© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: abba Games

Designer(s): Fernando Abad

Jaar: 2017

Spelers: 1 - 4

Speelduur: 90 min

Leeftijd: 14+

Categorie: Card Drafting, Deck/ Pool building, Hand Management, Trading, Worker Placement

De rust is teruggekeerd in het Koninkrijk en er kan begonnen worden aan het opnieuw opbouwen van de stad. Met name de bouw van een nieuwe kathedraal zal hierbij een belangrijke rol gaan spelen. De koning heeft een aantal vertrouwelingen gevraagd om te helpen het koninkrijk weer te herstellen naar zijn vroegere glorie. Er is echter maar plaats voor één projectleider dus de persoon met de beste resultaten zal de boeken ingaan als het koninkrijk zijn grootste architect van da na-oorlogse periode. Natuurlijk zal de koning wel zijn deel van de opbrengsten willen hebben en daarvoor heeft hij een gewiekste belasting controleur aangewezen om iedereen streng in de gaten te houden! Van een vrij nieuwe uitgever, abba games, komt deze nieuwe titel, Feudalia.

20 Februari 2018

Sann Zevenbergen

Setup:

Het opzetten van het spel is afhankelijk van het scenario. Er is een basisopzet waarbij een aantal kaarten standaard gebruikt worden en afhankelijk van het scenario komen daar een aantal kaarten bij. Al deze kaarten vormen het midden van de tafel de basis en geven weer welke personen ingehuurd (gekocht) kunnen worden.

De kathedraal wordt klaargelegd, waarbij fase A en B te zien zijn. Fase C bestaat uit specifieke specialisten die aan de kathedraal werken. Pas wanneer fase B klaar is leveren deze personen overwinningspunten op. De basis meesters worden geschud en 5 worden er open op de tafel gelegd.

De doos met de verschillende blokjes wordt binnen bereik van alle spelers neergelegd.

Elke speler begint met 11 kaarten waaronder de belastinginner, een heerser (feudal lord), een priester, een handelaar, 6 dienaren en 1 specialist naar keuze. Daarbij krijgt elke speler een "treasury card" waarop bijgehouden wordt hoeveel geld er beschikbaar is en hoeveel overwinningspunten zijn behaald. Tot slot wordt er middels een "draft" bij elke speler 3 fiefs (landgoederen) gekozen.

Afbeelding uit regelboek

Spelverloop:

Feudalia is een zogenaamde "deckbuilder". Je begint met een hand kaarten en probeert tijdens het spel een grotere keuze te krijgen waarbij de keuze bestaat uit steeds betere kaarten. Tijdens het spelen van het spel doet elke speler meerdere acties, afhankelijk van wat mogelijk is met de kaarten in de hand. De acties bestaan uit:

  1. Het inhuren van één standaard werker uit de voorraad.

  2. Inkomen genereren

  3. Eén veldactie spelen

  4. Eén invloed actie spelen

  5. Eén fief (veld) opwaarderen

  6. Aan de kathedraal werken

  7. Eén meester huren

  8. Eén meester actie spelen

Om deze acties beter te begrijpen gaan we kijken naar de algemene lay-out van de kaarten. Als we kijken naar de werkers (zie afbeelding) zien we bij "A" de kosten voor het inhuren van de werker (actie 1). Dit bestaat vaak uit goederen (blokjes), geld en het eventueel afleggen van hetzelfde type werker (red. deze werker wordt beter in zijn/ haar werk) uit je hand. Bij "B" staat de opbrengst van een werker wanneer deze uit de hand gespeeld wordt (actie 2). Bij "C" vinden we het type en bij "D" staat welke acties een werker kan uitvoeren wanneer deze wordt ingezet in het veld (actie 3). De kaart geeft daarbij ook aan in welk veld er gestart kan worden middels de kleur van het veld. Zwart staat in dit spel voor "alle typen", een soort joker dus.

De meesters hebben eveneens een plek op de kaart welke aangeeft in welke fief (veld) ze geplaatst kunnen worden. Deze meesters werken in de stad en dus niet op het veld. Werkers op het veld worden in de vakken onder het veld geplaatst en de meesters worden bovenin geplaatst. Sommige meesters moeten gedraaid worden om aan te geven dat ze deze actie maar 1 keer kunnen doen in een beurt. Deze acties worden invloedsacties genoemd (actie 8).

Ook hier wordt rechts op de kaart aangegeven wat de kosten voor het inhuren zijn (actie 7). Wanneer men deze actie kiest, worden er eerst 2 nieuwe kaarten van de stapel getrokken zodat er 7 kaarten zijn om uit te kiezen. De "koper" kiest er 1 en legt er 1 op de aflegstapel.

De fief zelf kan ook opgewaardeerd worden naar 2 of 3. Dit zorgt ervoor dat je meer overwinningspunten krijgt en dat je meer werkers en meesters kunt inzetten in je fief (actie 5).

De laatste actie die gedaan kan worden is werken aan de kathedraal. Werken aan de kathedraal levert overwinningspunten op.

Het is niet alleen maar plezier want de koning wilt wel delen in jouw rijkdom. Daarvoor heeft hij de belasting-inner aangesteld om af en toe langs te komen om de schatkist te vullen. Wanneer je de belasting inner in je hand hebt is dit de eerste actie die je moet doen. De belasting inner krijgt van alle goederen de helft (afgerond naar beneden). Kunnen er geen goederen afgelegd worden dan krijgt hij geld van de werkers in je hand.

Einde van het spel:

Zodra een speler 10 overwinningspunten heeft behaald is hij/ zij de winnaar van het spel waarbij elke speler nog wel de kans krijgt om de beurt af te maken.

Conclusie:

Feudalia voelt aan als een soort Dominion met meer iets regels, meer thema en is meer scenario gedreven. De componenten zien er goed uit en de illustraties zijn vrolijk en grappig. De speeldoos is van goede kwaliteit en een insert is altijd een welkome aanvulling wat mij betreft. Puntje van kritiek is wel dat er beter over nagedacht had mogen worden aangezien niet alles lekker past.

Het spel kent vele varianten waaronder ridders, magiërs en seizoenen. Dit geeft de nodige variatie en voegt echt iets toe aan het spel. Enkel de riddervariant vind ik zelf minder aantrekkelijk omdat je dan naast de belasting inner ook nog eens goederen of geld kan verliezen aan je tegenstanders. Ik ben geen fan van zogenaamde "take-that" spellen waarbij je elkaar opzettelijk pest of in de weg zit. Vind je dit leuk dan is dit een natuurlijk een aangename toevoeging. Het spel is ook solo te spelen wat weer meer mensen zal trekken. Door middel van tutorials wordt het spel op een duidelijke manier uitgelegd aan nieuwe spelers.

Het regelboek zit goed in elkaar, maar het speciale lettertype maakt het wel moeilijk leesbaar. Ik had liever gezien dat ze een "normaal" lettertype hadden gekozen.

Aan het einde van je beurt kun je zien op je treasury kaart dat je opgebouwde geld omlaag gaat. Het spel noemt dit de kosten voor het bijhouden van je fiefs, ik noem dit een irritant mechanisme. Het spel komt al zeer langzaam op gang. Meesters zijn nog niet te koop, werkers zijn vrij duur en leveren qua geld weinig op. Om dan ook nog eens de schatkist te plunderen waardoor je nooit kan sparen voor een "betere" tweede beurt is mij een raadsel. Je moet dus wel geld uitgeven, anders ben je het aan het einde van je beurt toch weer kwijt. Hoe meer punten je hebt verzameld, hoe vervelender dit wordt (je houdt steeds minder over).

Voor mij duurt het spel langer dan ik het wil spelen. dat komt hoofdzakelijk doordat het spel langzaam op gang komt en daarna (door weinig geld) ook nooit echt een lekker ritme krijgt. Productie, idee en vormgeving is erg goed, maar voor mij is het geen spel voor in de collectie.

Meer weergeven