© 2016 by Zevenbergen

In het Arabië van 1001 nachten (om precies te zijn de stad-staat Naqala), ben jij een vreemde handelaar die het opneemt tegen anderen om het meeste invloed te kunnen uitoefenen in het verre oosten. Je bouwt paleizen en oases, drijft handel met de lokale stammen en dit alles doe je met af en toen wat hulp van geesten uit de fles en djinns. Wordt jij de nieuwe "grote sultan"?

Uitgever: Days of Wonder

Designer(s): Bruno Cathala

Jaar: 2014

Spelers: 1 - 4

Speelduur: 40 - 80 min

Categorie: Area Control, Auction/ Bidding, Modular Board, Area Movement, Set Collection

Reviewer: Sann Zevenbergen

Five tribes is een spel van Days of Wonder voor 2 tot 4 spelers en speelt in ongeveer 90 minuten, afhankelijk van het aantal spelers.

 

 

Setup:

 

Er wordt een veld gemaakt van 5 bij 6 tegels waarop willekeurig 3 meeples komen te liggen in de kleuren wit, geel, groen, rood en blauw. De stapel met Djinns wordt klaargelegd in een stapel naast het speelveld en 3 hiervan worden open gedraaid. Verder ligt er nog een markt met goederen en slaven (later veranderd naar Fakirs) en een beurtvolgorde tegel.

Het spelverloop:

 

Iedereen biedt om de beurten voor beurtvolgorde. Er is een mogelijkheid waarbij je 0 biedt, maar wanneer je als eerste 0 biedt, heb je kans dat anderen dit ook doen en jou dan naar achteren drukken in de beurtvolgorde. Eveneens betekent dit dan ook dat degene die de vorige beurt eerder is begonnen ook eerst moet bieden en dus makkelijker overboden kan worden, of van de 0 afgeboden kan worden, slim systeem!

 

Verder begint iedereen met 50 geldstukken. 

 

Tijdens je beurt pak je alle meeples van een tegel op (dat zijn er in het begin dus 3), en daarmee ga je een route lopen waarbij je op elke tegel een meeple achterlaat. Diagonaal mag niet. Hoe meer meeples er op een tegel liggen, hoe verder je dus kunt lopen. Het is de bedoeling dat je eindigt met een kleur meeple die ook op de laatste tegel aanwezig is. Je mag dan namelijk deze kleur meeples houden, en elke kleur meeple doet weer iets anders.

- Zo heb je wit, dit staat voor de ouderen van de stam. Deze kun je inzetten voor speciale acties en veelal bij het gebruik van       Djinns. Aan het einde van het spel zijn de overgebleven meeples 2 overwinningspunten (VP) waard.

 

- Je hebt geel, deze zijn direct punten waard aan het einde van het spel, met een extra bonus voor meerderheden.

 

- De groene meeples laten je kaarten uit de marktrij halen. Hoe meer verschillende je hebt hoe meer extra punten je krijgt.

 

- De blauwe meeples geven goud. Hoe meer blauwe tegels er zich om je heen bevinden hoe meer goud je krijgt.

 

- En tot slot zijn de rode meeples de huurmoordenaars. Hiermee kun je andere meeples neerschieten. Hoe meer rode                 meeples je hebt hoe groter de afstand waarover je kunt schieten. Je kunt echter ook een een gele of witte meeple van je           tegenstander wegschieten.

 

De tegel waar je eindigt heeft daarnaast ook nog een actie (djinns kopen en bijbehorende actie uitvoeren,  kaarten kopen van de markt etc). De meeste mag je doen, maar de paleis en palmboom actie moet je doen! Deze leveren aan het einde extra punten op voor degene van wie de tegel is.

 

Wanneer je de laatste meeple van de tegel pakt (of schiet) en er nog geen kamelen van je tegenstander op staan, mag je 1 van je eigen kamelen op de tegel zetten en de tegel claimen. En daarmee de punten pakken van de tegel aan het einde van het spel.

Wanneer iedereen zijn beurt heeft gehad worden de Djinns en de markt weer aangevuld en gaat iedereen weer bieden op de beurtvolgorde.

 

Wanneer bij iemand de kamelen op zijn of wanneer er geen acties meer gedaan kunnen worden is het spel voorbij en worden de punten opgeteld. Elk geldstuk telt voor 1 overwinningspunt.

Conclusie:

 

Days of Wonder brengt jaarlijks niet heel veel spellen op de markt. Meestal zijn het er hooguit 2. Maar wanneer ze dit doen, zijn het wel prachtig geïllustreerde spellen met kwalitatief goede componenten. Ook staan ze bekend om hun familiespellen.

 

Nu zal ik Five Tribes niet echt een familiespel noemen omdat er initieel heel veel op je afkomt. Veel regels en veel verschillende manieren om punten te scoren. Het Mankala systeem, wat five tribes is, is vrij abstract te noemen. Het is puur punten scoren voor... het punten scoren. Echter, het Mankala systeem is een zeer oud spelmachanisme wat dus nog steeds op een leuke en vernieuwende wijze toegepast kan worden. Ik was nog niet bekend met het mechanisme, dus vond het leuk hier kennis mee te maken.

 

En toch is Five Tribes niet een spel dat ik in mijn spellenkast zou willen hebben. De belangrijkste reden hiervoor is wellicht een reden die anderen weer aantrekt tot het spel...

Ik ben zelf een vrij snelle speler. Ik vind het fijn als een spel lekker loopt waardoor je in het thema van het spel blijft. Dit betekent ook dat ik niet altijd de allerbeste keuze maak, maar wanneer anderen ook zo spelen strijkt dat zichzelf wel glad. Omdat de speler die zijn beurt neemt vòòr jou in zijn of haar beurt al je plannen in de war kan schoppen, komt het er vaak op neer dat je pas echt goed over je beurt kan nadenken in je eigen beurt. Hierdoor duurt elke beurt erg lang en dit probleem neemt toe bij meer spelers. Wanneer er gespeeld wordt met mensen die hun beurten maximaal willen benutten en de tijd nemen om de beste optie te kiezen, dan wordt de wachttijd voordat de beurt bij jou is wel erg lang. Voor mij persoonlijk te lang.

 

Al met al ziet het spel er prachtig uit en is het mankala systeem een leuk nieuw systeem dat ik nog niet kende, maar is het spel voor mij te abstract en te langdradig.