© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: Matagot

Designer(s): Jacques Bariot, Guillaume Montiage

Jaar: 2012

Spelers: 2 - 5

Speelduur: 90 - 120 min

Categorie: Action Point Allowance System, Area Control/ Area Influence, Area Movement, Card Drafting, Battle Card Driven

Reviewer: Sann Zevenbergen

In het mythische tijdperk van het oude Egypte strijden machtige farao's over de alleenheerschappij van het gebied rondom de Nijl. In deze strijd worden zij bijgestaan door machtige goden die mythische wezens kunnen oproepen om de tegenstander te verslaan. Egypte is een strijdtoneel geworden. Van de grote steden met hun gigantische tempels tot aan de zanderige vlaktes van de woestijn. 5 machtige farao's omarmen een specifieke god in hun steden. Vanuit daar wordt de strijd ingezet tegen de andere farao's. Bereid je voor op een epische strijd, dit is het spel Kemet van Matagot!

Het doel van het spel is om 8 (normaal) of 10 (lange variant) punten te verzamelen.

 

Het speelbord is verdeeld over 2 zijdes. Aan de ene zijde staat de 2 en 4 speler variant en aan de andere zijde staat de 3 en 5 speler variant. In geval van de 2 of 3 speler variant doet het gebied rechts van de Nijl niet mee.

 

Op het bord zien we een aantal zaken:

- Speler steden met 3 districten (elke speler begint in een stad)

- Tempels (dominatie hier levert punten op)

- Heiligdom van alle goden (opofferen van legers levert punten op)

- Obelisken

- Havens (oversteekplaatsen)

 

Leuk om te weten is dat van stad naar stad altijd 3 stappen is, ook al ligt de stad aan de andere kant van het speelbord!

 

Elke speler krijgt aan het begin van het spel:

  • een eigen spelersbord, hierop worden de acties gekozen in de beurt. 

  • 5 bijbehorende actiefiches

  • 1 gebedsmarkering die het aantal punten aangeeft die besteed kunnen worden voor de acties

  • 12 eenheden en 2 reserve-eenheden

  • 6 strijdkaarten (hiermee worden de gevechten bepaald)

  • 3 piramides (blauw, wit en rood)

 

Verder krijgt elke speler 1 goddelijke interventiekaart. Deze goddelijke interventiekaarten kunnen gespeeld worden samen met strijdkaarten en leveren een bepaalde bonus op. Deze kaarten zijn opzettelijk kleiner gemaakt zodat je ze onder je strijdkaart kan spelen waardoor je tegenstander niet weet of je wel of niet een goddelijke interventiekaart speelt.

 

De piramides (dobbelstenen) die je aan het begin van het spel krijgt, zijn er in 3 kleuren die staan voor de 3 verschillende soorten tegels die tijdens het spel kunnen worden aangeschaft (rood is aanvallen, blauw is verdedigen en wit is grondstoffen). Deze dobbelstenen hebben waardes van 1 t/m 4.

Elke speler begint in zijn stad. Hij verdeeld de 10 legers die hij heeft over de 3 districten. Let op, een gebied mag nooit meer dan 5 legers bevatten. Hij kiest zijn dobbelstenen en verdeeld 3 punten over de dobbelstenen. Dit kan dus betekenen dat hij/zij elke dobbelsteen neerlegt en op 1 zet, of dat hij/zij bijvoorbeeld 1 dobbelsteen op 2 zet, 1 op 1 en de ander nog niet plaatst etc.

 

Spelverloop:

 

De Nachtfase:

Het spelen van het spel is vrij eenvoudig. Het spel kent 2 fases, de nachtfase en de dagfase. Laten we eens gaan kijken wat er gebeurt in beide fases.

 

Elke speler krijgt aan het begin van zijn beurt 2 gebedspunten. Deze telt hij op bij het aantal overgebleven gebedspunten van de vorige ronde bovenaan zijn spelersbord.

 

Elke speler krijgt eveneens een Goddelijke interventiekaart en voegt deze toe aan zijn hand. Er is geen limiet aan het aantal Goddelijke Interventiekaarten die iemand in zijn bezit mag hebben.

 

Wanneer een speler een tegel heeft die geactiveerd wordt in de nachtfase (te zien aan het nachtfase symbool onderaan de kaart), dan voert de speler deze actie uit.

 

De volgorde van de spelers wordt bepaald. De speler die het minste Winstpunten heeft mag de spelervolgorde bepalen. Aan het begin van het spel wordt dit willekeurig bepaald.

De Dagfase:

 

Elke speler heeft 5 actie fiches. Om de beurten legt hij 1 actiefiche neer op zijn spelersbord en voert onmiddelijk deze actie uit. Op elk vakje mag maar 1 fiche liggen en aan het einde van de 5 acties moet er op elk niveau ten minste 1 fiche liggen.

 

Wat zijn nu de beschikbare acties?

  • Bid (2 ankh symbolen): ontvang direct 2 gebedspunten

  • Verhoog een Pyramide: 1 pyramide mag zoveel verhoogd worden als dat de speler aan gebedspunten beschikbaar heeft, en bereid is te besteden. Elke verhoging kost namelijk het aantal gebedspunten dat de pyramide wordt verhoogt. Bijv. een pyramide verhogen van 1 naar 3 kost 5 gebedspunten (1 naar 2, kost 2 en 2 naar 3 kost 3. 2+3 = 5). Wanneer de pyramide op 4 staat, krijgt de speler 1 Overwinningspunt. Echter, wanneer een tegenstander de pyramide overneemt, krijgt hij/zij dit punt! Verder kun je met een hogere pyramide meer tegels kopen.

  • Koop een krachtige tegel: Het getal en de kleur op de pyramide bepaald welke tegel in welke kleur gekocht kan worden. Deze tegel blijft voor de rest van het spel bij deze speler. Een speler mag echter niet 2 dezelfde krachttegels bezitten.

  • Rekruteer eenheden: Per gebedspunt kan 1 leger gekocht worden. Rekruteren kan alleen in de eigen steden, ook wanneer daar een tegenspeler staat. In dat geval wordt er meteen een aanval uitgevochten.

  • Beweeg de eenheden: Normaal bewegen de eenheden 1 veld, tenzij een tegel, een Goddelijke Interventiekaart of een mythisch wezen dat veranderd. Onderweg kunnen legers achtergelaten of meegenomen worden uit andere velden, rekening houdend met een maximum van 5 legereenheden.

Een belangrijk onderdeel van Kemet is de strijd. Sterker nog, zonder vechten wordt het in Kemet wel heel erg moeilijk om te winnen. Elke winst in een gevecht levert namelijk een permanente Overwinningspunt op!

 

Elke keer wanneer je door een tegenstander beweegt of wanneer je beweging eindigd op een veld waar de tegenstander staat wordt er gestreden. Dit wordt niet gedaan met dobbelstenen zoals we dit veel zien, maar door middel van kaarten. De kaarten van Kemet hebben elk een bepaalde samenstelling, namelijk de sterkte, de schade en de bescherming.

 

Bij een gevecht speelt elke speler een kaart gedekt en eventueel wordt daar een Goddelijke Interventie aan toegevoegd. Om deze Goddelijke Interventiekaarten te spelen moet er echter wel een aantal gebedspunten voor worden betaald. Dit staat aangegeven op de kaart zelf.

 

Tegelijkertijd worden de kaarten omgedraaid en worden de punten bij elkaar opgeteld. Het resultaat bepaald nu 2 zaken. De winnaar en het aantal slachtoffers.

 

Bepalen van een winnaar:

  • aantal eenheden in de troep

  • de sterkte van de strijdkaart

  • Aanval of verdedigingsbonus van kracht tegels

  • bonus van mythische wezens die deelnemen aan de strijd

  • bonus van de Goddelijke Interventiekaarten

 

Tellen van de slachtoffers:

  • Schade en beschermwaardes optellen

  • Deze waarde verhogen met met Goddelijke Interventiekaarten, kracht tegels en mythische wezens. Het kan zijn dat de winnaar al zijn legers verliest, maar dat maakt hem nog steeds de winnaar. Echter, wil de speler een permanent overwinningspunt verdienen dan moet hij/zij ten minste 1 leger overhouden op het speelbord. De verdediger ontvangt nooit een Overwinningspunt, ook al wint hij/zij een gevecht. Mocht de verliezer nog eenheden hebben, dan mag de winaar deze verplaatsen naar een aanliggend veld waar geen andere spelers staan. De verliezende speler mag er ook voor kiezen om een leger terug te nemen naar de voorraad. Voor elk leger ontvangt hij/zij dan 1 gebedspunt.

We hebben nu 2 manieren gezien om Overwinningpunten te behalen. Dit kan middels het verhogen van de Pyramides naar 4 of via het winnen van gevechten. Er zijn echter nog een aantal manieren om Overwinningspunten te behalen.

 

- Bepaalde tegels kunnen Overwinningspunten geven

- Tempels geven een tijdelijk Overwinningpunt zo lang als je er staat

- Zodra je aan het einde van de ronde 2 tempels controleert krijg je een permanente overwinningspunt, en

- Het heiligdom van alle goden levert overwinningspunten op wanneer je 2 legers "opoffert"

 

De speler met 8 (of 10) overwinningspunten aan het einde van de dagfase, is de winnaar van Kemet.

Conclusie:

Kemet is een zeer aanvallend spel dat vrij snel kan verlopen. Spelers moeten goed nadenken over de acties die zij gaan doen met de middelen die zij hebben. De gevechten worden snel gespeeld en door het ontbreken van dobbelstenen zijn spelers minder afhankelijk van geluk. Voor velen zal dit een positief aspect zijn van dit bordspel. Wanneer je een gevechtskaart speelt moet je eveneens een andere gevechtskaart afleggen, ook hier sta je dus voor een keuze. Je moet goed nadenken wat voor een strategie je wilt spelen. Ga je defensief spelen, dan kies je voor blauwe tegels en pyramide-upgrades, maar voor een aanvallende strategie kies je voor rood. Dit zorgt ervoor dat je iedere keer het spel Kemet weer net iets anders kunt spelen, herspeelbaarheid van het spel is dus erg goed.

 

Het spel ziet er leuk uit, hoewel ik zelf even moest wennen aan het bord. Het thema is goed uitgewerkt en de grafische vormgeving ziet er fantastisch uit, evenals de miniaturen die worden meegeleverd. De monsters hebben een soort wash gekregen waardoor de details beter tot hun recht komen en elke god en farao heeft zijn eigen leger miniaturen.

 

De basis van het spel is niet moeilijk en iedereen zal het mechanisme vrij snel onder de knie hebben. De tegels die gekocht kunnen worden zijn echter wel vrij divers en het duurt dan ook wel even voordat je deze enigszins kent. Iedereen heeft wel inzage in een kopie van alle tegels die beschikbaar zijn en de bijbehorende effecten, dus het is geen geheim, maar de eerste paar spellen van Kemet zullen wat downtime hebben omdat iedereen even moet opzoeken wat elke tegel doet. Iemand die het spel meerdere malen heeft gespeeld zal dus wel een kleine voorsprong hebben omdat hij weet hoe bepaalde tegels werken en combineren. Om dit tegen te gaan moet je gewoon meer Kemet spelen en dat is zeker geen straf!

Meer weergeven