© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: 999 games

Ontwerper: Helmut Ohley
Art-work: Michael Menzel

Jaar: 2016
Spelers: 2-4
Duur: 60 minuten
Leeftijd: vanaf 10 jaar

Categorie: Trains

Bordspellen met als thema 'treinen' zijn er legio en zo oud als de weg naar Rome!
Eén van de eerste in onze collectie was Union Pacific, van Alan R. Moon (de ontwerper van de klassieker Elfenland en natuurlijk van de megahitserie Ticket to Ride). Dit jaar stond er 1 titel met dit thema op onze wishlist Railroad Revolution (What’s your Game).

Vlak voor Spiel 2016 viel ons oog op een spel van de ontwerper van Russian Railroads met een wel heel lange naam: First Class: Unterwegs im Orient Express.(In de versie uitgegeven door 999 Games kortweg First Class genoemd).

Nadat het spel 'in the blind' was aangeschaft en nadat het een aantal keren op tafel was gekomen, viel ons iets op:
het bijzondere van First Class in vergelijking met veel andere treinspellen is dat het hart van het spel eigenlijk geen race-spel is maar meer 'hoe bouw ik een zo mooi en groot mogelijke trein?' Natuurlijk gaat jouw trein ook rijden maar dit is 1 van de manieren om punten te scoren. Niet dé manier! En dat is nu ook gelijk het leuke aan First Class: er zijn zoveel manieren om punten te scoren, maar welke kies je en ga je dit in combinatie met een andere manier doen?

8 December 2016

Gert-Jan Wouters

Hoe wordt First Class gespeeld?
First Class wordt gespeeld over 6 rondes waarin de spelers om de beurt 1 kaart nemen uit raster van 6 x 3 kaarten. De kaarten worden per ronde in het spel gebracht. Waarbij de kaarten die in ronde 2 en 3 worden ingebracht sterker zijn dan die van ronde 1 en 2. Is een rij teruggebracht tot 2 kaarten (bij 4 spelers, bij 3 spelers zijn dat 3 kaarten en bij 2 spelers 4 kaarten) dan wordt het restant van deze rij verwijderd en wordt de keuze van het aantal kaarten kleiner. Zijn alle kaarten weg, dan wordt het raster opnieuw gevuld met de resterende kaarten uit de betreffende ronde. De ronde is teneinde wanneer ook in het 2e raster alle kaarten weg zijn. Aan het einde van iedere 2e ronde volgt een waarderingsronde.

De te kiezen kaarten hebben verschillende functies: ze geven aan hoeveel 'stappen' jouw trein kan rijden; hoeveel coupés de conducteurs zullen bezoeken; hoeveel coupés je mag toevoegen en ze verlengen het treinspoor. Er zijn ook kaarten waarmee je je coupés kunt opwaarderen: de startwaarde (punten) van een coupé begint op 0 en eindigt op 12. De aangelegde coupés moeten in waarde aflopen. Dus aan het begin van jouw trein moet altijd de coupé met de hoogste waarde liggen. Mag je een coupé opwaarderen dan moet de op te waarderen coupé of een lagere of een zelfde waarde krijgen als de coupé die reeds links van deze coupé ligt. Dit is niet altijd even makkelijk.

De (tussentijdse) telling:
Wanneer een ronde is beëindigd worden alle scoringselementen bekeken. Allereerst de bonusacties op het treinenspoor: deze bonusacties krijg je alleen wanneer jouw trein de afgebeelde tijdsvakjes heeft aangedaan. De bonusacties op het treinenspoor krijg je bij iedere waarderingsronde. Dus hoe sneller je trein rijdt, hoe meer bonusacties. Vervolgens de treinen zelf: De conducteurs geven punten voor de coupes die achter de conducteurs liggen (en waar de conducteurs opdat moment zijn). Coupés waar de conducteurs nog niet zijn geweest leveren nog geen punten op.

Na de waarderingsronde wordt het volgende raster neergelegd (met de kaarten van level 2 of 3) en zo begint een nieuwe ronde. Na ronde 6 volgt er nog een waarderingsronde en een eindtelling. Deze eindtelling behelst met name het scoren van de geheime opdrachtkaarten.

 

En natuurlijk de speler met de meeste punten wint het spel.

Conclusie:

First Class speelt lekker snel weg (30-45 minuten bij 2 spelers, een klein uurtje bij 4 spelers). Ofschoon er aardig wat 'keuze-stress' is, is het geen moeilijk spel om onder de knie te krijgen. Daarnaast kun je elkaar aardig dwarszitten. First Class komt ook nog eens met diverse modules. Bij ieder spel kun je voor andere modules kiezen, waardoor het spel iedere keer weer anders is.

Zoals gezegd is First Class van dezelfde ontwerper als Russian Railroads. Voor degenen die Russian Railroads te zwaar of te abstract vinden, kunnen wij First Class ten zeerste aanraden.

First Class: Unterwegs im Orient Express: komt op gang als een boemeltrein maar eindigt als een TGV! Wat ons betreft gewoon Top Klasse!

Meer weergeven