Uitgever: Red Raven Games

Designer: All Seegert

Jaar: 2016

Spelers: 2 - 4

Speelduur: 20 - 30 min

Categorie: Tile Placement, Route/ Network Building, Modular Board

Reviewer: Sann Zevenbergen

Al uren loop je door de dichtbegroeide bossen. Je dacht nog de goede weg ingeslagen te zijn, maar ergens ben je toch de weg kwijtgeraakt. Je had de kudde ook nooit moeten verlaten... Het is nu een kwestie van de weg weer terugvinden, maar daar is uiterste concentratie voor nodig en moet het onderbewustzijn worden aangesproken. De beste manier om dit te bewerkstelligen is om het pad terug te bewandelen in een droom. De droom zal helpen de mist in je geheugen te klaren en zal je weer het pad tonen naar de kudde. Je bent al moe van de lange tocht en de onzekerheid. Na een plek gevonden te hebben in de schaduw, val je langzaam in slaap...

Voorbereiding:

  1. Elke speler pakt de tegels van het dier dat deze speler gekozen heeft. Draai de zijde met de afbeelding van het dier naar beneden en vorm hiermee een grid van 5 x 5 tegels. Zorg dat de tegels goed door elkaar zijn gehusseld voordat je de grid maakt.

  2. Schud alle droomkaarten en maak een stapel, waarbij de eerste droomkaart omgedraaid wordt. Op deze kaart staat een grid met tekens erop. Dit stelt het pad voor dat in de droom bewandeld wordt.

  3. Er wordt willekeurig een speler gekozen. Deze speler is de dromer die de stapel met "walkabout" kaarten schud en vervolgens de kaarten tijdens de wandeling onthuld.

  4. Bepaal hoeveel punten gescoord moeten worden voor de winst.

Doel van het spel:

Schuif met de rijen voor je totdat alle posities van de symbolen, zoals aangegeven op de droomkaart, uit dieren bestaat. Je dier heeft zijn weg naar huis gevonden.

Spelverloop:

Elke beurt bestaat uit twee stappen:

  1. Walkabout

  2. Dreamtime

 

Walkabout: De dromer trekt aan het begin van de beurt een kaart van de walkabout stapel. Elke speler zoekt nu de afbeelding en kleur tegel in zijn/ haar grid dat overeenkomt met de afbeelding en kleur van de walkabout kaart. Deze tegel wordt omgedraaid naar de dier-zijde.

 

Dreamtime: elke speler heeft een 26e tegel. Deze tegel wordt gebruikt om aan een willekeurige zijde van het grid erin geschoven te worden, waarbij een andere tegel aan de tegenovergestelde zijde uit het grid valt. Op deze wijze probeer je elke beurt weer de dieren in het grid zo te verplaatsen dat alle symbolen van de droomkaart bedekt zijn met dieren. De nieuwe tegel wordt nu weer gebruikt voor de volgende beurt (zonder te kijken op de achterzijde).

 

Om het spel wat ingewikkelder te maken kun je ervoor kiezen om te spelen met hazards. Hierbij leg je op vier plekken van de droomkaart een hazard token. Zodra het spel voorbij is mag je geen dieren op die plek hebben liggen. Heb je dat wel dan verlies je het spel (ook al heb je de rest wel goed). In het spel zit een kaart met voorbeelden voor het plaatsen van de hazard tokens.

Winnen van het spel:

Zodra de dieren op jouw grid overeenkomen met de droomkaart, roep je de naam van jouw dier. Jij hebt jouw dier veilig naar zijn kudde geleid. Je pakt nu de droomkaart als punt.

 

Aan het einde van het spel (zoals afgesproken door de groep), tel Je de punten bij elkaar op en de speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.

 

Conclusie:

Velen kennen nog wel die puzzels waarbij je blokjes moest schuiven om een plaatje compleet te krijgen. Vaak zat dan net een deel aan de verkeerde kant waardoor alles weer op de kop gegooid moet worden. Dingo's dreams doet me precies denken aan die spellen. Echter, we maken nu niet een plaatje, maar proberen jouw dieren op de juiste plekken in je grid te krijgen. Meestal moet je daarvoor schuiven, maar soms heb je geluk en komt de kaart tevoorschijn met de afbeelding dat overeenkomt met een tegel die net daar ligt waar je nog een dier moest hebben en win je de ronde. Door de verschillende walkabout kaarten met diverse doelen erop blijft het spel goed herspeelbaar. Er is zelfs een kaart meegegeven waarbij je met tokens zelf kan aangeven wat het doel voor die ronde wordt. 

 

Vind je het spel op een gegeven moment te makkelijk, dan kun je kiezen om met hazards te spelen. Je moet nu dus en dieren op de posities van de doelen hebben, èn daarbij ook nog eens voorkomen dat er dieren op de hazard posities staan. Hoe langer het spel duurt, hoe moeilijker dit wordt! 

 

Het spel is erg goed te spelen met diverse spelers aantallen. Leuk met twee, maar zeker net zo leuk met vier (of zelfs meer wanneer je meer dieren hebt). Omdat iedereen bezig is in zijn/ haar eigen grid, is er niemand die zit te wachten op de beurten van de andere spelers. Daarbij kun je zelf bepalen tot hoeveel punten je gaat spelen en dus hoe lang een compleet spel van Dingo's dreams duurt.

 

Kortom, ik kan alleen maar positief zijn over dit spel. Het is eenvoudig in de regels, is geschikt voor vrijwel iedereen (ook mensen die doorgaans weinig bord- of kaartspellen spelen), speelt vlot weg en het ziet er ook nog eens erg fraai uit. Ik kan dit spel dan ook iedereen aanraden.

Meer weergeven

© 2016 by Zevenbergen