© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: White Goblin Games

Designer(s): Stefan Feld

Jaar: 2009

Spelers: 2 - 4

Speelduur: 50 - 100 min

Leeftijd: 12+

Categorie: Action Point Allowance System, Card Drafting, Dice Rolling, Hand Management, Pick-up and Deliver, Route/Network Building, Set Collection

Je staat op de kade en kijkt uit over de oceaan. Langs je heen lopen mannen die kostbare lading naar het schip brengen waar jij het gezag over hebt. Specerijen, stoffen en snuisterijen worden voorzichtig in kratten op de ruggen het schip op gedragen. De zon schijnt en een zwerm albatrossen vliegt over je hoofd in de richting van de stad. Achter je ligt deze stad, genaamd Macao en voor je ligt de reis van enkele maanden die je naar Antwerpen, Amsterdam en Lissabon zal brengen. Je hebt deze reis al eerder gemaakt en het weer is nog nooit zo goed geweest.

 

Dankzij de goede wisselkoers kon je veel goederen kopen voor relatief weinig geld en het schip zit dan ook helemaal volgeladen. Je hebt weer goede contacten opgedaan met de nieuwe ambassadeur en de gouverneur van Macao. Deze personen zijn zeer belangrijk en zorgen ervoor dat je altijd weer welkom bent in de stad. Het schip is gereed en de bemanning staat te wachten op jouw entree op het schip. De tocht gaat beginnen, maar over niet al te lange tijd zul je weer terugkeren naar Macao.

17 Juni 2017

Sann Zevenbergen

Spelverloop:

Het spel wordt gespeeld over 12 ronden, waarbij elke ronde de volgende fases doorloopt:

  1. Kaarten uitzoeken

  2. Dobbelstenen gooien

  3. Acties uitvoeren

 

Het spel kent twee typen kaarten, de “bouwwerk- en personenkaarten” en de “ambtskaarten”. 

Om het bord heen komen de ambtskaarten te liggen, twee bij elk nummer (nummers gaan van 1 t/m 12, aangezien het spel 12 ronden kent). De bouwwerk- en personenkaarten komen op een stapel naast het bord te liggen.

In fase 1 worden de twee ambtskaarten voor de desbetreffende beurt gepakt + 4 bouwwerk- en personenkaarten. Allereerst worden nu de waardes links (geel) en rechts (paars) onderaan de kaarten bij elkaar opgeteld. De gele cijfers geven munten aan en de paarse cijfers overwinningspunten. Op deze manier krijg je een wisselkoers, weergegeven aan de linkerzijde van het bord waarbij je voor een x aantal munten nu een x aantal overwinningspunten kan kopen.

 

Nu worden er afhankelijk van het aantal spelers 0/1/2 kaarten weer afgelegd en mogen de spelers , beginnend bij de startspeler een kaart kiezen en op zijn/ haar tableau leggen (in de daarop aangegeven vakken). De kaart is nu gereserveerd. Door de kosten te betalen die bovenaan staan aangegeven wordt de kaart geactiveerd en naast het tableau gelegd, zodat er weer ruimte vrijkomt voor een nieuwe kaart.

In fase 2 worden de dobbelstenen geworpen en mag elke speler 2 dobbelstenen kiezen. De kleur van de dobbelsteen geeft aan welke kleur blokjes er gepakt mogen worden en het nummer geeft aan hoeveel en waar de blokjes vervolgens naast je windroos gelegd mogen worden. Elke speler heeft een windroos die elke beurt 1 plek draait. Daarmee wijst een pijl naar een stapel blokjes die je eerder in het spel hebt verzameld, welke nu gebruikt mogen worden voor acties. Bijvoorbeeld: er wordt gekozen voor een groene 4 en een zwarte 6. Deze speler pakt nu 4 groene blokjes en legt deze bij plek 4 van de windroos en 6 zwarte blokjes en legt deze bij positie 6 van de windroos.

In fase 3 worden vervolgens acties gedaan, beginnend bij de startspeler en net zo lang totdat deze speler geen acties meer kan doen. Er is keuze uit de volgende acties:

  • kaarten activeren: bovenaan de kaart zijn de kosten weergegeven. Leg dit aantal en deze kleur(en) blokjes af en plaats de kaart naast je tableau. Speciale effecten van de ze kaart kunnen vanaf nu gebruikt worden.

  • Een stadsdeel veroveren: rechts op het bord staat de stad afgebeeld. Aan het begin van het spel heb je hier willekeurig fiches opgelegd welke goederen, specerijen etc. aangeven of Jokers zijn. Bij het stadsdeel staat aangegeven wat de kosten zijn. Je betaald deze kosten in blokjes, pakt de fiche en legt een eigendom-fiche van jouw kleur ervoor in de plaats. Wanneer je jouw positie in de stad uitbreidt kun je extra punten scoren, dus probeer altijd een stadsdeel aangrenzend aan een ander stadsdeel waar je al aanwezig bent te veroveren. In een beurt mag je maar 1 stadsdeel veroveren en een joker kun je gebruiken voor een willekeurig blokje of drie goud.

  • Op de muur vooruit gaan: Langs de stad ligt een stadsmuur. Deze stadsmuur geeft aan wie de eerste speler is. Wanneer je hierop vooruit gaat wordt de speler die uiteindelijk bovenop komt te liggen de startspeler. Voor 1 goud ga je 1 positie vooruit, daarna betaal je 2 goud voor 1 plek vooruit.

  • Schip bewegen: 1 positie bewegen is 1 willekeurig blokje. Dit mag je onbeperkt doen. Wanneer je zo in een haven komt waar je een goed kan afleveren mag je dit direct doen en daarmee overwinningspunten optellen bij je score.

  • Eenmalig overwinningspunten kopen: Voor de wisselkoers die je vooraf bepaald hebt mag je nu voor een specifieke hoeveelheid goud, overwinningspunten kopen.

  • Kaarten gebruiken: de geactiveerde kaarten hebben vaak een actie beschreven die nu gebruikt kan worden.

  • Passen: wanneer je niets meer kunt. Overgebleven blokjes neem je niet mee naar de volgende ronde!

Einde van het spel:

Aan het einde van het spel kijk je of je straffiche hebt gekregen (wanneer je bijv. Geen kaart meer op je tableau kwijt kan krijg je een straffiche), of je kaarten hebt die scoren aan het einde van het spel en tel je het aantal punten voor de stadswaardering bij elkaar op om zo tot een uiteindelijke score te komen. De speler met de hoogste score, is de winnaar van het spel.

Conclusie:

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik erg heb genoten van het spel. Het brengt een leuk mechanisme met zich mee waarbij dobbelstenen gebruikt worden op een nieuwe manier. Je moet dus een beetje geluk hebben, maar elke speler moet het doen met de worp die er ligt. Dit vind ik persoonlijk een erg goede manier om spelers tegemoet te komen die niet houden van geluk. Het draaiende kompas en het plaatsen van blokjes voelt origineel en interessant aan en speelt ook fijn. Je moet goed nadenken over beurten die nog gaan komen. Dit kan meteen een probleem opleveren, namelijk mensen die lang moeten nadenken en hun gehele beurt tot in de puntjes uit willen stippelen. Je hoort de radertjes dan ook werken…

 

Behalve bovengenoemde "analysis paralysis", zoals men dat noemt kent het spel nog een nadeel. Tijdens het uitvoeren van de acties doet een speler namelijk al zijn acties alvorens de andere speler aan de beurt is. Wanneer iemand veel blokjes heeft of lang nadenkt over zijn acties, kun je even niets doen dan kijken naar de andere speler. Zeker bij 4 spelers is dit bijna kwellend lang! Ik zou dit spel dan zeker ook aanraden voor 2, maximaal 3 spelers. Ik had het beter gevonden wanneer de acties om-en-om gedaan zouden worden. De rol van eerste speler wordt dan iets minder belangrijk, maar nog steeds belangrijk genoeg (kiezen kaarten, kiezen eerste actie). De volgorde van de acties wordt nu ook meer van belang.

 

Het systeem van kaarten activeren om daarna extra acties te krijgen werkt goed en zorgt voor veel diversiteit. De ambtskaarten zijn zichtbaar, maar wel willekeurig geplaatst aan het begin van het spel en de stapel met gebouw- en personenkaarten is groot genoeg en zal dan ook elk spel weer wisselen. Daardoor is het spel iedere keer weer anders. Na de eerste keer spelen heb je helemaal door hoe het werkt en zul je zien dat het spel lekker doorspeelt (hoop je althans). 

 

Ik hou persoonlijk van de manier waarop het bord geïllustreerd is en ondanks het repetitieve karakter van de illustraties op de kaarten, ziet het er wel overzichtelijk en goed uit. De fiches zijn een beetje dun en de munten in het spel zijn te klein en hebben een storende blauwe achtergrond, maar de doos heeft dan wel weer een prima inlay om al het spelmateriaal weer in op te bergen.

 

Persoonlijk ben ik de spellen van Stefan Feld in de loop der tijd meer gaan waarderen en Macao hoort dan ook zeker in de lijst van zeer interessante spellen van hem. Ik kan hem zeker aanraden, maar wellicht is het lastig om een exemplaar te vinden, aangezien hij momenteel “out of print” is bij White Goblin Games. Mocht je hem nog kunnen vinden dan kan ik iedereen deze “breinbreker” van harte aanraden.

Met dank aan White Goblin Games voor een review exemplaar

Meer weergeven