© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: Upper Deck

Designer(s): Devin Low

Jaar: 2012

Spelers: 1 - 5

Speelduur: 45 min

Categorie: Deck/ Pool Building, Co-operative

De wereld wordt weer eens bedreigd door criminele "Masterminds". Red Skull, Magneto, de Green Goblin, ze zijn allemaal weer aanwezig. Samen met hun kwaadaardige hulptroepen terroriseren zij de steden van Amerika. Jouw hulp wordt ingeschakeld vanwege jouw tactische inzicht en ervaring op het strijdtoneel. Je voert het bevel over een grote groep soldaten en schakelt de hulp in van bekende superhelden uit het Marvel Universum om de kwaadaardige krachten te weerstaan. Ze zijn allemaal weer van de partij: Iron Man, Hulk, Spider-Man, de x-mannen, Captain America etc. Heeft dit verhaal ook een goed eind? 

 

Marvel Legendary is een spel van Upper Deck en kan met 1 - 5 spelers gespeeld worden. Het is een zogenoemd "deck-building" spel, waarvan Dominion de eerste in zijn soort was. Hierbij begint iedereen met dezelfde kaarten. Deze kaarten hebben een aanvalswaarde en een koop-waarde. Met de "koop" kaarten kunnen de spelers nieuwe superhelden rekruteren. Deze worden dan toegevoegd aan de aflegstapel en wanneer de stapel weer geschud moet worden is deze superheld nu onderdeel van jouw dek met kaarten.

1 December 2016

Sann Zevenbergen

Voorbereiding:

Het speelbord wordt neergelegd op de tafel. Hierop zien we o.a. een gedeelte waarin de voorbereiding staat beschreven. Deze voorbereiding omvat het volgende:

  • Het aanmaken van het start dek van de spelers. Hierin zitten 8 S.H.I.E.L.D. Agents en 4 S.H.I.E.L.D. troopers

  • Leg de diverse stapels met kaarten neer op de daarvoor bestemde plekken op het bord (S.H.I.E.L.D. Officers, Wounds en Bystanders).

  • Mastermind and Schemes. Kies een aartsvijand (Mastermind) samen met zijn 4 Mastermind Tactic cards. Stop deze in willekeurige volgorde onder de kaart van deze aartsvijand.

  • Kies 1 "scheme" kaart. Dit is het verhaal van het spel. Op deze scheme kaart staat een setup. Daarbij stop je een aantal scheme twists in het villain deck en eveneens staan er een aantal specifieke regels behorende bij die scheme.

  • Voeg 5 Master Strike kaarten toe aan de villain Deck

  • Voeg vervolgens een villain groep(en) (sterke schurken), henchmen groep(en) (zwakkere schurken) en onschuldige bijstaanders toe. Deze groepen behoren bij een speciale aartsvijand (Bijv. Hydra of Scrulls). De hoeveelheid hangt af van het aantal spelers.

  • Tot slot kies je 5 helden uit de doos

 

De schurken stapel wordt geschud en komt naast de stad te liggen, de helden stapel wordt geschud en komt naast het Hoofdkantoor (HQ) te liggen. Alle spelers schudden hun eigen dek met kaarten en nemen hier 6 van in de hand.

Spelverloop:

Tijdens je beurt doe je de volgende 3 dingen:

  1. Speel de bovenste kaart van de schurken stapel

  2. Speel kaarten uit je hand om aan te vallen of andere kaarten mee te rekruteren

  3. Leg je gehele hand af en trek weer 6 nieuwe kaarten uit je eigen dek

 

Stap 1.

Pak een kaart van de schurken-stapel en legt deze neer in de stad, beginnend bij de sewers. Indien hier een andere schurk is, wordt deze doorgeschoven naar de volgende plaats, in dit geval de bank. Regel is dat er maar 1 schurk in een lokatie mag staan.

 

Zodra een schurk van de 5e positie wordt doorgeschoven, ontsnapt deze schurk en gebeurt het volgende:

  • De schurk KO't een held uit de HQ. met een waarde van 6 of minder. Deze wordt gekozen door de actieve speler en direct weer aangevuld.

  • Wanneer de schurk een onschuldige bijstaander gevangen had genomen en ontsnapt moeten alle spelers een kaart uit hun hand afleggen als straf voor het verloren laten gaan van deze persoon. 

  • Sommige schurken hebben een speciale actie die uitgevoerd moet worden indien zij ontsnappen

Zoals gezegd kunnen onschuldige bijstaanders opduiken uit het schurken deck. In dat geval worden ze gevangen genomen door de schurk die het dichtstbij staat. Wanneer er geen schurken zijn, wordt de bijstaander gevangen genomen door de aartsvijand. Zodra een speler een schurk verslaat die een bijstaander gevangen heeft genomen, dan heeft deze speler de dag gered en komt de bijstaander in zijn stapel met overwinningspunten.

 

De scheme twist kaarten geven het verloop van het kwade plan van de aartsvijand aan. Bij elke scheme twist die uit het schurken dek getrokken wordt, komt de aartsvijand dus dichter bij zijn doel. Kijk op de scheme kaart naar het "twist" effect en voer dit uit.

 

Wanneer de Master Strike uit de schurken stapel wordt getrokken, dan komt de aartsvijand zelf tevoorschijn om de helden tot grote last te zijn. Voor het effect van deze kaarten kijk je naar de tekst op de kaart van de aartsvijand en doet wat erop staat aangegeven.

Stap 2.

Wanneer je kaarten speelt uit je hand kun je aanvallen of rekruteren. Dit is te zien aan het symbool van aanvallen (3 rode strepen) of rekruteren (munt) onderaan de kaart. Later in het spel kun je ook helden spelen. Zij hebben ook een aanvals- of rekruteer-waarde en veelal een speciale tekst waarop een actie staat beschreven. Soms zie je een + teken staan achter het getal. Dit geeft dan aan dat je minimaal die waarde aan aanval of rekruteer punten hebt, maar dit kan meer worden afhankelijk van wat er op de kaart staat beschreven.

 

Eveneens kun je soms een superkracht spelen, aangegeven door een helden icoon linksboven op de kaart. Dit kan echter alleen wanneer je eerder in je beurt al een kaart hebt gespeeld met hetzelfde icoon. Per beurt mag je slechts 1 keer deze superkracht spelen. Het is dus handig om helden uit te zoeken en te rekruteren die hetzelfde icoon dragen!

 

Je mag zoveel helden rekruteren of laten aanvallen als je punten hebt om dit te doen.

Wanneer je een schurk aanvalt, mag je zelf kiesen welke je aanvalt. Zodra de schurk is verslagen komt deze, net als de bijstaander, in je eigen overwinningspunten stapel terecht.

 

Stap 3.

Leg alle kaarten in je hand af, samen met de helden die je hebt gerekruteerd. Pak dan opnieuw 6 kaarten. Is je stapel op voordat je 6 kaarten hebt getrokken, dan schud je je aflegstapel en maak je hiermee een nieuwe trekstapel.

 

Je zult zien dat je een aartsvijand meerdere malen moet verslaan alvorens hij echt verslagen is. Iedere keer wordt de aartsvijand sterker en sterker. Maar eenmaal verslagen levert hij ook extra veel punten op.

Winnen van het spel:

D spelers winnen het spel wanneer alle aartsvijand kaarten zijn verslagen.

Conclusie:

Bij het spelen van Dominion was ik wat teleurgesteld in het gebrek aan thema, waar ik het deck building systeem erg leuk vond. Superhelden heb ik altijd al leuk gevonden en een coöperatief systeem hierin zag ik wel zitten. Dat is dan ook de reden waarom ik Marvel Legendary heb gekocht. Inmiddels heb ik set wat aangevuld met extra helden en schurken dankzij een aantal uitbreidingen (inmiddels zijn er heel wat te verkrijgen).

 

Marvel Legendary speelt prettig weg. Het systeem is eenvoudig en duidelijk. Echter, sommige aartsvijanden kunnen het je erg moeilijk maken om van het spel te winnen. Het is leuk dat elke vijand weer anders speelt en zijn eigen doelen heeft om te behalen. Thematisch is het spel dus erg sterk. Dit wordt natuurlijk bijgestaan door de prachtige grafische vormgeving op de kaarten. Voor liefhebbers van het Marvel Universum is dit spel echt een aanwinst voor je spellenkast. Een punt van kritiek was dat de grafische vormgeving op de kaarten hetzelfde was voor de verschillende helden. In de uitbreidingen heeft Upper Deck dit meteen aangepast en elke verschillende helden kaart heeft nu zijn eigen grafische vormgeving. 

 

Wat erg leuk is, is dat het spel goed solo te spelen valt. Heb je dus even niemand om dit spel mee te spelen, dan kun je altijd nog een solo spelletje van Marvel Legendary opzetten. 

 

Nadeel is dat het spel maar gedeeld coöperatief is. Aan het einde tel je alsnog de punten die je gehaald hebt bij elkaar op en de persoon met de meeste punten is de winnaar. Hierdoor ga je dus anders spelen, wat ik persoonlijk niet vind passen bij dit thema. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om dit te negeren en gewoon gezamenlijk de vijand te verslaan, zoals het hoort. Daarnaast moet je even de tijd nemen om het spel op te zetten en weer op te ruimen (kiezen en sorteren van de kaarten), aangezien dit wel even een werkje is. Niets is echter zo erg als het initiële sorteren van het spel. Alle kaarten zitten in enkele pakketjes en moeten per superheld worden gescheiden...

 

Marvel Legendary is een leuke, thematische deckbuilder die elke Marvel fan zal aantrekken. Helaas is het basisspel tegenwoordig wel wat lastig te vinden, maar als je goed zoekt kun je er nog wel een aantal tegenkomen. Zeker de moeite waard om eens te proberen.

Meer weergeven