© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: Haba

Designer(s): Rüdiger Dorn

Jaar: 2015

Spelers: 2 - 4

Speelduur: 40 min

Categorie: Simulatneous Action Selection, Tile Placement

In de Indische oceaan is een nieuw eiland ontdekt en de hele wereld kijkt vol verwachting uit naar wat er zoal verborgen ligt op het eiland. Geruchten gaan dat er goud, diamanten en waardevolle objecten te vinden zijn op het eiland en een groep dappere avonturiers besluiten dan ook om het eiland te gaan verkennen. Per boot komen de avonturiers aan op het nog te ontdekken eiland. De avonturiers banen zich een weg door de dichte begroeïng en af en toe volgen ze een stuk wat lijkt op een pad. Tijdens de tocht worden er waardevolle edelstenen gevonden en dan, na enkele weken, doemt er een enorme tempel op uit het niets. Voorzichtig komen de avonturiers dichterbij en zoeken naar een opening. Wat voor schatten zal deze tempel bevatten en wie is de gelukkige avonturier die er met de meest waardevolle schat vandoor zal gaan? Je speelt het in dit nieuwe spel van Haba, genaamd "Karuba".

14 September 2016

Sann Zevenbergen

Doel van het spel:

Het expeditieteam met de meest waardevolle schatten wint het spel.

 

Voorbereiding:

Elke speler krijgt een eiland. Dit is een speelbord met hierop een junglegedeelte en een strandgedeelte. Elke speler ontvangt eveneens 4 avonturiers in vier kleuren, 4 tempels in vier kleuren en 36 jungle tegels.

 

Aan het begin van het spel kiezen de spelers gezamenlijk (en om de beurten) waar de avonturiers beginnen en waar de tempels komen te staan. De verschillende kleuren avonturiers beginnen op het strand en de tempels komen aan de junglezijde te liggen. De afstand tussen de avonturier en de tempel van dezelfde kleur moet minimaal 3 plekken zijn. Op elk eiland van de spelers staan de avonturiers en de tempels dus uiteindelijk op dezelfde plaats.

 

Één van de spelers is de expeditieleider en deze speler schudt zijn tegels en legt deze op een stapel neer. De overige spelers leggen hun tegels in volgorde (getallen) voor zich neer.

Verloop van het spel:

Elke speler speelt op zijn eigen eiland. Hier zal de speler proberen om paden aan te leggen tussen de avonturiers en de tempels van dezelfde kleur. Onderweg komen de spelers tegels tegen met goudklompjes en kristallen die aan het einde van het spel punten waard zijn.

 

De expeditieleider draait een tegel om en roept het getal dat op deze tegel staat. Alle andere spelers zoeken nu dezelfde tegel op en kunnen met deze tegel een pad aanleggen of hun avonturier laten lopen en daarbij het tegeltje afleggen. Hiervoor gelden wel een aantal regels.

 

Allereerst het (aan)leggen van de nieuwe tegels:

  • Deze mogen alleen op vrije velden komen te liggen.

  • Het cijfer moet rechtop staan

  • Tegels mogen overal neergelegd worden waar een vrije plek is.

  • Je mag paden dusdanig aanleggen dat er doodlopende paden ontstaan.

  • Wanneer een tegel een goudklompje of een kristal bevat, wordt deze uit de voorraad gepakt en op de tegel gelegd.

 

Dan het verplaatsen van de avonturier:

  • Voor elke weggelegde tegel mag de avonturier evenveel stappen zetten als er uiteinden van paden op de tegel staan (2,3 of 4).

  • Avonturiers mogen alleen via de paden lopen.

  • Op elke tegel mag maar één avonturier staan, je mag niet over andere avonturiers "springen".

  • Bij kruispunten mag je alle gewenste kanten op.

  • Bewegingspunten mogen niet onder meerdere avonturiers verdeeld worden.

  • Je hoeft de bewegingspunten niet op te maken.

Om goudklompjes of kristallen te verzamelen moet je de avonturier laten eindigen op de tegel met een goudklompje of kristal. Voor elk goudklompje krijg je 2 punten en voor elk kristal krijg je 1 punt.

Afhankelijk van het aantal spelers heeft elke tempel een schat, aflopend in de waarde. De eerste avonturier die daar aankomt heeft dus de grootste schat. De laatste stap naar de tempel is van de laatste tegel af, op het cijfer van het eiland.

Einde van het spel:

Het spel is voorbij indien:

  • De expeditieleider het laatste van de 36 jungletegels heeft omgedraaid, of

  • Één van de spelers alle vier de tempels heeft bereikt.

 

Zodra het spel is afgelopen worden de punten van de schatten, de goudklompjes en de kristallen bij elkaar opgeteld, en de speler met de meeste punten, is de winnaar.

Conclusie:

Karuba is niet te ingewikkeld, ziet er erg leuk uit, speelt in 30 minuten weg en geeft een leuke puzzel om op te lossen. Haba is bekend van hun kinderspellen en hoewel dit spel al te spelen is vanaf 8 jaar, is dit spel toch ook erg interessant voor de oudere spelers. Karuba kent maar een paar regels, maar je moet goed plannen om de routes te laten lopen zoals jij dit wilt. Je kunt jezelf makkelijk afsluiten voor een route naar de tempel als je even niet oplet en wanneer je niet goed in de gaten houdt hoeveel tegels er nog over zijn, kun je zomaar een stap tekort komen.

 

Je speelt allemaal tegelijkertijd en ieder op zijn eigen bord. Er is dus niemand die zich verveelt en daardoor hoef je ook niet lang op de volgende beurt te wachten. Je moet je routes zorgvuldig plannen, maar je wilt ook als eerste de tempels bereiken om op die manier zoveel mogelijk schatten, en dus punten, te verzamelen. 

 

De edelstenen en goudklompen maken het geheel af en mijn conclusie is dan ook dat ik dit spel aan iedereen aan kan raden omdat het op elk moment uit de kast en op tafel gezet kan worden. Karuba, een snel avontuur!

Meer weergeven