© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: White Goblin Games

Designer(s): Reiner Stockhausen

Jaar: 2016

Spelers: 2 - 4

Speelduur: 90 min

Categorie: Bag Building, Point to Point Movement, Worker Placement

Reviewer: Sann Zevenbergen

Orléans in de middeleeuwen. Een plaats in Frankrijk waar veel handel wordt gedreven. Maar de handel in enkel Orléans zelf is niet genoeg, de dorpen eromheen zorgen voor veel vraag en aanbod. Jij bent een koopman (of koopvrouw) en met behulp van de boeren, de zeelui, de priesters, de geleerden, de ridders en de lokale regenten probeer je een machtig handelsimperium op te bouwen. Maar er liggen kapers op de loer, je bent niet de enige die dit probeert en je zal dan ook de concurrentie aan moeten gaan met je tegenspelers. Heb jij wat nodig is om je naam in de Franse geschiedenisboeken te schrijven? 

White Goblin Games heeft de rechten kunnen bemachtigen van het spel Orléans en heeft dit bordspel vertaald naar het Nederlands en wat extra's toegevoegd voor de Nederlandse speler(s). Tijdens de introductiedag van Orléans bij spellenclub AmsterDice in Amsterdam IJburg heb ik dan ook kennis mogen maken met dit spel. Laten we eens kijken naar hoe het spel gespeeld wordt en wat ik ervan vind.

 

Spelverloop:

Het spel Orléans wordt gespeeld over 18 rondes en elke ronde bestaat uit 7 fases. Dit lijkt veel, maar in de praktijk komt het erop neer dat je met 4 spelers zo'n 1,5 tot 2 uur bezig bent.

 

De fases waarin het spel gespeeld wordt zijn als volgt:

  1. De zandloper fase. Dit is de timer van het spel. Elke zandloper tegel heeft een gebeurtenis erop afgebeeld dat aan het einde van de beurt zal voltrekken.

  2. De Census fase. Hier wordt gekeken wie de meeste boeren/ boerinnnen heeft. De persoon die bovenaan staat verdiend 1 muntstuk, de persoon die onderaan staat verliest 1 muntstuk.

  3. De volgelingen fase. Uit het meegeleverde stoffen zakje trek je het aantal volgelingen zoals aangegeven staat op het ridderspoor. Je begint met 4 basis volgelingen en bij elke ridder-actie zie je bovenaan het spoor hoeveel volgelingen je de volgende beurt mag pakken. Deze volgelingen leg je op je spelersbord in de lege vakjes onderin. Je kunt maximaal 8 volgelingen kwijt in je markt.

  4. De Planning fase. Hier mag je de volgelingen uit je markt plaatsen op je spelersbord. Op je spelersbord staat aangegeven wie er nodig zijn en wat het resultaat van je actie is (Bijv. je kunt bij de boerderij een schipper en een handwerker plaatsen op je spelersbord om hiermee een boer/ boerin te krijgen). Je kunt volgelingen ook achterlaten in je markt om een volgende beurt te gebruiken. Je mag op je spelersbord ook alvast een volgeling plaatsen om de actie in de volgende beurt (hopelijk) af te maken.

  5. Actie Fase. In deze fase mag je de acties uitvoeren die je in fase 4 hebt geplaatst. Beginnend bij de eerste speler voert iedereen om de beurten een actie uit totdat je niet meer kunt (of wilt) en dus past. Wanneer je past is je beurt voorbij. Zodra je de actie hebt uitgevoerd neem je de volgelingen terug, samen met een eventuele nieuwe volgeling die is voortgekomen uit de actie, en stopt deze terug in de zak. De volgelingen die nog op je spelersbord of markt liggen en die je niet hebt gebruikt blijven liggen.

6.  Gebeurtenis fase. Hier voer je de gebeurtenis uit zoals deze vermeld staat op de gebeurtenistegel.

7.  Startspeler. De startspeler token wordt doorgegeven aan de persoon naast de startspeler (met de klok mee).

Wat zijn nu die acties die je allemaal kunt doen? Hiervoor kijken we naar het spelersbord.

  • De boerderij. Je kunt hier een boer(in) verdienen en je gaat tegelijk vooruit op het boerderij-spoor. Daarbij verdien je een goed zoals staat aangegeven op het spoor.

  • Het dorp. Je kunt hierbij kiezen uit een schipper, een handwerker of een handelaar. De schipper geeft je eens schipper en muntstukken. De handwerker geeft je een handwerker en een automatisering (technologie). Deze automatisering kan op een andere plek gelegd worden en zorgt ervoor dat een andere actie 1 volgeling minder vereist in de toekomst (let wel: 1 automatisering per onderdeel). Tot slot geeft de handelaar je een handelaar en een extra tegel. Het spel komt met een aantal tegels die de acties op je spelersbord kunnen uitbreiden met nieuwe acties. Deze tegel(s) wordt door de speler uitgekozen en komt naast het spelersbord te liggen, klaar om gespeeld te worden in de volgende beurt.

  • Universiteit. Deze actie levert een geleerde op en verplaatst je op het Vooruitgangs-spoor. Dit levert geld op en bovendien staan hier een aantal belangrijke punten-posities op afgebeeld. Hierover meer bij de score van het spel.

  • Kasteel. Dit levert ridders op die belangrijk zijn voor je bescherming wanneer je gaat reizen door Frankrijk. Eveneens zorgen zij ervoor dat je de volgende beurt meer volgelingen uit de zak mag trekken.

  • Klooster. Hier krijg je monniken, dit zijn jokers en kunnen dus overal voor ingezet worden.

  • Schip/ wagen. Hiermee verplaats je jezelf over de kaart van Frankrijk via land- of waterwegen. Tijdens je reis vergaar je produkten die op je route liggen (punten aan het einde van het spel).

  • Gildehuis. Bouw op een van de steden waar je naartoe bent gereisd (en waar een ander dit nog niet heeft gedaan) een pakhuis. 

  • Scriptorium. Ga 1 plaats vooruit op het vooruitgangs-spoor.

  • Stadhuis. Plaats 1 of 2 volgelingen in het stadhuis. hier ontvang je geld of punten voor, maar je bent je werker dan wel kwijt. Dit is een goede manier om volgelingen die je niet meer kan/ wilt gebruiken toch nog wat op te laten leveren. Is de rij waarin deze volgelingen geplaatst kunnnen worden vol, dan krijg je daar een extra bonus voor.

Eindscore:

  • Elk muntstuk dat je verzamelt levert 1 overwinningspunt op.

  • Alle goederen leveren een bepaalde hoeveelheid punten op.

  • Het aantal pakhuizen dat je hebt gebouwd + het aantal bonus stedelingen die je tijdens het spel hebt verkregen vermenigvuldigd met de puntenhoeveelheid die je hebt overschreden op het vooruitgangs-spoor.

 

Dit alles bij elkaar opgeteld levert de eindscore op en dus de winnaar van Orléans.

Conclusie:

Ik ben blij dat ik de tijd heb genomen om aan te schuiven bij een spel van Orléans. Over smaak valt niet te twisten, maar persoonlijk vind ik de grafische vormgeving van het spel erg mooi. Het past goed bij het middeleeuwse thema van het spel. De iconen en acties zijn duidelijk en behoeven maar weinig uitleg. Het oogt in eerste instantie vrij druk omdat er zoveel verschillende borden op de tafel liggen, maar alles wordt al snel duidelijk en overzichtelijk zodra je het spel begint te spelen. Voordeel is dat je het spel wel zodanig kan organiseren zoals jij dat prettig en overzichtelijk vindt. Wat mij echter opviel was dat de spelersborden wat krom trekken. Nu is dit geen groot probleem en wil dit natuurlijk niet zeggen dat het spelmateriaal niet goed is, dit zag er namelijk prima uit. Sterker nog, dit Nederlandse spel is kwalitatief beter dan de Engelse variant. De spelersborden even onder een zwaar boek leggen en het probleem is opgelost.

 

Na de uitleg speelde het spel lekker vlot weg. Zoals ik aangaf zijn de acties duidelijk en weet iedereen wel wat hij/ zij wilt doen. Je bent afhankelijk van wat je uit de zak trekt en daar moet je je acties op aanpassen. Ik vind dit erg leuk, maar dit kan er natuurlijk voor zorgen dat een speler even wat meer tijd nodig heeft om zijn strategie aan te passen aan dit resultaat. Omdat de keuzes vrij duidelijk zijn en je ook volgelingen kunt houden voor een volgende beurt valt het wachten nog wel mee.

 

De gebeurtenissen zorgen ervoor dat je niet altijd alles kunt doen en met name de "pest" tegel kan erg vervelend zijn. Mocht deze gebeurtenis opkomen dan moet je aan het einde van de ronde een volgeling uit je zak trekken. Is dit niet één van je basis-volgelingen dan moet je deze afleggen. Gebeurtenissen kunnen echter ook positief zijn.

 

Leuk is dat je het spel kunt aanpassen aan je eigen wensen. Vind je het spel te lang? Dan kun je wat tegels weghalen uit het spel, waardoor er minder rondes overblijven. Vind je het spel te gemeen, dan haal je de pest kaarten eruit etc. De vraag blijft alleen nog even hoe de herspeelbaarheid van het spel voor mij blijft. Kijkend naar de willekeurigheid van een aantal onderdelen uit het spel en een mogelijke uitbreiding in de toekomst geeft mij dat echter voldoende vertrouwen.

 

Misschien had je het al geraden, maar ik vind Orléans een erg leuk spel. Weer een toptitel in de collectie van White Goblin Games. Ik kan niet wachten tot White Goblin Games ook de uitbreiding van Orléans, Orléans Invasion, uit zal gaan brengen onder hun naam.

 

Meer weergeven