Uitgever: Z-Man Games

Designer(s): Matt Leacock

Jaar: 2008

Spelers: 2 - 4

Speelduur: 30 - 90 min

Categorie: Action Point Allowance, Co-operative Play, Point to point Movement, Hand Management

De wereld staat in de brand. Overal breken kwaadaardige virussen uit. Het nieuws laat tegenwoordig alleen nog maar zien waar wederom een nieuwe uitbraak heeft plaatsgevonden. Een totaal van 4 verschillende, maar allemaal even dodelijke, virussen teisteren de wereld. Een groep dappere mensen besluiten de strijd aan te gaan met de virussen. Ieder persoon heeft zijn eigen expertise en draagt daarmee zijn steentje bij aan het vinden van een tegengif om de mensen te vaccineren op lokatie en daarmee verdere verspreiding tegen te gaan en hopelijk de wereld te redden van de ondergang.

Pandemie is één van de eerste coöperatieve bordspellen op de markt en introduceerde hiermee een nieuwe manier van spelen. In plaats van het spelen tegen elkaar, speel je nu met elkaar en tegen het spel. Het spel kent maar 1 manier van winnen en dat is een medicijn vinden voor alle 4 de virussen. Daarentegen kent het spel meerdere manieren om te verliezen, en die zijn:

• als er 8 epidemie uitbraken plaatsvinden (wereldwijde paniek)

• Als er niet voldoende ziekteblokjes over zijn (het virus verspreidt zich te snel)

• Als er niet genoeg speelkaarten over zijn (te weinig tijd)

Voorbereiden van het spel:

Alle spelers beginnen in Atlanta bij de CDC (Center for Disease Control), hier komt een onderzoekscentrum te liggen. De medicijnmarkers, de uitbraakmarker en de infectiegraadmarker worden op de juiste plekken op het speelbord neergelegd. Iedere speler kiest een karakter en pakt bijbehorende identiteitskaart en pion. Afhankelijk van het aantal spelers krijgt iedereen een aantal spelerskaarten. Vervolgens worden de infectiekaarten tussen de overgebleven spelerskaarten geschud, wordt de infectiekaartenstapel geschud en kan het spel beginnen.

Het spel begint met een aantal uitbraken. Van de trekstapel met infectiekaarten worden de eerste 3 kaarten getrokken. Op deze kaarten staan steden in verschillende regio's in 4 kleuren. De kleur geeft aan welk soort virus er in die regio is uitgebroken. Voor de eerste 3 kaarten legt men 3 infectieblokjes neer. Daarna worden weer 3 kaarten getrokken waarbij er 2 infectieblokjes op de steden komen te liggen en tot slot nog 3 kaarten met 1 blokje per stad.

Elke beurt is verdeeld in 3 fases:

1. Voer 4 acties uit

2. Trek 2 spelerskaarten

3. Infectie van steden

Zoals hierboven genoemd is, mag je 4 acties doen. Deze acties staan weergegeven op een overzichtskaart en zijn als volgt:

• rijden/ veerboot. Verplaats je pion over een witte lijn naar een aangrenzende stad.

• Directe vlucht. Leg een stadskaart of om naar die stad te gaan.

• Chartervlucht. Leg de kaart af van de stad waar je bent om naar een willekeurige stad te gaan.

• Shuttle. Verplaats je pion van onderzoeksstation naar onderzoeksstation.

• Bouw een onderzoeksstation. Leg hiervoor de kaart af van de plaats waar je bent.

• Behandel een ziekte. Neem één blokje van de plaats waar je bent en leg deze terug in de voorraad. Wanneer het medicijn is ontdekt mag je alle blokjes met 1 actie weghalen. Wanneer de laatste blokjes zijn weggehaald en het medicijn is gevonden, dan is het virus uitgeroeid.

• Kennis delen. Geef of neem een stadskaart van een andere speler van de stad waar je bent, indien je de locatie deelt met die andere speler.

• Ontdekken van het medicijn. Wanneer je als speler in een plaats waar een onderzoeksstation staat 5 kaarten van dezelfde kleur kunt afleggen is het medicijn ontdekt.

Per speler mag je maximaal 7 kaarten op hand hebben.

De spelerskaarten fungeren als een timer in het spel. Zijn de kaarten op, dan is het spel voorbij.

Het kan zijn dat je 1 van de epidemie kaarten trekt uit de spelerskaarten. Op dat moment verschuift  infectiemeter 1 plek opzij waardoor er wellicht meer infectiekaarten getrokken moeten worden bij stap 3. Vervolgens wordt de onderste kaart van de infectie stapel getrokken en in die stad komen 3 infectieblokjes te liggen of wordt het aangevuld tot 3 en vindt er een uitbraak plaats. De kaarten die al op de aflegstapel lagen worden nu weer geschud en bovenop de infectiestapel geplaatst.

In de derde stap trek je de infectiekaarten. De infectie graadmeter geeft aan hoeveel kaarten er getrokken worden. Één voor één worden de kaarten omgedraaid en elke stad krijgt er 1 infectieblokje bij. Indien ook hier meer dan 3 infectieblokjes zouden komen te liggen stopt men bij de derde en breekt er een epidemie uit.

De uitbraak-marker wordt in dat geval 1 positie opgeschoven. Alle verbonden steden krijgen er nu één infectieblokje bij in de kleur van het virus dat uitgebroken is. Het kan dus zijn dat er een blauw blokje op een zwarte stad ligt. Het kan zijn dat er hierdoor weer een uitbraak plaatsvind!

Hierna is de volgende speler aan de beurt en dit gaat zo door totdat de groep spelers of het spel heeft gewonnen.

In 2015 kwam Z-Man Games uit met een nieuwe variant van Pandemie, namelijk Pandemic Legacy. Het idee hierbij is dat het spel evolueert. In de basis wordt het spel precies zo gespeeld als in de reguliere Pandemie alleen zal het bord en de omstandigheden veranderen naarmate het spel vordert.

Het spel is nu opgedeeld in 12 maanden van het jaar. Elke maand wordt het spel gespeeld en indien nodig wordt elke maand opnieuw geprobeerd wanneer de eerste keer onsuccesvol was. Lukt het dan weer niet, dan gaat men door naar de volgende maand. Wanneer het wel lukt levert dat een leuke bonus op voor de volgende ronde.

Bij elke maand staan sterretjes aangegeven die bepalen hoeveel doelen er behaald moeten worden. Deze doelen worden aangegeven op kaarten en het doel dat altijd gehaald moet worden is het genezen van alle virussen.

De doos bestaat uit een aantal stickervellen waarmee regels kunnen worden aangepast aan de omstandigheden van het spel. Eveneens zal het speelbord daarmee aangepast worden. Verder vinden we een aantal doosjes die op de momenten dat het spel dit zegt geopend mogen worden en zorgen voor leuke verassingen!

Aangezien het spel maar 1 keer gespeeld kan worden omdat aanpassingen op het bord en in het verhaal plaatsvinden, is het lastig om een uitgebreide review te schrijven van Pandemic Legacy en dus heb ik besloten om een deel van de Pandemie review hieraan te wijden.

Pandemie was voor mij de eerste kennismaking met een coöperatief bordspel. Het is een erg leuk spel dat iedereen wel kan waarderen omdat je met elkaar speelt. Je kan ook gewoon met elkaar overleggen en de beste strategie uitdenken. Het is een soort van puzzel dat je moet oplossen. Dat kan meteen ook een probleem opleveren, aangezien iemand hier de leiding kan nemen en daarmee alle initiatief van anderen weg kan nemen, het alpha speler syndroom. Wanneer je met de juiste groep speelt, echter, is het een erg leuke puzzel om op te lossen.

Pandemie is zeker geen makkelijk spel. De virussen vliegen je om de oren en een beetje pech met de infectiekaarten kan ervoor zorgen dat het spel vrij snel afgelopen is. Het thema is erg leuk en, helaas, helemaal van deze tijd. Inmiddels heeft het spel een tweede editie gekregen met leuke componenten. Doorgaans speelt het spel in 1,5 uur weg en is vrij goed uit te leggen aan nieuwe spelers.

De diverse karakters geven verschillende speciale acties en uitzonderingen op de regels waardoor het met elke speler en met elke speler-combinatie weer anders speelt. Het spel komt met een redelijk aantal karakters en de uitbreidingen op het spel geven weer een aantal leuke en nieuwe extra's. Het spel is te jong om als klassieker te worden gezien, maar Pandemie is voor mij wel mijn eerste goede ervaring met coöperatieve bordspellen.

Pandemic Legacy is de verrassing geweest van 2015, en terecht. De manier waarop je het spel 12 tot 24 keer achter elkaar kan en wilt spelen is erg leuk. Je bent benieuwd naar wat je de volgende maand weer te wachten staat. Leuke nieuwe elementen worden toegevoegd en een leuk verhaal ontvouwt zich tijdens het spelen van de maanden. In het begin is het wel spannend om spelonderdelen permanent uit het spel te verwijderen (het verscheuren van kaarten), maar later merk je dat het toch stiekem ook best leuk is en bij het spel hoort. Aan de ene kant is het jammer dat het spel maar 1 keer echt gespeeld kan worden, maar zeg nu zelf, hoeveel spellen in je spellenkast speel je überhaupt 12 tot misschien wel 24 keer? Pandemic Legacy is een fantastisch verhaal gebaseerd op een goed en gewaardeerd bordspel.