© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: Libellud

Designer(s): Régis Bonnessée

Jaar: 2017

Spelers: 2 - 4

Speelduur: 40 min

Leeftijd: 10+

Categorie: Dice Rolling, Deck Pool Building

Was er eerst deckbuilding: je begint je hand met bv 10 kaarten en door het afleggen en bijkopen van kaarten probeer je een zo'n sterk en efficiënt mogelijke hand te krijgen. Een spel dat dit mechanisme groot heeft gemaakt (of in ieder geval onder een groter publiek heeft gebracht) is natuurlijk Dominion (maar laten we bijvoorbeeld Eminent Domain ook niet vergeten.

 

In het verlengde van de deckbuilding-games kwamen de cube-building games. Hetzelfde principe, maar bij cube-building games zijn het geen kaarten maar gekleurde blokjes die jouw 'deck' beter maken. Een goed voorbeeld hiervan is Automobiles van AEG. Dan is er ook nog Orleans waarbij het fiches zijn die uit een zak getrokken moeten worden. 

 

In 2016 kwam AEG via Mystic Vale met weer iets nieuws: Card Crafting. Bij Card Crafting (heel kort uitgelegd) schuif je nieuw verkregen kaarten, onderverdeeld in een boven, midden of onderstuk, in een sleeve. Zitten er 3 kaarten in de sleeve, die nu 1 volledige kaart vormen, dan heb je hopelijk voor jou een sterke kaart gemaakt, en dan nu:

 

 Dice Forge van uitgever Libbelud.

24 September 2017

Gert-Jan Wouters

In Dice Forge (de titel zegt het al een beetje) is het de bedoeling om jouw dobbelstenen te upgraden! Natuurlijk er zijn meerdere spellen waarbij jij jouw dobbelsteen kan aanpassen, bv in Castles of Burgundy met behulp van de arbeiders of in Alien Frontiers door middel van gebruik van de Alien Tech kaarten en energie-tokens. Maar dit zijn vaak maar eenmalige upgrades. Nee bij Dice Forge is het de bedoeling dat jij jouw dobbelstenen continue sterker maakt om zo tijdens het dobbelen een lucratiever uitkomst te krijgen.  Met deze geüpgradede dobbelstenen is het de bedoeling om steeds meer van de 4 verschillende resources te krijgen: geel is goud (geld), rood is zonnekracht, blauw stelt de kracht van het maanlicht voor en en groen zijn overwinningspunten. Met deze resources kan je of nieuwe sterkere zijdes kopen of kaarten die jou, naast overwinningspunten, ook abilities geven. Na 10 rondes (9 met 2 spelers) eindigt het spel en wint degene met de meeste punten.

Nog even over het zon- en maanlicht: deze zijn er puur voor de aan het spel gegeven thema. Omdat ik dit thema verder niet zo heel sterk uitgevoerd vind (rood en blauw krijgen zgn. thematische namen terwijl de groene overwinningspunten enkel als ‘Glory points’ worden aangemerkt) ga ik hier niet verder op in. Mocht je de behoefte hebben om meer over het thema te willen weten: op bgg is er het e.e.a. over te vinden.

De set-up:

 

Iedere speler krijgt aan het begin van het spel ( een gelijke set) dobbelstenen, welke het volgende laten zien: 1 dobbelsteen heeft 5 zijdes met 1 maal goud en 1 zijde met 1 maal rood, de andere heeft 4 zijdes met goud, 1 zijde met 1 maal rood en 1 zijde met 1 maal blauw. Groen waarmee je dus direct punt scoort moet je tijdens het spel verkrijgen (en ik zou er niet al te lang mee wachten!)

 

Verder krijgt iedere speler een eigen spelersbord met daarop 4 sporen waarop de voortgang van de resources wordt  bijgehouden. Ben je aan het eind van een spoor dan krijg je van die kleur geen nieuwe resources totdat je in een beurt weer iets hebt gekocht met die bepaalde resource. Voor groen is er 1 spoor voor de eenheden en 1 spoor voor de tientallen. De voortgang wordt bijgehouden met een blokje in de gekozen spelerskleur.

 

In het midden van de tafel ligt het algemene bord waar naast, face up, 15 kaarten worden neergelegd. Deze kaarten kunnen in de loop van het spel worden aangeschaft en leveren aan het einde van het spel ook nog overwinningspunten op..

Hoe wordt het spel gespeeld?

 

Het spel wordt gespeeld over 9 (10 bij 3 spelers), relatief korte rondes welke als volgt verlopen.

 

Wanneer de actieve speler aan de beurt is gooit niet alleen deze speler maar alle spelers met hun dobbelstenen (in een 2-spelersspel gooien de spelers zelfs 2 maal met hun dobbelstenen), na de worp worden de sporen op het eigen spelersbord aangepast. Alleen de actieve speler mag nu nog een actie doen. Dit kan zijn het upgraden van de dobbelstenen of het kopen van een kaart.

 

Upgraden van de dobbelstenen.

 

Hiervoor ga je naar de ‘winkel’ bestaande uit een prachtig mooi en efficiënt plateau met daarop verschillende nieuwe zijdes voor de dobbelstenen. Je betaalt de kosten die naast de zijdes staan afgebeeld en je vervangt 1 van de zijdes van je dobbelstenen met de zojuist aangeschafte nieuwe zijde.

 

Het kopen van een kaart:

 

In het midden van het bord bevindt zich de ronde marker welke ook gelijk dienst doet als verzamelplek voor de spelers-pionnen  (nu eens geen meeples of mini’s maar gewoon ‘ouderwetse’ houten pionnen).  De actieve speler pakt zijn of haar pion en plaats deze op 1 van de 9 beschikbare plekken, betaalt de kosten die boven deze plek is afgebeeld en legt deze kaart face-up op tafel.  Staat er reeds een pion van een andere speler op deze plek dan wordt deze teruggestuurd naar de centrale verzamelplek. Als troost mag deze speler diens dobbelstenen opnieuw gooien en krijgt dus mogelijk nieuwe inkomsten. Per plek liggen er 2 kaarten waarvan je er in je beurt maar 1 kan kopen. Besluit je in jouw volgende beurt dat je die andere kant ook wilt kopen dan mag je gewoon blijven staan. Bewegen is dus niet verplicht.

De abilities van de kaarten zijn zeer gevarieerd en kunnen of eenmalig danwel continue gebruikt worden. Ik noem een paar van de abilities: “krijg je goud, krijg je 1 goud extra”, “alle andere spelers moeten 2 rood inleveren” “je mag tegen betaling van 2 goud 1 van je dobbelstenen opnieuw gooien”. Er zitten dus niet alleen kaarten bij die jou iets opleveren, maar ook kaarten waarmee jij jouw tegenspelers kan dwarsbomen of waarmee je nieuwe zijdes kan verkrijgen die vervelend kunnen uitpakken voor jouw tegenstanders of bijvoorbeeld die de uitkomst van 1 van de 2 dobbelstenen met 3 vermenigvuldigd!.

 

Is de ronde-marker van 10 naar 0 terug gelopen dan eindigt het spel en gaan we punten tellen. Je kijkt naar hoever jouw groene blokjes op jouw scorespoor staat en telt hierbij op de punten op de aangeschafte kaarten en de eventuele end-of-game punten die deze kaarten opleveren. De speler met de meeste punten is de winnaar. Simpel toch?!

Conclusie:

Dice Forge is misschien qua game-play een simpel spel en dit bedoel ik niet negatief. Met simpel hier bedoel ik de spelregels en het verloop van het spel: je gooit met de dobbelstenen, neemt de inkomsten en koopt eventueel een nieuwe zijde voor jouw dobbelstenen of een kaart.

Maar vergist je niet ook in Dice Forge, net zoals bijvoorbeeld in Dominion of Eminent Domain, zal je continue de vraag stellen “is mijn deck (lees: dobbelsteen) wel in balans?

Jij bepaalt of je veel goud gaat ontvangen of dat je je juist veel groen op je dobbelstenen zet zodat je meer punten gaat ontvangen of dat jij jouw tegenstanders gaat pesten, Maar denk niet te lang na over je strategie: het spel heeft maar 10 korte rondes en voordat je het weet is het spel afgelopen. In de relatieve kort speelduur van het spel ligt ook een klein nadeel: de opzet-tijd en de opruimtijd nemen soms net zoveel tijd in beslag als het spel zelf en dat voor een spel dat eigenlijk een filler is.

 

Dice-Forge is een zeer vermakelijk spel dat hopelijk nog leuker kan worden met nieuwe kaarten en dat ook prachtig is vormgegeven, de markt waar je de nieuwe zijdes voor je dobbelstenen koopt is prachtig efficiënt uitgevoerd en het spel heeft, denk ik, mooiste in-lay die ik tot nu toe gezien heb.

Oh en het ‘gepiel’ (de reden waarom ik het spel eerst links liet liggen) bij het verwijderen en plaatsen van de nieuwe zijdes viel mij, na het eerste spel, gelijk heel erg mee. En wanneer ik er geen problemen bij heb, moet het jouw zeker geen kopzorgen geven.

 

Om Richard ‘Rahdo” Ham te quoten “  It’s fun to roll, re-roll and re-roll these dice, they are my dice! I crafted and forged these dice!

 

May the Dice-Forge be with you!

Meer weergeven