6. Kies een nieuwe quest.

  7. Doe de setup

  8. Reis naar deze lokatie. De spelers beginnen altijd in het vriendelijke dorpje Arhynn. Voor elk "event" icoon dat de spelers tegenkomen tijdens hun tocht naar de nieuwe quest, trekt de overlord een event card en voert uit wat er op de kaart staat aangegeven.

 

Een campagne bestaat altijd uit 5 onderdelen:

  • Introductie

  • 3 "act 1" avonturen 

  • Een interlude

  • 3 "act 2" avonturen

  • De Finale

 

De zijde die de meeste quests wint bepaalt welke interlude of finale er gespeeld gaat worden. De winnaar van de finale is de winnaar van Descent: journeys in the Dark 2nd Edition.

Conclusie:

Je zou Descent: journeys in the Dark 2nd Edition kunnen zien als de opvolger van een erg bekend avonturenspel uit de jaren 80 genaamd HeroQuest. Ook hier volg je een verhaal en is er duister speler en zijn er helden. Als kind heb ik enorm genoten van HeroQuest en dit was dan ook het favoriete spel uit mijn jeugd. Echter, het spel is inmiddels wat verouderd en doet erg eenvoudig aan.

 

Descent: journeys in the Dark 2nd Edition doet alles wat HeroQuest deed, maar dan beter. Je kan verschillende campagnes kiezen, je helden worden geleidelijk sterker, maar de overlord wordt ook steeds krachtiger. Het reizen van lokatie naar lokatie is een mini avontuur op zich. Er zijn vele uitrustingen en upgrades beschikbaar en alles wat je in één scenario doet, heeft invloed op het volgende scenario. Elk monster en elke held is anders en dat merk je ook. De manier waarop de dobbelstenen zijn gemaakt om dit te versterken is erg vindingrijk en thematisch.

 

Thema is erg sterk in dit spel. Het verhaal, de dobbelstenen, de monsters, het reizen, de tal van mogelijkheden, alles klopt voor mij gewoon in dit spel. Campagnes kunnen over meerdere avonden verdeeld worden en scenario's zijn niet al te lang waardoor het lekker doorspeelt.

 

Nadeel aan het spel is echter wel dat je soms als Overlord lang op je beurt moet wachten. Iets dat in Imperial Assault (gebaseerd op Descent: journeys in the Dark 2nd Edition, maar dan met een Star Wars thema) verholpen is door de overlord tussen elke heldenbeurt een actie te geven. Desondanks spreekt het fantasy thema mij meer aan waardoor ik toch liever Descent: journeys in the Dark 2nd Edition speel dan Imperial Assault. Eveneens worden de Lieutenants in het spel weergegeven door tokens ipv miniaturen. Deze moet je er zelf bij kopen indien je dat wilt en dit zij geen goedkope miniaturen. De vraag is dus of je dit een meerwaarde vindt voor het spel (ik vind zelf van wel).

 

Het spel ziet er fantastisch uit. De miniaturen laten het spel tot leven komen en de grafische vormgeving van het spel is erg mooi.

 

Ik vind Descent: journeys in the Dark 2nd Edition echt geweldig en dit is dan ook mijn favoriete spel aller tijden. Ik geniet van elk aspect van het spel. Het ziet er prachtig uit, het speelveld kan aangepast worden op het scenario en het voelt soms net alsof je een fantasy-boek aan het spelen bent waarbij beslissingen die je in het ene scenario maakt gevolgen kunnen hebben voor het volgende scenario. Inmiddels zijn er een aantal uitbreidingen bijgekomen die nog meer speelplezier bieden aan dit geweldige spel. Ik kan dit spel alleen maar aan iedereen aanraden die ook maar enigszins geïnteresseerd is in dit type "dungeon crawl" bordspellen! 

Meer weergeven

© 2016 by Zevenbergen