Uitgever: Grey Fox Games

Designer(s): Asger Johansen

Jaar: 2016

Spelers: 2 - 4

Speelduur: 60 - 90 min

Leeftijd: 14+

Categorie: Co operative Play, Simultaneous Action Selection, Variable Player Powers

Het is het jaar 1898. Londen is een grote stad die ondergedompeld is in een dikke mist. De fabrieken die her en der door de stad staan kennen geen sluitingstijden. Dikke rook daalt neer in de straten van Londen. 80% van de bevolking leeft in erbarmelijke omstandigheden. Verhalen van mensen die in de mist verdwijnen, om nooit meer gezien te worden, vullen de kroegen die nog enige troost bieden aan de sleur van de dag. De straten zijn niet veilig en iedereen die zich na de avondklok nog op straat begeeft wordt of aangehouden of sterft een vreselijke dood. 

 

Vier inspecteurs zijn de avond ervoor aangekomen in de stad. Zij zijn door de burgemeester hier naartoe gehaald om een reeks bijzondere vermissingen te onderzoeken. Men heeft een vermoeden dat een nieuwe cult ontstaan is die het einde der tijden wilt bespoedigen. Hiervoor hebben zij slachtoffers nodig, en waar beter op jacht te gaan dan in de overvolle straten van Londen. Het is nog vroeg in de ochtend wanneer onheilspellend nieuws de inspecteurs bereikt. Er staat voor morgenvroeg een groot ritueel te gebeuren en de inspecteurs hebben dus nog maar 24 uur om de zaak op te lossen. Haast is nodig, hulp is gewenst en de druk is hoog. Dit is London Dread!

30 September 2017

Sann Zevenbergen

Opzetten van het spel:

Elk spel van London Dread is een verhaal op zich. Normaal is deze opgedeeld in twee hoofdstukken. Het verhaal wordt verteld middels plot-kaarten. Er is een speciale plek op het bord waar deze kaarten komen te liggen (naast de misdadiger van het verhaal). 

 

Het bord moet gevuld worden met kaarten. Deze kaarten bestaan uit dread kaarten, welke momenten in het onderzoek weergeven en plot activatie kaarten, die weer refereren naar de eerder genoemde plot-kaarten. Elke zone van het bord (London Noord, Oost, Zuid, West) krijgt een plot-kaart en verder worden dread kaarten toegevoegd om totaal 24 kaarten in het spel te hebben.

 

Tot slot kiest elke speler een karakter, met zijn/ haar eigen karakter deck en 1 willekeurig item. Het spel kan beginnen.

Spelen van het spel:

Het spel wordt gespeeld in twee fasen:

  1. Planning Phase

  2. Story Phase

 

De planningsfase is getimed, normaal gesproken 12 minuten. In deze fase gaan we allereerst kaarten opendraaien. We willen namelijk de plot-kaarten onthullen om daarmee weer het mysterie te onthullen. Echter, niet alle kaarten hoeven omgedraaid te worden. Wanneer alle plot-kaarten onthuld zijn, kun je ervoor kiezen om de rest niet open te draaien. De reden hiervoor is als volgt: Bovenaan vinden we een een "dread-tracker", deze geeft de hoeveelheid dread aan dat je tijdens het spel verkrijgt. Elke kaart die je niet omdraait is 2 dread waard, maar elke kaart die je wel omdraait heeft waarschijnlijk meer dread en moet dus onderzocht worden, wil je de dread tracker laag houden. De dread kaarten blijven met de afbeelding naar boven liggen en op alle plot activatiekaarten worden de plot-kaarten van het betreffende scenario geplaatst.

 

Nu volgt het belangrijkste gedeelte van het spel, namelijk het inplannen van je acties met behulp van je klok. Londen is ingedeeld in 4 gebieden en een locatie dat "the streets" heet. Binnen een gebied mag je van de ene kaart naar de ander gaan. Wil je naar een ander gebied dan moet je eerst langs the streets voordat je naar het gebied (en dus een kaart) gaat.

 

In je klok zitten ruimtes waar je tokens kan plaatsen. Deze tokens hebben de cijfers 1 t/m 6 en pijlen. 1 t/m 6 geeft aan naar welke kaart je gaat en de pijlen geven aan naar welk gebied je gaat (je richt de pijl naar noord, zuid, oost of west). Let erop dat elke dread kaart of plot kaart aan kan geven hoe laat je er moet zijn (ochtend, middag of avond). Dit moet overeenkomen met je klok. Verder kan het zijn dat je ergens samen met een andere speler moet zijn, zorg er dan voor dat je er allebei op hetzelfde tijdstip bent. 

Alle niet voltooide dread-kaarten en niet omgedraaide dread-kaarten zorgen ervoor dat de dread track omhoog loopt.

In de Storyfase komt de rust weer wat terug en gaan we de geprogrammeerde acties uit de planningsfase langslopen. Een van de spelers geeft het tijdstip aan en vervolgens doet iedereen zijn/ haar acties. Om een dread-kaart op te lossen moeten de symbolen van de dread-kaart vergeleken worden met de symbolen van je karakter. Op de dread-kaart zien we een waarde dat de sterkte van de kaart aangeeft, een aantal schedels die de dread aangeven en de symbolen die benodigd zijn om de misdaad op te lossen. Je kijkt nu naar overeenkomende symbolen op jouw karakterkaart, waarbij ? een "wild" is en voor alles telt. Daarbij kun je je item(s) en allies (wanneer je met minder dan 4 spelers speelt) gebruiken indien nodig. Wanneer je succesvol bent, mag je de kaart op de daarvoor bestemde aflegstapel leggen.

 

Plot kaarten werken iets anders. Ten eerste moeten plot kaarten in volgorde worden uitgevoerd (A tm ... en op volgorde van tijdstip). Dit is nodig omdat het een verhaallijn volgt. Dan wordt een karakterkaart getrokken die positief of negatief kan uitvallen. Voor elk overeenkomstig symbool rol je nu een dobbelsteen. De uitkomt van de dobbelstenen geeft nu een effect dat terug te vinden is op de plot kaart. Alle plot-kaarten moeten bezocht worden (maar hoeven niet allemaal succesvol te zijn) voordat je door kunt gaan, maar het spel gaat direct door naar de endgame. 

Endgame:

We gaan nu door naar de eindbaas. Hij/ zij/ het heeft een eigen dek met kaarten. Elke speler gaat nu 3 uitdagingen spelen. Hiervoor moet er een karakterkaart getrokken worden en worden de kaarten uit de aflegstapel verdeeld over de spelers. Je probeert nu de uitdaging te overwinnen door (wederom) symbolen te matchen. Je maakt hierbij gebruik van je karakter, karakterkaarten, dread-kaarten, allies en item(s). Op deze wijze probeer je zoveel mogelijk dobbelstenen te verzamelen.

 

Wanneer de drie uitdagingen zijn voltooid gaan we de eindbaas proberen te verslaan. De sterkte van de eindbaas staat gelijk aan de waarde die we vinden bij de dread track. Onder de dread track zie je een getal. Dit getal proberen we te verslaan. Rol nu alle dobbelstenen en tel de successen op. Is deze waarde hoger dan de waarde bij de dread tracker? Dan is het spel door de spelers gewonnen.

Conclusie:

London Dread combineert twee mechanismen in een spel en doet dit nog erg goed ook. In de eerste fase programmeer je en in de tweede fase los je misdaden op en begint het verhaal vorm te krijgen. Middels een app wordt de timer voor de eerste fase bijgehouden en een aftellende Big Ben laat je weten hoeveel tijd er nog over is. Deze app kun je ook gebruiken om het verhaal voor te laten lezen voor, tijdens en na het spelen van het spel. Dit brengt je alvast goed in de sfeer! Sfeer is namelijk een belangrijk onderdeel van het spel en wordt goed neergezet. Communiceren met elkaar is belangrijk en weten waar je naar toe moet is essentieel. Je keuzes zijn beperkt omdat je van alle cijfers twee exemplaren krijgt, waarvan de achterkant een pijl is. Weet dus wanneer je een cijfer kiest en wanneer je een pijl kiest. Voordeel is dan wel dat de pijl naar elke richting geplaatst kan worden, waardoor deze multi functioneel is. Om je te helpen hebben ze tokens gemaakt die aangeven of je een dread/ plot kaart succesvol hebt volbracht en of je items hiervoor hebt moeten gebruiken. Deze tokens zijn handig, maar wel lastig te onderscheiden tijdens tijdsdruk. Ook voor de andere spelers is het door deze tokens zichtbaar waar ze wel/ niet naartoe moeten.

 

Na de eerste fase kun je kijken of je alles goed geprogrammeerd hebt. Daarbij hebben alle kaarten een stukje tekst dat het spel een extra sfeer geeft. De plot-kaarten zorgen voor een lopend verhaal en opbouwende spanning naarmate je dichter bij de waarheid komt.

 

In de eindfase probeer je jezelf zo sterk mogelijk te maken door dobbelstenen te winnen. Tot dusver heb je veel invloed op het verloop en het succes van het spel. Om de eindbaas te verslaan moet je de dobbelstenen werpen en is de kans 1 op 3 dat hier een succes op volgt. Hier is niets aan te veranderen, het is wat het is. Dit voelt een beetje als een anti-climax omdat je volledig afhankelijk bent van de dobbelstenen. Je kan een fantastisch spel spelen en een slechte worp zorgt ervoor dat je alsnog verliest. Voor mij is het geen dooddoener, maar dit had beter gekund. 

 

London dread heeft een goede twee-en driespeler variant waarbij dread kaarten vervangen worden door handlangers (allies). In plaats van misdaden kun je dus een handlanger bezoeker en overtuigen om jou te helpen met het oplossen van het mysterie. Erg goede oplossing!

 

London Dread is een fantastisch spel met erg veel thema. Er zijn diverse verhalen en een uitbreiding is al reeds in de maak. Het spel ziet er goed uit en gaat gepaard met een functionele app. Zin in een avondje vol Victoriaanse verhalen en spanning tot het einde? Een spel met een Sherlock Holmes gevoel. Dan is London Dread wellicht een spel voor jou.

Meer weergeven

© 2016 by Zevenbergen