Uitgever: White Goblin Games

Designer(s): Rüdiger Dorn

Jaar: 2017

Spelers: 2 - 4

Speelduur: 30 min

Leeftijd: 8+

Categorie: Dice Rolling

We keren terug naar Istanbul. Wederom zijn wij succesvolle koopmannen die de strijd aan gaan met elkaar voor het meeste vermogen. We sturen onze assistenten erop uit om onze goederen te verkopen en zo zo veel mogelijk lira te verzamelen. Lira hebben we namelijk nodig om kostbare robijnen te kopen. Ditmaal zijn onze assistenten geen fiches die een pad afleggen naar diverse plekken op de markt, maar zijn dit dobbelstenen.

Verzamel zo veel mogelijk handelswaren en lira om zo als eerste 6 robijnen te bemachtigen en daarmee de winnaar van het jaar te worden en de machtigste koopman van Istanbul!

03 November 2017

Sann Zevenbergen

Voorbereiding:

Het dobbelspel komt met een bord met twee zijden (afhankelijk van het aantal spelers). Op de diverse plekken kun je rode stippen zien, welke aangeven dat hier robijnen komen te liggen.

Schud de moskee tegels en leg er 6 open neer. Schud de bazaar kaarten en leg deze naast het bord.

Elke speler begint met een overzichtskaart, 1 kristal en voor elke speler na de startspeler krijgt de volgende speler +1 geld.

De startspeler wordt gekozen en begint met 5 dobbelstenen.

Spelverloop:

Het spel wordt gespeeld over meerdere ronden waarbij de laatste ronde wordt geïnitieerd wanneer een speler 6 robijnen heeft verzameld.

Beurtoverzicht:

1. Ontvang inkomen van een een moskee tegel.

2. Gooi de dobbelstenen.

3. Voer 2 acties uit.

4. Geef de dobbelstenen door aan de volgende speler.

Acties:

Alle acties in het spel zijn aangegeven op de overzichtskaarten van de spelers. De dobbelstenen kennen een aantal zijden. 4 van de zijden zijn handelswaren in diverse kleuren en soorten. daarnaast heb je nog een bazaar kaart en een 2 lira symbool op de dobbelsteen.

De combinaties van kleuren zorgen voor het bemachtigen van handelswaren fiches (in dezelfde kleur), voor het bemachtigen van een joker (bruin) of voor het kopen van moskee tegels. Ook kunnen ze gebruikt worden (vaak in combinatie met handelswaren fiches) om robijnen te kopen.

Dit kopen doe je door naar het bord te kijken en naar de eerste positie waar geen robijn ligt. Soms staat daar een bedrag in lira, soms staat daar een handelswaar met een aantal en soms verdien je een robijn door een aantal bazaar tegels in je bezit te hebben. In het laatste geval kan het ook een kleuren combinatie zijn.

Voor elk kaartsymbool kun je een bazaar kaart pakken en een keuze maken uit de opties die voor je liggen. Het kan zijn dat de optie enkel voor jou is, maar soms is de bovenste optie voor jou en de onderste optie voor iedereen. Soms is de optie niet interessant en kun je deze inruilen voor 1 lira. 

De twee lira zijde doet wat het zegt. Voor elke dobbelsteen met deze zijde, mag je twee lira uit de voorraad pakken.

Tot slot hebben we nog de moskee tegels. Bovenaan staat aangegeven wat je nodig hebt om de tegel te bemachtigen. deze geeft je daarna een permanente bonus aan het begin van je beurt of een actie na het werpen van de dobbelstenen.

De diverse tegels en kaarten worden nader uitgelegd in de spelregels, maar spreken voor zich. Het spel heeft naast robijnen ook kristallen. Deze zijn aan het einde van het punten waard, maar kunnen zijdens het spel ook worden ingezet om een dobbelsteen opnieuw te kunnen werpen. Wanneer een item niet meer in de algemene voorraad te vinden is, moeten de spelers 1 voor 1 dit item terugleggen in de voorraad totdat er weer genoeg is voor de actieve speler om te pakken.

Einde van het spel:

De speler die als eerste 6 robijnen heeft, activeert het einde van het spel. De speler met de meeste robijnen is de winnaar. Daarnaast worden alle handelswaren verkocht voor 3 lira per stuk en de kristallen voor 2 lira per stuk zodat in geval van gelijk spel de speler met het meeste lira heeft gewonnen.

Conclusie:

Buiten het feit dat ik erg weg ben van het dobbelen in bordspellen, zorgen veel dobbelspellen gebaseerd op een eerder uitgebracht bordspel, voor eenzelfde spelers ervaring in een kortere tijd. Natuurlijk wordt er vaak wat gesneden om tot een "kleiner" spel te komen, maar ik vind dat ook Istanbul het dobbelspel erin geslaagd is om hetzelfde gevoel over te brengen naar een lichter, mobiel spelletje.

Omdat het kleiner is kan het spel makkelijker mee wanneer je op reis gaat en kan het makkelijk ergens tussendoor gespeeld worden. Nu waren de regels voor Istanbul al niet gecompliceerd en de regels voor het dobbelspel zijn dit ook zeker niet. Het is een kwestie van het overzichtskaartje te leren begrijpen en al spelende valt het kwartje en zal in het eerste spel al duidelijk zijn wat er van je verwacht wordt. Daarbij is het een makkelijk spel om te introduceren aan mensen met weinig bordspel ervaring.

Met name de moskee tegels en de bazaar kaarten maken het spel interessant. Wanneer je niet meedoet met de moskee tegels zul je zien dat je in hard tempo achter gaat lopen en de bazaar kaarten geven je leuke opties en doordat ze vaak de andere spelers ook een voordeel geven, hou je iedereen bij de les tijdens het spelen van het spel. Dit concept is goed overgenomen van spellen zoals Qwixx. Het is een familie vriendelijk spel met wat beperktere keuzes dan Istanbul.

In het begin moet je nog wel eens naar het regelboek grijpen van symboliek, maar na een paar spellen zul je zien dat dit vrijwel niet meer nodig is. Zowel twee, drie als vier spelers gaat prima en houdt het spel rond de 30 minuten. Istanbul het dobbelspel ziet er leuk uit, speelt lekker vlot weg en is een leuk "klein broertje" van Istanbul het bordspel.

Meer weergeven

© 2016 by Zevenbergen