© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: Devir

Designer(s): Alberto Corral

Jaar: 2017

Spelers: 1 - 5

Speelduur: 60 min

Leeftijd: 12+

Categorie: Dice Rolling, Hand Management, Point-to-point movement, Press your luck

In 1874 schreef Jules Verne een minder bekend verhaal genaamd: Michael Strogoff. De hoofdpersoon (Michael Strogoff), een 30-jarige militair, wordt door de tsaar gevraagd een boodschap naar diens broer te brengen (de grootvorst van het veraf gelegen Irkoetsk). Rusland wordt in het oosten onder de voet gelopen door de Tataren, die worden geholpen door een overgelopen ex-officier van het tsaristische leger, Ivan Ogareff. Omdat er verraad in het spel zal zijn, moet de grootvorst gewaarschuwd worden. Strogoff krijgt een brief mee samen met de instructie zich aan niemand maar dan ook niemand bekend te maken.

 

Daaraan houdt hij zich stipt, zelfs tegenover zijn oude moeder, die in Omsk woont en hem op doortocht daar herkent. Dat is het begin van veel moeilijkheden. Gelukkig krijgt de koerier hulp van een jong meisje, Nadia, dat onderweg verliefd op hem is geworden. Ook ontmoet hij twee journalisten, die elkaar beconcurreren om als eerste verslag over de oorlog te kunnen doen. Een spannende tocht volgt en na vele avonturen bereikt Michael Strogoff Irkoetst om daar oog in oog te staan met Ivan Ogareff voor een spannende eindstrijd welke de toekomst van Rusland zal bepalen!

09 Februari 2018

Sann Zevenbergen

Voorbereiding:

Wanneer het speelbord op tafel wordt gelegd is het duidelijk waar de diverse kaarten geplaatst moeten worden. De achterzijde komt namelijk overeen met de afbeelding van de daarvoor bestemde ruimte. Van de “ally” (bondgenoot) kaarten komt enkel de eerste met de afbeelding naar boven op het bord te liggen. De rest blijft, samen met de sangarra kaart (de vrouwelijke spion) boven het bord liggen. De spelers beginnen op het eerste vakje en Ivan Ogareff (de zwarte pion) begint op de positie die overeen komt met het aantal spelers. Elke speler krijgt zijn eigen speelbord met 6 “startlevens” en neemt 5 actiekaarten. De Tartaren (zwarte dobbelstenen beginnen op positie 9 en met zijde 3 naar boven.

Spelverloop:

Elke speler neemt tijdens zijn beurt een actie (courier Phase) waarna tot slot Ivan Ogareff een actie krijgt (traitor’s Phase). Dit gaat door totdat een speler positie 12 heeft bereikt of Ivan in Irkutsk is aangekomen.

 

De actiekaarten laten linksboven zien welk gevaar er loert, ze vertonen een afbeelding van een bondgenoot en onderin laten ze zien wat Ivan Ogareff in zijn beurt doet.

Courier Phase:

Het eerste dat een speler kan doen is de hulp vragen van een bondgenoot bovenaan het bord. Indien gewenst moet dan een actiekaart met de afbeelding van de bondgenoot worden afgelegd.

 

Vervolgens moet de speler één van de volgende acties kiezen:

  • advance

  • Rest

  • Resolve danger

 

Wanneer de speler advance kiest, moet hij/ zij 1 levenspunt omlaag zetten op zijn/ haar spelersbord en naar het eerstvolgende gebied lopen. Daarna wordt de desbetreffende routekaart gepakt. Deze wordt dan naast het spelersbord geplaatst.

 

Op de routekaart zien we bovenin 1 of 2 gevaren die we aantreffen op onze reis. De zwarte gevaren zijn direct gevaar en mogen direct opgelost worden en de witte gevaren moeten nog even wachten. Het gevaar oplossen doe je o.a. door een actiekaart met hetzelfde symbool af te leggen (zie hiervoor de "resolve phase")  Een zwarte disc kan gepakt worden uit de voorraad om aan te geven dat het directe gevaar is voorkomen. Je mag wachten met het oplossen, maar wanneer er twee dezelfde symbolen voor je liggen wordt je gestraft middels het teken dat in een diamanten vorm op de kaart staat. Dit kan zijn: leven verliezen, actiekaarten verliezen etc. Dit doe je dan voor elke routekaart naast je spelersbord.

 

Kom je nu op een vak waar de tartaren zijn dan rol je een dobbelsteen. Is de waarde hoger of gelijk aan het nummer van  het vakje waar de tartaren zijn, dan heeft de speler gewonnen. Zo niet dan verliest de speler een levenspunt. Komen de tartaren tijdens de beurt van Ivan Ogareff op de positie van de spelers dan krijgen de spelers een “blinded” kaart welke je limiteert in de resolve danger fase.

 

Tijdens rest mag je kiezen uit twee van de drie acties:

  • 2 actiekaarten pakken

  • 1 leven herstellen

  • Een routekaart terugdraaien wanneer deze door een straf met de afbeelding naar beneden gedraaid moest worden waardoor hij niet opgelost kon worden.

Je mag willekeurig twee kiezen, dus ook twee keer dezelfde.

 

De laatste actie is resolve dangers, hierbij kun je de alle gevaren of een deel van je gevaren oplossen. Dit kun je doen op 3 manieren.

  • kaart afleggen met hetzelfde symbool

  • 2 kaarten afleggen welke hetzelfde symbool hebben

  • 1 levenspunt omlaag gaan op je spelersbord.

 

Echter, wil je gebruik maken van de eerste mogelijkheid moet je van rechts naar links werken, de overige opties kunnen voor elke kaart in de rij. Wanneer je op deze wijze een gevaar (of gevaren) hebt voorkomen mag je 1 van de routekaarten gebruiken voor de bonus die deze je geeft. De bonus staat aangegeven onderaan de kaart en kan je extra kaarten geven of gevaren oplossen tijdens je reis. Deze kaart wordt onder je spelersbord geschoven (aan de onderkant) met de bonus nog net zichtbaar.

Bondgenoot (Ally) kaart
Routekaart

Traitor’s Phase:

Dan is Ivan Ogareff aan de beurt. Er wordt door de startspeler een actiekaart getrokken en onderaan de actiekaart staat dan wat er gebeurt. Dit zijn altijd 3 dingen. De mogelijkheden zijn: Ivan Ogareff beweegt, de spelers mogen een actiekaart pakken, de witte dobbelsteen wordt gedobbeld (welke de bonussen van de spelers kan activeren), een nieuwe bondgenoot kaart wordt getrokken, Sangarra komt in het spel en de tartaren bergen over het speelbord.

 

Zodra Ivan Ogareff is aangekomen bij Irkutsk, dan gaat het snel. Er worden geen actiekaarten meer getrokken en de dobbelsteen wordt gerold. De spelers activeren hun bonussen en de tartaren bewegen naar de stad (het aantal vakken wat door de dobbelsteen is gegooid). Zodra de tartaren in Irkutsk zijn aangekomen heeft Ivan Ogareff gewonnen.

 

Sangarra is een speciale kaart welke door Ivan geactiveerd wordt. Zij komt te liggen bij de routekaarten van de speler die vooraan loopt op het speelbord. Zij wordt de meest recente kaart en moet dus voor het oplossen van gevaren als eerste worden gekozen.

 

Einde van het spel:

Zodra een speler is aangekomen in Irkutsk begint het eindgevecht met Ivan Ogareff. Als eerste moeten alle routekaarten worden opgelost. Wanneer de speler deze symbolen niet heeft, verliest hij/ zij 1 levenspunt. Ivan Ogareff heeft een eigen stapel kaarten met symbolen welke opgelost moeten worden. Afhankelijk van de afstand van Ivan tot Irkutsk zijn dit er 3 tot 5. Wanneer de speler (of spelers) alle kaarten kunnen oplossen is hij/ zij de winnaar van het spel.

Conclusie:

Zelf kende ik het verhaal van Michael Strogoff niet, maar de periode van de grote Russische Tsaren wel. Er zijn (helaas) niet veel bordspellen die dit thema gebruiken en samen met de tekenstijl van het bordspel en de naam “Jules Verne” werd ik aangetrokken tot dit nieuwe bordspel uit 2017.  

 

Wanneer je gaat zoeken naar Michael Strogoff merk je dat het een aardig lang verhaal is welke je niet even leest voordat je dit spel gaat spelen (tenzij je een snelle en actieve lezer bent natuurlijk). De makers van dit spel hebben dit goed in de gaten gehad en dus zie je in het regelboek veel verwijzingen naar het verhaal. Zo beginnen ze je uit te leggen hoe het verhaal tot stand komt en achterin het regelboek staat voor elke locatie aangegeven wat hier gebeurt in het verhaal, erg leuk gedaan. Daarbij vertelt het spel de rest van het verhaal en de gevaren die onderweg op de loer liggen. wanneer je dus een beetje extra moeite doet kan dit bordspel erg thematisch en verhalend zijn.

 

Maar natuurlijk zit het spel ook verder mechanisch goed in elkaar. Je hebt een gemeenschappelijk doel, namelijk het verslaan van Ivan Ogareff, maar de speler die dit doet is de uiteindelijke winnaar. Je zit elkaar hierbij niet in de weg, maar het geeft wel een vorm van competitie. Het spel is erg lastig om te winnen en een beetje geluk en wat ervaring helpen je zeker om verder te komen in het spel. Een spel is binnen een uur te spelen dus dat is prima. De symbolen zijn duidelijk en de keuzes zijn beperkt waardoor elke beurt van een speler vlot voorbij gaat. Een handige spelerskaart geeft aan welke acties er gedaan kunnen worden. Zodra je ze allemaal hebt gezien en de limitaties weet van wat je mag doen, dan speelt het spel lekker vlot door. Doordat Ivan Ogareff bovenin meebeweegt en snel richting de stad Irkutsk gaat, geeft het dit spel een echt race karakter.

 

De illustraties zijn erg mooi, met name het bord. De kaarten zijn qua illustraties soms wat repetitief, wat jammer is, maar wat verder niets afdoet aan het spel. Een leuk, vlot en thematisch sterk spel van een voor mij nieuwe uitgever: Devir. 

Meer weergeven