© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: AEG

Designer(s): Ryan Miller

Jaar: 2016

Spelers: 2 - 5

Speelduur: 30 min

Categorie: Deck/ Pool Building, Hand Management, Dice Rolling

Eens, in een land hier ver vandaan woonde een grote tovenaar. Hij zetelde in een prachtige en magische toren en keek uit over de groene heuvels van Oakle. Echter, na jaren begon de tovenaar steeds meer te zoeken naar macht en beschouwde zichzelf al snel als de grootste tovenaar die ooit heeft bestaan. En dat schoof hij niet onder stoelen of banken. Hij schepte zelfs zo erg op, dat hij de duivel zelf zou kunnen verslaan in een gevecht! Dit liet de duivel zich geen twee keer zeggen en al snel kwamen er vanuit de bergen enorme magische rotsblokken naar beneden gedenderd die op de toren van de tovenaar gericht waren. De tovenaar hield dapper stand en wist vele rotsblokken te weren. Maar uiteindelijk werd zijn toren, met de tovenaar erin verzwolgen onder het gewicht van de rotsblokken...

 

Niemand weet of dit verhaal waar is, maar wat men wel weet in het plaatsje "Devil's Burden", is dat de stenen magische krachten hebben. Om die reden zijn er ook veel tovenaarsleerlingen naar Devil's Burden getrokken om daar naar de tovenaars academy te gaan. Na enkele jaren floreerde de stad weer en met deze welvaart kwamen er ook gelukszoekers en ridders naar Devil's Burden.

 

Maar nu is de stad in de greep van een aantal monsters. Ook zij hebben gezien dat de stad groeide en vele rijkdommen wist te vergaren. Waarom de monsters precies tot de aanval zijn overgegaan weet niemand, maar dat de stad verdedigd moet worden zal duidelijk zijn. Dus stap in de schoenen van een held en verdedig Devil's Burden, maar wees hier stiekem wel de beste in...

06 Maart 2017

Sann Zevenbergen

Doel van het spel:

In het spel ben jij als speler de commandant van een leger helden en probeert de meest belangrijke plekken van Devil's Burden te beschermen. Met elke monster dat wordt verslagen verdien je xp punten. Zodra drie eindbazen zijn verslagen wint de speler met de meeste xp het spel en is daarmee de held van Devil's Burden.

Anatomie van het spel:

Het spel kent een vijftal verschillende kaarttypen:

  1. Action Cards (te herkennen aan een actiesymbool rechts bovenin de hoek). Elke kaart heeft een naam en een actie.

  2. Hero cards. Linksboven zien we de sterkte van de held, rechtsboven de klasse (artificers, mages en warriors). Elke held heeft een naam en een specialiteit. Onderin vinden we het benodigde dobbelsteen resultaat voor de actie van de held.

  3. Horde cards. Linksboven de sterkte van het monster. Rechtsboven de klasse waar het monster in valt (makkelijk of moeilijker), de naam en specialiteit van het monster vinden we onder de afbeelding van het monster. Linksonder zien we of een monster een schat oplevert en rechtsonder zien we het aantal xp dat het monster oplevert.

  4. Treasure cards. De schatten zijn er in twee smaken. Dubbele schatten of enkele schatten. Deze worden veelal toegevoegd aan de kaart van een held.

  5. Town cards. Deze kaarten geven een gedeelte van de stad weer. Wanneer een monster een stadskaart vernietigt omdat jij het monster niet hebt gestopt, dan krijg jij deze kaart en de bijbehorende negatieve xp punten (rechtsonder). De kaart heeft ook een speciale actie die uitgevoerd dient te worden.

Opzetten van het spel:

Om te beginnen maak je vijf stapels met de monsterkaarten. Elke stapel bevat één eindbaas en vijf level twee monsters. Deze worden goed geschud. Op elke stapel komen nu 6 level één monsters. Deze zijn van tevoren al geschud zodat je eerst de level één monsters krijgt en daarna pas de moeilijke monsters.

 

De stad-kaarten en de heldenkaarten worden geschud en elke speler ontvangt nu vijf heldenkaarten. Tot slot worden de schatkaarten geschud en neergelegd. De startspeler wordt gekozen en het spel kan beginnen.

 

Spelen van het spel:

Het spel wordt gespeeld over meerdere ronden, elke ronde bestaat uit 4 fasen. Deze zijn als volgt:

  • Action Phase

  • Dice Phase

  • Horde Phase

  • End Phase

Tijdens de actie fase mag je 2 heldenkaarten en 2 actiekaarten spelen. De volgorde is niet van belang. In totaal mag je maximaal 5 helden voor je hebben liggen, anders moet je er één op de aflegstapel leggen.

 

Tijdens de dobbelsteen fase:

  1. Werp je 5 dobbelstenen en mag je (zoals in yahtzee) tweemaal opnieuw rollen. Je mag dobbelstenen reserveren door ze alvast op de heldenkaart te leggen en deze mogen ook opnieuw gedobbeld worden. Heb je echter de benodigde dobbelstenen voor de actie van je held geplaatst op de kaart van je held, dan is je held geactiveerd en staan je dobbelstenen "vast".

  2. Val je aan. Enkel de geactiveerde helden (de helden die de benodigde dobbelstenen hadden) vallen aan. Deze waarde wordt bij elkaar opgeteld en hiermee val je de monsters aan. Wanneer de waarde van je aanval gelijk aan, of meer dan de waarde van het monster is, pak je dit monster van de stapel. Heb je kracht over, dan mag je ook andere monsters verslaan. Kies je ervoor om een monster uit dezelfde stapel te verslaan, dan pas draai je de kaart om en vanaf dat moment mag je enkel nog monsters aanvallen uit die stapel. Is het monster sterker dan jouw aanvalwaarde, dan stopt de aanval direct.

  3. Sommige monsters hebben een tegenaanval. Tel de waard van de tegenaanval bij elkaar op en haal eventuele schilden (die de helden hebben) hiervan af. Deze schade gaat naar jouw helden.

  4. Indien je een schat krijgt, dan pak je de bovenste kaart van de schatten stapel en bevestig je deze aan je actieve held.

 

In de Horde fase worden de monsterkaarten omgedraaid die nog met de afbeelding naar beneden op de stapel liggen. Indien er een monster direct aan de stad-kaarten grenst, dan vernietigd hij deze locatie. De kaart wordt omgedraaid, het effect (dat op de kaart staat) wordt gespeeld en de speler krijgt deze kaart voor zijn/ haar aflegstapel. Je kijkt nu nog naar alle monsters die een "ambush" op de kaart hebben en ook deze schade gaat naar jouw actieve held(en).

 

Tijdens de eindfase pak je vier nieuwe kaarten van de stapel. Heb je nu meer dan vijf kaarten, dan leg je kaarten af totdat je weer vijf kaarten in de hand hebt. De volgende speler is nu aan de beurt.

Einde van het spel:

Het spel komt met drie doom-tokens. Wanneer een eindbaas verslagen wordt draait de speler de doom-token om naar de andere zijde. Wanneer alle drie de doom-tokens omgedraaid zijn, wordt de ronde afgemaakt en eindigt het spel.

 

De speler met uiteindelijk de meeste xp punten in zijn aflegstapel (daar waar de monsters en stadkaarten terechtkomen), wint het spel.

 

Conclusie:

Het zit hem al deels in de naam. Fantahzee is gebaseerd op het welbekende spel Yahtzee, maar dan veel uitgebreider en thematischer. Dit betekent niet dat Fantahzee een gecompliceerd spel is, zeker niet. De regels zijn eenvoudig en duidelijk. Je uitgestippelde strategie en het geluk van de dobbelstenen bepalen wie als winnaar zal eindigen. Het is een spel waarin een belangrijk element "push-your-luck" is. Hoe vaak ga je de dobbelstenen opnieuw rollen om het gewenste resultaat te krijgen? En, ga je je geluk beproeven in de monsterstapel waar je bent begonnen, of ga je voor zeker en kies je voor het verslaan van monsters die bekend zijn in de overige stapels? Er zijn meer spellen die gebruik maken van het Yahtzee principe (denk aan King of Tokyo), maar Fantahzee doet het weer net iets anders, en dat "iets anders" maakt Fantahzee voor mij een aantrekkelijk spel.

Het lijkt lastig om de juiste dobbelstenen te werpen, zeker voor de sterkere helden, maar dankzij actiekaarten en speciale krachten zijn van andere helden, kun je meestal de dobbelstenen dusdanig beïnvloeden dat er altijd wel een succesvolle aanval uit voortkomt. De monsters zijn sterk en de helden hebben maar 1 levenspunt (met eventueel schilden voor bescherming), dus je zal veel helden zien komen en gaan. Het spel kent verschillende helden en ze zijn vrij divers. Ze zien er leuk uit en persoonlijk vind ik de kaarten simpel, maar leuk vormgegeven.

Van de eindbazen hoef je er maar drie te verslaan, hiervoor worden de tokens gebruikt. Dit aantal is precies goed, omdat het spel te weinig diepgang heeft om een lange speeltijd te verantwoorden. Op deze manier wordt een potje Fantahzee beperkt tot ongeveer een half uur tot drie kwartier. Als we in de doos kijken zien we dat er ruimte is voor meer kaarten en na een tijdje is dat ook wel gewenst. Nieuwe helden, monsters en eindbazen maken het spel eindeloos herspeelbaar.

Fantahzee is de manier waarop ik Yahtzee zou willen spelen. Het spel ziet er goed uit en biedt voldoende speelgenot voor tussendoor. Hou je niet van geluk of van yahtzee? Loop hier dan snel voorbij.

Meer weergeven