© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: Rio Grande Games

Designer(s): Tom Lehmann

Jaar: 2017

Spelers: 2 - 4

Speelduur: 20 min

Leeftijd: 13 - 99

Categorie: Hand Management, Simultaneous Action Selection

Wanneer je eindelijk de basis van een nieuw spel onder de knie denkt te hebben komt de designer (al dan niet onder de commerciële druk van de uitgever) met promo's, uitbreidingen en/of stand-alones Ook 2017 heeft op dit gebied aardig wat in petto: zo kondigde Bezier Games een stand-alone van The Castles of Mad King Ludwig aan. Ligt de uitbreiding van Clank! inmiddels al in de winkel en wordt de Carcassonne-familie verder uitgebreid met een circus-editie. Om maar wat gangbare titels te noemen. Een stand-alone die mij enigszins deed verbazen was die van Race for the Galaxy (RftG). Na de succesvolle spin-off Roll for the Galaxy is daar van RioGrandegames nu JumpDrive van designer Tom Lehmann. Maar eerlijkheid gebied mij te zeggen: wat een knap staaltje werk heeft de heer Lehmann geleverd.

15 Mei 2017

Gert Jan Wouters

Doel van het spel:

Jumpdrive is een uitgeklede versie van RftG zonder dat echt afbreuk is gedaan aan het basisprincipe van RftG. Eindigt RfthG (onder meer) wanneer je als eerste 12 kaarten op tafel hebt weten uit te spelen (waarna de puntentelling begint) in JumpDrive eindigt het spel wanneer 1 of meerdere spelers 50 of meer overwinningspunten heeft behaald. Degene die dan de meeste punten heeft is de winnaar.

 

Spelverloop:

In JumpDrive krijgt iedere speler aan het begin van het spel 7 kaarten (waarvan hij er 5 mag houden). Deze kaarten stellen 'werelden' (met als icoon een bolletje) of 'technologie' (ruitvormig icoon) voor. De werelden zijn weer onderverdeeld in gewone en militaire. De militaire werelden zijn te onderscheiden door een rode in plaats van een zwarte cirkel om het icoontje. Daarnaast staat op elke kaart een getal. Dit getal geeft aan hoeveel kaarten je moet 'betalen' om een kaart te activeren (lees: face-up op tafel te leggen).

Verder staat op de kaarten aangegeven hoeveel overwinningspunten deze geactiveerde kaart oplevert of hoeveel nieuwe kaarten je van de trekstapel mag pakken. Diverse kaarten geven aan dat de geactiveerde kaart in combinatie met een andere geactiveerde kaart extra overwinningspunten of nieuwe kaarten oplevert. Er zijn ook kaarten die in beginsel helemaal niets opleveren en eigenlijk pas van nut worden met andere geactiveerde kaarten. Door het activeren van kaarten die elkaar over en weer punten opleveren en dus het creëren van een 'engine' kan je al snel op weg gaan naar die 50 punten. 50 punten lijkt misschien veel, maar een beetje slimme speler kan dit zo voor elkaar hebben.

Nadat alle spelers de te spelen kaart (of kaarten: er kunnen er maximaal 2 per beurt worden geactiveerd) face-down voor zich op tafel hebben gelegd, deze gelijktijdig zijn opengedraaid en zijn betaald, vindt het scoren plaats.

 

Bij het scorings-moment wordt gekeken hoeveel kaarten je van de trekstapel mag pakken en hoeveel overwinningspunten je krijgt zulks door middel van het optellen van de getallen die bij de desbetreffende symbolen op de kaarten staan. Krijg je veel nieuwe kaarten op handen (handlimiet is overigens 10 kaarten) dan wordt het eenvoudiger om nieuwe (dure) kaarten te activeren.

 

Heb je veel scorings-elementen op jouw kaarten staan dan krijg je bij ieder scorings-moment hetzelfde aantal (of wanneer je goed bezig bent) meer overwinningspunten. Zeer belangrijk is om in de gaten te houden wat voor kaarten je tegenstander neerlegt: er zijn immers kaarten die niet alleen punten geven aan de hand van de door jou uitgespeelde kaarten maar ook die van 1 van jouw tegenstanders.

Conclusie:

Aangezien JumpDrive zeer snel speelt en daardoor een korte speeltijd heeft is het erg belangrijk om aan het begin van het spel (aan de hand van de eerste 7 handkaarten) je strategie te bepalen en al snel een keuze te maken hoe jouw 'engine' er uit gaat zien. Voor degene die RftG allang onder de knie hebben zou ik zeggen: laat je eens verleiden tot een spelletje JumpDrive en ervaar wat voor perfecte filler dit is met toch de 'ziel' van RftG. Voor degene die RftG misschien ooit links hebben laten liggen vanwege de vermeende complexiteit zou ik zeggen: ga aan de slag met JumpDrive en leer zo wat de iconen op de kaarten precies doen, wat dit zou wel eens een goede opstap kunnen zijn naar het eveneens fantastische (maar wat complexere) Race for the Galaxy.

Meer weergeven