Uitgever: Quined Games

Designer(s): Richard Breese, Sebastian Bleasdale

Jaar: 2016

Spelers: 2 - 6

Speelduur: 90 - 120 min

Leeftijd: 14+

Categorie: Auction/Bidding, Modular Board, Set Collection, Tile Placement, Worker Placement

Londen, de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk telt momenteel ruim 7,5 miljoen inwoners! In de 18e en 19e eeuw was Londen zelfs de politieke en economische grootmacht van de wereld. De stad kent een zeer rijke geschiedenis. Zo werd de stad rond het jaar 50 door de Romeinse keizer Claudius gesticht onder de naam Londinium en brachten de Middeleeuwen vele bekende koningen voort zoals Alfred de Grote, Willem de Veroveraar en Richard Leeuwenhart.

 

Er zijn zelfs wat Nederlandse invloeden te vinden aangezien koning Willem 3 vanuit London regeerde en de Nederlandse Gouden Eeuw met zich meenam naar Engeland. In al die eeuwen zijn er een groot aantal imposante gebouwen gemaakt die bekend zijn over de gehele wereld. neem bijvoorbeeld Westminster Abbey, St. Paul’s Cathedral, Trafalgar Square, Tower Bridge, Buckingham Palace, the Shard en de London Eye etc.

 

Al deze gebouwen (en meer) zijn het middelpunt van een spel Key to the city London welke op de tegels terugkomen. Maak verbindingen en creëer de meest winstgevende wijk van London. 

16 Oktober 2017

Sann Zevenbergen

Opzetten van het spel:

Elke speler kiest een kleur en neemt zijn/ haar scherm, starttegel en binnenschip. De tegel komt voor het scherm te liggen en het binnenschip wordt op de eerste riviertegel geplaatst welke het tijdperk aangeeft.

 

In de doos zijn ruimtes gemaakt waar alle verbindingen en vaardigheidskaartjes in zitten. Verder kent het spel een aantal typen tegels:

  • Routemastertegels. Deze worden aan het einde van het spel “selecteerbaar”. Ze zijn herkenbaar aan de rode bus op de achterzijde en worden vooraf willekeurig gekozen.

  • Tijdperktegels, in te delen in tijdperk 1 en 2 en herkenbaar aan het nummer op de tegel.

  • Gebouwtegels. Afhankelijk van het aantal spelers komen er nu ook een aantal gebouwtegels te liggen.

De tegels komen in het midden van de tafel te liggen, waarbij tijdperk 2 en de overige gebouwtegels als stapel naast het speelveld worden gelegd.

 

De keyples (meeples uit key to the city London) zijn er in 3 kleuren en worden allen in de meegeleverde zak gedaan. Elke speler pakt hier nu 10 uit en plaatst deze achter zijn/ haar scherm.

Spelverloop:

Het spel volgt 4 tijdperken en een eindronde. In tijdperk 3 worden alle gebouwen meteen opgewaardeerd en in tijdperk 4 kan men ook de routemaster tegels gebruiken.

 

Beginnend bij de startspeler voert elke speler in zijn/ haar beurt 1 van de volgende acties uit:

  1. Bieden op een tegel

  2. Een tegel gebruiken om middelen te genereren

  3. Een tegel opwaarderen

  4. Passen

  5. Varen

 

Een speler biedt op een tegel door een bepaalde kleur keyples aan de zijde van de tegel te plaatsen welke naar hem/ haar gericht is. Een andere speler kan nu meer bieden maar zit vast aan de kleur die jij hebt gekozen. Een speler kan de keyples pakken van achter het scherm of van een bod dat eerder al verloren is. Een speler die een bod aan het winnen is mag zijn keyples daar niet meer weghalen.

 

Sommige tegels leveren middelen op. Door er met een keyple te staan mag je direct dit middel uit de doos pakken en moet je deze aanleggen aan jouw starttegel of tegel welke je in een eerdere ronde hebt kunnen bemachtigen of (in geval van een vaardigheid) achter je scherm leggen. Voor elke volgende “aankoop” moet een speler (inclusief jezelf) minimaal 1 keyple extra neerleggen van dezelfde kleur om nogmaals dit middel te kunnen genereren. Wanneer deze tegel in de wijk van een andere speler ligt, mag deze ook gebruikt worden om middelen mee te genereren.

 

Zodra een tegel in je wijk ligt, mag je deze opwaarderen. Op de voorzijde staat aangegeven wat de tegel wordt wanneer je deze opwaardeert en wanneer je deze actie uitvoert moet je de tegel omdraaien. Normaal worden tegels eenmalig opgewaardeerd. Er zijn echter een paar uitzonderingen. Deze tegels kunnen twee keer opgewaardeerd worden en krijgen dan een 3D marker op de tegel.

 

Een speler mag passen tot zijn/ haar beurt weer voorbij komt.

wanneer een speler gaat varen dan past hij/ zij voor de gehele ronde. Deze speler mag nu kiezen op welke plek hij/ zij gaat staan voor de volgende ronde. Misschien wil deze speler wel de voorgaande tegel hebben, wil hij/ zij de startspeler worden of wil hij/ zij meer keyples uit de zak trekken voor de volgende ronde. Het spel gaat door totdat de laatste speler heeft gevaren. Daarna gaat het volgende tijdperk in.

 

Aan het einde van een tijdperk wordt er opgeruimd.

  • Alle keyples van een verliezend bod gaan terug naar de speler(s)

  • De winnende tegels worden gepakt inclusief de keyples die zich bovenop de tegel bevinden. De keyples die gebruikt zijn om het bod mee te winnen gaan terug in de zak.

  • Overige tegels verdwijnen uit het spel

  • Spelers pakken nu de varen bonus (tegel of keyples)

  • Alle keyples die in de eigen wijk liggen gaan nu naar deze speler.

  • De gewonnen locatiegegevens moeten direct in de wijk worden geplaatst.

 

Einde van het spel:

Op de tegels staat aangegeven hoe deze gescoord worden en hoeveel punten de tegels zelf waard zijn (standaard en opgewaardeerd). Al deze punten worden bij elkaar opgeteld en de speler met de meeste punten is de winnaar.

Conclusie:

Laten we beginnen bij het begin. De setup is en aardig werkje. Het scheelt enorm wanneer je van tevoren de tegels op soort hebt gescheiden. Het spel neemt best wel wat ruimte in op de tafel. Daarbij moeten de ruimtes voldoende groot zijn om er later keyples omheen te kunnen plaatsen.

 

Het biedt mechanisme werkt goed en is in de basis vrij eenvoudig en daardoor duidelijk. Wat wel als verwarrend ervaren kan worden zijn de kleuren van de keyples. Zij geven namelijk niet aan welke speler er biedt, maar welke kleur de bieding bepaalt. Zeker wanneer er weer een andere kleur wordt gebruikt voor het genereren van de middelen kan dit verwarrend werken.

 

Ondanks al dit is Key to the city London een leuk spel dat eenvoudige regels kent. Het spel is minder gemeen dan ik dacht aangezien iedereen min of meer een eigen strategie kiest. Er zijn altijd andere mogelijkheden en strategieën te bedenken voor het geval een andere speler op dezelfde tegel biedt en wellicht hetzelfde idee had als jij. Er is altijd wel iets te kiezen en zelfs tegels uit de wijk van een andere speler kunnen nog steeds gebruikt worden om middelen mee te genereren. De tegenspeler ontvangt echter wel jouw keyple als een vorm van uitbetaling. 

 

Het spel verloopt vrij vlot en veranderd van tijdperk naar tijdperk. Dit voorkomt dat je elk tijdperk alleen maar aan het herhalen bent. Erg leuk zijn ook de routemaster tegels. Deze tegels doen pas in de laatste ronde mee, maar je moet er vanaf het begin rekening mee houden. Deze tegels zijn een soort doelstellingen die je wilt behalen om punten te scoren. Je moet hem echter alleen wel nog even winnen in een bieding…

 

De doos had wat praktischer ingedeeld mogen worden. De ruimtes zijn nu te ruim voor de materialen waardoor de overige ruimte eigenlijk te klein is voor de tegels en de regels. Daarbij rolt alles door elkaar heen wanneer je de doos op zijn zij zet. 

 

De afbeeldingen doen me wat denken aan de tekeningen van gebouwen die je ook ziet op kaarten of op plattegronden en vind ik persoonlijk erg aantrekkelijk. Een aantrekkelijk allround spel met eenvoud en diepgang.

Meer weergeven

© 2016 by Zevenbergen