© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: Eagle-Gryphon Games

Designer(s): Ben Pinchback, Matt Riddle

Jaar: 2012

Spelers: 2 - 4

Speelduur: 30 - 45 min

Categorie: Auction/ Bidding, Hand Management

In je jonge jaren was jij een doorgewinterde kapitein, varend op een vissersboot op een barre en woeste zee. Onder jouw leiding werkten ruige en dappere mannen die hun leven wagen voor een goede vangst en dus een goede salarisstrook. Er wordt gevist op o.a. tonijn, krab en garnalen en hoe meer kratten er gevuld worden, hoe beter de opbrengsten. Al jaren ga je het vissers-seizoen de zee op, mooi weer of slecht weer, regen en onweer. Jaar in, jaar uit.

 

Maar je vissersdagen liggen inmiddels al een aantal jaren achter je. Na een glansrijke carrière als kapitein op één van de boten sta je nu aan het hoofd van een grote rederij. Zorg ervoor dat je de juiste contracten krijgt, beman je schepen en haal een vette buit binnen. Het seizoen is weer begonnen en de risico’s zijn groot. De zeeën zijn steeds meer aangetast en de populatie vissen neemt af. De visserij in deze zee is nu een krachtmeting geworden en enkel de beste rederij zal uiteindelijk blijven bestaan. 

Voor deze review wil ik graag bordenkaartspel bedanken voor het aanleveren van dit bordspel! Geïnteresseerd in dit spel? Kijk dan eens op: https://www.bordenkaartspel.nl/fleet

29 Maart 2017

Sann Zevenbergen

Doel van het spel:

Verwerf visrechten en zorg ervoor dat je terugkomt met de grootste visbuit. De speler met de meeste overwinningspunten (OP) is de winnaar van Fleet.

 

Spelverloop:

Het spel wordt gespeeld in ronden met vijf fases. Elke speler speelt of past in elke fase, voordat de volgende fase begint. De fasen zijn als volgt:

  1. Veiling

  2. Boten inzetten en kapiteins inhuren

  3. Vissen

  4. Verwerking en Handel

  5. Trekken

Aan het begin van het spel krijgen alle spelers één bootkaart van elk type. De rest wordt geschud en op een stapel in het midden van de tafel gelegd. De blauwe blokjes zijn de kratten met de vissen erin. Per speler worden er 25 kratten gebruikt. Dit werkt dus als een soort timer.

 

In eerste instantie gaan de spelers een veiling houden om visrechten te verwerven. Er komen evenveel visrechten te liggen als er spelers zijn. Beginnend bij de startspeler mogen de spelers met hun kaarten visrechten kopen, 1 per speler. Links onderaan de kaart staat aangegeven hoeveel geld deze waard is en op de visrechten staat aangegeven hoeveel deze minimaal kosten en hoeveel overwinningspunten ze opleveren.

 

Tevens staat er hier een bonus op, verschillend per visrecht-type. Voldoe je aan de voorwaarden dan mag je gebruik maken van de bonus (denk aan korting op betalen, meer kaarten trekken etc.)

 

Je mag niet meer bieden dan je hebt aan geld en wisselgeld bestaat niet. Hebben alle spelers visrechten gekocht of hebben ze gepast?, dan gaat het spel door naar de volgende fase.

 

Hier kunnen de spelers 1 boot inzetten (tenzij een bonus extra boten laat inzetten). Dit doen zij voor de waarde die linksboven op de kaart staat aangegeven. Tevens mogen zij een kapitein inhuren door een willekeurige kaart om te draaien en bij de boten neer te leggen. 

Dan gaan we de zee op en wordt er gevist. Er kan alleen gevist worden met boten die een kapitein aan het stuur hebben. Per boot krijgt elke speler 1 krat met vis. Een boot kan maximaal 4 kratten met vis bevatten.

 

Daarna moet de vis verwerkt worden en doorverkocht worden voor winst. Elke boot mag 1 krat vis verplaatsen naar de kaart met kratverwerking. Vervolgens mag de kratverwerking 1 krat verhandelen voor 1 kaart van de stapel. De overige kratten mogen gebruikt worden als geld, waarbij elke krat $1 waard is. Deze kratten worden daarna verwijderd uit het spel.

 

Tot slot trekken beide spelers 2 kaarten van de stapel en houden hier 1 van op hand. Dan beginnen we weer van voren af aan.

Winnen van het spel:

Wanneer de visrechten tijdens de veiling niet meer aangevuld kunnen worden of wanneer de kratten met vis bij een speler opraken wordt de laatste beurt afgemaakt en worden de punten bij elkaar opgeteld. De speler met de meeste punten is de winnaar van "Fleet"

Conclusie:

Fleet is een spel dat een redelijk uniek thema heeft dat we niet veel in andere spellen terugzien. Dit is een reden waarom het meteen voor mij een interessant spel wordt. Echter, een thema maakt natuurlijk niet de kwaliteit van een spel. Fleet komt in een kleine, stevige doos die maar net genoeg ruimte heeft voor de blokjes viskratten, dit had wel iets groter gemogen... Verder is de doos goed opgevuld en dus niet gevuld met lucht. De grafische vormgeving van het spel ziet er goed uit en is doelmatig. Hiermee bedoel ik dat er niet veel variatie in zit of oogverblindend is, maar wel goed oogt.

 

Het spel speelt vrij eenvoudig, er zijn een aantal duidelijke, ongecompliceerde stappen die je iedere keer weer doorloopt waarbij je aan de ene kant zelf een goed lopende machine creëert, en aan de andere kant goed in de gaten houdt wat de ander doet. Je zit elkaar enkel tijdens de veiling in de weg, waardoor het geen "pest" karakter heeft. Wat het spel interessant maakt is dat de diverse visrechten niet alleen ervoor zorgen dat je een type boot kan neerleggen, maar ook dat deze speciale bonussen met zich mee brengen. Deze bonussen geven het spel meer diepgang en tactiek. Waar ga je dus voor kiezen? Wat gaat jou de overwinning opleveren? Daarbij heeft het spel een aantal kaarten met de King Crab (bekend van het Discovery programma) en een fisherman's pub die voor extra overwinningspunten kunnen zorgen.

 

Fleet is een interessant spel van groots formaat in een klein doosje. Een spel van Fleet duurt ongeveer een half uur, tenzij je met 4 spelers speelt, dan duurt het iets langer. Dit is perfect en biedt zelfs de mogelijkheid om nog snel een tweede spelletje hiervan te spelen. Een uniek thema, simpele regels en voldoende stof om over na te denken maken van Fleet een interessant en plezierig kaartspel.

Meer weergeven