© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: Matagot

Designer(s): Cédric Millet

Jaar: 2017

Spelers: 2 - 5

Speelduur: 45 min

Leeftijd: 8+

Categorie: Action/ dexterity, Animals

Vele zullen het zich nog wel herinneren, het circus is in de stad. Op het grote plein werd een kleurrijke (veelal rood en gele) tent opgezet en de dieren waren al reeds te zien in de wagons. Vrolijkheid heerste en kinderen werden allemaal opgewonden voor de shows die gingen komen. Eindelijk kon de show gaan beginnen en na wat vrolijke muziek kwam de hoofdspreker de bühne op om de acts aan te kondigen. Acrobaten, dieren en clowns passeerden de revue, allen bijgestaan door welbekende deuntjes. Open monden, spanning en gelach was wat de middag of avond het publiek bracht. Het was weer een prachtige show, tot de volgende keer! Inmiddels begint het fenomeen circus langzaam naar de achtergrond te verdwijnen en zijn de grote circustenten bijna niet meer te vinden. De herinneringen echter blijven bestaan...

1 Mei 2018

Sann Zevenbergen

Spelen van het spel:

In Meeple Circus van Matagot is elke speler een team van meeples die proberen een zo goed mogelijke act neer te zetten. Elke speler heeft hiervoor zijn eigen ring waarin de act opgevoerd moet worden waarbij er altijd minimaal twee acrobaten beschikbaar zijn voor de speler.

In Meeple Circus bestaan de circus acts altijd uit:

  • de eerste oefening

  • de tweede oefening

  • het grote optreden

Elke act kent vier fasen:

  • voorbereiding

  • presentatie

  • evaluatie

  • einde

 

Op het midden van de tafel ligt het scorebord. Langs het scorebord vinden we o.a. component tegels en act tegels. Deze bestaan uit afbeeldingen van de diverse meeples die aanwezig zijn in het spel. dit kunnen acrobaten zijn, maar ook olifanten, wielen, planken etc. Daarnaast vinden we de public demand kaarten. wat wil het publiek zien? Deze kaarten geven dus eigenlijk je opdracht weer.

Eerste oefening:

Tijdens de voorbereiding pakt de beginnende speler zowel een component als een act tegel en pakt de bijbehorende afgebeelde meeples. 

In de presentatie fase van het spel moeten de spelers gezamenlijk de opdracht van de public demand kaarten vervullen met de meeples die zij hebben. Matagot heeft via een website muziek meegeleverd welke als timer kan dienen en die sfeer aan het geheel geeft. De meeples mogen niet op zichzelf staan, ze moeten dus iets “dragen”, ze mogen niet op hun zij gelegd worden en moeten zich in de ring bevinden. De speler die als eerste klaar is roept “tadaaa!” Zodra de muziek stopt moet iedereen de meeples loslaten.

Voor de evaluatie kijken we naar de public demand kaarten (zodra een act aan de voorwaarden voldoet krijgt de speler de op de kaart genoemde punten), de snelheid bonussen (voor de eerste een tweede speler die klaar waren) en de acrobaten zelf. Er zijn namelijk 3 kleuren, blauw, geel en rood, en elke kleur scoort weer anders. De blauwe scoort wanneer deze op de grond staat, de gele wanneer deze niet op de grond staat en de rode scoort op hoogte. Hiervoor wordt de meegeleverde meetlat gebruikt welke aangeeft hoeveel punten een speler krijgt afhankelijk van de hoogte van de rode meeple. 

Aan het einde worden de meeples weer opzij gelegd en wordt de speler met de minste punten de nieuwe startspeler.

De tweede oefening:

In de tweede oefenronde komen er speciale act tegels te liggen welke speciale sterren introduceren. De tijger, de sterke man, de spreker etc. Deze geven extra punten wanneer je voor elkaar krijgt wat er op de tegel staat. De tegel heeft twee zijdes met verschillende opdrachten. Kies er 1 en blijf bij deze keuze. Daarnaast verloopt de tweede oefenronde gelijk aan de eerste oefenronde.

Het grote optreden:

Voor het grote optreden gebruiken we de derde act tegels. In deze ronde voeren de spelers het optreden na elkaar uit. De tegels bevatten nu ook speciale opdrachten, bestaande uit komische en technische opdrachten. Deze zijn dus lastig uit te voeren of laten de speler(s) grappige dingen doen tijdens het optreden.

In dit geval worden de snelheids-tokens niet gebruikt en scoren de speciale sterren dubbel. Hierna is de volgende speler aan de beurt. Wanneer alle spelers zijn geweest worden de punten bij elkaar opgeteld en is de speler met de meeste punten de winnaar.

Conclusie:

Meeple circus is een echt “party spel” dat dingen anders doet dan vele anderen. Iedereen is betrokken en het spel verloopt vlot. De eerste oefening is echt even inkomen en je vaardigheden uittesten. Doordat de tweede oefening en het grote optreden iets nieuws toevoegen heb je niet het idee dat je hetzelfde drie keer aan het herhalen bent. Het wordt steeds lastiger om de meeples te stapelen en zo maximaal te kunnen scoren. Zeker het grote optreden geeft het spel een leuke boost omdat er allerlei gekke dingen gebeuren. Het kan zo zijn dat een speler moet klappen wanneer iets succesvol op elkaar geplaatst is, of iemand moet continue hoppa roepen bij een succesvolle opstapeling of een speler moet rondjes rennen met zijn dieren voordat er iets geplaatst wordt. Grappig en creatief!

Qua componenten moet ik zeggen dat ik deze enerzijds erg goed vind. De meeples zien er leuk uit, zij kwalitatief wat je ervan mag verwachten en de speciale sterren hebben daarbij een leuke sticker om deze extra herkenbaar te maken. Aan de andere kant zijn bijvoorbeeld de act kaarten weer erg dun. Over het algemeen genomen is het allemaal prima en de doos komt zelfs met een insert om alles netjes terug te plaatsen. De illustraties zijn niet spectaculair, maar dat is in dit geval niet nodig en zouden wellicht zelfs meer afleidend kunnen werken.

Ik ben geen speler die veel party spellen speelt en doorgaans is dit ook niet iets waar ik het meest van geniet. Echter, is het fijn om te zien dat er een party spel op de markt is gekomen die voor de verandering eens niet heel flauw is of uit trivia vragen bestaat. Het is een leuke en goede mix van spel, plezier en behendigheid dat meeple circus een aantrekkelijk bordspel maakt voor jong en oud.

Meer weergeven