Uitgever: White Goblin Games

Designer(s): Ignacy Trzewiczek

Jaar: 2010

Spelers: 1 - 4

Speelduur: 45 - 90 min

Categorie: Card Drafting, Hand Management, Take That, Variable Player Powers

Wij dachten veilig te zijn, in alle uithoeken van de wereld wordt er gevochten, maar bij ons was het rustig. Tot voor kort. Vanuit het Zuiden rukken de Romeinen en de Egyptenaren op. Uit het westen komen de Barbaren en uit het oosten de Japanners. Lang hebben ze zich alleen maar bemoeid met het land waar ze van origine vandaan kwamen. Maar zoals vele krijgsheren en koningen wilden ook deze leiders meer grondgebied veroveren. Het was hier zo mooi en rustgevend, maar helaas zitten we in het middelpunt van een grootse strijd en de uitkomst van deze strijd zal bepalen welke cultuur de overmacht zal krijgen. Alles zal gaan veranderen. Dorpen om ons heen hebben al te maken gehad met plunderingen en opdringerige nieuwkomers. Misschien valt het allemaal wel mee en komen we er beter uit. We zien natuurlijk ook wel dat er prachtige gebouwen ontstaan en dat de markt voor goederen explosief groeit. Ik weet het nog niet, de toekomst zal het leren...

Doel van het spel:

Het doel is om de meeste overwinningspunten te behalen. Deze verdien je door je rijk uit te breiden en tegenstanders hierin te hinderen.

Voorbereiding van het spel:

1. Het scorebord wordt op tafel gelegd. Hierop staan de vijf ronden die gespeeld worden en hierop houden de spelers hun punten bij.

2. Schud de Algemene kaarten en vorm een stapel die vervolgens binnen het bereik van alle spelers komt te liggen.

3. Iedere speler kiest een volk. Elk volk heeft een eigen volkbord, een deck met 30 volk-kaarten en een markeerfiche voor op het puntenbord waarbij iedere speler begint bij “0”.

4. Alle meegeleverde fiches, grondstoffen en arbeiders worden in een algemene voorraad gelegd.

5. Een startspeler wordt gekozen.

6. Elke speler begint met 4 kaarten, twee van het volk-deck en twee van het algemene deck.

Zoals eerder genoemd bestaat het spel uit vijf ronden, die elk onderverdeeld zijn in vier fasen:

1. Uitkijkfase

2. Productiefase

3. Actiefase

4. Opruimfase

Uitkijkfase:

In de uitkijkfase ontvangen de spelers nieuwe kaarten. Elke speler pakt één kaart van zijn/ haar volk-deck kaart en neemt deze direct op hand. Vervolgens worden er het evenveel kaarten als spelers + één kaart van de algemene stapel open op de tafel gelegd. De startspeler mag van deze algemene kaarten als eerste een kaart pakken en vervolgens met de klok mee mag elke speler kiezen. De kaart die overblijft wordt afgelegd. Deze laatste kaartenactie wordt nogmaals herhaald zodat alle spelers totaal drie nieuwe kaarten hebben ontvangen. Er bestaat geen handlimiet in Imperial Settlers.

Productiefase:

Goederen kunnen op drie manieren worden verkregen, namelijk via het volk-bord waarbij het desbetreffende volk een standaard hoeveelheid goederen krijgt. Daarnaast kunnen kaarten goederen produceren en wanneer een kaart een blauwe onderzijde heeft waar handelsverdrag op staat, kan deze kaart worden gespeeld waarbij de kaart onder het volk-bord wordt geschoven en daarmee elke ronde het desbetreffende goed extra oplevert. Goederen omvatten in dit geval kaarten, overwinningspunten en goederen uit de algemene voorraad.

De goederen die je ontvangt moeten in dezelfde ronde worden uitgegeven, tenzij je ze kan opslaan in het “voordeel” gedeelte van je volk-bord.

Actiefase:

In de actiefase zijn er een aantal acties die mogelijk zijn:

• Bouw een locatie

• Sluit een handelsverdrag

• Plunder

• Activeer een actielocatie

• Betaal 2 arbeiders om 1 grondstof te ontvangen of 1 willekeurige kaart te trekken.

Speler doen de acties om en om en mogen passen wanneer ze geen acties meer kunnen/ willen nemen,

Wanneer je een locatie wilt bouwen betaal je de kosten die op de kaart staan aangegeven en leg je de kaart af uit je hand. Deze kaart kan van het volk-deck komen, welke aan de linkerzijde van je volk-bord komen te liggen, of van de algemene stapel welke aan de rechterzijde van je volk-bord komt te liggen. Wanneer deze kaarten weer goederen opleveren dan ontvang je deze direct. De locaties die gebouwd worden van het volk deck vereisen vaak dat er een locatie van de algemene zijde afgebroken moet worden.

Er zijn drie typen locaties:

• Productie locaties

• Voordeel locaties, kaarten met speciale eigenschappen

• Actie locaties, deze kunnen geactiveerd worden door arbeiders of grondstoffen.

Handelsverdragen kosten 1 voedsel en werken zoals eerder genoemd..

Plunderen. Rechts bovenaan een kaart kun je zien wat een gebouw oplevert wanneer je deze plundert. Om te plunderen leg je een plunderfiche af en pak je de goederen. De tegenstander moet nu de geplunderde locatie omdraaien en kunnen deze kaart nu enkel nog gebruiken om af te leggen bij het bouwen van volk-locaties. Je kan er ook voor kiezen om een kaart uit je hand te plunderen. Dit kost ook een plunderfiche. Je legt de kaart af uit je hand en pakt de goederen.

De overige stappen spreken voor zich. De activaties hangen af van de kaarten en arbeiders kunnen ingeruild worden voor alle goederen.

Opruimfase:

Alle goederen gaan nu terug naar de algemene voorraad. Elk volk kan een goederentype opslaan, deze hoeven dus niet afgelegd te worden. De rondefiche wordt naar de volgende ronde gezet en de startspeler schuift een plek op. Een nieuwe ronde wordt nu gestart.

Einde van het spel:

Het spel duurt 5 ronden, na ronde 5 wordt de eindscore bepaald. Tijden het spel zijn er al reeds een aantal overwinningspunten behaald. Hierbij tel je nu de algemene locaties en de volk locaties op waarbij de algemene locaties 1 punt waard zijn en de volk locaties 2 punten. De speler met de meeste punten is de winnaar van Imperial Settlers

Laten we beginnen met het uiterlijk van het spel. Zodra je de doos in handen hebt gaat het idee van het welbekende computerspel "The Settlers" meteen door je hoofd. Zou dit net zo spelen als dit bekende computerspel? Het ziet er in ieder geval zo uit. De mensen, de gebouwen, het ziet er allemaal even mooi uit.

De goederen zijn houten symbooltjes. Ik vind het altijd prettig wanneer dit gedaan wordt in plaats van alleen maar kartonnen fiches. Je merkt dat dit overzichtelijker is en ziet er beter uit naar mijn mening. De iconografie in het spel is duidelijk. De regels zijn niet al te gecompliceerd en worden bijgestaan door de nodige voorbeelden en kaartuitleg.

Het begin van het spel speelt erg leuk, je merkt dat je een beschaving aan het opbouwen bent en daarmee een motortje opbouwt voor goederen en overwinningspunten. Dit gaat de eerste twee à drie ronden zo en daarna zal je zien dat je echt voor punten gaat spelen. Het grote nadeel van het spel voor mij is wat er daarna gebeurt. Misschien vinden een heleboel mensen dit een erg leuk systeem, maar plunderen is voor mij hetgeen het spel voor mij wat minder aantrekkelijk maakt. Om je eigen gebouwen te kunnen blijven bouwen en te voorkomen dat je tegenstander veel punten krijgt, moet je wel gaan plunderen. En je moet veel plunderen. Op een gegeven moment bemerkte ik dat ik zoiets had van: "sorry, maar ik heb die goederen nodig...". Ik denk dat veel mensen dit aanspreekt, maar voor mij was het teveel en een noodzaak. Het maakt het spel wat gemener.

Wat ik altijd leuk vind aan een spel is wanneer het de mogelijkheid biedt om solo te spelen. En leuk aan Imperial Settlers is dat het standaard in de doos een solo variant heeft. Wanneer er echter met meer dan twee personen gespeeld wordt, merk je dat het spel aanzienlijk langer gaat duren. Daarom vind ik dat het spel het beste speelt met twee personen.

Imperial Settlers is ondanks het plunderen toch een goed uitgevoerd spel dat voor mensen die graag plunderen een goede toevoeging is aan de collectie.