© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: Riot Games

Designer(s): Chris Cantrell, Rick Ernst, Stone Librande, Prashant Saraswat, Nathan Tiras

Jaar: 2016

Spelers: 2 - 4

Speelduur: 60 - 90 min

Categorie: Action, Movement/ Programming, Card Drafting, Co-operative Play, Modular Board, Variable Player Powers

Mechs vs Minions speelt zich af in de wereld van League of Legends, een welbekend computerspel dat miljoenen spelers wereldwijd weet te trekken. In deze wereld leven de Yordles, een groep kleine wezens dat zich met name bezighoudt met magie, wetenschap en kunst. Yordles zijn slechts 80 cm hoog en daarmee dus een stuk kleiner dan de mensen. Het uiterlijk kan heel verschillend zijn. Sommige hebben een kaal gezicht en sommige zijn compleet bedekt met vacht. Met name de mannen zijn donzig en de vrouwen glad. De huidskleur varieert enorm. Sommigen zeggen dat dit komt door hun nauwe contact met de runen en magie van het land, anderen zeggen dat het komt door evolutie. De mannen proberen hiermee de vrouwen te versieren... Yordles hebben grote ogen en pupillen, waarmee ze zelfs infrarood licht kunnen waarnemen. Bovendien hebben Yordles erg goede oren! Yordles leven doorgaans een stuk langer dan mensen.

 

De gemiddelde Yordle is erg sociaal en ze zijn dan ook vriendelijk van karakter. Een Yordle voelt zich ook direct stukken beter in het gezelschap van anderen. Het is een vredig volkje dat ook een beetje ondeugend is. Echter, wanneer een Yordle lang in uitzondering leeft of slecht behandeld wordt kan een Yordle compleet qua karakter veranderen en zelfs uitgroeien tot een meedogenloos en kwaadaardig monster.

 

In Mechs vs Minions hebben de vier Yordles uit het spel allen een Mech gebouwd waarmee ze een training moeten ondergaan om te slagen aan het einde van de rit. De schoolmeester geeft je opdrachten en houdt je scherp in de gaten! Laten we snel kijken naar het spel.

26 Oktober 2016

Sann Zevenbergen

Voorbereiding:

Mechs vs. minions, een her-implementatie van "Weapons of Zombie Destruction", komt met een aantal scenario's, 10 in totaal, die in enveloppen verpakt zitten. Elke envelop komt eveneens met een nieuwe set aanvullende regels. In het regelboek vinden we tutorial dat ons vertelt hoe we het spel dienen te spelen.

In Mechs vs. Minions spelen we met één van de Yordles. Het spel komt met een aantal stevige tegels die die klaargelegd worden in het midden van de tafel. Het spel laat je weten welke tegels je moet pakken en waar de spelers beginnen. Er is ook een tegel dat de school voorstelt, ook deze dient op de juiste plaats op het bord te komen. 

 

Één tegel bevat het Kristallen kompas. Deze moet naast het speelveld komen te liggen op dezelfde wijze als de missie aangeeft. Dit kompas verteld de minions later in welke richting zij bewegen. 

Leg de dobbelstenen en en kristallen klaar samen met de hordes minions.

Leg de "Command" kaarten en de "Damage" kaarten klaar naast het speelveld, samen met de zandloper. 

Tot slot kiest elke speler een Yordle en pakt de bijbehorende tegel met de zogeheten "Command Line".

 

Het spel kent eveneens een "Gear tracker" dat gebruikt wordt in de missies na de tutorial. Ik zal hier later nog op terugkomen.

De Basis:

De Command Line is een bord dat elke speler voor zich heeft liggen met daarop 6 plekken voor kaarten. Zie dit als een soort cockpit van je Mech. Tijdens je beurt kies je command kaarten van de stapel (drafting). Deze kaarten zorgen ervoor dat je kan lopen, draaien of vechten. Vervolgens kies je op welke plaats je de kaarten in je command line (1 t/m 6) wil hebben en leg je de kaart daar neer. Dan volg je de commando's op van links naar rechts en maak je hiermee dus een soort programma voor je mech om uit te voeren. Hoe verder je in het spel komt, des te meer kaarten komen in je Command line te liggen en des te sterker de commands worden.

Spelen van het spel:

Het spel is verdeeld in een speler fase en een Minion fase. Één persoon is de startspeler, daarna wisselt deze rol met de klok mee. Om aan te geven wie de startspeler is, gebruik je de zandloper. Het spel begint met de speler fase. De speler fase bestaat uit:

  1. Draft command cards

  2. Play command cards

  3. Execute command lines

 

  1. Draft command cards. De startspeler pakt 5 kaarten van de command card stapel en legt deze met de afbeelding naar boven neer op de tafel. Elke speler kiest nu, in overleg, een kaart en voegt deze toe aan zijn/ haar command line. De laatste overgebleven kaart wordt afgelegd. Er worden altijd 4 kaarten gepakt, dus bij vier spelers krijgt elke speler 1 kaart en bij minder spelers hebben de spelers dus meer kaarten.

  2. Playing command cards to command lines. De kaarten worden nu ergens op de command line geplaatst. De speler kiest zelf de positie (1 t/m 6), echter alle kaarten moeten in een slot gaan. Kaarten mogen dus niet worden bewaard. Daarna staan de kaarten vast op hun positie.

  3. Execute command lines. De startspeler begint en loopt nu de kaarten in zijn/ haar command line af van links naar rechts. De gehele kaart wordt gespeeld voordat men doorgaat naar de volgende kaart. De plekken waar geen kaarten liggen worden overgeslagen. Het is dus belangrijk welke volgorde je gebruikt voor wat je wilt bereiken op het bord. Mechs kunnen echter niet van het bord aflopen en negeren de aanvallen van andere Mechs. Zodra een Mech richting de plek van een andere Mech beweegt, duwt deze de andere Mech een plek verder. Hierna is de volgende speler aan de beurt.

Hoe programmeer je kaarten:

De kaarten komen in vier verschillende smaken met elke hun eigen kleur en type (vuur, elektriciteit, metaal en computeren). Kaarten van hetzelfde type kunnen in hetzelfde slot "opgestapeld" worden. De nieuwe kaart wordt bovenop geplaatst en geldt als de actieve kaart. Echter, de nieuwe kaart is nu sterker geworden. Bij de eerste kaart geldt de eerste regel, voor de tweede kaart geldt de tweede regel etc. Er kunnen maximaal 3 kaarten in een slot liggen. In geval van een vierde kaart, wordt de onderste kaart verwijderd.

 

Indien je een kaart van een ander type in hetzelfde slot plaatst, moet je alle kaarten die hier al lagen verwijderen.

 

Damage cards:

Indien je Mech beschadigd raakt, door bijvoorbeeld Minions, pak je, beginnend bij de startspeler, schadekaarten. Deze kaarten komen in drie verschillende typen:

  • Glitch Damage cards: doen direct schade en worden daarna afgelegd.

  • System Damage cards: deze hebben een blijvend effect.

  • Slot Damage cards: deze kaarten richten schade aan in een slot van je command line.

    • Doe eerst wat er op de kaart staat geschreven

    • Rol nu een dobbelsteen om te bepalen welk slot aangetast wordt en plaats de schadekaart bovenop de kaarten op het slot. 

    • Indien het slot al beschadigd is, dan vervangt de laatste schadekaart de schadekaart dat er al lag.

    • Hierna behandel je de schadekaart als een command in je Command line.

De Minion Fase:

De fase verloopt als volgt:

  1. Minion movement

  2. Spawn new minions

  3. Minions attack

 

  1. Minions movement. De Rune dobbelsteen wordt geworpen. De uitkomst hiervan bepaalt de richting waarin de minions gaan bewegen. Het resultaat van de dobbelsteen komt overeen met een kleur van het kompas. Zo weten we welke richting de Minions op gaan. Minions lopen eveneens nooit van het bord maar kunnen niet op een bezette plek terecht komen waar andere minions staan en kunnen géén Mechs duwen.

  2. Spawn Minions. Er komen nu nieuwe Minions op het bord. De missie vertelt waar, maar meestal is dit op een Rune-plaats op de tegel.

  3. Minions attack. Minions vallen alle ruimtes aan naast hun positie (echter niet diagonaal). Alle Minions doen 1 schade. Beginnend bij de startspeler pakt hij/ zij voor elke minion naast de positie van hun Mech 1 schadekaart. Deze kaart wordt eerst gespeeld voordat de beurt doorgaat naar de volgende speler.

 

Minions kunnen uitgeschakeld worden door een aanval, maar ook wanneer jouw Mech over ze heen loopt en dus omver "stompt". 

 

Repareren en herprogrammeren:

In plaats van een kaart te draften en deze vervolgens in een slot op je command line te plaatsen, kun je er ook voor kiezen om deze kaart te "scrappen" om daarmee schade te herstellen of je command line te herprogrammeren. Dot mag echter enkel met kaarten die je in het begin kiest.

 

  • Met metaal en vuur kaarten kun je schade herstellen. Verwijder de schadekaart. De kaart hieronder wordt nu weer actief.

  • Met elektriciteit of computer- kaarten kun je je command line herprogrammeren. Je mag nu twee slots met elkaar wisselen om de volgorde te veranderen. Dit mag echter enkel met onbeschadigde slots.

Gear Tracker en Overdrive:

De gear tracker houdt eigenlijk alle statistieken voor je bij en bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Vermoorde Minions

  2. Gears van het team

  3. Een Doom tracker

  4. Runes

 

  1. De vermoorde Minion komt op deze plaats terecht. Zodra er 5 Minions op het bord liggen, verdienen de Yordles een gear en wordt de rij met vermoorde Minions weer geleegd.

  2. Elke 5 Minions leveren dus 1 tandwiel op. De spelers hebben kaarten die pas geactiveerd worden zodra er voldoende tandwielen zijn verdiend door de spelers. Dit aantal staat op de achterzijde van de kaarten en zodra het aantal tandwielen is behaald, kunnen de kaarten worden omgedraaid. Zodra er meer dan 15 tandwielen zijn verdiend kunnen de spelers gebruik maken van hun "overdrive" ability onderaan de spelersborden.

  3. De Doom tracker kan voor meerdere zaken gebruikt worden (denk aan bommen, eindbazen etc.)

  4. Hier kun je bijhouden welke runes geactiveerd zijn wanneer een scenario hier om vraagt.

 

Zodra er aan de voorwaarden van de missie is voldaan, winnen de spelers het spel.

Conclusie:

Één ding waar we niet aan kunnen ontkomen en waar meerdere malen over gesproken is, is de inhoud van de doos en de kwaliteit van wat er in deze doos zit. De hoofdkarakters zijn gedetailleerd, vrij groot en goed geschilderd. De Minions komen in grote getallen, kennen twee varianten en zitten in prachtige inserts die alle onderdelen goed op hun plaats houden. Tevens hebben zij een wash gekregen waardoor het detail van de Minions nog beter tot zijn recht komt. De gear tokens zijn van echt metaal, de zandloper is groot en opvallend. De tegels zijn van prima kwaliteit, de olievlekken die een glans geven op de tegel, aan alles is gedacht. In totaal weegt de doos zo'n 7 kilogram! Ook grafisch zit het goed in elkaar, maar het belangrijkste is natuurlijk hoe het spel speelt.

 

Mechs vs. Minions is een programmeer-spel zoals bijvoorbeeld roborally. Persoonlijk vind ik het thema van dit spel vele malen leuker. Je moet in goed overleg de programmeer-kaarten verdelen zodat iedereen iets heeft waarmee hij/ zij uit de voeten kan. Dan moet je ook nog goed bedenken waar je de kaart neer wilt gaan leggen omdat in de toekomst deze actie blijft liggen waar hij ligt. Omdat alles (waarschijnlijk) niet helemaal zal gaan zoals je zou willen krijg je het gevoel dat je echt te maken hebt met een Mech dat nog de nodige tuning kan gebruiken.

 

De missies zijn veelzijdig en geven, doordat ze in missie enveloppen komen, een soort Legacy gevoel. Het spel evolueert en veranderd. Onderdelen en regels worden toegevoegd zodat het spel veelzijdig en spannend blijft aanvoelen. De toegevoegde regels zijn niet al te gecompliceerd waardoor het toch lekker door blijft spelen. Er worden ook geen permanente veranderingen toegepast zodat het niet echt een Legacy spel is, en daardoor dus blijvend te spelen is.

De missies die in de enveloppen komen zijn allemaal erg divers. Elke envelop komt met een nieuw missieboek, nieuwe regels en nieuwe kaarten. Daardoor heb je niet alleen nieuwe elementen in het spel dat je speelt, maar ook in alle spellen die nog gaan volgen! In het begin denk je dan ook dat er een aantal kaarten missen, deze komen namelijk later in het spel naar boven. Daarmee komen we meteen aan bij één van de weinige minpunten van het spel. Het regelboek is voorzien van een tutorial waardoor je langzaam het spel leert spelen. Dit is een enorm pluspunt, het minpunt is dat het boek op een gegeven moment spreekt over drie typen schadekaarten, terwijl je nog maar twee typen hebt. Zoeken op het internet vertelde mij dat deze andere kaarten in de enveloppen zitten. Dat had even duidelijk vermeld mogen worden in het regelboek. Echter, na het lezen van deze review zijn jullie gewaarschuwd!

Tot slot schaalt het spel erg goed. Speel je met 4 man, dan krijgt iedereen "slechts" 1 kaart, maar mogen nu 4 mechs bewegen of schieten. Speel je met twee personen, dan heb je maar twee mechs, maar het programmeren en verbeteren gaat nu ook twee keer zo snel omdat je nu 2 kaarten pakt. 

Kortom: Mechs vs. Minions is een fantastisch spel en heeft alles in zich dat een spel naar mijn mening goed maakt. Een goed thema, prachtige vormgeving, diversiteit, eenvoudige regels, puzzel elementen. Een ware aanwinst voor je spellen collectie en heel veel waar voor je geld!

Meer weergeven