© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: Iello

Designer: Richard Garfield

Jaar: 2011

Spelers: 2 - 6

Speelduur: 30 min

Categorie: Card Drafting, Dice Rolling, Player Elimination

Reviewer: Sann Zevenbergen

Tokyo is één grote chaos. Grote monsters lopen door de stad en vernietigen alles dat op hun pad komt. In het spel King of Tokyo (van Richard Garfield, bekend van Magic: the Gathering), speel jij als speler één van die monsters. Je gaat al razend door de stad, maar de andere monsters (lees: spelers) houden niet van competitie en dus loopt het al snel uit op een groot monstergevecht. Wie zal als overwinnaar eindigen? Speel het in: King of Tokyo!

Opzetten van het spel:

Het speelbord wordt in het midden van de tafel geplaatst. Op dit speelbord zie je 2 gebieden, Tokyo en het havengebied. Het havengebied wordt alleen gebruikt in een 5 of 6 speler-spel. Leg de groene energie blokjes neer naast het bord samen met de dobbelstenen. Schud de stapel met kaarten en leg de eerste 3 open naast elkaar.

 

Iedere speler kiest nu een monster, pakt het monsterbord met het bijbehorende figuur uit de doos. Het monsterbord wordt op 10 levenspunten en 0 overwinningspunten gezet. Iedere speler rolt nu alle 6 dobbelstenen en de persoon met de meeste klauw tekens zet zijn monster in Tokyo.

Doel van het spel:

De koning van Tokyo worden! Dit doe je door 20 overwinningspunten te verzamelen of het laatste levende monster te zijn in Tokyo.

 

Verloop van het spel:

Elke beurt verloopt in 4 fases:

  1. Rollen en opnieuw rollen van (een deel van) de dobbelstenen

  2. De acties uitvoeren die op de dobbelstenen staan

  3. Kaarten kopen (optioneel)

  4. Einde van de beurt

 

Bij het rollen van de dobbelstenen pakt de speler de 6 zwarte dobbelstenen en rolt deze. Alle, of een deel van de, dobbelstenen mogen tot 2 maal toe opnieuw geworpen worden, yahtzee stijl. Na de derde worp mag er niet meer opnieuw met de dobbelstenen worden gedobbeld.

Laten we eens kijken naar de symbolen op de dobbelstenen. 

  • de 1, 2 en 3 geven overwinningspunten aan. Pas wanneer er 3 gelijke symbolen worden geworpen krijgt de speler dit aantal punten. Bij elke extra worp komt er 1 punt bij. Dat wil zeggen dat 3 x 3 dus 3 overwinningspunten zijn (geen 9) en een vierde 3 dus 4 punten geeft etc.

  • Voor elk bliksemschicht teken ontvangt de speler 1 groen energie blokje

  • Voor elk klauw teken doe je alle spelers die niet in dezelfde locatie staan een schade. Dus het monster in Tokyo (of de haven) valt alle spelers buiten Tokyo (of de haven) aan, en alle monsters buiten Tokyo (of de haven) vallen de speler in Tokyo (of de haven) aan.

  • Het hartje zorg ervoor dat je 1 schadepunt geneest.

Wanneer de resultaten van de dobbelstenen zijn toegepast, kunnen spelers ervoor kiezen een kaart te kopen. Kaarten kunnen gekocht worden met de energieblokjes en er is keuze uit 1 of meerdere van de 3 kaarten die open op de tafel liggen. Indien een speler geen van deze kaarten wil kopen, dan mag hij/ zij 2 energie betalen om 3 nieuwe kaarten neer te leggen. Zodra een kaart is weggehaald uit de rij wordt deze direct weer aangevuld.

 

We zien op de kaarten wat informatie. Naast de naam van de kaart staat hoeveel energie deze kaart kost en onderaan de kaart staat hoe de kaart gespeeld moet worden en wat het effect van de kaart is.

 

Wanneer Tokyo leeg is zal het eerste monster dat een klauw gooit in Tokyo moeten gaan staan. Indien je in Tokyo staat en je wordt aangevallen mag je ervoor kiezen om Tokyo te verlaten. De schade wordt gewoon gedaan, maar het monster dat je aanviel zal nu jouw plek in Tokyo moeten innemen. 

 

Waarom zou je dan in Tokyo gaan staan vraag je je af? Dat is vrij simpel. Zodra je in Tokyo komt te staan krijg je 1 punt en elke ronde die je begint in Tokyo levert 2 punten op. Nadeel van Tokyo is dat je in Tokyo niet mag genezen met het hart resultaat van de dobbelsteen (kaarten mogen dus wel). 

 

Einde van het spel:

Het spel is voorbij wanneer een speler 20 punten heeft verzameld of alle andere monsters zijn verslagen. De overwinnaar wordt dan uitgeroepen tot "Koning van Tokyo".

Conclusie:

King of Tokyo is een eenvoudig spel om te spelen. Het is vergelijkbaar met Yahtzee, alleen dan met iets meer diepgang en een thema. En juist dat maakt van King of Tokyo een veel leuker spel dan Yahtzee. Vanwege het thema zullen jongere spelertjes ook veel eerder aangetrokken worden tot een potje King of Tokyo, dan een potje Yahtzee. Het gebruik van kaarten geeft een interessante toevoeging aan het spel en maakt dat King of Tokyo een veel uitgebreider en gevarieerder spel is.

 

De grafische vormgeving van het spel is erg fraai. De kaarten hebben leuke tekeningen erop en de monsters zijn lekker groot. De dobbelstenen zijn eveneens groot, voelen solide aan en zijn met hun zwart, groene kleuren lekker aanwezig. 

 

Dit alles maakt King of Tokyo gewoon een erg leuk spel om te spelen. Het zet vlot op, het speelt lekker door en iedereen is betrokken bij het spel. Kortom: King of Tokyo is een monsterachtig leuk spel voor jong en oud!

Meer weergeven