© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: NorthStar Games

Designer(s): Dominic Crapuchettes

Jaar: 2016

Spelers: 2 - 5

Speelduur: 30 - 40 min

Categorie: Action Point Allowance System, Hand Management, Simulation

Stel je bent een Goddelijk wezen. Een willekeurige leefbare planeet is jouw toegewezen terrein en je mag helemaal opnieuw beginnen. Het gebied van expertise is Biologische Evolutie. In den beginne is er een wezen, klein en onopmerkelijk. Dit wezen moet voortplanten wil het overleven. Voor een goede conditie is eten zeer belangrijk. Wanneer er voldoende voedsel is, kan een soort zich gaan vermenigvuldigen en evolueren tot een sterk ras. Heerlijk smikkelen jouw wezens van de planten die de natuur ze biedt en er lijkt niets aan de hand. Totdat er ineens uit het woud een vraatzuchtig wezen tevoorschijn schiet, een carnivoor!

Om je wezens te beschermen tegen deze carnivoren moeten ze gaan evolueren. Ze moeten bijvoorbeeld weg kunnen vliegen, in de grond kunnen kruipen of hoorns laten groeien om het gevecht aan te gaan. Het is jouw taak om de wezens te beschermen. Maar ook de carnivoren moeten overleven en daarvoor zijn andere wezens nodig. In tegenstelling tot de planteneters zijn zij namelijk minder goed in staat om zich voort te planten en willen ze niet uitgeroeid worden, dan zullen ze moeten eten.

Je merkt het al, het is allemaal nog niet zo makkelijk als het lijkt. Evolution: the Beginning is een vermakelijk kaartspel dat een introductie geeft voor het spel evolution en toch een volwaardig spel is. Vind je dit spel leuk, dan zul je zijn grote broer zeer waarschijnlijk ook kunnen waarderen. Laten we eens kijken wat Evolution: the Beginning te bieden heeft...

Voor deze review wil ik graag bordenkaartspel bedanken voor het aanleveren van dit bordspel! Geïnteresseerd in dit spel? Kijk dan eens op: www.bordenkaartspel.nl/evolution-the-beginning

13 December 2016

Sann Zevenbergen

Doel van het spel: 

Creëer nieuwe diersoorten en zorg dat ze goed eten en zich voortplanten. Dieren en voedsel leveren punten op. de speler met de meeste punten wint het spel.

 

Opzetten van het spel:

Het opzetten is vrij eenvoudig. In het midden van de tafel komt de voedselbron met daarnaast de voedselstapel. Elke speler krijgt een voedselzak en het spel kan beginnen.

Spelverloop:

Alle spelers doorlopen vier fases. Nadat de speler de vier fases heeft doorlopen gaat de beurt met de klok mee naar de volgende speler. De fases zijn:

  1. Gather

  2. Adapt

  3. Eat

  4. Score​

Stap 1: Gather. 

  • Pak twee voedsel van de stapel en leg deze op de voedselbron.

  • Pak een kaart van de stapel en leg deze voor je neer zonder deze om te draaien. Dit is een nieuw diersoort met een populatie van 1.

  • Trek nu nogmaals drie kaarten van de stapel.

 

Stap 2: Adapt.

Er zijn een viertal dingen die je kunt doen met je kaarten. De volgorde waarin je deze doet is niet van belang.

  • Creëer een nieuw diersoort (zoals aan het begin van de beurt).

  • Verhoog de populatie van een bestaand dier. Dit doe je door de kaart eronder, deels over de andere kaart, te leggen.

  • Je kan je dieren specifieke eigenschappen meegeven. Deze zie je aan de andere zijde van de kaart. Door een eigenschap boven je diersoort te plaatsen met de afbeelding naar boven geef je aan dat je diersoort een specifieke eigenschap heeft gekregen. Je mag nooit dubbele eigenschappen hebben en per diersoort is het maximum drie.

  • Bewaar de kaarten voor een volgende beurt.

Stap 3: Eat.

Alle dieren moeten eten. Daarvoor is er een plek op de kaart gereserveerd om een voedsel op te plaatsen. Elk dier moet eten en kan niet meer eten dan dat hij op kan. Het overschot blijft liggen op de voedselbron.

 

Het kan ook zijn dat je een carnivoor hebt (dit is een eigenschap). Een carnivoor eet andere dieren. Een carnivoor moet dezelfde eigenschappen hebben als een diersoort wil hij deze kunnen opeten. Een gewone carnivoor kan dus alleen een vliegend dier opeten wanneer hij zelf ook kan vliegen. Voor elk dier krijgt hij 2 voedsel. Wanneer er geen dieren van andere spelers zijn om op te ten moet hij van zijn eigen dieren een dier opeten. Hij gaat net zo lang door totdat alle carnivoren hebben gegeten of er een carnivoor verhongert omdat er geen herbivoren (planteneters) meer zijn.

 

Wanneer een dier niet eet, verhongert hij en gaat hij terug naar de aflegstapel. Wanneer het laatste dier van een soort verhongert is het diersoort uitgestorven.

 

Stap 4: Score.

Alle voedsel-tokens gaan nu in de voedselzak en de volgende speler is nu aan de beurt.

Einde van het spel:

Wanneer de stapel op is wordt het einde van het spel geactiveerd. De aflegstapel wordt nu geschud en het spel gaat nu nog even door zodat alle spelers uiteindelijk evenveel beurten hebben gehad. De score wordt vervolgens bepaald:

  • Alle voedsel in de voedselzak wordt bij elkaar opgeteld.

  • Alle kaarten die op tafel liggen bij de spelers worden opgeteld.

  • Alle kaarten in de hand worden eveneens meegenomen.

 

De speler met de hoogste score is de winnaar van Evolution: the Beginning.

Conclusie:

Evolution: the Beginning is een kleurrijk spel met een interessant en origineel thema. Het is een soort instapspel voor Evolution, de grotere (en duurdere) broer van Evolution: the Beginning. Wanneer je dit een leuk spel vindt kun je dus met Evolution je verder verdiepen in deze wereld. Toch is Evolution: the Beginning niet enkel een instapspel. Voor mensen die op zoek zijn naar dit thema en niet te diep in een spel willen duiken is Evolution: the Beginning een prima spel om in de spellenkast te hebben. Het is snel opgezet en speelt snel weg. Speel met de andere spelers één open ronde zodat ze weten wat ze moeten doen en al snel is voor iedereen duidelijk hoe het spel werkt. 

 

Om het spel daarmee een tussendoortje te noemen is eveneens niet helemaal rechtvaardig, omdat het voldoende elementen bevat om je tanden in te bijten en de speeltijd van 30 minuten maakt het echt iets meer dan dat. Voor de doorgewinterde speler zal Evolution meer diepgang bieden, zeker aangezien Evolution zelf ook niet heel moeilijk te spelen is. Het voordeel van Evolution: the Beginning is dat iedereen die een beetje geïnteresseerd is in spellen, makkelijk kan aanschuiven en mee kan doen aan het spel.

 

Grafisch ziet het er allemaal goed uit. De stijl past goed bij het thema en door het kleurgebruik en de tekeningen lijkt het op, voor ons, bekende dieren terwijl ze ook iets “buitenaards” hebben waardoor je weer het gevoel krijgt dat je dieren aan het creëren bent. Al snel heb je een aantal diersoorten gemaakt en begint de tafel aardig vol te raken. De zakjes voor voedsel zijn effectief en zien er leuk uit. Daarbij kunnen ze als extra zakjes gebruikt worden voor Evolution.

 

Een klein nadeel aan het spel zit hem in het voeden in combinatie met de kaarten die je trekt. Het kan zijn dat je in de eerste beurt(en) geen langnek of carnivoor in je handen krijgt. Het is dan erg moeilijk om nieuwe diersoorten te maken of je populatie uit te breiden. Je krijgt immers slechts twee voedsel uit de voorraad in het begin. Vaak kun je wel weer terugkomen in het spel, maar toch kan het hier in het begin een beetje tegenzitten.

 

Evolution: the Beginning is een kleurrijk, eenvoudig te leren kaartspel met een leuk thema. Ben je een enthousiaste bordspel speler, dan zou ik kiezen voor Evolution. Speel je af en toe een spelletje, of ben je op zoek naar een spel voor de familie tijdens de feestdagen? Dan is Evolution: the Beginning een prima keuze.

Meer weergeven