© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: Z-Man Games

Designer(s): Matt Leacock, Chuck D. Yager

Jaar: 2016

Spelers: 2 - 4

Speelduur: 40 min

Leeftijd: 14+

Categorie: Action Point Allowance System, Co-operative Play, Hand Management, Point to Point Movement, Set Collection, Trading, Variable Player Powers

"Een groot gevaar sluimert onder de aarde waar je loopt mijn vriend. Het verbergt zich in het donker van de nacht. Het fluistert dromen van waanzin en chaos naar de menigte in de diepte van de zee. Maar de sporen van de opening naar onze wereld zijn overal om ons heen te vinden. Een groot gevaar verroert zich in de krochten van onze wereld. Kun je het ontwaken van dit gevaar op tijd voorkomen?"

 

Dat waren de laatste woorden die je je kan herinneren van de professor die jou ooit heeft geleerd dat onze wereld op een kantelpunt staat. De Grote Ouden wachten op hun kans om onze wereld te veranderen in een van chaos, vernietiging en eeuwige duisternis. Samen met een kleine groep vorm jij de laatste barrière tegen het kwade.

 

Je wacht op de hoek van de straat onder een zwak brandende lantaarn. Veel licht is het niet, maar in deze tijd is alle licht welkom. Vanuit het donker komt een blonde dame het licht ingelopen. Angst is in haar ogen af te lezen. Met bibberende handen overhandigt ze een foto waarop een haven is te zien en objecten die lijken op enorme tentakels, komend uit de mist die op zee hangt. Dit is het ultieme bewijs, de Oude is ontwaakt en binnenkort zullen de straten van Innsmouth overspoelen met gekte en chaos. Zijn we nog op tijd?

06 Augustus 2017

Sann Zevenbergen

Doel van het spel:

Pandemic: reign of Cthulhu is een coöperatief spel waarbij de spelers gezamenlijk proberen de vier poorten te sluiten voordat Cthulhu ontwaakt.

 

Opzetten van het spel:

Het speelbord laat de meeste bekende plekken zien uit de verhalen van H.P. Lovecraft, namelijk: Arkham, Innsmouth, Kingsport en Dunwich. Ten opzichte van Pandemic zijn er meteen al wat verschillen te zien. Het grootste verschil is een rij bovenaan het speelbord waar de "ancient ones" komen te liggen met Cthulhu als laatste. Verder worden de gekleurde blokjes vervangen voor cultist figuren en we kennen geen uitbraak meer, maar de komst van een Shoggoth. Verder is er nog steeds een ruimte voor locatiekaarten die bepalen waar er nieuwe cultists bij komen en een stapel kaarten die de spelers op hand krijgen in de vier beschikbare kleuren. Nieuw zijn ook de relikwie kaarten. 

Spelverloop:

De beurt van een speler kent drie stappen:

  1. Voer 4 acties uit

  2. Trek 2 spelerkaarten

  3. Onthul de nieuwe summoning kaarten.

 

De acties bestaan uit lopen, reizen met de bus, door een portaal reizen, een portaal sluiten en speciale acties. Lopen is simpelweg het bewegen van de ene naar de andere plek dat 1 plek verderop ligt. Door middel van reizen met een bus, kunnen spelers makkelijk van de ene plaats naar het andere reizen. Spelers kunnen ook door een portaal reizen, maar dit is niet zonder gevaar. Er moet nu een dobbelsteen worden gerold dat bestaat uit een blanke zijde of een zijde met 1 of 2 schadepunten.

 

Wanneer je 5 kaarten hebt van dezelfde plaats kun je deze gebruiken om een portaal te sluiten. Hierna kan er ook niet meer doorheen gereisd worden.

 

Versla een cultist, dit kost een actie. Versla een Shoggoth voor drie acties en geef (of neem) een relikwie kaart of clue kaart van een medespelers die op dezelfde locatie staat.

Net als in pandemie kent Pandemic: reign of Cthulhu ook uitbraakkaarten die in de stapel verdeeld zitten. Deze kaarten heten echter "Evil Stirs" kaarten en doen het volgende:

  1. Rol de dobbelsteen om te bepalen of je schade ondervindt.

  2. Draai de volgende "old one" kaart om en doe wat deze zegt.

  3. Bekijk de onderste kaart van de stapel en plaats hier een Shoggoth figuur.

  4. Schud de kaarten opnieuw en plaats ze weer bovenop de "summoning deck".

 

De Shoggoth zal richting een portaal willen lopen en wanneer hij dit voor elkaar krijgt dan vind er een "awakening ritual" plaats. Nu zal een "old one" ontwaken en wordt een kaart bovenaan het bord omgedraaid. Elke kaart heeft een negatief effect dat de rest van het spel actief blijft, dus dit wil je graag voorkomen! En alsof dat nog niet erg genoeg is, moet een speler die een locatie deelt met een Shoggoth weer een insanity dobbelsteen werpen.

 

Relikwieën kunnen je helpen wanneer je ze speelt. Dit is veelal erg handig, zeker wanneer een speler "insane" (door het dobbelen) en daarmee zwakker wordt. Wanneer je een portaal sluit raak je gelukkig weer bij je volle verstand en ga je vol nieuwe moed weer door.

Verliezen van het spel:

Net als bij Pandemic is de kans dat je verliest groter dan de kans dat je wint. De enige manier om dit spel te winnen is wanneer je alle 4 de portalen sluit. Je kunt echter verliezen wanneer:

  • de laatste "old one" ontwaakt

  • Er geen cultist figuren meer op het bord geplaatst kunnen worden

  • Geen Shoggoth meer aan het bord toegevoegd kan worden

  • Een speler niet meer 2 kaarten kan trekken om zijn/ haar hand aan te vullen omdat de trekstapel leeg is.

  • Alle spelers insane zijn geworden

Conclusie:

Waar de meeste mensen hadden verwacht dat Pandemic: reign of Chtulhu een gecompliceerder spel zou worden dan de standaard Pandemie is het tegenovergestelde waar. Het spel voegt een aantal leuke elementen toe die het thema enorm versterken. Echter, in plaats van een heleboel steden op de kaarten zijn er nu slecht 4 plaatsen. Er wordt nog wel gebruik gemaakt van 4 kleuren, maar je kan nu op elke locatie in een stad kaarten ruilen met medespelers. Dit maakt het spel een stuk eenvoudiger. 

 

Wat het spel toevoegt vindt ik zeker meerwaarde geven aan het spel. De old ones maken het spel steeds moeilijker en relikwieën helpen je juist weer een beetje mee. Elke onderzoeker in het spel heeft een eigen specialiteit die weer teniet gedaan kan worden (of erger) door het insane raken van de spelers. Dit is een goed werkend en typisch Lovecraft spelmechanisme wat ervoor zorgt dat je goed moet overleggen wie waar (en wanneer) naartoe gaat. Gelukkig kun je hier ook weer van genezen door een portaal te sluiten, dus met een beetje geluk doe je weer gewoon mee. De dobbelsteen is een geluksfactor, maar niet een die overheersend is en die daarmee dus prima functioneert in het spel.

 

Het spel ziet er prachtig uit en het is alleen al een genot om naar de plaatsen te kijken en de diverse speciale gebouwen te bewonderen. Daarbij zijn miniaturen natuurlijk ook een stuk leuker dan blokjes en wanneer het thema je aantrekt is dit een leuk spel dat op Pandemie lijkt, maar toch niet helemaal hetzelfde is. Hoewel het thema moeilijker te introduceren is bij nieuwe spelers (die waarschijnlijk nog nooit van H.P. Lovecraft hebben gehoord), is het spel toch makkelijker en dat kan elkaar bijten. Het spel is zeker nog wel een uitdaging, zeker wanneer er meer old ones worden omgedraaid en kan daarmee dus niet worden afgedaan als een te makkelijk coöperatief spel. Ik ben er blij mee en bij mij blijft deze dan voorlopig ook zeker naast zijn "oudere broer" in de kast staan.

Meer weergeven