© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: White Goblin Games

Designer(s): Masao Suganuma

Jaar: 2012

Spelers: 2 - 4

Speelduur: 30 min

Categorie: Card Drafting, Dice Rolling

Reviewer: Sann Zevenbergen

In Machi Koro ben jij de potentiële burgemeester van de Dobbel(steen) stad, Machi Koro. Jij en je medespelers hebben de opdracht gekregen van de gemeenteraad om een stad op te bouwen. In de stad moet natuurlijk ruimte zijn voor industrie, vermaak en natuur. De persoon die de meeste inwoners aantrekt van de stad mag zichzelf de nieuwe burgemeester noemen. De gemeenteraad heeft echter wel een aantal eisen. Er moeten namelijk een aantal bezienswaardigheden worden gebouwd. Deze bezienswaardigheden zijn een treinstation, een winkelcentrum, een pretpark en een radiostation. Plan je stad dus nauwkeurig en gebruik je medespelers om te bereiken wat jij wilt. En dat is natuurlijk de beste stad en de nieuwe baan als burgemeester van Machi Koro.

Voorbereiding:

Elke speler begint het spel met een graanveld en een bakkerij. Dit is het begin van de stad. De 4 bezienswaardigheden (zie intro) komen omgedraaid bij elke speler te liggen. Deze zijde is zwart-wit en niet actief. Iedere speler ontvangt 3 munten.

 

De voorraadkaarten worden op de tafel neergelegd zoals hiernaast afgebeeld en een startspeler wordt gekozen.

 

Spelverloop:

Het spel wordt gespeeld over meerdere beurten. De spelers komen met de richting van de klok mee aan de beurt. De speler die aan de beurt is gooit de dobbelsteen (of dobbelstenen) en het getal dat daaruit volgt, activeert een gebouw. In het geval van twee dobbelstenen (dit wordt geactiveerd door het bouwen van een bezienswaardigheid) wordt de waarde van de ogen bij elkaar opgeteld.

 

De spelers die een gebouw met het overeenkomstige getal hebben, verdienen de bijbehorende bonus.

 

Aan het einde van de beurt kan de speler één gebouw uit de voorraad bouwen of een bezienswaardigheid afronden.

 

Er zijn vier categoriën van de gebouwen:

  • Blauw: goederen. Elke speler met één of meerdere van deze kaarten ontvangt inkomen van de bank. Het maakt dus niet uit wiens beurt het is.

  • Groen: commercieel. Ontvang inkomen van de bank als het jouw beurt is.

  • Rood: horeca. Ontvang geld van de speler die de dobbelsteen heeft gegooid.

  • Paars: Groot gebouw. Ontvang inkomen van alle andere spelers als het jouw beurt is.

Indien meerdere gebouwen activeren, is de volgorde als volgt:

  • Eerst rood, dan groen

  • Eerst blauw, dan paars

  • Voor blauw en groen maakt dit niet uit.

 

De volgorde voor het afwikkelen van transacties is tegen de klok in. Je betaalt zoveel als je kunt. Moet je dus 3 munten betalen en je hebt maar 2 munten, dan wordt de rest kwijtgescholden. Het kan dus zijn dat je eerst 3 munten moet betalen terwijl je er maar 2 hebt. Hierna ontvang je van een andere speler weer 3 munten. Je hebt in dit geval mazzel en hoeft de resterende munt uit de vorige transactie dus niet te betalen.

 

De waarde voor de gebouwen staat aangegeven op de kaarten (links onderin). Je mag aan het einde van je beurt één gebouw kopen of één bezienswaardigheid afronden. Na het afronden van de bezienswaardigheid wordt het effect actief.

 

Je mag meerdere gebouwen uit dezelfde stapel kopen en in een rij voor je op de tafel neerleggen. Het is echter niet toegestaan om meerdere van dezelfde grote gebouwen te kopen. Voor de stapels geldt: op = op.

Wanneer je meerdere gebouwen hebt gekocht krijg je dus ook de bonus van elk gebouw!

 

Het spel gaat op deze wijze door totdat een speler alle vier de bezienswaardigheden heeft omgedraaid. De speler die dit als eerste doet, is de winnaar van Machi Koro.

 

Conclusie:

Ik werd geïntroduceerd met het spelletje Machi Koro op het Spellenspektakel van 2014. Het was de grote hit van dat jaar (samen met king of New York meen ik). Het uiterlijk trekt mensen aan de cartoon-achtige look ziet er fraai uit. Na Spellenspektakel heb ik het spel nog meerdere malen gespeeld, onder andere bij AmsterDice in Amsterdam.

 

Machi Koro is een simpel spel dat snel uitgelegd kan worden. Het wordt wel eens vergeleken met Catan, maar dan zonder het handelen met elkaar. Daar zit wel een kern van waarheid in. Het dobbelen bepaald welke bonus je krijgt en daar komt een beetje geluk bij kijken. Omdat iedereen kan verdienen in de beurten van de andere spelers moet je dus ook goed opletten dat je je bonus krijgt. Met een beetje geluk verdien je veel geld, waardoor je de volgende beurt weer nieuwe gebouwen kan kopen. Het is dan maar te hopen dat een andere speler niet eerst een worp heeft die het geld weer van je af neemt! Zo gaat het spel door totdat iemand een leuke geldvoorraad heeft verzameld om de bezienswaardigheden mee te bouwen.

 

De bezienswaardigheden zorgen ervoor dat het spel interessant blijft. Nieuwe acties geven weer nieuwe kansen. Hier wil je dus niet teveel op achterlopen. Met de juiste kaarten, een beetje geluk en genoeg geld is de winst nabij...

 

Op een gegeven moment ben je wel toe aan een aantal nieuwe kaarten en regels omdat het spel teveel van hetzelfde wordt en weinig uitdaging meer biedt. Daarvoor hebben ze een tweetal uitbreidingen bedacht die weer een nieuwe boost geven aan het spel.

 

Ook zonder de uitbreidingen blijft Machi Koro een spel dat vrij makkelijk nieuwe spelers aan het spelen krijgt en dat daarmee een heleboel mensen, van binnen en buiten de bordspellenwereld, aantrekt. Een spel die dat kan doen is een grote aanwinst voor onze hobby!  

Meer weergeven