© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: Ares Games

Designer(s): Fréderic Moyersoen

Jaar: 2015

Spelers: 4 - 10

Speelduur: 30 min

Categorie: Hand Management, Voting

Hey ho, hey ho, a pirate's life for me. Je zit aan boord van een groot en machtig schip, de Jolly Roger. De gehele crew is al lange tijd niet zo tevreden met de koers die de kapitein vaart. Je bent al enige tijd bezig de rest van de bemanning ervan te overtuigen dat jij de nieuwe kapitein moet zijn. Onder jouw bewind zal er meer geplunderd worden en zullen de mannen meer rijkdom vergaren dan dat ze ooit durven te dromen!

 

Na nog een aantal teleurstellende plunderingen is de bemanning er klaar mee. Onder jouw leiding wordt het schip overmeesterd. Muiterij! Wordt er nog geschreeuwd door de kapitein, maar niemand staat hem bij. Of hij sluit zich aan bij de rest van de bemanning, of hij gaat van de plank! De kapitein kiest eieren voor zijn geld en sluit zich aan bij de rest van de bemanning. Of dat een wijze beslissing is geweest? Na een paar succesvolle plunderingen komt ook bij jou het moment dat het allemaal wat minder gaat.

 

De bemanning begint al wat onrustig te worden. Zal jou nu hetzelfde gaan overkomen als wat jij een paar maanden geleden zat te bekokstoven? Nog een paar extra juwelen en munten verzamelen en dan wordt het misschien maar eens tijd om afscheid te nemen van de Jolly Roger. 

29 Augustus 2016

Sann Zevenbergen

Doel van het spel:

Wordt de rijkste piraat aan boord van de Jolly Roger.

 

Voorbereiding:

Op het midden van de tafel komen een aantal stapels met kaarten te liggen. Een crew stapel, een “schatten” stapel en stapeltjes met diverse bestemmingen. Pak nu evenveel crew kaarten als er spelers zijn -1 en voeg de kapitein kaart toe. Schud de stapel en deel aan iedere speler één kaart uit. Enkel de kapitein maakt zich kenbaar en legt deze kaart open voor zich neer.

Spelverloop:

Het spel wordt gespeeld over meerdere ronden. Elke ronde is opgedeeld in drie fasen:

  1. Appointment

  2. Voyage

  3. Punishment 

 

Tijdens de appointment fase benoemd de kapitein een speler tot quartermaster. Elke nieuwe ronde mag de kapitein zijn keuze wijzigen. 

 

De voyage fase is de belangrijkste fase van het spel. De kapitein begint met het selecteren van een bestemming. Kiest hij voor het Fort, de Merchant ship of een vestiging dan worden er schatten geplunderd. Je kan de Port bezoeken voor meer versterking (extra kaarten) en tot slot kun je naar treasure island om je buit te begraven en daarmee veilig te stellen.

 

Zodra de kapitein een keuze heeft gemaakt, pakt hij/ zij deze kaart van de stapel. De kaart laat een aantal iconen zien die met elkaar verzameld moeten worden om de prijs in de wacht te slepen. Hoeveel precies nodig is staat er niet, maar er staat wel een schatting. De Quartermaster organiseert de aanval. Hij vraagt de spelers om hulp en speelt zelf de eerste kaart. Het is nu de keuze van de spelers hoeveel ze in gaan zetten. Ga je voor de hoogste waarden om zeker te zijn van de winst of neem je een gok? Nadat alle manschappen zijn ingezet wordt de kaart omgedraaid. Nu kun je zien wat er daadwerkelijk benodigd was. Is er bij één van de symbolen onvoldoende ingezet, dan is de missie gefaald. De gespeelde kaarten worden afgelegd.

 

Is de aanval een succes dan pakt de quartermaster evenveel kaarten van de prijzenstapel als dat de bestemmingskaart aangeeft en legt ze open neer op tafel. Prijzen bestaan voornamelijk uit goud, rum en gijzelaars. Vervolgens mag eerst de kapitein een kaart kiezen, daarna verdeelt de quartermaster de overige kaarten over de andere spelers (inclusief zichzelf). Een speler kan pas een tweede kaart krijgen wanneer alle spelers ten minste één kaart hebben gekregen. De prijzen blijven zichtbaar op de tafel liggen voor iedereen.

 

Wanneer je besluit naar de "pirate port" te gaan, kun je je gijzelaars inruilen voor geld, juwelen verkopen en een kaart pakken van de stapel om vervolgens het aantal kaarten die op de pirate port kaart staan te verdelen (zonder te kijken) onder de spelers. Spelers mogen nu ook prijskaarten inruilen voor extra crewkaarten.

Wanneer de kapitein besluit naar treasure island te varen, moet één van de spelers een "Old Sailor" kaart spelen. Kan of wil niemand deze spelen, dan wordt er niet naar treasure island gevaren. Zodra treasure island bereikt wordt, mogen de spelers hun prijzen omdraaien waardoor de schatten begraven zijn.

 

Aan het einde van een ronde mag een kapitein kiezen voor punishment. De quartermaster mag de kapitein overhalen om het niet te doen, maar wanneer de kapitein dat toch wilt, moet de quartermaster de straf uitvoeren. Als straf wordt er een willekeurige prijzenkaart van een andere speler afgenomen en afgelegd.

 

Aan het einde van de ronde begint alles weer opnieuw en mag een kapitein een nieuwe quartermaster kiezen.

 

Muiterij:

Nadat de kapitein een order heeft vervaardigd en voordat de quartermaster deze uitvoert, mogen de andere spelers muiten. Je speelt in dat geval een crew kaart en roept "muiterij!". Andere spelers mogen nu ook kaarten opgooien. Rechtsboven op de kaart staat aangegeven hoeveel mannen je steunen. Zodra het totaal van de mannen op de kaarten van de persoon die het eerste begon met muiten hoger is dan die van de kapitein en allen die hem steunden, dan wordt hij de nieuwe kapitein. In alle andere gevallen blijft de kapitein de baas. De kapitein mag nu een nieuwe quartermaster aanwijzen. De nieuwe (of dezelfde) quartermaster pakt nu de niet begraven prijzenkaarten van de verliezer, geeft de kapitein de eerste keus, en verdeeld de rest onder de bemanning.

Winnen van het spel:

Na tien ronden gespeeld te hebben, of nadat de prijzenkaarten stapel leeg is eindigt het spel. Zodra de laatste ronde is gespeeld, worden alle schatten bij elkaar opgeteld. Alle juwelen krijgen de waarde van de eerste goudkaart van de prijzenstapel (1 goud wanneer de prijzenstapel leeg is) en alle gegijzelden zijn één goud waard. De speler met het meeste goud is de winnaar.

Conclusie:

In tegenstelling tot veel mensen ben ik geen groot fan van social deduction spellen. Spellen als weerwolf van wakkerdam, one night werewolf of the resistance zal ik niet veel (willen) spelen. Waar Jolly Roger niet een social deduction game is, heeft het wel een beetje dezelfde sfeer. Je zit met een grote groep aan tafel (minimaal 4 man) en speelt kaarten uit je hand en probeert daarbij te bluffen of wat te roleplayen (als men daarvoor in de stemming is).

Soms kan dit een perfect spel zijn, zeker voor grote groepen, maar over het algemeen is mijn speelgroep beperkt en blijkt het vrij lastig om een spel als deze op de tafel te krijgen. Het idee is erg leuk. Een kapitein bepaalt het spel totdat er genoeg mensen zijn die willen muiten omdat ze continue overgeslagen worden bij het verdelen van de buit of omdat men ziet dat de kapitein aan het winnen is en het tij dus gekeerd moet worden. Klinkt dus spannend en interactief.

Echter, heb ik dit helaas anders ervaren. Voor ons was het kaarten spelen en afwachten. Voor de kapitein was het niet echt een interessante keuze om bijvoorbeeld voor het kapen van een schip te kiezen in plaats van het bestoken van een fort. Om wat spanning en muiterij in het spel te brengen probeerde ik te gaan muiten, maar een kaart van de tegenstander blokkeerde mij en er werd middels deze kaart besloten om mij niet te laten muiten.

Dit was voor mij en de rest in mijn groep een reden om het spel maar af te breken. De sfeer kwam er niet goed in, de uitdagingen waren erg beperkt en waar een aantal speciale kaarten leven in de brouwerij moesten brengen, sloeg nu net deze kaart het spel dood.

De grafische vormgeving van het spel is echter prachtig. de kaarten zijn divers en mooi gemaakt. De kwaliteit van de kaarten is perfect voor een spel als deze. Gelamineerd en erg stevig, zodat je niet ziet welke kaart er in het dek zit.

Wellicht is dit spel voor mensen die zich aangetrokken voelen tot social deduction games een prachtige variant op de eerder genoemde spellen, maar voor mij en mijn speelgroep is dit helaas een spel dat niet meer op tafel komt.

Meer weergeven