© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: Fantasy Flight Games

Designer(s): Nikki Valens

Jaar: 2016

Spelers: 1 - 5

Speelduur: 120 - 180 min

Categorie: Area Movement, co-operative play, dice rolling, hand management, modular board, pick up and deliver, role playing, variable playing powers

Net wanneer je dacht veilig te zijn voor de monsters en maniakken, keert de gekte weer terug. Waar voorheen Shoggoth je het leven zuur maakte, is het nu tijd voor de grootste van de "Ancient Ones", Cthulhu zelf! Na je vorige avonturen met dit eeuwenoude gevaar, keer je terug naar waar het ooit begon, in het Mansion of Madness. De laatste jaren dacht je de wereld te hebben verlost van het kwaad dat zich schuil houdt in de diepte. Helaas is niets minder waar. De acties van jou en je collega's heeft enkel de woede gewekt van de aller-oudste. 

 

Mansions of Madness keert terug in de vorm van een tweede editie. Zoals eerder genoemd in mijn review van Mansions of Madness was een groot kritiekpunt de setup van het spel. Dit nam veel tijd in beslag en was erg gevoelig voor fouten die het spel konden breken. Fantasy Flight Games doet het oude spel nu herleven in deze tweede editie waarbij niet een speler, maar een app de rol op zich neemt van Keeper. Daarmee is het spel nu volledig coöperatief en brengt de app nieuwe elementen in het spel. Ik was al erg te spreken over de eerste editie dus laten we kijken of deze tweede, vernieuwde editie mij net zo enthousiast krijgt...

23 Januari 2017

Sann Zevenbergen

Setup:

Nog steeds is de setup erg belangrijk, maar dankzij de app wel vereenvoudigd. We gaan er stap voor stap even langs:

  1. Creëren van de stapels kaarten. Schade in het spel komt in twee vormen: fysieke schade en mentale schade. Voor beide gevallen zijn er speciale kaarten. Daarnaast kent het spel items, bezweringen en conditiekaarten.

  2. Leg de tegels en de monsters binnen handbereik.

  3. Het spel kent een aantal tokens, leg deze bij elkaar.

  4. Kies een scenario uit de app en kies je karakter.

  5. Elk karakter begint met een aantal items, zoek deze op tussen de kaarten

  6. Het eerste scherm laat nu een begintegel zien en een aantal zaken die hierop komen te liggen. Eveneens staat de startpositie van je karakters aangegeven. Leg dit nu klaar op de tafel zoals de app laat zien.

Spelen van het spel:

Het spel wordt gespeeld over meerdere ronden. Elke ronde kent twee fasen:

  1. Investigator phase.

  2. Mythos phase

 

Investigator phase:

Tijdens deze fase mogen alle investigators twee acties doen. De volgorde van de investigators is niet van belang. De acties die de investigators mogen doen zijn als volgt:

  • move: de speler mag twee plekken verplaatsen. Indien deze plek een monster bevat, moet hij/ zij eerst een "evade" test doen.

  • Explore: om de omgeving te verkennen, klikt de speler in de app op de icoon (rode lantaarn) die hij/ zij wil bekijken. De app vertelt wat of wie er gevonden wordt.

  • Search: de speler kan zoeken in de ruimte waar hij/ zij staat. Wederom wordt de app geraadpleegd en klikt men op het zoekicoon (geel vraagteken). Het kan zijn dat er een skillcheck benodigd is. De app vertelt welke skill benodigd is (geïllustreerd middels een icoon dat terug te vinden is op het karakteroverzicht met een waarde erachter) voor de check en hoeveel successen er vervolgens gegooid moeten worden met de dobbelstenen. Een pentagram teken is een succes en indien de speler search tokens in zijn/ haar bezit heeft (groene vergrootglas), kunnen deze ingezet worden om van een vergrootglas symbool op de dobbelsteen eveneens een succes te maken.

  • Trade: de speler mag zo veel items of bezweringen ruilen met een andere speler in dezelfde plek als hij/ zij wil. De items of bezweringen mogen ook achtergelaten worden op deze plek.

  • Interact: middels de app kan de speler praten met een persoon in het huis. De speler kan alle tokens in de app bekijken, maar wanneer er een symbool met een pijl staat, kost dit een actie. Je kan dus bijvoorbeeld naar een persoon toelopen, maar wanneer je op dit persoon wilt reageren kost dit een actie.

  • Component: sommige componenten of effecten kosten eveneens een actie. Voorbeeld: je hebt bandage gevonden en voor een actie mag je twee schade verwijderen wanneer je deze kaart aflegt. Om te zien wat je aan inventarisatie hebt, kun je linksonder in de app klikken voor een overzicht.

  • Attack: wederom kijken we naar de app. Je selecteert het monster en klikt op "attack". Je kiest nu hoe je aanvalt. Val je aan met een zwaar wapen, een pistool of wellicht een bezwering? Je moet dit item of deze spell natuurlijk wel in je bezit hebben. De app laat nu een skill test zien en middels + en - tekens, kan de schade van het monster bijgehouden worden.

 

Nadat alle investigators hun acties hebben gedaan, volgt de Mythos fase.

Mythos fase:

Tijdens de mythosfase kan de app een drietal typen effecten genereren. Deze zijn (in volgorde):

  • mythos events: deze zijn afhankelijk van de genomen acties van de spelers of zijn afhankelijk voor het scenario en zorgen voor continuïteit van het verhaal.

  • Monsters activation: de app geeft aan welke monsters aanvallen en hoe zij aanvallen. 

  • Horror checks: indien een speler binnen bereik van een monster is (dit bereik wordt aangegeven door de app) moet hij/ zij een horrorcheck doen voor het monster binnen het bereik dat de hoogste horror waarde heeft. Nadat alle spelers (indien nodig) de horror checks hebben gedaan, drukt de laatste speler op de knop voor het einde van de mythos fase en gaan we door naar een nieuwe investigator fase.

 

Tijdens het spel kunnen spelers gewond raken of gek worden. Elke investigator heeft een waarde voor health en een waarde voor sanity. Wanneer een investigator gewond raakt (fysiek of mentaal), wordt er een kaart van de desbetreffende stapel gepakt. Tenzij de app aangeeft dat de kaart met de achterzijde naar boven moet komen te liggen, wordt de kaart normaliter omgedraaid. Er zijn nu twee effecten mogelijk: of direct spelen, of laten liggen voor later. Elke kaart telt als één schade.

Indien het maximum aan schade is bereikt worden alle kaarten met de rug naar boven afgelegd en is de investigator gewond. Dit betekent dat hij/ zij gedurende de rest van het spel maar één loopactie mag gebruiken.

 

Wanneer er evenveel horror kaarten als sanity waarde van het karakter voor je liggen, wordt je "insane". In dit geval pak je een insane kaart, lees je de voorzijde, maar houdt de tekst op de achterzijde voor jezelf. Dit zorgt ervoor dat de andere spelers niet weten wat jij als doorgedraaide investigator moet doen voor de rest van het spel!

 

Is de waarde dan wederom gelijk aan de waard op je karakterkaart, dan is het spel voorbij.

Daarnaast bestaat de diversiteit aan extra's ook in Mansions of Madness 2nd edition. We kunnen ook hier dus verschuiven met kasten en brand stichten (en blussen) etc.

Winnen van het spel:

Het scenario bepaalt de voorwaarden voor de winst van de spelers. Echter, de spelers weten dit nog niet. Tijdens het spelen wordt er steeds meer duidelijk en ontrafelt een spannend mysterie zich. Zodra er voldoende progressie is geboekt wordt het doel getoond en weten de spelers wat het te behalen doel is. Zodra het scenario succesvol is afgerond, winnen de spelers. Wanneer de spelers er te lang over doen, of wanneer de investigators gek worden of doodgaan, verliezen zij het spel.

Conclusie:

Zoals je al kan zien in vergelijking met mijn review van Mansions of Madness, is de integratie van de app een middel om het spel veel minder complex te maken. De setup tijd is drastisch verminderd en alhoewel ik het leuk vond om de rol van keeper te spelen, is de wijze waarop de tweede editie speelt een reden om het spel sneller en makkelijker op de tafel te krijgen.

 

De scenario's variëren van 1,5 tot bijna 6 uur, dus voor ieder wat wils. Standaard kent het spel slechts vier scenario's met een vijfde scenario wanneer je de uitbreidingen hebt (of de eerste editie met uitbreidingen), maar inmiddels is er een uitbreiding aangekondigd met een nieuw scenario.

 

Door de app heeft het spel nog meer sfeer gekregen dan het al had. Dit zit hem in de personen die je tegenkomt en het verhalende karakter van de scenario's. Samen met de eerdere versie en de uitbreidingen (waarvan diverse onderdelen los te koop zijn), heb je een grote hoeveelheid tegels, monsters en investigators. Wat ons opviel tijdens het spelen, waarbij ook onderdelen uit mijn eerste editie werden gebruikt, was dat de app ook daadwerkelijk verwijst naar de items van die tegel. Hij kent dus de layout van alle tegels. De app varieert ook in opbouw van de tegels waardoor elk scenario toch net weer iets anders is. Dit had het eerste deel ook wel omdat je zelf keuzes kon maken als keeper, maar de app kan dit in grotere mate en makkelijker toepassen.

 

Gelukkig is het spel niet enkel een "opgeleukte" versie van de eerste editie en kan het zeker niet gezien worden als uitbreiding hiervoor aangezien de app noodzakelijk is. Ik kan het spel nu meer spelen en ik denk dat ik meer mensen enthousiast kan krijgen voor dit spel, dus op dat vlak enkel pluspunten. Je bent tijdens het spelen veel bezig met de app, maar de fysieke componenten voor je neus maken dat het nog steeds aanvoelt als een bordspel.

 

De miniaturen zijn leuk en, op de sekteleden na, zijn ze anders dan de eerste editie. Hierdoor krijg je, samen met de bestaande miniaturen en investigators, een grotere diversiteit aan miniaturen. 

Een klein nadeel aan het spel dat mij is opgevallen is het random uitdelen van horror door de app. Je doet horrorchecks bij monsters, maar ook willekeurig als gebeurtenissen. Nu is dit op zich niet erg, maar het gebeurt wel regelmatig, waardoor de kans dat je gek wordt vele malen groter is dan dat je gewond raakt. Nu is dat ook wel ergends thematisch, maar wanneer dit je progressie onderbreekt (zeker wanneer je ook nog eens slecht dobbelt) kan het soms wat frustreren. De continue horror checks van een monster dat aan het begin van je beurt al in dezelfde ruimte staat als jij, vind ik ook niet erg logisch. Ik meende mij te herinneren dat het eerste deel enkel horror checks vereiste wanneer een monster de ruimte binnenkwam of wanneer een investigator de ruimte met een monster binnenloopt...

Al met al vind ik Mansions of Madness 2nd edition nog beter dan de eerste editie. Bovendien maakt het de eerste editie niet overbodig, dus hou gewoon lekker de eerste editie indien je deze hebt. Samen met de eerder genoemde punten kan ik enkel concluderen dat ik nog steeds groot fan ben van Mansions of Madnesse en ik kan het spel dus ook aan iedereen aanraden!

Meer weergeven