© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: 999 Games

Designer(s): Friedemann Friese

Jaar: 2011

Spelers: 1

Speelduur: 25 min

Categorie: Deck/ Pool Building, Hand Management

Op een middag loopt Vrijdag over het strand van zijn eiland. Alles lijkt rustig, zeker na gisterenavond. Toen was het verschrikkelijk! Onweer, regen en harde wind teisterden het eiland. Nu is het gelukkig weer zonnig en is het uitzicht op zee weer fantastisch. Zo turend over de zee ziet Vrijdag plotseling iets opdoemen aan de horizon. Wanneer het object dichterbij komt ziet hij dat het een man is, drijvend op een grote houten ton. Hoestend en proestend komt deze man aan op het strand. Vrijdag leert de man kennen als Robinson Crusoë, een schipbreukeling die maar wat graag weer terug naar de beschaafde wereld wil. En dat is maar goed ook! Vrijdag zijn rust is namelijk erg verstoord en hoewel hij Robinson niet onaardig vindt, zou het wel fijn zijn als hij zo snel mogelijk weer van zijn eiland verdwijnt. Daarom besluit Vrijdag Robinson te helpen. Hij leert hem hoe te overleven en hoe hij spullen (zoals een vlot) moet maken (om zo snel mogelijk weer te vertrekken). Net wanneer Robinson op het punt staat het eiland te verlaten, doemt er een piratenschip op aan de westzijde van het eiland. Zal Robinson het redden om levend van het eiland en voorbij de piraten te komen? Speel het zelf in Friday.

25 November 2016

Sann Zevenbergen

Opzetten van het spel:

Het opzetten van het spel is even een gepuzzel, aangezien een aantal kaarten dezelfde achtergrond gebruiken. Het spel komt met drie speelborden:

  • Aging storage board. Deze kaarten zijn te herkennen aan een zwart of wit gezicht

  • Hazard storage board. Hier komen de kaarten te liggen die een groen, geel en rode stip bevatten.

  • Robinson storage board. Hier komen de vechtkaarten te liggen, te herkennen aan een getal in de linker bovenhoek.

 

Verder hebben we nog piratenkaarten voor het einde van het spel, 3 gekleurde kaarten die aangeven in welke fase we ons bevinden qua moeilijkheid en een aantal tokens die onze levenspunten voorstellen.

Spelen van het spel:

Het spel wordt gespeeld in 4 stappen over meerdere ronden.

  1. Trek twee hazard kaarten. Van deze twee kaarten kies je er één en leg je de ander af.

  2. Vecht tegen de "hazard". Wanneer je een kaart gekozen hebt leg je deze nu voor je neer. Op de hazard kaart zie je aan de rechterzijde een aantal rondjes in groen, geel en rood. Je begint het spel bij groen en zodra het deck op is, schud je de afgelegde en verloren hazard kaarten en maak je een nieuwe stapel waarbij je nu kijkt naar geel etc. In een wit vlak staat nu aangegeven hoeveel vechtkaarten je maximaal "gratis" mag pakken. Deze kaarten leg je links naast de hazard kaart neer. Daarna mag je voor één levenspunt een nieuwe vechtkaart van de stapel "kopen". Deze kaarten komen rechts van de hazard kaart te liggen. Sommige vechtkaarten hebben een speciale kracht. Wanneer je besluit deze te gebruiken draai je de kaart 90 graden. 

  3. Winnen of verliezen. Wanneer de waarde van de vechtkaarten hoger is dan de waarde die bij de gekleurde rondjes aangegeven staat is het gevecht gewonnen. De kaart kan nu 180 graden gedraaid worden en wordt hiermee nu een vechtkaart. Deze kaarten worden op de aflegstapel gelegd. Verliezen kan onbewust, maar ook heel bewust gedaan worden. Wanneer je niet voldoende punten hebt weten te halen, moet je het aantal punten dat je verwijderd bent van de waard bij het gekleurde rondje betalen in levens-tokens. De reden waarom je wellicht wilt verliezen is omdat je deze levenspunten mag gebruiken om kaarten te verwijderen uit het spel. Voor 1 levenspunt mag je een vechtkaart verwijderen en voor 2 levenspunten mag je een aging kaart verwijderen. Dit wil je vaak aangezien deze kaarten negatieve waarden hebben of een waarde van 0, en daarmee win je geen gevechten.

  4. Ga nu weer door vanaf punt 1

Zodra het hazard deck leeg is, schud je de aflegstapel en begin je weer opnieuw, echter kijk je nu naar het gele rondje. Na het rode rondje ga je het gevecht aan met de piraten.

 

Indien de gevechtskaarten op zijn, pak je een aging kaart van de stapel en schud je deze door de aflegstapel van de Robinson stack. Je hebt nu dus beschikking over je betere kaarten uit de vorige ronde, maar ook de negatieve kaart(en) van het aging deck.

 

Tegen de piraten vecht je op dezelfde wijze als tegen een hazard, echter moet je de piraten nu wel verslaan.

 

Einde van het spel:

Zodra je de piraten hebt verslagen is het spel voorbij en heb je gewonnen. Zodra je levenspunten onder de 0 komen heb je verloren. 0 mag dus, -1 niet.

Conclusie:

Wow, dit is best een moeilijk spelletje. Je moet goed onthouden welke positieve vechtkaarten nog in je deck zitten en of je nog wel genoeg hebt om de hazards te overwinnen. In het begin zul je zien dat je veel gevechten opzettelijk moet verliezen om zo van negatieve vechtkaarten af te komen of van "0" vechtkaarten zonder speciale acties. Deze speciale acties zijn erg belangrijk voor het spel. Kies dus bij de hazards niet alleen voor de kaarten die het makkelijks te verslaan zijn, maar ook voor degene die goede speciale acties geven. Soms moet je ook een gok wagen om wat sterkere vechtkaarten te bemachtigen, want wanneer je onvoldoende vechtkaarten hebt om de piraten mee aan te vallen, verlies je het spel.

 

Friday is één van de weinige spellen die gemaakt zijn om alleen te spelen. Door het formaat is het ook ideaal om dit spel mee te nemen in je reiskoffer voor die momenten dat je even alleen bent en zin hebt om een spelletje te spelen. Ik moet zeggen dat ik plezier beleef aan het spelen van Friday, maar toch trekt een solo campagne van een spel als Pathfinder: the adventure card game of Lord of the Rings: the living card game mij meer aan. Echter, qua grootte zijn deze spellen dan weer niet ideaal om mee te nemen op reis.

 

De illustraties van dit spelletje zijn grappig, maar weinig inspirerend. Ik kan bijna zeggen dat ik het lelijk vind, maar ieder zo zijn voorkeur en het is verder niet storend tijdens het spelen. Het is in het begin even zoeken naar de diverse kaarten en de identieke ruggen van de kaarten maakt dit niet makkelijker. De reden waarom de ruggen dezelfde illustraties hebben is duidelijk, maar toch levert dit aan het begin wat zoekwerk op.

 

Al met al vind ik het een leuk solo spel dat meer dan voldoende uitdaging biedt en dat je goed aan het denken zet tijdens het spelen. Zeker niet makkelijk, maar wel leuk. Binnenkort is dit spel weer volop te verkrijgen en ik kan dan iedereen aanraden om het eens te proberen, tenzij je natuurlijk niet van solo spellen houdt ;) .

Meer weergeven