Uitgever: Fantasy Flight Games

Designer(s): Corey Konieczka, Nikki Valens

Jaar: 2013

Spelers: 1 - 8

Speelduur: 120 - 240 min

Categorie: Coöperative, dice rolling, point tot point movement, variable player powers

Een eeuwenoud kwaad ligt op de loer. Al eeuwen liggen ze verscholen, ergens hier op deze aarde. Niemand heeft ze nog gezien, maar in de loop der jaren zijn mensen verdwenen uit de samenleving om trouwe aanhangers te worden van de “Ancient Ones”, Mythische goden die niets dan kwaad willen en werelden vernietigen. Daar, op onbewoonde eilanden zijn zij zich gaan verzamelen en zo ontstond er een nieuwe sekte.

Jarenlang zijn mensen op zoek gegaan naar het bewijs dat deze eeuwenoude buitenaardse goden bestaan, hopend op een weerwoord tegen de alsmaar groeiende sektes. Zoekend in Catacomben, in maanverlichte ruïnes, tot de met spinnenwebben bedekte treden van de ondergrondse vergeten steden in Azië. Nog niets… Maar enkele maanden geleden begonnen er rare dingen te gebeuren in onze wereld.

Vreemde wezens werden gezien in de sinistere bossen van de wereld, Mensen die verdwenen en schaduwen die werden waargenomen op de bergwanden, mensen of wezens betrapt door het maanlicht.

Jij bent één van de meest onwaarschijnlijke helden in een internationaal  team van mensen die het opnemen tegen dit kwaad. Om dit te doen moet je afreizen naar vreemde werelden, kom je oog in oog te staan met verschrikkelijke monsters en moet je obscure mysteries zien op te lossen om te voorkomen dat de Ancient One ontwaakt en de wereld zoals wij deze kennen vernietigd zal worden. In deze strijd zal je lichaam het zwaar krijgen en kun je er geestelijk aan onderdoor gaan, maar jullie zijn de enige hoop! Succes, moedige avonturiers!

Eldritch Horror is een coöperatief spel voor 1 tot 8 spelers, dat zich afspeelt in de fictieve  wereld van H.P. Lovecraft, een beroemde Amerikaanse schrijver die leefde aan het begin van de 20e eeuw. Het spel is een soort vervolg van het alom bekende “Arkham Horror” bordspel. Echter waar dit bordspel zich afspeelde in de stad Arkham, speelt Eldritch horror zich af over de gehele wereld. Het basisspel bevat o.a. 4 verschillende Ancient Ones en 12 investigators, maar inmiddels zijn er al 2 kleine en 2 grote uitbreidingen op de markt die hier nog heel wat Ancient Ones en Investigators aan toevoegen.

Setup:

Voordat het spel gespeeld kan worden moet er het nodige opgezet worden. We lopen ze hier snel langs en op deze wijze worden alle belangrijke componenten direct belicht.

1. Het speelbord. Deze ziet er prachtig uit. We zien hier meerdere steden, waaronder enkele uitgelichte steden die een speciaal effect hebben waar je voor kunt kiezen. De steden worden allemaal aangegeven met een zwart symbool. Dan heb je de zee-plekken, weergegeven door blauwe symbolen en tot slot is er de wildernis, aangegeven met groene symbolen. Bovenin zien we een “doomtrack”, dit is een soort van timer voordat de Ancient One wakker wordt, we zien de Omen track, een stukje uit het heelal met sterrenbeelden. Deze veroorzaken portalen naar andere dimensies op het bord vanwaar monsters onze wereld kunnen betreden en we zien onderin een soort “markt” waar we wapens, huurlingen etc. kunnen kopen.

2. Dan kiezen we de investigators. Deze hebben een eigen standee en een kaart waarop staat met hoeveel leven en intellect ze beginnen, wat hun speciale kracht is, waar ze op het bord beginnen en wat er moet gebeuren wanneer de investigator dood of gek geworden is om zijn spullen te bemachtigen (en wellicht het karakter te helpen in zijn laatste strijd).

3. Dan kiezen we ook een Ancient One. Deze heeft eveneens eigen kaarten (die gekozen worden m.b.v. de Ancient One setup op de kaart). Elke Ancient One heeft een eigen speciale kracht die het spel beïnvloed en het heeft een startpositie op de doomtrack. Hoe hoger dit getal hoe meer tijd de investigators hebben!

4. Dan worden alle monsters bij elkaar in een zak gedaan en worden hier wel/ niet speciale monsters aan toegevoegd.

5. Alle kaarten worden gesorteerd en naast het speelbord neergelegd.

6. het zogeheten Mythos Deck wordt gemaakt m.b.v. de setup op de Ancient One kaart

7. En tot slot worden alle tokens geplaatst op en naast het bord.

Een aantal namen zijn voorbij gekomen en een aantal kaarten zijn nog niet gespecificeerd. Laten we hier eens naar deze kaarten en tokens kijken om te begrijpen hoe het spel gespeeld wordt.

Tokens:

• Monster tokens (spreekt voor zich)

• Health & Sanity tokens. Pak het aantal dat bij de investigator past. Bij verlies hiervan haal je deze van je sheet af. Je kunt ze ook weer terugkrijgen, maar nooit meer dan het aantal waar je mee begonnen bent.

• Travel Tokens. Om extra snel te reizen over land of zee. Lijken op tickets

• Mystery tokens, indien nodig wordt deze geplaatst op het bord als kleine zij-missie.

• Rumor tokens, geruchten zij-missie. De kaarten vertellen je wanneer deze geplaatst moeten worden of met hoeveel een missie begint en wanneer deze eraf gehaald mogen worden.

• Eldritch tokens. Verzamel deze om onheil te voorkomen en de Ancient One te verslaan.

• Gate tokens. Het portaal naar de andere wereld. Deze liggen willekeurig geschud op een stapel en zodra ze nodig zijn draai je ze om zodat je kan zien waar ze komen te liggen.

• Expedition Token. Een missie met een eigen stapel kaarten. Hier vind je vaak interessante artifacts.

Kaarten:

• Encounter kaarten: Op het speelbord zie je kleuren die bepaalde continenten aangeven op de kaart. Wanneer je een encounter hebt (zie verderop in de review) pak je een bijbehorende kaart en draai je deze om. Nu kijk je nog of je in een stad, wildernis of op zee staat, en lees je de tekst voor. Veelal zul je nu de dobbelsteen moeten gooien. Elke 5 en 6 is een succes. De ontmoeting kan dus goed of slecht aflopen…

• Je kunt ook een encounter krijgen bij een gate, hiervoor is er de “other world” encounter deck, de expeditie marker heeft ook een encounter deck en de Ancient One heeft ook nog eens een encounter deck.

• Mystery cards. Dit zijn de Ancient One kaarten die verslagen moeten worden om te voorkomen dat de Ancient One wakker wordt.

• Mythos kaarten zijn een soort onheilskaarten en een andere timer in het spel dat aan het einde van elke beurt gespeeld wordt.

• Artifacts. Helpen bij het verslaan van de Ancient One.

• Asset kaarten. Veelal wapens of huurlingen die gekocht kunnen worden.

• Spell Cards, magie is in dit spel eveneens een wapen

• Condition kaarten. wat gaat er allemaal mis in de strijd tegen het kwaad. Nou, kijk eens in deze stapel. hier vind je gekte, hallucinaties, gebroken beenderen, bloedingen etc.

Zoals je kunt zien zit er heel veel in de doos. Het lijkt overweldigend, maar zoals je verder in mijn review kunt lezen valt het allemaal wel mee. Het spel is gewoon zeer uitgebreid en thema drijft het verhaal en het spel voort.

Spelen van het spel:

Het spel wordt gespeeld in 3 fases:

1. Action Phase

2. Encounter Phase

3. Mythos Phase

Tijdens de actie fase mag elke investigator 2 acties uitvoeren. Deze zijn onder te verdelen in:

• Travel (verplaats naar een naastgelegen plek. Indien men een ticket heeft mag men deze ook gebruiken om een extra plek te mogen verplaatsen).

• Rest (herstel 1 health en 1 sanity)

• Trade (ruil met een andere investigator op dezelfde plek)

• Prepare for travel (koop een ticket, dit mag echter enkel in een stad)

• Aquire assets (kijk op je investigator sheet welke waarde er bij je influence staat. Dit staat voor het aantal dobbelstenen die je mag gooien. Elke 5 of 6 is een succes. Bij de asset kaarten staat een waarde aangegeven dat benodigd is om deze te kopen).

• Component action (maak gebruik van de speciale actie van je investigator).

Encounter Phase:

Elke investigator moet 1 locatie encounter aangaan. Dit kan een encounter zijn in een specifieke stad (de gekleurde continent kaarten), op een willekeurige stad, wildernis of zeeplek (de algemene zwarte encounter kaarten), een expeditie encounter, een gate encounter of een encounter met de Ancient One. Echter, staat de investigator op een plek met monsters dan moeten al deze monsters eerst encountered worden voordat een lokatie encounter wordt gedaan.

Al deze encounters geven op de kaarten (en met een leuk verhaaltje) aan wat er gedaan moet worden, welke test er gedaan moet worden en hoeveel dobbelstenen er gerold moeten worden om succes te behalen. Hoe dit allemaal sprecies gaat, gaat iets te ver voor deze review.

Nadat iedereen aan de beurt is geweest, gaan we naar de laatste fase.

Mythos Phase

Er wordt nu een kaart getrokken van het Mythos Deck. Dit zijn veelal nadelige gebeurtenissen. Er kunnen o.a. meer portalen op de kaart komen, meer monsters, nieuwe uitdagingen, nieuwe effecten etc. Wederom vertelt de kaart wat je moet doen en wat voor gevolgen het heeft voor het spel.

Hierna wordt bepaald door de groep wie de volgende beurt de eerste speler wordt (Lead Investigator) en begint een volgende ronde.

Einde van het spel:

Wanneer de Ancient One verslagen is voordat de Doom Track op "0" staat, hebben de spelers gewonnen. Staat de Doom Track echter op "0" voordat de Ancient One is verslagen, dan vindt er meestal een eindgevecht plaats tussen de Ancient One en de investigators.

Zoals je kunt zien zit er echt heel veel in het spel. De basisacties zijn eenvoudig en de wijze waarop encounters, gevechten en tests worden gedaan is ook vrij simpel; kijk naar de waarde van de desbetreffende vaardigheid op je investigator sheet, de waarde die je daar ziet zijn het aantal dobbelstenen dat je mag gooien en alle 5-en en 6-en zijn een succes. Nu kun je dit verbeteren door beter te worden in je vaardigheden, maar je kunt ook wapens hebben die dit verbeteren of hulp krijgen van andere spelers of huurlingen.

Alles wordt vooraf gegaan met een stuk tekst wat het spel enorm thematisch maakt en waardoor je jezelf echt betrokken voelt bij het spel. Daar zit ook meteen een nadeel in, want wanneer andere spelers dit niet belangrijk vinden of snel afgeleid zijn, gaat dat meteen ten koste van het verhaal. Dit is ook een reden waarom ik dit spel niet snel met meer dan 4 spelers zou willen spelen. Ik denk dat 4 het perfecte getal is waarbij het ook niet te lang duurt voordat je zelf weer aan de beurt bent. Ik heb het met 6 mensen gespeeld en zolang de mensen oprecht geïnteresseerd zijn in het verloop van het verhaal is dit best te doen, maar ik moet er niet aan denken om met 8 mensen dit spel te spelen.

De successen die je gooit in het spel zijn afhankelijk van de dobbelsteen en het kan je daarbij dan ook aardig in tegenzitten. Dit is een geluksfactor waar je van moet houden. Ik heb hier geen problemen mee en wanneer het niet meezit, dan is dat jammer, maar niet iedereen zal het spel overleven en dat is dan wel weer thematisch correct. Gelukkig kun je nadat een investigator van jou is omgekomen, een andere investigator uitzoeken en daar gewoon verder mee gaan spelen.

De encounters zijn divers en elke Ancient One geeft het spel weer een ander gevoel, erg goed gedaan. Er zijn voldoende Ancient Ones en Investigators om meerdere spellen mee te spelen en deze zijn allemaal verschillend in wat ze doen en wat ze kunnen. Elritch Horror is zeker geen makkelijk spel, maar dat is eigenlijk precies zoals het hoort in een coöperatief spel. Zoals Arkham Horror hiervoor zullen er ook vele uitbreidingen gaan volgen voor dit spel. Of dit goed of slecht is zullen we zien.

De regels zijn duidelijk geschreven en voor de additionele zaken is een reference guide meegeleverd die alle termen nog verder uitlegt.

Kortom, ik hou van dit spel en speel het erg graag. Alle nieuwe uitbreidingen zijn voor mij alleen maar meer toegevoegde waarde aan mijn spel van Eldritch Horror. Het is een investering, zeker wanneer je de uitbreidingen ook allemaal wilt hebben, maar voor mij is het de investering waard!