Uitgever: Fantasy Flight Games

Designer(s): Corey Konieczka

Jaar: 2011

Spelers: 2 - 5

Speelduur: 120 min

Categorie: Area Movement, dice rolling, Hand Management, Modular Boards, Pick up and Deliver, Role Playing, Variable Player Powers

Het is nacht, je zit in je auto en rijdt terug naar huis. Zojuist heb je te horen gekregen dat je verre oom is overleden en dat hij jou een groot landhuis heeft nagelaten. Hij was door mysterieuze omstandigheden en op zeer gewelddadige wijze om het leven gekomen. Je bent helemaal alleen, er is verder niemand op de weg. De weg gaat door bos- en heuvelachtig terrein. Tijdens de reis naar huis passeer je het grote statige huis dat van je oom is geweest. Eigenlijk kende je je oom helemaal niet en je was je er nooit bewust van dat er in het huis iemand van jouw familie woonde. Nog 30 minuten en dan zou je thuis zijn. De maan stond hoog aan de hemel en zelfs in deze nacht kon je nog de onheilspellende schaduwen van de bomen over de weg zien kruipen. Je ogen begonnen zwaar te worden, nog een klein stukje. Alles wordt donker. Plotseling ben je weer helemaal wakker wanneer je een jongen met helderblauwe ogen midden op de weg ziet staan! Op het moment dat je auto de jongen zou raken verdwijnt de jongen in het niets. Maar het is te laat, je hebt al een ruk aan het stuur gegeven en met een harde klap komt de auto tot stilstand tegen een boom.

Wanneer je wakker wordt merk je dat je een bloedneus hebt en een scheur in je wenkbrauw. Je voelt je misselijke en je hoofd voelt als een baksteen. Wanneer je voorzichtig de auto uit kruipt realiseer je je dat je enorm geluk hebt gehad. In de verte zie je een licht steeds dichter na je toe komen. Een man Joe en een vrouw Elise komen op je afgerend en vragen hoe het met je gaat. Je bemerkt dat je tot stilstand bent gekomen vlak voor de toegangspoort van het statige huis van je overleden oom. Iets heeft de 2 vreemdelingen naar het huis toegetrokken en zij zagen vanuit het pad dat naar het oude huis leidt dat je uit het niets van de weg raakte en tegen een boom tot stilstand kwam. Er is iets wat jullie heeft samengebracht en lijkt aan te trekken naar dit oude huis. Heeft dit huis iets te verbergen? Samen gaan jullie op onderzoek uit....

Mansions of Madness is een verhalend spel van Fantasy Flight waarbij een groep spelers het opneemt tegen de Keeper. Het is een spel voor 2 tot 5 spelers waarbij elk scenario een mysterie omhelst dat door de investigators opgelost moet worden. Spelers moeten zoeken naar raadsels en zich beschermen tegen kwade machten. Dit alles in de wereld van H.P. Lovecraft.

Doel van het spel:

Voor elk spel van Mansions of Madness wordt er een scenario gekozen uit het boek. Dit boek verteld de Keeper (de kwade macht), wat hij/ zij moet bereiken om het spel te winnen. Dit kan zijn het oproepen van demonen of het vangen of vermoorden van de detectives.

De detectives moeten om zoek gaan naar aanwijzingen die verstopt zitten in het spel. Wanneer ze alle aanwijzingen hebben gevonden vormt dit de winst conditie van het spel. Elk scenario heeft meerdere manieren om te spelen, waardoor elk scenario telkens weer opnieuw gespeeld kan worden.

Voorbereiding van het spel:

De voorbereiding van het spel vergt aardig wat tijd, zeker voor de speler die de Keeper speelt. Deze speler moet namelijk alle objecten die te vinden zijn, samen met de aanwijzingen afgedekt neerleggen op het speelbord. Het boek geeft een aantal keuzes waar hij uit kan kiezen. Dit is belangrijk omdat het introductieverhaal een aantal aanwijzingen geeft voor detectives om te volgen. Het is dus van groot belang dat de Keeper dit zorgvuldig doet. De overige kaarten worden neergelegd naast het bord.

De detectives kiezen hun karakter. Ze pakken de daarbij behorende kaarten en items en lezen het introductie verhaal voor aan de rest van de groep.

De detectives mogen tijdens hun beurt 2 stappen doen en één actie uitvoeren. De volgorde hierin is niet van belang. Een actie bestaat uit de volgende mogelijkheden:

• rennen (1 extra stap)

• Een actie gebruiken van één van zijn/ haar kaarten

• Items achterlaten (dit mogen alle items zijn, ook start-items)

• Een monster aanvallen

• Onderzoeken. Onderzoeken mag gedaan worden in de ruimte waar je staat. Bij het opzetten van het spel heeft de keeper stapeltjes met kaarten in de ruimte neergelegd die nu 1 voor 1 door de detective omgedraaid kunnen worden. Tijdens het onderzoeken kan een detective aanwijzingen, wapens, sleutels, oude geschriften maar ook "niets" vinden. Het kan ook zijn dat de detective bij het onderzoeken stuit op een gesloten deur, een beveiligde deur of op een uitdaging.

De Keeper mag tijdens zijn/ haar beurt de volgende acties uitvoeren:

• allereerst mogen de detectives met elkaar ruilen wanneer ze in dezelfde ruimte staan, vervolgens

• Krijgt de Keeper evenveel "threat" tokens als dat er detective-spelers in het spel zijn

• Dan kijkt hij /zij naar zijn/ haar actiekaarten om te zien of hij/ zij daaruit een actie wilt doen. Daarvoor moet de keeper de "threat" gebruiken. Dit zijn zeg maar zijn/ haar besteedbare actiepunten.

• Aanvallen met monsters, echter mag er maar 1 keer aangevallen worden per monster

• De gebeurtenis stapel (kaarten), krijgen 1 tijd-token erbij. Er is een stapel met kaarten die fungeert als de timer van het spel. Op de gebeurtenis-kaart staat hoeveel tijd-tokens er nodig zijn om de gebeurtenis te laten voltrekken. Indien de laatste gebeurtenis kaart het maximale aantal tijd-tokens heeft dat erop afgedrukt staat en de detectives en de keeper beiden niet hun doel hebben gehaald, dan is het spel voorbij en heeft niemand gewonnen! Hoe verder de tijd vordert in het spel, hoe sterker de Keeper doorgaans wordt.

De Keeper heeft een aantal kaarten voor zich die (buiten het aanvallen met monsters) zijn mogelijke acties aangeven. Elke kaart heeft een bepaalde waarde die in "threat" betaald moet worden. Het kan zijn dat de Keeper monsters oproept, of detectives verplaatst. Maar het kan ook zijn dat de Keeper andere kaarten mag trekken uit het zogenaamde Mythos Deck (wellicht bekend bij mensen die meer bord- of kaartspellen hebben gespeeld in het Lovecraft universum). Dit zijn weer eenmalige acties die de Keeper kan gebruiken (ook als interrupt in de detective-beurt van het spel), om de detectives te verwonden of gek te maken.

Aanvallen:

Een leuke twist aan dit spel is het aanvallen van monsters door detectives. In plaats het standaard werpen van dobbelstenen of het plussen en minnen van kaarten, is er hier gekozen voor een kaart met een stuk thematische tekst. Er moet allereerst gekozen worden voor het correcte type monster (beest, Eldritch of mensachtige), daarna moet er gekeken worden naar de wijze van aanvallen (blote handen, standaardwapen of vuurwapen) en vervolgens wordt de tekst aan het bovenste gedeelte van de kaart voorgelezen. Er moet daarna toch een dobbelsteen worden geworpen om te zien of en hoeveel schade er wordt gedaan (de kaart geeft een win en verlies conditie) en daarna is de aanval voorbij. Elk monster heeft ook plaats op zijn standee om de schade aan vast te maken zodat iedereen kan zien hoeveel schade een monster heeft.

Ook monsters kunnen natuurlijk aanvallen en in de onderste helft van de aanvalskaart staat wat en hoe het monster aanvalt. Het kan zijn dat daar staat "het monster doet zijn speciale aanval". In dat geval staat aan de onderkant van het monster wat het monster doet aan schade en hoe sterk het monster is. Pas wanneer het monster aanvalt komen de detectives te weten hoe sterk het monster is tijdens die speciale aanval, tot die tijd blijft dit geheim. Er zijn speciale monsters in het spel die door het verhaal worden bepaald, voor deze monsters gelden weer ander regels.

Het kan heel goed zijn dat een monster niet alleen maar aanvalt, maar dat deze ook een missie heeft. Let dus goed op wat de Keeper met het monster doet!

Wanneer een detective in een ruimte komt met een monster dan schrikt deze zich kapot. Ook daar is rekening mee gehouden en een test moet worden gedaan hoe erg de detective geschrokken is en of hij/ zij daar schade aan heeft overgehouden.

Puzzels:

Het spel zit vol met uitdagingen, waaronder puzzels. Het basisspel komt met 3 verschillende puzzels. Het omleggen van bedrading, het openen van een kluis en het in elkaar zetten van een oude rune of schilderij. Afhankelijk van het intellect van jouw speler heeft een detective meer of minder pogingen om het puzzel op te lossen. Een timer geeft extra tijdsdruk. Dit kan vrij pittig zijn, maar gelukkig kun je in een volgende beurt bij de puzzel terugkomen en deze "afmaken". Dit is een erg leuk een nieuw mechanisme dat erg goed werkt.

Wanneer een detective om het leven komt, mag de speler gewoon een nieuwe detective kiezen om mee door te spelen. Hiermee wordt voorkomen dat een speler helemaal uit het spel ligt en slechts kan toekijken. Is echter het mysterie ontrafeld en werken de detectives naar hun einddoel (het betreft hier veelal de laatste paar beurten) dan is de speler wel uit het spel en kan hij/ zij alleen nog maar hopen dat er als groep wordt gewonnen.

Verder kent het spel vele extra zoals, geheime gangen, mysterieuze kampvuren, altaars, kasten om zich in te verstoppen etc., zoals een echte ameritrash bordspel betaamt.

Winnen van het spel:

Lossen de detectives het mysterie op en blijft op zijn minst 1 detective in leven dan hebben de detective spelers gewonnen. Heeft de Keeper zijn doel behaald, dan geeft hij/ zij dat aan en wint de Keeper het spel. is de tijd op, dan wint niemand!

Mansions of Madness is een typisch Ameritrash bordspel met zeer veel componenten. Vele kaarten, tokens en regels tref je aan in de doos. Het spel is zeer thematisch en ik hou daar enorm van. Het spel moet het ook wel echt hebben van de sfeer, dus doe jezelf een plezier en lees alle geschreven teksten met elkaar door om maximaal te kunnen genieten van de sfeer van het spel. Het is een erg origineel en spannend spel dat het horror thema goed weet vast te houden. Het is een ware speurtocht met af en toe wat gevechten met monsters. Elk scenario is weer anders en geeft een enorme uitdaging.

Het spel ziet er grafisch erg sfeervol uit. De ruimtes zijn leuk weergegeven en het veranderen van tegels, in combinatie met een binnen en buiten gebied, geeft het spel erg veel variatie en creëert daarmee iedere keer weer een andere omgeving en sfeer. Omdat de Keeper middels tokens moet aangeven welke variabelen hij/ zij heeft gekozen kan de Keeper niet in één keer de voorwaarden veranderen of dingen anders plaatsten. Ook daar is over nagedacht.

Het spel kan echter wel erg moeilijk zijn voor de detectives en wanneer zijn ervoor kiezen om net die ene kast niet te onderzoeken (waar een belangrijke aanwijzing ligt) kan dat het hele onderzoek van de detectives in gevaar brengen. Persoonlijk denk ik dan ook dat je als Keeper af en toe wat mee moet helpen in het geven van hints om ervoor te zorgen dat de detectives een kans blijven houden en daarmee ook plezier houden in het spel. Ook zijn er een aantal scenario's die niet helemaal gebalanceerd zijn. Een korte zoekopdracht op internet laat je daar meer over weten en in sommige gevallen worden er ook goede oplossingen geboden.

Bereid je voor op een avondvullend spel vol met thema en horror. Mansions of Madness is prachtig gedaan en er zijn tevens 2 uitbreidingen en een scala aan extra scenario's te koop om nog meer plezier te beleven aan dit spel. Voor de echte liefhebbers zijn er zelf scenario's te vinden die door spelers zelf zijn gemaakt voor nog meer spelplezier. Er zijn nog vele regels, kaarten en tokens die ik niet genoemd heb in deze review simpelweg omdat ik dan 2 keer zoveel tekst moet gebruiken en het meer een handleiding wordt dan een review, maar dat hoort nu eenmaal bij dit type spel. Hou je van al het bovenstaande, net als ik, dan is Mansions of Madness een prachtig, thematisch en spannend bordspel dat mijn collectie niet meer zal verlaten!