Uitgever: Plaid Hat Games

Designer(s): Jerry Hawthorne

Jaar: 2012

Spelers: 1 - 4

Speelduur: 120 min

Categorie: Area Movement, dice rolling, Co operative play, Role Playing, Variable Player Powers

Wanneer een kleine jongen naar bed moet, leest zijn vader een bedtijd verhaal voor. De jongen wil graag weer het avontuur horen van Prins Collin die door zijn slechte stiefmoeder wordt nagejaagd. Uit nood moest hij zichzelf omtoveren tot muis om op deze manier zijn stiefmoeder te beletten de macht over te nemen in het koninkrijk. In Mice and Mystics neemt Collin het, samen met zijn vrienden, op tegen de ratten, spinnen en kakkerlakken uit het koninkrijk. De grootste tegenstander van Collin en zijn vrienden is de kat Brodie, die graag jaagt op de muizen.

Voor het verhaal en het thema van Mice and Mystics is weinig introductie nodig. In dit coöperatieve spel wordt het verhaal verteld middels een dik verhaalboek, "Sorrow and Remembrance" dat bestaat uit introductieteksten, teksten voor tijdens het spelen en een afsluitend verhaal. Je kan het spel zien als een boek dat je samen met vrienden of met je kinderen leest, waarbij een deel van het verhaal geschreven is, en een deel gespeeld moet worden. Het introductieverhaal is gratis te vinden op de website van Plaid Hat Games. Voor uw idee, vergelijk het met verhalen als "assepoester" en "de Reddertjes". Mice and Mystics is een prachtig sprookje...

Onderdelen van het spel:

Het spel komt met:

• Helden en monsterkaarten, inclusief miniaturen hiervoor. Op de kaarten staan de namen, de klasse voor de helden (boogschutter, magiër, ridder etc), aanval en verdedigingswaarden, lore (kennis) en beweging voor de helden, speciale vaardigheden, start wapens voor de helden en de levens van de dieren.

• Dobbelstenen met zwaarden, bogen, schilden en kaas.

• Zoekkaarten met items, trucs, gebeurtenissen etc. Op de kaarten staat aangegeven waar de items voor gebruikt kunnen worden. De helden hebben natuurlijk maar 2 pootjes om iets in vast te houden (en een staart), en maar 1 plek voor een harnas.

• Encounter kaarten. Hierop staat aangegeven, afhankelijk van het verloop van het spel, welke vijanden op de tegels geplaatst worden.

• De tegels, prachtig geïllustreerde tegels met vakjes erop waar de muizen over kunnen lopen. We zien hier verder een pijl die aangeeft hoe de tegel neergelegd moet worden. Ook zien we uitgangen aangegeven bij één of meerdere zijden van de tegel. Heeft deze tegel geen uitgang dan is de kans groot dat de tegel omgedraaid moet worden zodat er daarna wel weer een uitgang vrij komt. Tot slot zien we kruisjes waar muizenvallen komen te staan.

• Het verhaal controle bord. Dit is het bord waar de kaarten liggen, waar de beurtvolgorde wordt weergegeven (tussen de muizen en de vijanden), waar we een tijdslimiet van het verhaal vinden (het hoofdstuk spoor) en waar een klok te vinden is waar kazen op komen te liggen. Iedere keer wanneer er een kaas wordt gegooid voor de vijanden, wordt er een kaas token op de klok neergelegd en wanneer deze vol is volgt er een "surge". Op de encounter kaart kan men dan vinden welke vijand er dan te voorschijn komt. Eveneens wordt de tijdloper marker een plaats opgeschoven naar het hoofdstuk einde.

• En dan is er natuurlijk het verhalenboek. Dit boek knoopt de spellen aan elkaar en maakt Mice and Mystics een prachtig doorlopend sprookje. Elk hoofdstuk vereist zijn eigen extra regels en deze zijn dan ook in dit boek te vinden.

Spelen van het spel:

Zodra de setup is gedaan, de helden en het verhaal zijn gekozen, kunnen de spelers beginnen aan het spel. Het spel wordt gespeeld over een aantal ronden, die weer onderverdeeld zijn in beurten. De beurtvolgorde verloopt via het initiatief spoor. Eerst worden de kaarten van alle helden en vijanden door elkaar geschud en vervolgens worden de kaarten één voor één op dit spoor neergelegd. Wanneer er geen vijanden meer zijn, wordt er aan het einde van de beurt 1 kaas op het kaaswiel gelegd. Op deze manier wordt voorkomen dat de helden teveel treuzelen.

Wanneer een muis aan de beurt is, mag deze lopen, en:

• Scurry (nogmaals lopen). Voor lopen werp je een dobbelsteen. Het getal van de dobbelsteen + de waarde aangegeven op de heldenkaart geven aan hoeveel vakjes je mag lopen.

• Vechten. Dit doe je middels de dobbelstenen. Zwaarden zijn voor directe gevechten en bogen zijn voor afstandsgevechten. Middels hart tokens geef je aan hoeveel wonden de helden of de vijanden hebben. Dobbel je de kaas dan krijgt je muis een stuk kaas.

• Zoeken. Wanneer een muis zoekt moet de dobbelsteen worden geworpen. Zien we hierop het asterix symbool *, dan is de zoektocht succesvol. Er mag nu een kaart worden gepakt die de muis in zijn knapzak doet of de kaart mag omgewisseld worden voor een kaas. Er mag door een muis maar 1 keer met succes op een tegel worden gezocht.

• Herstellen. Zodra een muis door een vijand “Stunned" of "webbed" is, dan kan de muis een actie gebruiken om hiervan te herstellen.

• Op onderzoek uitgaan. Zodra een muis bij één van de uitgangen staat, mag hij/ zij naar een andere tegel. Voorwaarde is wel dat er geen vijanden op de tegel mogen staan en dat de uitgangen matchen met elkaar (blauw bij blauw, oranje bij oranje en uitgang bij uitgang). Is dit niet het geval dan moet de tegel omgedraaid worden.

Eveneens mogen de muizen in hun beurt een aantal gratis acties doen, namelijk:

• items delen met de muis bij of naast hun plek (op één plek kunnen maximaal 4 muizen staan).

• Uitrusting wisselen.

• Level verhogen. 6 kazen mogen ingeruild worden voor 1 ability kaart die past bij de klasse van de muis.

Spelen met de vijanden:

Een vijand mag in zijn beurt het volgende doen:

• bewegen

• Vechten

Wanneer een vijand in het spel komt, wordt deze op de plek van de blauwe pootjes op de tegel geplaatst. De eerste komt bij de muis die het dichtste bij staat, daarna de volgende bij de muis die daarna weer dichterbij is etc. De dobbelstenen worden gegooid door de speler die de muis met het laagste initiatief heeft. Bij het lopen zullen de vijanden de kortst mogelijke route naar de muis nemen. Vijanden die op afstand schieten hoeven niet te lopen, maar moeten de muis wel kunnen zien!

Vijanden vallen net zo aan als muizen. Zij vallen altijd eerst de muis aan die het dichtstbij staat, daarna de muis die nog niet is aangevallen en daarna de muis die het hoogst op het initiatief spoor staat.

Voor Brody gelden weer iets andere regels.

Wanneer een muis evenveel wonden heeft opgelopen als hij/ zij levens heeft dan is de muis gevangen en verliest al zijn items die hij/ zij op dat moment draagt (dus niet uit de knapzak), verliest zijn kaas en de zandloper marker wordt vooruit gezet. De muis wordt eveneens van het speelbord gehaald. Zodra er geen vijanden meer op de tegel staan, dan is de muis bij zijn/ haar volgende beurt weer vrij.

Verder komt het spel nog met leuke items die tijdens het spel verkregen kunnen worden (vishaak, vermomming, vork etc), en kunnen muizen "achievements" behalen (kaasmeester, katten temmer etc.).

Winnen van het spel:

Wanneer de muizen voldoen aan de overwinningscondities van het hoofdstuk en de zandloper marker heeft nog niet het hoofdstuk einde gehaald, dan zijn de muizen, en dus de spelers, de winnaars van Mice and Mystics.

Mice and Mystics verteld een prachtig verhaal en combineert dit met een coöperatief en goed te volgen spelmechanisme dat goed werkt voor jongere leeftijden, maar toch tegelijkertijd uitdagend is voor volwassenen. Het coöperatieve karakter van het spel zorgt ervoor dat je samen kunt spelen tegen de vijanden en dus je kind of elkaar goed op weg kan helpen. Let er wel op dat het een Engels bordspel is, dus vertaling is wel nodig wanneer er met kinderen gespeeld wordt. Omdat het spel is opgedeeld in hoofdstukken, zal een spelletje van Mice & Mystics nooit te lang duren en het verhaal houdt je zeer betrokken bij het spel.

In het spel dobbel je erg veel met dobbelstenen (lopen, vechten, zoeken etc.) en dat moet je wel een beetje leuk vinden. Aan de andere kant zorgt dit ervoor dat je niet heel veel verschillende kaarten of acties nodig hebt om te doen wat je wil doen. Het omdraaien van de tegels is eveneens een erg leuk onderdeel van het spel. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat je vanuit het riool omhoog klimt naar de keuken van het kasteel.

De tegels zien er erg fraai uit. Pas echter wel op met dobbelstenen aangezien de tegels makkelijk beschadigd kunnen raken. De leuke miniaturen en de mooie grafische vormgeving, maken dat Mice & Mystics gewoon een prachtig uitgevoerd bordspel is. Het bordspel Mice & Mystics is echter geen makkelijk spel. Je moet soms een hoofdstuk van het spel meerdere malen spelen voordat je weet te winnen, maar dat hoort wel een beetje bij een coöperatief spel.

Het leuke verhaal, de mooie grafische vormgeving, het unieke karakter van het spel en het feit dat het een erg leuk bordspel is dat ook met kinderen gespeeld kan worden, maakt dat Mice & Mystics, ondanks zijn vrij hoge prijs, toch het geld waard is voor spelers die zich door al het bovenstaande aangetrokken voelen tot dit bordspel.